{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
835 visninger | Oprettet:

råbe versus slå hest {{forumTopicSubject}}

Ja dette er et indlæg inspireret af tidligere diskussion om man skal slå sin hest..

Men hvad med at råbe? Hvordan har jeres hest det med det? Det er jo, så vidt jeg kan se, mere acceptabelt at råbe af sin hest..

Og min hest reagerer faktisk kraftigere på min stemme end hvis jeg lapper ham en (ikke at jeg gør det ofte, for det er heldigvis sjældent nødvendigt). Men min hest har mere respekt for hvis jeg hæver stemmer end de små slappe tjat jeg som menneske kan give ham.

Hvad siger I? Er at slå og råbe det samme? Eller er råbe bedre? og hvorfor?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  råbe versus slå hest
  • #1   15. sep 2009
    Maja forstår absolut nul og nix af at blive råbt af. Der ser hun snot forvirret ud, men siger man istedet i roligt tonefald men bestemt " Nej Maja, det må du ikke " eller " eeeeey tøs, lad lige være " - så forstår hun det.

Hun er heller ikke en hest der forstår straf. De gange hendes ejer er blevet sur på hende og har smækket hende en når hun eks. har været utålmodig så er den adfærd blevet forværret af at hun blev slået.

Slå gør fysisk ondt, det gør det at råbe ikke :).

• #2   15. sep 2009 råber ikke, men kommer med "mundtlige kommandoer" hvor han kan hører i stemmen om jeg er lidt mopset og at han skal gøre det jeg siger til ham NU eller om jeg bare går og hyggesnakker til ham (:

tror på stemmen istedet for at slå, kan ikke lide tanken om fysisk habbengut over for hesten (:

• #3   15. sep 2009 jeg hverken råber af eller slår min hest. jeg mener det er forkert at slå, og min hest er typen der bliver enormt "ked af det" og utryg, hvis der bliver råbt af ham..
    selvom jeg nogle gange har lyst, behersker jeg mig. han er ikke min lillesøstér = han skal ikke råbes af (;
    ej; det er bedre at råbe end at slå, men generelt mener jeg ikke at ´manb bør gøre nogle af delene.
    jeg nøjes med at hæve stemmen lidt, og snakke i et dybt toneleje,´evt- bruge hingstelyde hvis jeg vil vise min hest at det den er i gang med, ikke er i orden.

• #4   15. sep 2009 Tror ærlig talt ikke at de små dask vi kan give en hest gør særligt ondt på dem. De er jo store stærke dyr. Og det er jo de færreste der slår hesten med knytnæve, pisk eller lignende. Og mennesker er jo pisse svage smiley
    Ved bare at min hest har mere respekt for min stemme end for min hånd...

• #5   15. sep 2009 Gitte J er præcis det jeg mener... Min hest reagerer nemlig også nervøs på min stemme. Men er totalt ligeglad med om jeg dasker ham en.. Derfor jeg kom til at tænke på hvad der egentligt er værst...

• #6   15. sep 2009 Helst ingen af delene. Min Tinker er skrækslagen for store bevægelser, og er meget hovedsky ved andre menensker end mig og andre få.
    Og HADER piske! Hun flygter væk hvis hun ser en pisk. Det kan hun slet iik klare.
    Og hæver kun stemmen når vi springer, da hun er lidt " Psykopat " til det(løber ind i barrieren). Hun bliver bare lidt for glad :b

• #7   15. sep 2009 Hmm ok, ikke godt.. Nå men jeg slår i hvert fald ikke min hest med pisk eller med knytnæve! Sparker heller ikke. Måske derfor han har mere respekt for min stemme.. hmm.

Tror bare det i min hests tilfælde faktisk er værre at blive råbt af end at få et dask over bringen.. I hvert fald hvis man skal tolke det udfra hans reaktion på det.

• #8   15. sep 2009 Det går an på i hvilken situration, jeg har aldrig slået Flotte, og det mener jeg. Jeg er blevet sur på ham og så er vi blevet gode venner igen (:

Men ja jeg råber os af ham, hvis han er virkelig dum.

Men jeg har dette stående i mit hjerte:
    Man kæmper ikke med sin bedste ven, man tænker over det, og kommer vidre i livet.

