{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  smasker under strigling..
  • #1   18. aug 2009 Har hørt at det betyder at den respektere dig, tror jeg nok smiley

• #2   18. aug 2009 den respekter dig smiley

• #3   18. aug 2009 den gør min også men det er nu ikke altid det virker som om at han har respekt smiley

• #4   18. aug 2009
    Maja smasker ret ofte. Når vi skridter rundt på banen, på tur, når vi strigler, når jeg trækker hende ind og har har hun endda præsteret og gøre det i trav på banen også.

Tolker det bare som at hun er veltilpas og afslappet :).
    Den med respektere tror jeg ikke en fis på da det kræver en lettere snørklet tankegang at kunne respektere folk som heste ikke har.

• #5   18. aug 2009 så det er det same som join up, bare at vi strigler istedet... Havde på fornemmelsn det var det. .-)
    Er så glad for mig. smiley

• #6   18. aug 2009 <i>Min mor er hestemassør, så jeg kender symptomerne smiley

- Når din pony smasker under striglning, så er det meget ofte fordi at den kan lide det.
    Det er nemlig et tegn på at det er godt, ligesom de nogen gange leger med overlæben smiley

• #7   18. aug 2009
    Hvordan faen kan en hest mene det er " godt " og kan lide det når man rider dressur? xD Fededyret bryder sig ski ellers ikke gevaldigt meget om banen ;).

• #8   18. aug 2009 hehe så er det derfor min nogle gange laver noget mærkeligt med mundeb xD

• #9   18. aug 2009 Jeg har læst og lært, at når en hest tygger eller smasker, er det fordi den er klar på hvad der skal ske. Den er ikke helt sikker på hvad den nu skal til at lave, men smasker fordi den er klar på det arbejde du giver den (o:

• #10   18. aug 2009 <i>Det er nok en anden form for smaskning din hyp laver, min pony tykker fx. hele tiden på biddet, men hvis den begyndte at gøre det, fordi hun stod og striglede er jeg ret sikker på det er fordi den kan lide det.

ALLE de heste min mor masserer smasker, eller laver en anden for for tilfredstillende udtryk, når hun masserer dem ;=)

• #11   18. aug 2009
    Hun smasker på præcis samme måde som jeg smasker og som når hun gør det under strilning og som jeg har hørt andre heste smaske.
    Ikke noget med at tygge, det er ren smasken.

STÓLPI&LISE . - Se dét gav mere mening.

• #12   18. aug 2009 Bruno tyggede ikke men smaskede. Det lød bare rigtigt overdrevet.

Hans overlæbe ser temmelig mystisk ud, når han syntes det rart, så er ret sikker på det ikke er derfor.

• #13   18. aug 2009 Krikken
    Jeg mener faktisk det er i Uthe Leemanns nye bog jeg læste det, som jeg købte i et horsemanships flip. Den er virkelig god, og hun beskriver faktisk en masse dagligdags ting, som jeg selv før har fået fortalt anderledes. F.eks. som det med at en hest tygger. Min Stólpi tygger også på bidet når jeg rider ham, og nogle gange kan jeg virkelig ikke forstå at han virkelig skal kunne syntes det skulle være 'lækkert', at sjaske på en strand i dyb sand eller en tur på banen i regnvejr.
    Så derfor fik jeg lige en åbenbaring da jeg læste hendes bog.

• #14   18. aug 2009
    Det lyder også interessant :).
    Må ned på bibloteket, der er nogle andre bøger jeg også skal ha' lånt.

Maja smasker nemlig virkelig ofte og næsten altid når man har bedt hende om noget eller er igang med noget - eks at jeg har flyttet hende på staldgangen eller trækker hende ind fra folden.
    Og der giver det mening, at hun er klar på en ny opgave.

• #15   18. aug 2009 Præcis ;o)
    Hun er fandme en klog kone, hende Uthe Leemann.
    Hun beskriver heller ikke hesten som en af samme slags, men som det den er - en hest! Hun beskriver nogle dagligdags situationer på en anden måde, og jeg fandt hurtigt ud af hvordan vi giver hesten alt for mange menneskelige egenskaber og hvordan vi faktisk helt misforstår den, netop fordi vi går den mere menneskelig end den er.

• #16   18. aug 2009
    Menneskelige egenskaber, yeps dem giver vi hesten massere af.
    Eks det med respekt - for at havde respekt for et andet menneske/dyr eller en ting så kræver det at man kan tænke over ting som: Hvad det gavner en at vise respekt, hvorfor man i det hele taget vil have respekt for denne person, hvorfor man ikke skal give personen respekt osv. - og jeg tror ærlig talt ikke på hesten holder en længere diskution inde i sit hoved og går og overvejer fordele og ulemper ved forskellige mennesker..

