{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bandager - Hvorfor?
  • #1   6. sep 2013 for at beskytte benene smiley

• #2   6. sep 2013 Beskyttelse af hestens ben!

Og så er der bare nogen der synes det er pænt smiley

• #3   6. sep 2013 Jeg bruger bandager fordi min hest er en unghest, med meget spinkle ben, hvis hun skulle træde forkert støtter de om kodeledet, de former sig om benet og støtter de rigtige steder.

• #4   6. sep 2013
    .... Gamacher beskytter da mere end bandager tænker jeg - bandager er stof, gamacher har en hård skal?

Den påstand med at de støtter, kan jeg vist ikke rigtigt finde noget der taler for, min logik kan heller ikke forstå det. Kan kun finde noget der taler imod.

• #6   6. sep 2013 Jeg syntes de støtter smiley hestens ben holdes varme og hesten får ikke ondt hvis den banker benene sammen

• #7   6. sep 2013 selvfølgelig støtter de, hvis du har prøvet at have en forstuvet fod eller hånd, så ved du hvor meget forbindingen støtter og holder ledet på plads.

• #8   6. sep 2013
    Forskellen på et forstuvet hånd eller fod - eller et knæbind som nogen også går med. Er at det er et LED, et bevægeligt led der er bundet omkring.

Hestens ben hvor bandagen sidder, er ikke et led, der er ikke noget bevægeligt. Det er bundet om knogler og sener - hårde knogler og hårde sener, der er lige op og ned, ikke bevægeligt.

• #9   6. sep 2013 Krikken, bandager støtter - gamacher beskytter smiley

Der er så større diskussion om hvorvidt bandager faktisk gavner smiley

• #10   6. sep 2013 Krikken - Det kommer vel an på hvordan man ligger bandagen? smiley

• #11   6. sep 2013 krikken så har du vist ikke forstand på at lægge bandager på, mine går ned om kodeledet og støtter ledet, så hvis hun vrikler om, støtter de, så ledet bliver på plads

• #12   6. sep 2013 Jeg bruger dem til pynt, men bandager støtter også op om ledene i hestens ben, hvor imod gemasher støtter benene:)

• #13   6. sep 2013
    Er vi enige om, at bandager ligger sådan her;
    http://vedsted-molle.dk/images/platinumbandage.jpg

Der er ikke noget bevægeligt led her.

Modsat fx her, hvor støtten sidder "over" et led - håndledet. Det er der forskellen ligger.
    (link fjernet)

• #14   6. sep 2013 Sarah og Kahlua - Mht. at hesten skal være naturlig, hvor naturligt er det så for den at have en rytter på ryggen?
    Bandager/gamacher hjælper med at beskytte/støtte hestens ben når vi rider den. Hvis vi ikke red den havde den ikke brug for dem.

• #15   6. sep 2013 Enig med Helle!
    Jeg ligger mine bandager omkring kodeleddet for at støtte.

• #16   6. sep 2013 krikken der modsiger du dig selv bandagerne på billedet gå da ned og rund om kodeleddet, den bule der er oven over hoven er kodeleddet og bevægeligt.

• #18   6. sep 2013
    Helle - Jeg tror vi misforstår hinanden. Ja, de går ned om godeledet, men det er ikke et led som jeg mener et håndled er. Håndledet kan bevæge sig i forskellige retninger, ligesom albuen, skulderen, ankelen, knæet.

Det kan hestens ben, hvor man ligger bandagen ikke. Det er ikke et bevægeligt led. Desuden, så giver det ingen logik i mit hoved at man kan støtte noget der vejer 500 kg med et stykke stof, et stykke stof der skal tage imod mere end de 500 kg - fordi der kommer mere vægt på, når hesten sætter hoven i.

Formålet med knæbind o.l er jo at støtte den bevægelige del, som der ikke er hvor en bandage på en hest sidder.

