{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
625 visninger | Oprettet:

fandt hest liggende i stødhegn {{forumTopicSubject}}

Ja en helt almindelig aften, blev igår forvandlet til et rent mareridt...



Var på vej ud for at lukke min hest ind. vi kan køre to veje, en kort vej, og en lidt længere. vi vælger som regel den lidt længere, for at komme bagom, og se hvordan hun går på marken.



Og gudske lov for at vi gjorde det...



Vi kørte forbi en mark, hvor det i første øjekast lignede en hest der rullede sig.... men det var det bare ikke. det var en hest der lå oven i et stød hegn, og spjættede hver gang den fik strøm.. jeg fik min mor til at stoppe bilen, og jeg spænede ned til hesten, mens jeg råbte til hende at hun skulle finde ejeren, og få slukket for det strøm...



kommer ned til hesten og kan se at dens hovede er begravet i flydende mudder, og hver gang den får stød kan man høre dens vejrtrækning sige et ordentlig "hump", samtidig med at den stakkels hest slugte mudder. smed sko, og hoppede ned i mudderet som nåede mig til midt på skinnebenet.. øjnene var vendt bagud, hesten var drivvåd af sved... jeg måtte forsøge at få dens hovede op af det mudder, men fik jo stød hver gang jeg rørte den... til sidst hev jeg min trøje af, bed stødet i mig, og fik løftet hestens hovede op på min trøje jeg havde lagt oven i muderet...



alt dette føles som en EVIGHED... og jeg skreg "så få dog for helved slukket for det strøm"... mens jeg stod med min telefon og ringede til dyrlæge vagten.... men de sagde bare at jeg skulle ringe 112.... kort efter jeg har lagt på får de ENDELIG fundet strøm "dimsen" og slukket for det @!#$... men hesten røre sig ikke, den ligger bare og puster og puster...



min mor kommer ned med ejerens naboer (som jeg beder hente nogle tæpper til hesten, da den var skumsvedt over hele kroppen) (ejeren var kørt inden alt dette var sket)... og jeg råber til mor at dyrlæge vagten siger vi skal ringe 112.. det gør hun så, men de vil heller ikke hjælpe og siger vi skal ringe til falck.... dette gør vi så, men de siger vi skal ringe til dyrlægevagten.... får ringet til dyrlægevagten, og efter hvad der føltes som en evighed, kommer der en dyrlæge...



hestens puls er 140 (dyrlægen sagde den normalt skal være 30).. og temperaturen er 42....



hesten ligger stadig bare og puster, men begynder så småt at forsøge at løfte sit hovede.. men er for svag... vi fik den et par gang hjulpet op og ligge på brystet, og der begyndte den at forsøge at kalde på de andre (den er hingst), og begyndte sågar at ligge og nippe i græsset..



Dyrlægen fik den ide at hente en traktor, noget presenning/en plade og noget reb.. og så få presenningen ind under hesten, og forsøge at trække den op af mudderet....



efter noget tid og nogle forsøg får vi den trukket op på fast jord, dyrlægen for givet den en masse sprøjter, blandt andet mod stress osv...



vi får lagt nogle dækkener over den, og dyrlægen sagde at hvis den ikke rejste sig op, aller aller senest mandag, så kom den ikke op og stå igen.... han var ikke sikker på den kom op og stå....



Fik regnet på det, og hesten har lagt og fået stød i ca 30 minutter.



efter at have hentet noget hø til hesten, og givet den noget vand og dækket den til med dækkener, kørte vi hjem og fik mig i bad... havde mudder over alt, i hår, hovede osv osv...



efter badet kørte vi ud og kiggede til hesten igen (fandt den kl 20, og nu var klokken 22.15)... kl 22.30 kom den mirakuløst op og stå, men dens højre side fungere ikke som den skal (den side den havde lagt på i muderet)... benene giver efter under den, den står og sejler, kan ikke åbne det ene øje (det som har lagt i muderet)...



men den har rejst sig.....! falder et par gange, fordi den er så afkræftet, og højre side ikke fungere.... ejeren vil blive stående ved den, og selv lade den tage initiativ til at gå ind...



vi kørte ud og tjekkede til den i morges, og den var kommet ind kl 02.30...



den står stadig og dingler, og højre side fungere stadig ikke optimalt... men ejeren vil lige give den nogle dage til at komme sig i trods dyrlægens ordre igår på at få dyrlæge ud igen idag og tilse hesten...





det hele har været en ret traumatisk oplevelse for mig... at stå og se på en hest, der har vendt det hvide ud af øjnene... stå og få stød selv, for at holde hestens hovede oppe af mudder... men det værste er synet af dens hovede, plus lydene den kom med når den fik stød... det hjemsøger mig konstant



Men jeg kan simpelthen ikke forstå HVORDAN den hest er kommet til at ligge sådan som den gjorde...



den lå på tværs af hegnet... intet hegn var viklet om nogen ben eller noget som helst... den lå med hovedet inde på folden, og røven ude af folden... hvordan kan en hest lande sådan oven i et hegn???



den kan jo have stejlet/bukket tæt på hegnet.. men så synes jeg da bare at hovedet skulle vende ud af folden og ikke ind i folden???




ååååårh hvor jeg håber den stakkels hest kommer sig... stakkels gamle hest (15 år)...


ved ikke hvorfor jeg skriver dette.... men synet af den hest, lyden af den gispe hver gang den fik stød, og følelsen af at få stød igennem mig mens jeg holdt dens hovede, det har hjemsøgt mig HELE DAGEN *suk*


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fandt hest liggende i stødhegn
Kommentér på:
fandt hest liggende i stødhegn

Annonce