Ungheste {{forumTopicSubject}}
Min mor er opvokset med heste og fik selv et føl i fødselsdagsgave på et tidspunkt imens hun boede hjemme. Nu er det min tur til, at få hest, jeg er bare i kategorien nybegynder og har egentlig ikke så meget forstand på det - ENDNU! Jeg har fået afvide af flere, at det kan let gå galt med ungheste, hvis man ikke ved, hvad man skal og ikke skal. Men hvad er det, der kan gå galt? Hvad er det man skal og ikke skal og hvad er det man skal holde øje med?
Jeg har aldrig fået ordenligt svar og det vil jeg altså nu.
Er det helt utænkeligt, at en nybegynder og stadig ret uerfaren kan få noget godt ud af, at købe en pony fra føl af?
Det jeg skal med den her pony, er at træne den for sjov.. Opbygge et venskab.. Udsigten ligger ikke direkte på ridning, men også det en dag.:)
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 14 Svar: 57
jun 2009
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 113 Svar: 894
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.404
Hvis din mor har forstand på heste og har arbejdet meget med dem, så kan hun give en hjælpende hånd. Men jeg synes du skal kæbe rolig hest der lige er nogle år ældre (:
Sådan en som Jolene, hun var for et år siden, da hun var 1-1½ direkte farlig at bevæge sig ind til og tage i snor. Sparkede efter os hvis hun ikke fik sin vilje, hvilket hun jo aldrig gjorde. Idag er hun den roligstehest, roligere end Maj (: Jeg er sikker på at en "nybegynder" ikke kunne have klaret problemet
maj 2006
Følger: 125 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 12 Svar: 341
mar 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 208
maj 2006
Følger: 125 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 12 Svar: 341
jan 2007
Følger: 34 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 318 Svar: 2.895
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Men ved din mor en masse om det og er klar til at hjælpe så tror jeg godt det kan gå..
okt 2006
Følger: 31 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 774
Grunden til at din mor ikke ser problemet er netop at hun er vokset op med heste. Hun har været vandt til at se hvordan man tackler tingene helt fra lille, og det er derfor naturligt for hende.
Hvis din mor giver en hånd og holder øje med hvad du og hesten laver kan jeg ikke se det skulle være det store problem at få et føl. Og måske endda hellere det end en plag, da plagen både har flere kræfter, og også har dannet sig en mening om tingene.
okt 2009
Hun har ikke forstand på det, hun siger bare, at hun har aldrig gjort noget specielt, når hun hhar haft ungheste..
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.966
Så hvis du ikke selv har de ting hesten skal lære 100 % på plads, så kan du jo ikke lære hesten det
Desuden kan visse ungheste være halvfarlige, hvis de ik lige synes det er en knaldgod idé at få rytter på. Og der skal du altså helst kunne holde fast.
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
Jeg har ikke kæmpestor erfaring mht. egen hest endnu (har kun haft egen hest i godt og vel 2 år), men har dog en del erfaringer med føl og ungheste fra tidligere, da jeg boede hjemme. Derfor valgte jeg at købe et føl denne gang; en beslutning jeg bestemt ikke har fortrudt, for jeg elsker min lille bandit over alt i verden, men omvendt kan jeg også godt mærke, at selv om jeg HAR en vis erfaring bag mig, så er det bestemt IKKE altid let at have føl/unghest. Der er utrolig meget, de skal lære, og ind imellem kan de også blive ret voldsomme...
Så mit råd er: Gør, hvad dit hjerte fortæller dig, du skal gøre, men hvis du vælger en unghest eller en plag, så sørg for at få noget hjælp og vejledning fra en mere erfaren træner; både for din egen og for hestens skyld.
okt 2009
Jeg vil ikke resikere noget, for jeg ved bestemt godt, at jeg er nybegynder stadig,
så jeg skal have en voksen..;)
Ungheste