• #19   6. sep 2013
    " At kunne støtte senerne ved brug af bandager og specielle gamacher må betegnes som en overvurdering af disses egenskaber. Rent fysisk kan et
    stykke stof ikke opnå den egenskab at give øget holdbarhed af sener, fordi det vikles omkring senerne. Dette skal jo netop ses i Iyset af, at kræefterne der pavirker senerne skyldes anslagskraften af 500 kg, hvor et stykke stofgamache placeret vinkelret pa denne kraft umuligt kan pavirke denne. Klokker/boots
    giver ogsa en beskyttelse af de overfladiske
    strukturer, som dog er begræenset til huden
    i balleomradet og kronranden. "
    http://ansagerdyrehospital.dk/Jon_CV_filer/Artikel%20bandagering.pdf

• #20   6. sep 2013 Vi har modarbejdet en naturlig hest i utrolig mange år.
    Hvor mange år er det lige siden at der var vilde heste i hele verden???
    Det er utrolig mange heste-generationer siden at hestene var vilde. Tror du ikke at de har ændret noget i deres krop siden da? Eller at vi mennesker har avlet noget væk?
    En hest ude i vildmarken bliver ikke redet på. Dvs at den ikke har ekstra kilo på ryggen, der beder den om at lave ting den "naturligt" ikke ville. En hest i vildmarken ville aldrig gå i samling eller lave diverse øvelser.
    Nogle heste kan have brug for denne ekstra støtte på deres ben for ikke at komme så let til skade.

• #21   6. sep 2013 Tak til Sabine for at hjælpe mig med at forklare :o)

• #22   6. sep 2013 " Mange ryttere benytter bandager og gamacher på deres heste under og efter ridning, dette i den bedste mening for at beskytte hesten, men bandager m.m. hæmmer og blokerer imidlertid for bl.a. blodcirkulationen. Dette sker fordi venerne bliver presset sammen og hindrer ordentlig blodcirkulation, dermed belastes bl.a. hjertet unødigt.

Hvor godt tror du en maratonløber, en 100 meter sprinter eller en atlet kunne gennemføre sine discipliner med elastik bandager stramt vinklet om underbenene? Menneskets underben indeholder i modsætning til hestens underben mange muskler og dermed bløde væv, som vil tillade en del blodcirkulation på trods af elastikbind.

Hestenes underben indeholder ingen muskler (se forben), men udelukkende knogler, sener, nerver, arterier, vener osv.. Således vil bandager og gamacher blokere mere eller mindre for blodcirkulationen.
    Hesten med sko har i forvejen nedsat blodcirkulation i hov og ben på grund af manglende hovmekanisme forårsaget af skoningen. Specielt bandager hæmmer blodcirkulationen, dette til yderligere til skade for hovene og sundhed.

De primære grunde til at ryttere benytter gamacher og bandager er at undgå tråd og stryge skader og som sene ”beskyttelse” for at undgå hævede ben, hvis du ikke bruger faste beslag behøver du ikke gamacher som beskyttelse mod tråd og strygninger fordi hestens bevægelses mønster er i balance. Med hensyn til om gamacher overhovedet støtter senerne har der været stor diskussion i mange hesteblade. Endelig er den bedste måde at undgå hævede ben efter ridning, dels at skridte hesten ordentligt af, dels at hesten IKKE kommer på boks og i øvrigt befinder sig udendørs i løsdrift hvor den kan røre sig den kan røre sig frit efter egen vilje hele dagen og natten! "

http://naturhov.dk/

• #23   6. sep 2013 Krikken - Det var lige det jeg mente med den første kommentar jeg skrev, med at der var diskussion om hvorvidt bandager gavner eller ikke smiley

Det var ikke for at starte en diskussion om det, men for at påpege både det, og at der er forskel på hvad man bruger gamacher og bandager til smiley

• #24   6. sep 2013 Øh Sarah, hvor har Sabine skrevet noget om, at hun red sin hest i holdning?

Hendes pony er desuden en af de mest afslappede dressurponyer jeg har set.

• #25   6. sep 2013
    Min personlige holdning til heste der ikke kan gå, uden at smadre sine ben sammen er, at der er nogle ting grueligt galt.

Vi har ændret avlsmålene, fra at være holdbare heste, der kan holde varmen i vores kolde vejr, har gode hove og kan gå uden sko samt solide ben.
    Til at vi prioritere bevægelser højest. Derfor tror jeg, at man ser så mange heste, der ikke kan gå på benene - avlen er på vej, i en forkert retning.

Jeg tror også, at mange oplever heste der skader sig selv fordi de kommer for lidt på fold, samt fordi ridningen ikke er særligt varieret. Altså foregår meget på samme bund, fx. mest på dressurbanen.
    Eller at ridningen, også har indflydelse på hvordan hesten går - en hest der skovler rundt på forparten, vil i min logik have større tendens til at jokke på sig selv, fordi den ikke når at flytte forparten før bagparten kommer.

Ikke fordi, vi ikke skal passe på hesten. Men des mere vi passer på, des sartere tror jeg også vi gør hesten. Det opleves jo fx også i børneopdragelse - børn der aldrig må noget selv, kan noget selv - de ender ikke særligt godt ud.

