1.865 visninger
|
Oprettet:
bandager, hvorfor? {{forumTopicSubject}}
Nu har det undret mig længe... hvorfor kommer man bandager på hesten i dressur? Det kan jo umuligt være bare fordi det ser smart ud...
sep 2007
Følger: 87 Følgere: 88 Heste: 7 Emner: 83 Svar: 494
jan 2006
Følger: 87 Følgere: 124 Heste: 4 Emner: 144 Svar: 1.615
jun 2007
Følger: 95 Følgere: 87 Heste: 2 Emner: 44 Svar: 1.890
Og mange synes det ser pænt ud.(:
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
De støtter ikke :o). Hestens ben er lavet af sener, vener og andre 'hårde' dele, dvs. ikke blødt væv som et menneske ben.
På et menneskeben kan en bandage støtte, da der er det bløde væv at støtte op omkring. Men hesten har kun sener osv. i benet - intet blødt væv og de kan derfor ikke støtte. Sidder de løst, så pynter de egentligt bare - sidder de for stramt stopper de blodcirkulationen.
Støtter mod slag gør de heller ikke hvis hesten seriøst slår benene sammen, et tyndt lag stof mod 4-500kg hest - argh nej.
dec 2005
Følger: 46 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 183 Svar: 1.868
sep 2008
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 128
Nu er bandager der er lagt på hestens ben ikke bare et tyndt stykke stof.
Der er bandageunderlag og 3,5 meter som er lagt om et hesteben. Ergo et ret tykt lag.
Desuden sker de slag på hestens ben ikke med en kraft med hele hestens vægt. Det er jo ikke vægten der foregår ned mod jorden der bliver slået med.
De er til for at beskytte mod de slag der evt kommer ved at hesten slår sig selv med modsatte ben. Præcist som hvis vi kommer til at sparke eller spænde ben for os selv. Dette sker heller ikke med hele vores vægt, da vægten ligger i det ben som står på jorden.
Derudover så jo så støtter det senerne på den måde at det igen beskytter mod slag. Kommer hesten til at slå modsatte hov op i benet og rammer senen kan vil senen skullle strække sig ekstra og derved kan der opstå skader ved overstrækning af senen.
Mange rider med bandager for at det pynter og jeg vil da også gerne indrømme at mine bandager matcher mine underlag, så det ser bedre ud.
Men jeg rider hellere med bandager end gamacher, da gamacher kan ligges lige så dårligt som bandager og i det hele taget har dårligerer pasform og beskyttelse af benet, da det kun er på indersiden de beskytter, og på en unghest som er ved at lære sidebevægelser har jeg også brug for beskyttelse på for og bagsiden af benet.
mar 2009
Følger: 24 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 155 Svar: 1.307
sep 2008
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 128
Hesten vejer det samme om den har dem på eller ej, så derfor i det store hele vil de ikke give meget støtte til senerne, MEN de støtter (hvis de vel at mærke ligger rigtigt) sådan at når hesten træder ned på benet "holder" bandagen på benet så det ikke kan give efter.
Men igen som beskyttelse mod slag er de fantastiske, og måske er dressur mere eller mindre kontroleret, men det er stadig en masse bøjede spor som gør at benene nemt rammer hinanden, især på en urutineret hest og derfor har jeg valgt at bruge bandager, i stedet for at få en masse overben,
jan 2006
Følger: 87 Følgere: 124 Heste: 4 Emner: 144 Svar: 1.615
jan 2012
Følger: 144 Følgere: 148 Heste: 5 Emner: 6 Svar: 104
vil ikke ride uden benbeskyttelse da jeg synes der er for stor risiko,
det også bedre at ta knæ og håndled beskyttere på når du ruller på rulleskøjter.
mine heste er meget vågne og hopper rundt, så der beskytter de også for slag.
MEN bandager uden ordentlige bandage underlag, elastik bandager og andet i den dur, er ikke godt for hesten, bandager m.m. hæmmer og blokerer imidlertid for bl.a. blodcirkulationen. Dette sker fordi venerne bliver presset sammen og hindrer ordentlig blodcirkulation, dermed belastes bl.a. hjertet unødigt.
flotte JA helt bestemt :o)
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Linda Isabella N - Knæbeskyttelse til rulleskøjter er hård plastic ligesom gamacher.
Bandager er bare et stykke stof :o). Derfor tager gamacherne mere af for slag.
jan 2012
skrev ikke for at starte en diskussion men MIN mening til Camilla
jan 2012
så hjælper beskyttere også.
bandager, hvorfor?