{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  regler ang køre med hestevorgn
  • #1   19. aug 2009 Følger lige med, det kunne være lidt interssant at vide noget om smiley

• #2   19. aug 2009 Tja -der gælder stort set de samme regler som forbiler, idet hestevognen regnes som bil når den er på vejen.
    Dog skal man ikke køre med lys om dagen -men efter mørkets frembrus skal vognen være forsynet med lygter.

Men der gælder osse regler om vigepligt, køre i højre side af vejen, ikke på cykelstier osv -altså som havde man været i bil.

-noget andet er så at man selv bør have nogen kørelektioner inden man begiver sig ud i det. Selvom der ikke er krav om kørekort for at køre hestevogn, så er det altså en temmelig farlig hobby hvis ikke man ved hvad man laver.
    Derudover skal hesten være godt tilkørt, og være stbil og styrbar uanset om der kommer lastbiler, kanllerter osv omkring den

• #3   19. aug 2009 Dem jeg lige kan komme i tanke om med sikkerhed:

- Du har status som en almindelig bil. Hvilket vil sige du har lige så meget ret til at være på vejen som bilerne (alligevel er det min erfaring folk er flinkere hvis du trækker ind til siden hvis de skal passere) og færdsel på cykelstier mv. er forbudt.

- Du skal have en synlig advarselstrekant bagpå, ligsom en traktor har, meneer det advarere om langsomt kørende trafik.

- Du må ikke føre hest og vogn i beruset tilstand. Det er spirituskørsel.

Ellers mener jeg bare det er de almindelige færdselsregler, som biler skal følge du skal overholde.

• #4   19. aug 2009 man skal lige netop ikke have en advarselstrekant på da det betyder langsomt motordrevet køretøj og så vidst jeg ved er der ikke motor på de hestevogne vi har til at stå

• #5   19. aug 2009 Forresten skal man altid være forberedt på hvad bilisterne kunne finde på for det er ikke alle der kører hensigtsmæssigt når de skal passere hestevogn(e), så som fx at overhale op af en bakke, hvor man ikke kan se om der kommer nogen modkørende

• #6   19. aug 2009 Er altså ret sikker på man skal have en rød advarselstrekant på hvis man kører på vejen. Min far kører rigtig meget med vog til div lejligheder, og alle hans vogne har en.

• #7   19. aug 2009 er også ret sikker på man ikke skal for min far kører også rigtig meget med vogn

• #8   19. aug 2009 Det er reflekser der skal være bagpå og ikke de skal være runde da trekantede betyder at det er et langsomt kørende motorkøretøj

• #9   19. aug 2009 Tja -på vores vogne er der nu en trakantet refleks begpå, og er ganske sikker på der skal være det.
    -mange vogne har sådan en på allerede når man får dem fra forhandleren.

• #10   19. aug 2009 Jeg har også set flere heste vogne med det..

Og man må heller ikke tale i håndholdt telefon eller smse mens man kører hestevogn..

• #11   19. aug 2009 det er præcis de samme regler som færdsel i trafikken med motoriseret køretøj... tror det eneste der viger fra færdsel med bil er at man ikke må føre køretøjet alene, ALTID minimum 2 personer, 1 hest =1kusk +1hjælper, 2heste = 1kusk +1hjælper og så stiger det ellers derfra med en ekstra hjælper pr. hest.

• #12   19. aug 2009 man må da gerne køre alene

• #13   19. aug 2009 Hvis du kører på en mark gælder færdselsreglerne ikke (og det gælder alle køretøjer)

"§ 1. Loven gælder, hvor andet ikke er bestemt, for færdsel på vej, som benyttes til almindelig færdsel af en eller flere "

En nem tommelfinger "regler": Der hvor posten kommer gælder færdseloven.. (og det gælder selvfølgelig kun postbud der er på arbejde ;))

Jeg har lige taget lidt "godter" fra færdselsloven der er gode at kende når det kommer til heste smiley

hele færdselsloven kan læses her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=105162

"Køretøj:
    indretning på hjul, bælter, valser, meder eller andet, som er indrettet til kørsel på vej, og som ikke løber på skinner. Færdselsreglerne for kørende gælder, i den udstrækning de kan anvendes, også for ridende samt dem, der fører heste eller driver kreaturer "

"Stk. 5. Hvor der findes et krybespor, skal dette anvendes af køretøjer, der fremføres med en lavere hastighed end den, som er angivet på færdselstavlen ved krybesporet. Andet køretøj må ikke føres i krybespor. Ved udkørsel fra krybespor skal den kørende sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare eller unødig ulempe for andre."
    (Jeg har dog kun oplevet krybespor på en motortarfikvej, så det er måske ikke helt så relevandt, men den er god at have med i tilfælde af der findes krybespor andre steder ;))

"§ 67. Et køretøj skal være således indrettet og holdes i en sådan stand, at det kan benyttes uden fare og ulempe for andre samt uden skade for vejene.

Stk. 2. Ejeren eller den person (brugeren), som har varig rådighed over køretøjet, er ansvarlig for, at køretøjet er i lovlig stand.

Stk. 3. Føreren af et køretøj skal til enhver tid være opmærksom på, at køretøjet og eventuelt påhængskøretøj er i forsvarlig stand, særlig at styre-, bremse-, signal- og tegngivningsapparater samt lygter virker forskriftsmæssigt og sikkert, og at tilkoblingen til eventuelt påhængskøretøj er forsvarlig."

"§ 87. Der må ikke på vej henkastes eller efterlades noget, der kan være til fare eller ulempe for færdslen."

Dvs hvis hesten ligger pærer på vejen, så er det ud og fjerne dem

"§ 88. Ingen må lade heste, kreaturer m.v. færdes på vej, uden at de er forsvarligt bevogtet. De må ikke tøjres således, at de kan nå ind på vejen. Såfremt de ikke er tøjret, skal de være adskilt fra vej ved forsvarlig indhegning.

Stk. 2. Hunde må under færdsel på vej ikke føres i bånd fra motordrevet køretøj, hestekøretøj eller af ridende"

• #14   19. aug 2009 Dolce Vita -det er korrekt at reglerne er sådan på en stævneplads. Men på offentlig vej må du køre så få eller så mange du lyster, der er ingen regler om at man skal have en groom med e.l.

Det er jo osse fuldt lovligt for en travkusk at køre træningsture på vejene -og held og lykke med at få stablet en groom op på sådan en sulky;o)

• #15   10. jul 2011 jeg er også sikker på man skal have en trekant bag på vognen får jeg har en profesonel til og hjælpe mig med og køre min hest til og han har kørt i 54 år og han ve maget om det og sor ville jeg gerne hør om nongle a jer har en hestevogn til salg sor må i gerne lige kontakte mig på hestegalari og jeg heder benjamin mogensen.

Kommentér på:
regler ang køre med hestevorgn

Annonce