• #27   6. sep 2013 Pynt. Og i tilfælde af, at hesten skal ramme sig selv. Har heldigvis en hest der ikke banker benene sammen, så for mig er det pynt, når jeg en sjælden gang imellem bruger dem.
    Og så får de hestens ben til at se længere ud.

• #28   6. sep 2013 Jeg har aldrig redet med bandager.. Men jeg har hørt at det er for at beskytte hestens ben, når man kræver den overtrædning som man gør.

Fx ved sidebevægelser og stor overtrædning kan benene skrabe sammen, og hesten kunne potentielt skramme sine ben.
    Og på den måde synes jeg at det er en fin opfindelse.

Og for pynt. Ja det ser da også flot ud, og indrømmer da gerne, at jeg ikke ville have noget imod at ride med det en dag til fotoshoot eller lignende.

I forhold til blodcirkulation tror jeg for det første ikke det er værre end gamager. Og så kommer det vel også an på hvor meget det strammes - både det ene og det andet.

• #29   6. sep 2013 Ok Sarah? smiley

• #30   6. sep 2013 Jeg er som Signe heller ikke med på din sidste besked Sarah, hvorfor ikke svare på de spørgsmål og kommentarer der der retter til dig?
    Du syntes jo selv at det var en god debat, hvorfor "taler" du så udenom? smiley

• #31   6. sep 2013 Fordi at de støtter hesten (jeg vil ikke at diskuterer) smiley
    Og helt ærligt så er det da også en bonus at det ser pænt ud! smiley

• #32   6. sep 2013 Seriøst? Hvor dælen har vi nu skrevet om dig? smiley - vi har bare svaret dig.

Du læser godt nok ikke tingene særlig grundigt!

• #33   6. sep 2013 IGEN(!), vil du være sød at læse hele kommentaren? (Og give respons)
    Det er super træls at skulle sidde og skrive halvdelen af den IGEN, fordi du ikke læser/nægter at svare på den smiley

• #34   6. sep 2013 Lige præcis Mia smiley

• #35   6. sep 2013 Tak Signe! Så er jeg ikke den eneste der ikke syntes at Sarah ikke læser de kommentarer til hende ordenligt smiley

• #37   6. sep 2013
    Måske jeg er underligt indrettet, men... Der er intet der taler for at bandager støtter, kan ikke finde noget der taler for - kun imod.
    Hvorfor så blive ved med at hævde at det sker?

Det er lidt som det med om en hest kan være fræk eller ej, der findes en masse beviser for at den ikke kan tænke sådan og planlægge, ingen for. Men alligevel holder folk fast.

• #38   6. sep 2013 Hahaha, ja smiley

• #39   6. sep 2013 Jeg holder ikke fast på at de støtter, jeg er udemærket klar over diskussionen om det smiley
    Dog kan jeg godt se logikken i at de støtter, ligesom et støttebind til os mennesker. Hvis man vel og mærke lægger bandagerne ned over koderne smiley

• #40   6. sep 2013 Felina: Det er skam ikke nogen der er uvenner her, vi prøver bare at have en åben debat med Sarah (hvilket hun virkede til at ville til at starte med), men nu vil hun ikke stå ved det mere, og de er faktisk bare træls! :o)

Og ja, du har virkelig dårlig humor når du kalder dig selv mamma som fjorten årig smiley

• #41   6. sep 2013 Hæh, Felina, tror det er dig der er træt smiley

Mia: lige mine ord.

• #42   6. sep 2013 Jeg er også træt, men nogle gange skal man lige se sine svar dagen efter og så kan man se hvor latterlige ol. de egentlig er smiley

• #43   6. sep 2013
    ..... Hestens ben er stadig ikke noget bevægeligt led, som håndled, knæ, albue mm. ;o).

• #44   6. sep 2013 Er der nogle latterlige kommentarer her? Ud over den til hendes pandekager....

• #45   6. sep 2013 Krikken, det forstår jeg ikke helt, så det kan godt lige være at du skal forklare det for mig smiley

Hvordan er hestens ben ikke bevægelige led? Der er da både "albue", knæ og kodeled, disse er da bevægelige?
    Selvfølgelig er knoglerne imellem disse led ikke bevægelige, så ville der være noget galt smiley

• #46   6. sep 2013 Enig med Signe (igen), jeg vil også gerne vide hvilke kommentarer I (Felina & Cath) mener at der er latterlige og/eller overflødige? :o)

• #47   6. sep 2013 smiley

• #48   6. sep 2013
    Mia - Bandagen er ikke viklet om hestens bevægelige led, hesten har bevægelige led. Men hvor bandagen sidder, er der ikke et bevægeligt led - ergo intet og støtte.