• #17   18. aug 2009 Krikken
    100% enig.
    Som Uthe også beskriver, er en hest ikke ude på at snyde os eller løbe om hjørner med os - så langt tænker den slet ikke!
    Vi glemmer tit at en hest jo bestemt er klog, men SLET ikke så klog som vi nogle gange kommer til at gøre den. Hesten har flugt instinkten, som er uuuuutrooolig stærkt hos den. Derfor, når en hest bliver bange eller ikke ved hvad den skal gøre - flygter den. Det forveksler vi tit med at hesten er fræk, men det er slet ikke det det handler om. Det samme som en hest der rider ud alene, og vil vende om. Flok instinktet er er også stærkt dér, og det er jo sjældent en hest render rundt alene i "vildmarken" (hvis vi lige skulle se det fra den frie hests synspunkt), da den jo så vil være en nemt bytte.
    Så ja, men skal ikke glemme at en hest netop er det den er - En hest! ;o)

• #18   18. aug 2009 Jeg følger jer udmærket i, at nogle menneskeliggør hestene. hvilket jeg er stærk modstander af.
    Men nu kan jeg se, at mange af jer der skriver dette nu, faktisk er imod brændmærkning. Fordi, i mener det gør ondt på hesten.
    Dette er jo at menneskeliggøre hesten.

• #19   18. aug 2009 Krikken ( the forbidden fruit taste the sweetest )

En hest kan sagtens have respekt, ikke på den måde vi mennesker har respekt, men vi kalder det det ord, da det er det der ligger tættest op af det vi som mennesker kender som respekt..

Er ved at være lidt trær af at alt det heste ikke kan tænke sig til, føle sig til og what ever.. Men Hvis Bruno og Bumle står på marken og Bruno ligger ørene tilbage og udtrykker, kom ikke ind i mit space makker, så repspektere Bumle hans space, eller får han en hov i fjæset. Det er er form for respekt som vi mennesker kender det..

Ellers må folk komme op med en ny heste ordbog, hvor ord som flokleder vil blive ersatttet af "kontrollernde hest med tendes til bid eller spark hvis dens grænse for tolerance bliver overtrådt" og det holder jeg sgu nok ikke til at forklarer folk, når de spørger hvem af hestene der er leder i vores flok smiley

• #20   19. aug 2009 det er ganske simpelthet. Din hest smasker fordi det er rart at blive striglet. har din hest lige smakset 10 sekunder overdrevet, er det sikkert bare fordi der har siddet noget græsrester i munden som skulle ud eller at den lige har tygget lidt. ligesom når vi mennesker har et eller andet til at sidde i munden, vi bruger så bare hænderne eller en tandstik til at pille det ud. hestens eneste mulighed er at smaske overdrevet for at få tungen eller spyttet til at få det der genere til at flytte sig i munden.

Nyder hesten at blive striglet, ville den ofte gabe lidt sagte eller gumle lidt. Dette sker også ofte hvis man massere hesten og rammer nogle fintfølende nerver eller muskler. Man kender det også fra en selv.

Det har intet emd repsket at gøre, det er simpelthen SÅ misforstået, at folk går rundt og tror at når hesten smasker eller gaber så betyder det at den respektere en. Det er ganske enkelt noget vrøvl.
    Heste smasker hellere ikke over for hinanden for at vise respekt. Oplever man en underardring hest smaske, skyldes det at den signalere at den er ganske ufarlig og kun ønsker venskab. Ligesom når hvalpe kaster sig ned på ryggen, hvis de bliver overfaldet af en større hund. Det har intet med respekt at gøre, men hhvalpen prøver at vise at den kun er en lille hvalp og sårbar og ikke ude på ballade. Nøjagtig det samme med føl.

Derudover smasker heste når de har været udsat for stress eller ubehag. Feks er det enormt stressende for en hest at blive jagtet rundt , fordi folk tror de laver "join up". Hesten smasker på et tidspunkt for at berolige sig selv og oplever man smasken når man stopper hesten, er det fordi den lige har været udsat fra stress og ubehag. Mange kender det måske også fra når hesten løber løbsk eller bliver bange, når den så endelig stopper, så smasker den ofte. når den smasker udsender den stoffer til hjeren der beroligere den.

• #21   19. aug 2009 <i>enig med frejafin smiley

• #23   20. aug 2009 Henriette: Hvorfor gør de det da ? :o) Det har jeg oplevet ind i mellem, specielt det med at han løfter og sænker hovedet...

Ang. smask... Jeg synes der er forskellige "slags" smasken...

Jeg har lært (og det er min fornemmelse) at når hesten gumler, med lukket mund og ingen savl, er det fordi den tænker/overvejer eller noget i den stil. Altså, hvis jeg har lavet en ny øvelse med Bjarne og bagefter giver ham et par minutters ro, så gumler han. Eller hvis jeg gør noget han ikke forstår, så gumler han også. Det er ikke min fornemmelse at det er accept han vil vise, mere at han prøver at forstå....

Smasken er noget andet, det er mere det føllene og lavere rang heste gør, sådan med åben mund.

Og så kan de lave en gumle/smaske lyd, når der er mad i farvandet smiley

Og hvis de har noget i mundvigen, er det med åben mund og savl og underkæben bevæger sig meget fra side til side.

Og hvis man klør det helt rigtige sted, er det mere læberne der bevæger sig, end selv kæben der gumler.

Giver det nogen mening??

Hilsen Helene

Kommentér på:
smasker under strigling..

Annonce