Hvis i blev sure på jeres venner/veninder, gik hen og slog dem, hvordan skulle de så vide hvad de har gjordt? Istedet for at snakke om det (:

• #9   15. sep 2009 Ja, heldigvis opfører han sig pænt 99 % af tiden. Har en dejlig hest smiley

Men han er også en følsom hest. Tror det er fordi han er lavest i hierakiet i hesteflokken, så han er vant til at de andre heste er lidt efter ham. Og han har altid set mig som en leder, for han trives bedst med ikke selv at være leder. Så det er vel bare lidt ligesom at få skæld ud af mor haha. Og han ved jeg mener det hvis jeg hæver stemmer. Hvorimod han sikkert ik en skid kan mærke mine små dask.

• #10   15. sep 2009 Da jeg fik min unghest, råbte jeg(snakkede højt) efterfulgt af et slag, hvis han fx sparkede.
    Etfer få gange var det nok bare at råbe(jeg har stort set aldrig behov for det).

Når ejg roser, bruger jeg stemmen, dette reagere han allerbedst på, og fungere super både fra jorden og fra ryggen.

• #11   15. sep 2009 synes lidt at man kan sige at tæv er fysisk vold mod hesten mens råben er psykisk vold.

Selvfølgelig er det iorden at hæve stemmen hvis ens dyr gør noget de ikke må (og som de desuden godt VED at de ikke må) smiley
    Man skal dog ikke stå og direkte råbe et dyr ind i hovedet, det er også en form for dyremishandling efter min mening.

Har set flere eksempler på små piger og selvfølgelig også større piger) - som direkte har stået og råbt og skreget hesten ind i hovedet fordi den ikke lige makkede ret. Har man en ustyrlig hest hest i forvejen, skal man nok få en ENDNU mere ustyrlig hest, hvis man bruger råberi som "makke-ret-træningsmetode"

• #12   15. sep 2009 jeg råber ikke af min, hvad i alverden skulle jeg få ud af det, men jeg hæver min stemme, i et vred tone. Lige den tone jeg også bruge til hunden, og så ved man godt det ikke helt sammen men hjælper.
    men jeg bruge ikke min tone, når min hest er bange, fx når vi går forbi en farlig stykke plasik, så snakker jeg ham stille og rolig det igennem med ham.
    det med at slå ikke noget jeg bruger, jeg har klaske min 2 gange, første gang var da jeg var ude og prøve ham, lyder underligt men skulle se hvad han sagde til det, han ikke gik i panik, da han er købt ind til min nevø.
    og anden gang var da jeg ikke kunne få hans hovedet op af en halmballe, udsenset hvad jeg gjorder, og til mit forsvar var det ikke hårdt. og var ikke stolt af det.

Men jo har set alt for godt af hvor meget det bliver misbrugt, jeg var oppe i en stald oppe ved fredensborg, hvor de bare fik nogle så hovedet vendte næsten den anden vej, og hvis det var min hest der havde fået sådan en havede jeg nok anmæld personen, fx lige da jeg var kommen, så gå hun ind i boksen hos en hoppe, hoppen snuser til hen, og så kom der en flad man kunne høre over det hele, og så siger pigebarnet ''der var jeg nok tæt på miste min arm'' 0.o
    jeg kunne ikke andet end klo på hen

• #13   15. sep 2009 Gitte J: ej en genial tegning!!

• #14   15. sep 2009 Bruger tit stemmen til at irettesætte med. Men jeg råber ikke af ponyen, for han forstå nul og nix, jeg kan mærke på ham at han bliver forvirret. Jeg siger bare højt "Nej!" eller "ah-ah" eller sådan noget xb
    Bruger ikke så meget at slå hesten, igen, Maracash fatter intet. Nogle gange når jeg arbejde med ham fra jorden, kan han godt få et dask hvis han gør noget jeg ikke vil have, men det er ikke hårdt. Bruger også min stemme meget til ros, siger ofte "Goooood", det virker beroligende og rosende, sammentidig med at han bliver aet på skulderen (hvis det er under ridning).

Hvis jeg bliver presset, eller at jeg kan se, at et strengt tonefald ikke er nok, kan jeg godt finde på at råbe eller slå lidt hårdere. Det er trods alt også det heste gør i naturen (de råber dog ikke, hehe), men så snart man har sathesten lidt i respekt, skal man ikke gå og irrettesætte den konstant. Og hesten skal trods alt ikke have lov til at gøre alt hvad der lige falder den ind.

