{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
551 visninger | Oprettet:

spørgsmål ang dækken {{forumTopicSubject}}

var inde og kigge efter et regndækken til hvis mig og freja skulle ud og det regnede en del, så inden vi nåede frem så for at hun ikke skulle være for våd.

men så så jeg der var vinder dækken, regn- overgangsdækken, stalddækken osv

behøver man egentlig den slags, altså heste i naturen bruger det jo ikke så er det nødvendingt?

et stalddækken hvad beskytter/hjælper det for :o) ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  spørgsmål ang dækken
  • #1   12. aug 2009 For at hesten ikke skal sætte mere pels, så den sveder vildt meget når den rides og skal endten skridtes af i 100 år eller sættes våd i box

• #2   12. aug 2009 så den <b>ikke</b> sveder vildt meget

• #3   12. aug 2009 Det bestemmer du jo selv.. Min går med regn - overgangs- og vinterdækken... Men du kan jo bare købe et regndækken og give den på hele vinteren. Så får den sikkert lidt mere pels, men det kommer jo anpå hvor meget du rider om det betyder noget.

• #4   12. aug 2009 nej, som udgangspunkt behøver en hest ikke dækken.

men der er mange gode grunde til at de får dem på.

1) nogle heste sætter ikke meget vinterpels, og fryser derfor uden.
    2) nogle heste sætter meget vinterpels, og rides kraftigt, så de sveder. De står da og er længe om at tørre, og kan blive kolde og syge af det. derfor er der mange der vælger at klippe deres hest (så skal den selvfølgelig have tykke dækkener på når den skal ud), så den hurtigt tørrer igen når de har redet, så den ikke bliver kold og syg.
    3)nogle ældre heste og svagelige heste fryser uden.
    4) stalddækkenet er godt til heste der fryser, eller hvis der er koldt i stalden.

• #5   12. aug 2009 Mine bliver klippet, og så er der jo ingen pels, derfor får de dækken på..

• #6   12. aug 2009 altså havde egentlig tænkt hun slet ikke skulle bruge noget, vi hyggerider kun, og lige pt kan vi kun ride på folden så det bliver nok ik vildt meget ridning til vinder (afhængig af vejeret)

men hvis hesten så sveder meget efter ridning skal man så ha sådan et skridtdækken og gi den på mens man skridter af eller?

• #7   12. aug 2009 Hvis den har sin normale pels, så skal du ikke lægge noget over den, men du skal skridte af til hesten er tør. Men tror ikke det bliver et problem for dig, når du kun rider hyggeridning...

Det er lidt noget andet med mine der går høj dressur.

• #8   12. aug 2009 altså er først lige begyndt at passe freja men hun har ikke vist tegn på hun har frossen før hen, og stalden er der dejlig varmt når hestene er inde, nu rider vi ikke så kraftigt da hun også selv lige skal op i træning da hun har stået stille noget tid, så hun sveder ikke som sådan.

men kan da være det ændre sig når vi kommer til at ride mere jo, det ved jeg selvfølgelig ikke.

• #9   12. aug 2009
    Maja får en bamsepels uden lige - forestil dig en lille shetlænder der ligner en kæmpe bamse, sådan ser Maja ud om vinteren...
    Hun sætter vinter pels allerede i september da hun er lidt forvirret nu hvor hun er gammel ( og fælder den også sent ), hun er eks. lige begyndt at smide sommerpelsen.

Anyways, hun sveder ikke overdrevent meget men anskaffede mig et skridttæppe - det er dejligt varmt for mine lår også fik hun det over sig efter vi havde redet hvis hun havde svedt, men har nu overlevet to år uden så er er mest 'hygge'.

