{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
536 visninger | Oprettet:

Bidløs - Med slidsår? {{forumTopicSubject}}

Jeg må altså undres, for på rigtig, rigtig mange billeder af diverse heste, der bliver trænet uden bid, er jeg stødt på slidmærker/sår/hvide hår/hudløse områder på næseryggen. Det vil altså betyde belastende tryk og/eller stramt seletøj.
Min ridelærer havde en halvpart på sin hest, der brugte hackamore, og hesten endte med hvide hår på næseryggen, så det er altså ikke bare tilfældigt, at det bare lige er noget jeg går og forestiller mig.
Samtidig kan jeg sagtens forstå, at de får sår, for da jeg selv trænede min ponyhoppe uden bid, begyndte hun efter nogle måneder at læne sig temmelig hårdt i næseremmen (Som man jo ligesom bruger som styreredskab) på trods af næsten perfekt bæring - Men så må en hackamore da være mindst ligeså smertefuldt som et pelham. Har set det samme hos en hest, der blev hevet godt og grundigt i med en spansk kapsun (kapsun med jernbeslag og ikke cykelkæde)

Er jeg den eneste, der kan undres?
Er det ikke ligeså slemt som sår i mundvigen?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bidløs - Med slidsår?
  • #1   21. sep 2009 Har ALDRIG set en hest der er bidløs med slidsår eller sår, hvis du har oplevet det har det godt nok sat forkert og været ret urent af sved osv smiley

• #2   21. sep 2009 Hørt Hørt ! smiley

• #3   21. sep 2009 Eller person har haft alt for hård fat i tøjlen smiley

• #4   21. sep 2009 Jeg har set op til flere herinde, og så to i levende live, den ene med hackamore (der var placeret rigtigt, og som var med lammeskind) og så en kapsun.

• #5   21. sep 2009 Har ogs flere gange observeret det, fordi hesten løber fra dem, og så reagerer man jo ved at tage i tøjlen .. så er enig disturbia smiley

• #6   21. sep 2009 Dejligt. For ja, jeg kunne da godt forestille mig, at man godt kan tage hårdere fat i et bidløs, for at få mere reaktion. Hvis jeg rider hingsten i grime (han er ret tungnem) skal jeg da hive temmelig hårdt, på trods af ben og vægt.

• #7   21. sep 2009 har også set det SÅ mange steder!
    Forstår ikke helt forskellen på, om hesten får ondt i munden pga et bid, eller om den får sår på næseryggen og lign. pga. bidløs træning..

Det er vel lige synd for hesten ? (:

Det er jo nok det samme
    Bidryttere der IKKE kan finde ud af at bruge et bid giver hestene sår i munden.
    Bidløsryttere der IKKE kan finde ud af at bruge deres udstyr giver hestene sår andre steder.

Hvad er forskellen ? (:

• #8   21. sep 2009
    Jeg har aldrig set en hest med sår/slid pga. bidløs optømning.

Al' optømining skal self. anvendes med måde, og det er ikke iorden at tage hårdt fat i tøjlen, ligemeget om det er med el. uden bid.

Man skal ride ligeså blidt med et bidløst hovedtøj, som man skal med et bid.

Selv rider jeg med hackamore og har gjordt det længe, og har aldrig oplevet slid el. lingende på næseryggen...

• #9   21. sep 2009 Naturligvis er det ikke lige så slemt som sår i mundvigen - det er jo et meget mere følsomt sted. Dermed ikke sagt det er ok, for det er det selvfølgelig ikke! Uanset hvad man rider med, om det er bid eller uden, bør man tilstræbe sig at lære hesten fine signaler, så man netop IKKE behøver at have hårdt fat i tøjlen. Jeg har dog heller aldrig set bidløse heste med slid på næseryggen pga forskellig optøming..

• #11   21. sep 2009 Har aldrig selv set det men det skulle ikke undre mig. Hackamore er ikke bare noget man sætter sig op og rider med, man skal kende sin hest og kunne ride for ben og sæde. Den der bid diskussion der er om at bidet er ikke hårdere end hånden der holder er præcist det samme med hackamore, det kan også sagtens anvendes forkert.
    Men synes nu stadig det er bedre end bid, man skal bare bruge det med måde og have en blød hånd, men det er der desværre ikke så mange der forstår smiley

• #12   21. sep 2009 Jeg rider bidløst, og min hest har en smugle mistede hård på næseryggen.
    Han havde det også før vi blev bidløse, det var hans grimer, ja selv lammeskindsgrimer der gav ham det.
    Han rides stort set uden kontakt til tøjlen, og der er aldrig behov for at hive i ham da han reagerer så hurtigt.
    Jeg kan godt følge dig, hvis dem der rider bidløst ikke har lært hesten signalerne godt nok, og skal bruge for mange kræfter, men jeg vil dog stadig synes at det må være lidt rarere for hesten, at trykket ligger på næseryggen, eller det tror jeg i hvert fald min hest synes, da han virker meget gladere for at ride uden bid, men det kan jo godt være forskelligt fra hest til hest..

• #13   21. sep 2009 Ja, det er slemt, men der findes både dårlige bidløse og bid ryttere, og sådan vil det nu altid være. Men jeg synes der er forskel på en hest som bare har lidt slid - for det kan der hurtigt komme (bare se en lidt forkert sat grime), og så skarpe bid som laver direkte sår i mundvigen.

Men hvis man kigger tæt på min fjordhoppe, som bliver redet bidløst, så har hun et ar på næseryggen, men det kommer fra hendes tid som ridepony hos nogle små ponypiger, som forstår sig på at ødelægge en dejlig pony..

• #14   21. sep 2009 Jeg har da set det - men også hos heste der bliver redet med bid. tror ikke det er pga. den bidløse ridning.. min egen har selv ikke ret meget hår på næseryggen, det har han aldrig haft, og jeg rider med bid smiley

Tror tit det er grimens skyld - mine egne går uden grimer for at mindske det, og det hjælper altså..

• #15   21. sep 2009 Har jeg aldrig set ;o)
    Men er da overhovedet ikke i tvivl om, at der er ligeså mange bidløse der misbruger tøjlen, som der er bidryttere .
    Til gengæld kan hesten jo også få håret slidt af bare ved at gå med grime ? - Dét har jeg i hvert fald set meget tit og ofte , så måske er hesten bare meget følsom over næseryggen.

Personligt er jeg ligeglad med bid/bidløs - det er ridningen det kommer an på. Om hestens hovede holdes med hånden - med eller uden bid er godt det samme - i hvert fald efter min mening.

F&F

• #16   21. sep 2009 har også det det flere gange. Og der er så meget focus på at bidryttere er "så meget dyremishandlere", men mange glemmer at en bidløs trense faktisk kan være lige så "hård ved hesten" som et bid, fordi de ofte giver et gevaldigt tryk på næseryggen.

• #17   21. sep 2009 Jeg må også sige at det er svineri, at folk, der bare vil følge moden eller noget i den stil, køber et hackamore, smider sig op og rider med det uden at tænke over, at det faktisk kræver stor indfølelse og fornemmelse at ride med!

• #19   21. sep 2009 Jeg har engang set en hest med et sår på næsen efter ridning i kapsun.. netop fordi rytteren troede at nu red hun uden bid, så kunne hun hive så tosset det skulle være..
    Så jo de fleste bidløse kan gre lige så stor skade som bid ved forkert brug..

Kommentér på:
Bidløs - Med slidsår?

Annonce