Der er noget og støtte, på et menneske, når støtten går hen over fx. håndledet, knæet, albuen e.l som er bevægelige steder - netop derfor, har støtten en funktion, det skal støtte ledet.

Men eftersom stedet på hesten, hvor bandagen er viklet om, ikke er bevægeligt - så er der ikke noget at støtte, som man kan på mennesker.

• #49   6. sep 2013 Jeg mener at det giver støtte men ikke ret meget så primært er det bare pynt

• #50   6. sep 2013 Godnat :o)

Sov godt allesammen, når I kommer der til smiley

• #51   6. sep 2013 Det var heller ikke for at slæbe dig med Cath smiley

Sarah: Det er RET så svært at have en debat med dig når du gentagne gange (udover ikke at læse kommentaren) ÆNDRER din egen kommentar.
    Kan du ikke lave en ny i stedet for? Det er svært at skulle læse tråden igennem hver gang man vil svare, hvis du nu skulle have skrevet noget nyt smiley På forhånd tak smiley

Krikken; Jeps, den er jeg med på :o) Men hvis man nu ligger bandagen ned over kodeleddet, burde den så ikke støtte der? (Rent logisk)..
    Selvfølgelig skal bandagen lægges ordenligt så den hverken strammer blodomløbet eller ligger for løst og falder af smiley

• #52   6. sep 2013 Sarah kan du i det mindste ikke svare ordenligt?

Havde faktisk ikke engang lagt mærke til, at kommentarerne var ændret..

Og nu ændrede du den igen.....

• #53   6. sep 2013
    Nej, så skal det helt ned over, ned til hoven. Det bevægelige er jo ikke der, hvor bandagen er viklet om. Så ville bandagen i mit hoved skulle være viklet fra kodeledet, og ned til hoven - fordi det er der, "det sker".
    Og ikke længere oppe af benet, hvor bandagen sidder.

Ligesom artikelen fra Ansager, med pointen om - det er stof vs. 500 kg hest.

http://www.youtube.com/watch?v=mAFhrE5NXIc

• #54   6. sep 2013 Jeg har ikke ændret mine, og hvad jeg ved af har hverken Signe eller Sabine heller ikke, og det er primært os du har en debat med, så det er da fuldstændig ligemeget om du har set andre gøre det eller kender nogle der kender nogle der engang ændrede sin kommentar smiley

Og ja, et pænt svar ville jeg også påskønne, uden bandeord :o)

• #55   6. sep 2013 Tak til Krikken for svar, igen igen smiley Og for at pensle det ud for mig, nu er jeg helt med på hvad du mener smiley

• #56   6. sep 2013 Jeg ændrer ikke - jeg tilføjer smiley

Godnat Sabine - sov godt smiley

• #57   6. sep 2013 Jeg har så ikke set at hun har ændret den, så jeg undskylder for at spille hellig på andres vegne hvis det er tilfældet smiley

Men men men, det ændrer ikke på at jeg ikke syntes at det er god stil i en debat, for det er jo slet ikke til at finde hoved og hale i smiley

• #58   6. sep 2013 Det er jo netop det du gør, Sarah. Du kommer med mærkelige indlæg om pandekager og alt muligt andet.

• #59   6. sep 2013 Hihi, jeg føler ikke at vi kommer videre med vores oprindelige debat der omhandlede en "naturlig" hest? smiley
    Nevermind, jeg tror heller ikke at vi kommer videre. Men ihvertfald, ikke god stil at ændre/tilføje kommentar, så hellere skrive en ny smiley

• #60   6. sep 2013 Jeg har haft tilføjet en sætning eller 2, da jeg er kommet i tanke om mere, lige da jeg har haft trykket "opret indlæg". Så var det nemmere og hurtige lige at tilføje, i stedet for at have 2 beskeder stående lige efter hinanden.
    - Men ja, jeg kan godt se hvad du mener, Mia smiley

• #61   6. sep 2013 Et er at have muligheden, en anden er at tage den i brug smiley
    Så bare fordi man har muligheden, betyder det vel ikke at man skal?

Jeg ytrer bare min mening om at jeg ikke syntes at det er god stil, og kommer med argumenter om hvorfor :o)

• #62   6. sep 2013 Seriøst, du svarer enormt flabet, og svarer ikke på vores spørgsmål.