• #10   12. aug 2009 Hvis du vælger at bruge dækken til din hest til vinter, så bør du også bruge et tæppe eller f.eks. fleecetæppe når du skridter varm, og skridter af. Det er meget vigtigt, at hvis hesten sveder, så må du ikke lade den stå uden noget når det er koldt, så risikerer du at den bliver syg :o)

• #11   12. aug 2009 ja for de gange vi har været ude og ride der har hun ikke svedt, hvertfal ikke så det har kunne ses, når jeg tager sadlen af kan jeg godt se hun har været varm da nogen af hendes hår stritter lidt men det er også det eneste :o) har ikke set hende sådan svede endnu da :o)

men hvis hun nu skulle gøre så skrider jeg hende bare af til hun er helt tør, men er det da bedst at bruge skridt dækken så?

• #12   12. aug 2009
    Næææh, det er ikke nødvendigt som sådan nej.
    Hesten kan tørre af sig selv ;o)

• #13   12. aug 2009 ok så hvis vi rider så hun sveder så skal jeg gi hende et skridtdækken på og skridte hende af til hun er helt tør?? men igen det gør vi ikke (ikke endnu hvertfal)

• #14   12. aug 2009
    Det behøves du ikke nej men du kan godt :o).

• #15   12. aug 2009 ok :o)

ja dte er jo meget rart lige at vide, vil jo nødig risikere hun skulle blive syg eller noget :o) men altså så længe hun er tør når jeg stiller hende ind, så hun ikke står og fryser, så sker der ikke noget?

• #16   12. aug 2009 Du kan tænke lidt på at et dækken er ligesom din jakke... Hvis hesten har meget pels har den jo allerede "jakke" på. Men er den meget svedt er det en god ide at ligge et fleecetæppe på den når du skridter af.

Du kan evt også give den et regndækken på hele vinteren.. Så slipper du for at den er våd og de ikke kan ride de dage den har gået ude i regnvejr.

• #17   12. aug 2009
    Så sker der ikke noget nej :o). Så længe hun ikke driver af sved.
    Jeg har smidt Maja på fold mens hun stadig var våd, men ikke noget helt ned til huden, kun overfladisk :).

• #18   12. aug 2009 jeg ville altid give skidtdækken på om vinteren når jeg skridtede af. tykkelsen af tæppet afhænger af temperaturen, og om hesten er klippet eller ej.

du skal tænke på, at det er ligesom hvis vi andre motionerede i koldt vejr. vi kan sagtens holde varmen imens, men bagefter bliver vi hurtigt kolde. så tager vi en ekstra trøje på.

man bør altid skridte din hest af i minimum 10 min. er det om vinteren, lægger jeg skridttæppe på. er den om vinteren ikke tør efter de 10 min, synes jeg den bør klippes, så den ikke sveder så meget.

• #19   12. aug 2009 Du skal bare huske på at der er forskel på om hesten er våd efter regn eller sved. Hvis det er regn kommer vandet udefra og pelsen er designet til at afvise vandet så det ikke kommer ind på kroppen.

Hvis det er sved kommer det jo indefra og hesten er derfor våd inde på kroppen.. Det kan godt blive et problem og give sygdom hvis den er meget våd!

• #20   12. aug 2009 ok hun har sådan et hvid fleece dækken som hun har "arvet" af ejerens anden hest, det har ikke været brugt til hende, men det kan jeg så evt bruge hvis vi har redet og hun sveder, mens vi skrider af/indtil hun er tør??

• #21   12. aug 2009 Ja det ville være helt super at ligge det over hende hvis hun er svedt...

Du kan evt tage en snak med ejeren om at give hende et regndækken på til vinter så hun ikke er våd når du skal ride. Så skal du bare bruge fleecetæppet mens du skridter for og af.

• #22   12. aug 2009 hvis hun nu er våd af regn og jeg evt skal over til rideskolen og ride på hende (tanken er at finde en rideskole i nærheden vi kan køre hen til og så ride og køre hjem igen) hvad skal jeg så gøre inden jeg rider?

• #23   12. aug 2009 Sørge for den er tør... Ellers kan du jo ikke børste evt mudder af den.

Du kender jo selv følelsen af at tage tøj på mens du er våd. det er ikke særlig rart:)

Kommentér på:
spørgsmål ang dækken

Annonce