{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.104 visninger | Oprettet:

Ida  L
Ida L
Tilmeldt:
9. nov 2016
Følger: 5 Emner: 12 Svar: 60

Problemer med galop-bidløs {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen. Jeg har part på en fantastisk knapstrupper, som jeg virkelig elsker og har det sjovt med.

Under ridningen det sidste halve år er han blevet mere og mere doven og efter noget tid var han umulig at sætte i galop.

Ved oktober/november fik jeg 2 anspring, og har ikke fået noget siden. Har så heller ikke prøvet rigtig, da jeg ofte rider 30-45 minutter i skridt pg trav, så han ikke oplevet at jeg presser ham/ødelægger noget ved at give signaler der ikke kommer igennem.

Lige fortiden arbejder jeg med at han bruger ryggen mere og lettere går til bidet.

Mit spørgsmål er, om i tror det kunne hjælpe med en kapsun/sidepull ville kunne hjælpe, og om i har en idé til noget træning der kunne peppe ham op?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med galop-bidløs
  • #1   9. dec 2018 Hvorfor tror du at det vil hjælpe at ride bidløs? smiley
    Hænger du meget i tøjlen når du rider? Ellers tvivler jeg på at bidløs er løsningen.

    Jeg ville personligt selv tage en pisk med, så man kan tappe på bagparten når signalet gives - og forlange at galoppen kommer. For tror den har regnet ud at den ikke heeelt behøver at yde det som du egentlig gerne vl have den til smiley


  • #2   9. dec 2018 Jeg er selv ret konsekvent i min træning - vil jeg have et anspring, så forventer jeg, hesten reagerer og kommer i gallop! Selvfølgelig kan det være, den eksempelvis v. anspring fra skridt til gallop laver et par travtrin, kommer til at stå lidt på næsen eller hvad ved jeg i starten v. indlæringen - men den gør noget, og den prøver. Fejl er helt OK, bare den gør et reelt forsøg og forstår hvad retning, jeg vil have den i. Fejl kan man rette, så fejl er en god ting, fordi du så får rettet din hest og vist den det rigtige. Sker der intet, så kan du ikke rette noget som helst eller forbedrer noget som helst smiley

    Så jeg ville prøve at springe an og mene det. Hvis du selv synes, det er svært, så kan du prøve at se, om den kan springe an i longe eller evt. med anden rytter på. Kan den ikke det, så ville jeg absolut få nogle ud at kigge den igennem for, om der er en fysisk årsag til, at den fravælger galloppen smiley

    Husk at gallop faktisk kan være mere skånsomt end trav - så fordi du forlanger gallop presser du ikke hesten mere, end hvis du blot red rundt i trav. Selvfølgelig er det styrketræning, når man beder dem om at sætte sig og komme ind i galloppen, men man kan sagtens have en mild, blød, rund opvarmningsgallop, der er mere skånsom end f.eks. nedsidning i trav. Jeg synes især gallop er godt til at løsne dem i lænden smiley Mange med ældre heste får også besked på at starte i gallop og først trave efterfølgende. Bare lige lidt at tænke over smiley Held og lykke.

    Om du rider bidløst eller ej gør i mit hoved ingen forskel i denne sammenhæng smiley Men om jeg bare ikke er inde i bidløs træning, det skal jeg så ikke kunne sige. Jeg rider selv med bid, men man springer jo hesten an for sæde og ben, så ser ikke, hvorfor bidløst/ikke bidløst gør en forskel i denne situation smiley


  • #3   9. dec 2018 Er hestens krop tjekket igennem for spændinger og låsninger? Når heste pludseligt ikke vil springe an i galop mere, kan det være et tegn på låsninger i kroppen.
    Jeg ville starte med at få tjekket kroppen igennem og være sikker på det ikke er der problemet ligger.


  • #4   9. dec 2018 https://www.youtube.com/watch?v=XdOpPuxg-Iw
    Denne video beskriver meget godt, hvordan man kan træne hesten til at reagere på hjælperne igen, hvis den er blevet død for hjælperne.
    - Dog skal det lige understreges, at man også skal være 100% sikker på, at hesten ikke har en låsning eller andet, som gør det svært for den. Det er nemlig meget normalt.


  • #5   9. dec 2018 Men som de andre skriver, er det næppe biddet, der gør det. smiley

  • #6   9. dec 2018 Hvis hesten ikke forstår.

    1) Forstår dyret dit signal?
    A) Har dyret lært, hvad dit signal betyder?
    smiley Har du lært at give signalet korrekt (på samme måde, som dyret er oplært til)?

    2) Bagefter kan du se på, om der er noget galt. Udstyr osv.

    ...
    Jeg ville starte med, at få en god rytter til at ride hesten og bede om anspring til galop.
    Hvis det går fint, så er det nok bare sprogproblemer.
    Dejligt. Og det er dejligt, for det er dig, som rytter, der kan gøre noget ved det. Fx masser af god undervisning.
    -Hvis andre også har svært ved at få anspring til galop - og det aldrig har fungeret - ville jeg se på, om hesten nogensinde har lært det (altså, signalet på din måde) .
    Og igen - det er dejligt, hvis det bare er det, for så skal den bare lære signalet.

    ...
    Hvis den har kunnet et sikkert galopanspring tidligere, både med dig og andre, og ikke kan nu, så må du finde årsagen til at et dyr, som forstår signalet, ikke udfører beskeden.
    Og - det er detektivleg.


  • #8   10. dec 2018 Når man rider dressur gælder det jo om at få løst hesten ordent op, det får man blandt andet gennem overgange mellem skridt og galop, så det der med at ride kun i trav og skridt er en helt forfejlet fremgangsmåde, man får ikke ryggen bedre med på den måde og slider helt sikkert mere på hesten, hvis du har mulighed for det? så få lidt undervisning

  • Ida  L
    Ida L Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 5 Emner: 12 Svar: 60
    #9   21. dec 2018 Jeg regner med at det ikke er at sætte i galop der er problemet, da jeg havde ham løs på banen, og derefter i longe, og han spænede rundt.

    Jeg tænker bidløs måske, da han tidligere har reageret positivt på ikke at have bid i munden. Og ja, jeg er ikke særlig god til tøjlen.

    Men tusind tak for alle jeres svar smiley smiley


  • Ida  L
    Ida L Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 5 Emner: 12 Svar: 60
    #10   21. dec 2018 Det skal også lige siges at han har "sine dage" hvor han slet ikke har overskud/energi til noget og nogle dage hvor han bare er i hopla. Og arbejder en del fra jord med ham smiley

  • #11   22. dec 2018 Skal det forståes som at han fint sætter i galop, når han er løs på banen og i longen? smiley

    - så ville jeg overveje om sadlen genere ham?


  • Ida  L
    Ida L Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 5 Emner: 12 Svar: 60
    #12   29. dec 2018 ISRH har overvejer det. Jeg vil tjekke i morgen om det ligner at den genere. Måske kunne det også være mig der sad så den generede smiley

  • Ida  L
    Ida L Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 5 Emner: 12 Svar: 60
    #13   29. jan 2019 Alt det besvær med anspringene. I onsdags og lørdag lånte jeg et ridehus da banen er frosset, og guess What, han kunne så let som ingenting sætte anspring og lørdag var han vildt begejstret for at galoppere i lang tid.

    Pony altså. Jeg har gået og bekymret mig meget om hans balance, ryg og ridelyst, og så var det så lidt der skulle til smiley


Kommentér på:
Problemer med galop-bidløs

Annonce