{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
986 visninger | Oprettet:

overgang eller vinter..og stalddækken? {{forumTopicSubject}}

er ved at blive skør over alle de dækner man kan få til sin hest... hva skal den ha på nu..(om natten) hvis den stadig står ude natten over...det er vel et overgang eller ??

og hva så senere hen... når den står inde (IKKE lystdrift) og kun er ude i dagstimerne... er et overgangsdækken så fint der... eller skal det så være vinter.. selv om det kun er til omdagen ??
og er stalddækken nødvendigt når den så kommer ind... hvis stalden IKK er opvarmet andet end en stald med heste selv gør ??

suk der er meget amn skal vide :O)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  overgang eller vinter..og stalddækken?
  • #1   17. sep 2009 Hvor meget bruger du din hest og hvad race er den?

    Jeg ville give den regndækken på nu og overgangsdækken på til vinter. smiley Men det kommer også an på hvad hest det er og hvor meget du brger den:)


  • #2   17. sep 2009 Min hun har overgangs dækken på nu. Sener når det bliver mere koldt skifter jeg til vinter dækken, og det har hun så på både ude og indenfor resten af vinteren. (Går som regl ude det meste af dagen hvis vejret er til det) Det plejer at virke fint på den måde.

  • #3   17. sep 2009 Hej det kommer jo helt an på hvad du bruger din hest til...

    Min står inde om natten, og har endnu ikke fået dækken på.

    Når det bliver lidt koldere får han et overgangsdækken med 100 g for. lidt senere får han et 250 g på og til sidst et rigtig vinterdækken.
    Han er naturligt meget korthåret og skal derfor ikke klippes.

    Hvis din hest ikke bliver specielt sved når du rider, er der ikke nogen grund til at give den dækken på. Dækkenet er jo bland andet med til at holde dem korthåret så de er hurtigere til at tørre når de har været våde.
    samt hjælpe en korthåret hest som min til at holde varmen.

    Håber det var nogle lunde forståeligt smiley
    Hilsen Rikke


  • #4   17. sep 2009 Min har regndækken på hele døgnet lige nu. Det tager det værste af kulden om natten, men er stadig køligt nok til at hesten ikke sveder om dagen. Når der bliver under 12-14 grader om dagen får han overgangdækken på. Når der så bliver rigtig koldt får han vinterdækken på.

    Læs eventuelt denne dækkenguide, den synes jeg er god smiley (link fjernet)


  • #5   17. sep 2009 Man skal nemlig også passe på at man ikke lægger et tykt dækken på dem for tidligt.. For så kommer de til at fryse når det bliver rigtigt koldt (5 grader om dagen og ned) og så skal de have underdækken og alt muligt andet også.

    Så den bedste strategi er i min mening regndækken når der er under 8 grader om natten og maks 20 grader om dagen.

    Overgangsdækken når der er under 14 grader om dagen.

    Vinderdækken på når der er under 7 grader om dagen.

    Men det er forskelligt hvad folk synes er bedst smiley Og igen det kommer også an på hvad det er for en hest.

    Er hesten under 3 år gammel så drop dækkenet. Og skal den ikke bruges til seriøs ridning så er der heller ikke nogen grund til at bruge dækken.

    Så regndækken, overgangsdækken, vinterdækken og så skal man også lige have et skridtæppe/fleecedækken haha ja meget at holde styr på.
    Skridttæppet/fleecedækkenet er til når du varmer hesten op (hvis den normalt går med dækken) og til at skridte hesten af (hvis den normalt går med dækken eller hvis den ikke går med dækken, men har svedt meget). Hesten må jo ikke sættes på stald våd og skal derfor enten skridtes af med tæppe til den er tør eller sættes i stald med fleece/uld dækken på til den er tør smiley


  • #6   17. sep 2009 det er en plag på snart 2,5

  • #7   17. sep 2009 Så drop dækkenet indtil næste år smiley Heste der ikke rides har ikke brug for et dækken, de sætter jo vinterpels. Min har lige fået sit første dækken og han er 3 år og 3 måneder smiley

  • #8   17. sep 2009 jeg ved godt det med skridt dakken :O))
    det gjorde jeg med min anden hest...
    hun fik også dækken på om efterår/ vinter... men hun gik i løsdrift... og så red jeg ikk så meget så hun fik lov til at få vinterpels... det skal ham her ikk ha.. og han står i steld.. og man vil dem jo kun det bedste... der er bare SÅ meget at holde styr på.. med lige rege overgang og vinter og så lige stalddækken :O)

    men altså... han behøver så slet ikk dækken da kun er 2.5 og står inde om natten (til oktober)
    heller ikk i dagstimerne ?? heller ikk bare et regn eller overgangs ??
    og heller ikk til om natten når han står inde ??