• #15   16. sep 2009 Ind imellem er man jo nød til at hæve stemmen, for at understrege at det er galt.. men jeg får fniller når man ser folk stå eller endda sidde på hesten og råde og skrige af den indtil de bliver gasblå i hoved.. jeg tror en fast, dyb lidt hævet stemme er det bedste til at irettesætte.. når folk hyler hysterisk op bliver dyret blot snotforvirret eller bange..

• #16   16. sep 2009 Når jeg sider på hesten råber eller slår jeg den aldrig. de fleste der gør det gør det pga. af frustration, og jeg kan simpelhen ikk ha sådan noget!
    fra joren af kan jeg sagtens give dem et dask hvis feks. de ikke er til at trække med- Dvs. gå stille frem, stoppe, eller dreje. Det bliver an simpelhen nød til at kunne med dem og især når hesten er over 170. Jeg gør aldrig noget i af magt.

• #17   16. sep 2009 Jeg har en stor hingst, som har sine problemer med at forstå det personlige rum, og jeg er af den overbevisning, at et hårdt klask PRÆCIS på det rette tidspunkt er bedre end tjat eller råben - Og det virker som en "aha"oplevelse for hesten. I hvertfald for Swoop. Da Swoop var plag reagerede han kun på skubben og smæk, men nu reagerer han også når jeg hæver stemmen.

• #18   16. sep 2009 Kijofreg: Tjahh det har faktisk hjulpet mig rigtig meget med mit temperament at sætte mig ind i hestens psyke og i indlærings teori, for nu ved jeg at hesten ikke gør tingene fr at genere mig, men fordi jeg har gjort noget forkert eller pga noget udefrakommende som er hverken min eller hestens skyld.. og så er der ligesom intet at blive gal på hesten over.. dog er der situationer hvor jeg råber af dem, fx hvis jeg giver strå på folden og de bliver lidt små fjollede efter hinanden og hopper rundt eller sparker, men det er så for at sikre mig at de lige ved jeg er der så jeg ikke bliver rendt ned eller sparket..

• #19   16. sep 2009 Julie V: Det er desværre rigtig mange der gør.. har desværre ofte set folk sidde nærmest og skrige af hesten mens den får både ben, tøjle og pisk fordi den lige tog et skridt forkert smiley

• #20   16. sep 2009
    At kunne styre sit temperament er en virkelig stor fordel.
    Maja fatter overhovedet ikke noget hvis man bliver mobset. Du kan råbe alt det du vil af hende og slå - hun forstår slet ikke hvad man vil med det.
    Jeg havde en over gang hvor jeg havde tendens til at blive så møg hamerende sur hvis hun gjorde noget forkert og den stakkels hest forstod ikke noget som helst når jeg hev godt og gevaldigt tilbage i bidet eller gav hende en ordentlig en i røven fordi hun ikke lige makkede ret.

Når hendes ejer har råbt af hende eller klappet hende en så har hun overhovedet ikke forstået noget som helst og adfærden er bare blevet forværret.

Men siger man stille og roligt " Ey tøs, lad lige være " så forstår hun det, samt hvis hun ikke vil gå fremmad og man presser hende til det - så begynder hun bare at bakke. Men vender man hende rundt, tager det stille og roligt, og et skridt af gangen så er der intet.

Kan man ikke styre sit temperament på det pågælende tidspunkt man er ved hesten, så skal man gå sin vej - anderledes mener jeg ikke det er.

• #22   16. sep 2009 Jeg bryder mig hverken om at råbe ad min hest eller om at slå den... og mener som udgangspunkt heller ikke, man skal gøre det. Eneste undtagelse er direkte farlige situationer, hvor det ene og alene handler om egen og for så vidt også hestens sikkerhed - her mener jeg godt, man kan forsvare at råbe eller at give hesten et enkelt slag (dog ALDRIG i hovedet) i yderste nødssituation.

Men ellers vil jeg også karakterisere det at slå hesten og det at råbe ad den som henholdsvis fysisk og psykisk vold.

Og nej, jeg har faktisk ingen problemer med at styre mit temperament omkring hestene. HVIS jeg bliver irriteret eller utålmodig, er det altid på mig selv - aldrig på hesten. Min hest kan kort og godt ikke finde ud af bevidst at "drille" mig; dvs. at hvis hesten ikke reagerer, som jeg gerne vil have, er det MIG, den er gal med... og så ville det da være dybt uretfærdigt at blive gal på hesten.

Kommentér på:
råbe versus slå hest

Annonce