• #63   6. sep 2013 Hihi, det er heller ikke for at være "belærende" Signe, men det virker ikke til at Sarah forstår hvad jeg skriver, så jeg må jo blive ved smiley
    Men jeg er glad for at du kan se det, jeg tror ikke at jeg er den eneste der ikke kan finde rundt i det når der ændres/tilføjes, især når debatten går så hurtigt som her :o)

• #64   6. sep 2013 Haha, det går nok smiley
    Tror egentlig du kan blive ved i evigheder....

• #65   6. sep 2013 Se, igen.

• #66   6. sep 2013 Jo, men ville lige diskutere "færdig" smiley

• #68   7. sep 2013 Jeg hopper på Krikkens vogn, bandager støtter ikke og jeg synes at det er at pakke hesten lidt ind i vat.
    Når det så er sagt, havde jeg pengene havde jeg købt nogle, bare for at ride med dem en gang eller to og få taget billeder - det er nu ret så fin pynt :o)

Men det er ikke noget jeg ville bruge fast i træningen. Synes bestemt ikke, at det har nogen gavnlig effekt.

• #69   7. sep 2013 Sarah- åhh gud hvor svare du dog enormt 'sippet'! (No Hate :p) Ta og lære nogle manere dog ellers kommer du til at ligne nogle af de der 'tøsefornærmede' tøser vi hår overalt herinde! (No Hate igen xD) Prøv og lade være og tale udenom det vil nok gøre 'debatten' nemmere smiley Igen, igen: Hvis du mener at besyttelse på hesten er unaturligt vil jeg da mene at alt det udstyr du har og det foder du har + dig, er ligeså unaturligt for hesten som benbeskyttelse smiley

• #70   7. sep 2013 Igen, igen

#No Hate xD smiley

• #71   9. sep 2013 Det kan squ da ikke diskuteres hvorvidt bandager støtter -selvfølgelig gør de det! Egentlig kan det vel sammenlignes lidt med løbere, som bruger kompressionsstrømper for at øge blodgennemstrømningen.
    Tænker bestemt også, at varmen fra bandagen har en gavnlig effekt (ligesom hos back on track, hvor det keramiske materiale reflekterer hestens egen varme).

• #72   9. sep 2013
    Tjo, det kan det nu godt - når nu man kan finde en masse for at det ikke støtter, men ikke rigtigt noget der taler for :o)

• #73   9. sep 2013 Hehe.. Selvfølgelig kan man diskutere i hvor høj grad det støtter smiley men vil stadig mene, at det har en effekt. Om den effekt så er værd, at bruge tid på er jo så nærmere spørgsmålet. Personligt gider jeg ikke lægge bandager på.

• #74   9. sep 2013 Tror næppe de støtter hesten smiley

Jeg syntes bare det ser flot ud :b. Min hest er dog ikke så vild med dem, så det er ikke noget vi bruger lige nu.

Men da min gamle hoppe havde en skade brugte vi bandage til at holde på specielt stof og til at beskytte. Havde det ikke været for den var hun aldrig kommet sig, så de kan også bruges til skader ;).

• #75   9. sep 2013 Tilføjer lige, at det absolut ikke er noget jeg vil bruge i daglig træningen, da det jo ikke gavner og ej heller er naturligt smiley

• #76   9. sep 2013 Jeg har brugt både almindelig bandager der skal lægges rundt om benene, på en hest der snublede meget, så for, at undgå skader på sener og ben generelt, gjord jeg dette, samt har brugt spring gamacher som også er en form for bandage, når jeg sprang på min nuværende pony for, at beskytte hende bedre smiley men ka ikke længere benytte mig af dette, da hun desværre har fået galle i benene smiley der findes mange forskellige slags, da der var EM i Herning i år, hørte jeg dem i tv, tale om spring gamacher der fik hestene til, at løfte benene højere over springene smiley

• #78   12. sep 2013 Syntes at bandager giver et ekstra "WAU!". Min hest ser ikke ud til at lide bare fordi at det ikke er naturligt.... Det er sku da ikke engang naturligt at ride på en hest. Jeg ved ikke hvorvidt de beskytter mere eller mindre end gamascher. Jeg bruger begge dele. Kan rigtig godt lide at lægge dem på, det er så hyggeligt. Men de må jo også støtte hestens ben på en eller anden måde smiley

Jeg syntes hvert fald ikke at det er syndt eller for den sags skyld, dyreplageri at lægge dem på smiley

Kommentér på:
Bandager - Hvorfor?

Annonce