  • #9   17. sep 2009 han er bare super lang tid om at komme af med pelsen bagefter... den røg først helt i april maj efter sidste vinter

  • #10   17. sep 2009 Det eneste du skal huske er så at du skal fodre hesten mere end normalt omkring februar til april, da de her smider vinterpelsen og unge heste bruger en masse energi på det. Så hvis man ikke fodrer dem ekstra risikerer man at finde en tynd hest under vinterpelsen når den er smidt og unge heste må jo endelig ikke tabe sig, da de skal bruge energi på at vokse korrekt smiley

  • #11   17. sep 2009 Min gik ikke med dækken de første 3 år og 3 måneder af sit liv. Han døde da ikke af det smiley Tvært imod er han sund og rask og har aldrig været syg smiley

  • #12   17. sep 2009 vores går lige nu med regndækken - hun er ude døgnet rundt. Når vi kommer 2 - 4 uger længere hen alt efter temperaturerne, så får hun overgangsdækken på. Først når det bliver minus grader får hun vinterdækken på.

  • #13   17. sep 2009 "model 3. Hesten får i starten af efteråret et regndækken eller overgangsdækken på og så går den med dette hele vinteren. Vinterpelsen sættes så alligevel under dækkenet og man får en langpelset hest, men stadig tør og vindsikret vha dækkenet. Dette er dog ikke optimalt, da hesten under dækkenet ikke kan rejse pelsen og skabe de varme lufttætte lommer omkring sig."

    Taget fra den hjemmeside jeg linkede til.





  • #14   17. sep 2009 Ja hvis han ikke er ælder og ikke skal ride, ville jeg nu heller ikke ligge noget dækken på ham.

  • #15   17. sep 2009 Min har her i nat fået sit overgangs dækken på, men hun skal kun stå med det om natten smiley

  • #17   17. sep 2009 Jeg har slet ikk dækken på endnu.. tror jeg vetner til oktober emd og smidet et regn dækken på min pony og siden overgans også vinter da hun skal ride og stå ude på døgn fold så hun skal ikk blive aaalt for langhåret

  • #18   17. sep 2009 tror så jeg lader ham stå uden.. endtil næste år :O)

    og Signe B tak for linket... det er rigtig godt :O)

    men skal ha så slet ikk ha noget på... heller ikk når der kommer sne og slud ??


  • #19   17. sep 2009 Nej, du skal ikke lægge noget på overhovedet. Heste er fra naturens hånd beregnet til selv at lægge pels og holde varmen - tværtimod gør vi dem mere kuldskære ved at give dem dækkener på; så det er faktisk en bjørnetjeneste... De skal KUN have dækkener på, hvis man rider dem meget, så de bliver svedige under ridningen og har svært ved at tøre - men det er jo ikke vilkårene for en 2½ hest smiley

  • #20   17. sep 2009 Min har slet ikke fået dækken på endnu, det får nok først omkring oktober, alt afhængi af vejret.

    Sidste år gik den faktisk ikke med andet end regndækken. Den har kun dækken på for ikke at blive total plysset og våd når jeg skal have hende ind og ride. Desuden er hun heller ikke særlig sart, jeg gider nemlig ikke pakke hende ind i tonsvis kilo dækkener smiley


  • #21   17. sep 2009
    En plag skal have lov til at være hest og få en dejlig tyk vinterpels.
    At han er langsom til at smide pelsen, det er nogen - især gamle heste eller heste der bare har brug for varmen fra den længere td.
    Maja er gammel (28år) og smider først sin helt i midt Maj og begynder at sætte den igen i slut august :).


Kommentér på:
overgang eller vinter..og stalddækken?

Annonce