{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
663 visninger | Oprettet:

Ungheste {{forumTopicSubject}}

Min mor er opvokset med heste og fik selv et føl i fødselsdagsgave på et tidspunkt imens hun boede hjemme. Nu er det min tur til, at få hest, jeg er bare i kategorien nybegynder og har egentlig ikke så meget forstand på det - ENDNU! Jeg har fået afvide af flere, at det kan let gå galt med ungheste, hvis man ikke ved, hvad man skal og ikke skal. Men hvad er det, der kan gå galt? Hvad er det man skal og ikke skal og hvad er det man skal holde øje med?
Jeg har aldrig fået ordenligt svar og det vil jeg altså nu.
Er det helt utænkeligt, at en nybegynder og stadig ret uerfaren kan få noget godt ud af, at købe en pony fra føl af?
Det jeg skal med den her pony, er at træne den for sjov.. Opbygge et venskab.. Udsigten ligger ikke direkte på ridning, men også det en dag.:)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ungheste
  • #1   28. okt 2009 Grunden til, at jeg nævnte min mor er fordi hun ikke mener de gjorde noget specielt hjemme ved hende og de købte altid fra føl af og tilred selv.. Hun kan heller ikke helt forstå, at det skulle være så svært..

• #2   28. okt 2009 smiler... jeg købte et føl, havde aldrig haft hest før, har altid gået på rideskole... men jeg fik et føl hjem der aldrig havde været i menneske hænder, så det var en stor opgave og stå med.. men fik fandt i en træner der har hjulpen mig hele vejen, men har fået så meget ros for alt det min plag kan i dag... så hvis man har hjælpen og tålmodigheden tror jeg ikke det kan gå galt ....

• #3   28. okt 2009 Grunden til det kan gå galt er at føl og ungheste ikke har lært alt det som en voksen hest. Man tager det tit som en selvfølge at selvfølgelig kan hesten gå pænt i line. Men det kan dælme godt koste meget træning.
    Hvis din mor har forstand på heste og har arbejdet meget med dem, så kan hun give en hjælpende hånd. Men jeg synes du skal kæbe rolig hest der lige er nogle år ældre (:

Sådan en som Jolene, hun var for et år siden, da hun var 1-1½ direkte farlig at bevæge sig ind til og tage i snor. Sparkede efter os hvis hun ikke fik sin vilje, hvilket hun jo aldrig gjorde. Idag er hun den roligstehest, roligere end Maj (: Jeg er sikker på at en "nybegynder" ikke kunne have klaret problemet

• #4   28. okt 2009 Grunden til at folk siger det kan gå galt er fordi at hvis du ikke ved hvordan man opdrager ungheste og hvordan du skal håndtere dem, kan de tage overhånd fordi de er igang med at finde sig selv og skal prøve grænser! Hvis ikke de bliver holdt nede og du er føreren fra start begynder de selv at bestemme og så begynder man først at få problemer med at håndtere dem !

• #5   28. okt 2009 hvis du har mulighed for nogle kan hjælpe dig og du er indstillet på at der er mere arbejde med en unghest/føl skulle der ikke være noget i vejen for at vælge sådan en, for du lærer hele indlæringsprocessen...

• #6   28. okt 2009 Hvis du har mod på det og kan få mere hjælp end du selv tror du behøver, så kan du sagtens prøve ! Jeg har en 2½års dv hingst og han er jordens sødeste, men nogle gange kan fanden stadig tage ved ham og han stejler og prøver at sparke efter mig, men så må man være hård og virkelig fortælle at det er forkert og man skal ikke være bange for at spørge om hjælp, det er ikke en skam og sige at man ikke kan magte det ! smiley

• #7   28. okt 2009 Hvis din mor har forstand på ungheste og støtter dig, ser jeg intet problem. Men ellers vil jeg ikke anbefale dem til nybegyndere. De er ofte uforudsigelige, og selvfølgelig har de ofte mere krudt i røven. men der er også meget forskel fra hest til hest.

• #8   28. okt 2009 Grunden til at det let kan gå galt er jo at man skal lære dem alt.. og det kræver man ved noget om indlæring og træning.. får de først lært tingene forkert er det svært at rette op..
    Men ved din mor en masse om det og er klar til at hjælpe så tror jeg godt det kan gå..

• #9   28. okt 2009 Det er svært hvis man ikke ved ret meget, og kommer til at lære hesten noget forkert / ikke får sagt fra i tide / lader hesten tage magten. Så har man et problem der kan være umuligt at løse.

Grunden til at din mor ikke ser problemet er netop at hun er vokset op med heste. Hun har været vandt til at se hvordan man tackler tingene helt fra lille, og det er derfor naturligt for hende.

Hvis din mor giver en hånd og holder øje med hvad du og hesten laver kan jeg ikke se det skulle være det store problem at få et føl. Og måske endda hellere det end en plag, da plagen både har flere kræfter, og også har dannet sig en mening om tingene.

• #10   28. okt 2009 Min mor er tilbage i kategorien nybegynder, fordi det er så lang tid siden hun har haft med heste at gøre.
    Hun har ikke forstand på det, hun siger bare, at hun har aldrig gjort noget specielt, når hun hhar haft ungheste..

• #11   28. okt 2009 Jeg synes bedst man kan forklare det ved at sammenligne med en skolelærer. Når man tilrider en hest er man jo hestens lærer. Og ligesom en lærer skal man helst have haft noget "skolegang" for at kunne undervise. Man ser jo ikke et barn i 4 klasse undervise et barn der går i 4 klasse smiley Så en nybegynder rytter kan have svært ved at lære en grøn hest de ting den skal kunne.
    Så hvis du ikke selv har de ting hesten skal lære 100 % på plads, så kan du jo ikke lære hesten det smiley

Desuden kan visse ungheste være halvfarlige, hvis de ik lige synes det er en knaldgod idé at få rytter på. Og der skal du altså helst kunne holde fast.

• #12   28. okt 2009 Hvis man vil gøre sig forhåbninger om at forme og uddanne en unghest, skal man virkelig vide, hvad man har med at gøre, efter min mening.

Jeg har ikke kæmpestor erfaring mht. egen hest endnu (har kun haft egen hest i godt og vel 2 år), men har dog en del erfaringer med føl og ungheste fra tidligere, da jeg boede hjemme. Derfor valgte jeg at købe et føl denne gang; en beslutning jeg bestemt ikke har fortrudt, for jeg elsker min lille bandit over alt i verden, men omvendt kan jeg også godt mærke, at selv om jeg HAR en vis erfaring bag mig, så er det bestemt IKKE altid let at have føl/unghest. Der er utrolig meget, de skal lære, og ind imellem kan de også blive ret voldsomme...

Så mit råd er: Gør, hvad dit hjerte fortæller dig, du skal gøre, men hvis du vælger en unghest eller en plag, så sørg for at få noget hjælp og vejledning fra en mere erfaren træner; både for din egen og for hestens skyld. smiley

• #13   28. okt 2009 Tack for alle svar.
    Jeg vil ikke resikere noget, for jeg ved bestemt godt, at jeg er nybegynder stadig,
    så jeg skal have en voksen..;)

Kommentér på:
Ungheste

Annonce