{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.797 visninger | Oprettet:

Hvilken hest passer til mig`? {{forumTopicSubject}}

Findes der iik en test på nettet man kan tage for at se hvilken race der passer bedst til en ?

Jeg vil godt have en hygge hest. Den skal være meget rolig, kælen , da jeg har børn, men samtidig skal den kunne lide at arbejde lidt. Jeg er utrolig glad for dressur, så det skal den kunne og så skal den være 112 % trafiksikker.

Jeg tænkte lidt på en DV?

Skal man vælge vallak eller hoppe`?
Hvad taler for og imod?
Og hvor gammel skal en hest ca være når man køber den? Hva er en god alder? Hvis man ikke selv skal tilride den.. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken hest passer til mig`?
  • #1   19. nov 2009 Jeg ville nok vælge en haflinger, eller anden lettere tung race..
    hvis ikke du selv vil tilride og det skal være en der er trafiksikker og dine børn kan færdes om, så vil jeg mene den skulle være 8 eller 9+

Og så ville jeg vælge en vallak.
    Der er self. undtagelser, men hopper har jo deres 'perioder' hvor de kan blive sippet og rigtig irriterende, der er vallakker lidt mere reelle..
    Men som sagt, der kan være udsving til begge sider..

• #2   19. nov 2009 Jeg er ikke rigtig til ''tunge'' racer. Jeg skal kunne styre dem.. Er heller ikke meget for fjordheste osv. Jeg er ikke så ''stor'', så jeg skal føle at jeg styre dem og ikke at de styre mig .. smiley

• #3   19. nov 2009 Jeg ville også tro en haflinger eller lign.
    Eller en blanding mellem idiotsikker og godt gående (: Hende jeg passer heste for har en tinker/anglo araber blandning, som er god i hovedet, men samtitig har en mums gang, det er dog et føl, men der findes garanteret flere mærkelige blandinger som er faldet godt ud :b

En hoppe har tit perioder hvor hun er sippet, en vallek er mere den samme hele tiden (:

• #4   19. nov 2009 syndes en haflinger islænder eller noget i den stil sådan en hest kan dine børn os ride hvis det skal være

en god alder er 8 + ca

jeg vil os ælge en vallak de er nemmere at have med at gøre
    self er der undtagelser

• #5   19. nov 2009 Welsh Cob'en har som regel et fantastisk temperament(du må vi jo passer på med at generalisere for meget :P) samtidig kan den yde en masse, og har som regel rigtig dejlig gang.

Min er super nem at have med at gøre, samt alle de andre jeg kender til smiley

• #6   19. nov 2009 *nu må vi ..

• #7   19. nov 2009 Islænderne er god nok, men det er blevet rigtig svært at finde en børnevenlig én, da man efterhånden har avlet en del vilje i racen.
    Hvad med en DSP?
    En haflinger kan man sagtens få i en "slim" udgave, det samme med fjordhest. Ellers så måske en fjordheste blanding, dem har jeg kun hørt gode ting om!

• #8   19. nov 2009 En haflinger, en islænder eller en sporty fjordhest.

Hvis ikke du er ret stor kunne en new forest pony måske være noget. ?

Om du skal vælge en hoppe elller vallak er svært at sige. Jeg har endnu ikke haft en hoppe der har været sippet og jeg har haft 4. self er der nogle der har deres egen mening, men det kan der også være vallakker der har. men det siges godt nok at vallakker som regel er mede reaelle. men jeg tror bare det er en smagssag :o)

Jeg vil tro den skal være en 8 år ca

• #9   19. nov 2009 Hvis du ikke er en øvet rytter, så ville jeg bestemt ikke anbefale en fjordhest. Hvis de først finder ud af, hvor stærke de er, så kan det hurtigt blive farligt.

Hvad med en blanding? Ville gå efter en oldenborg eller lign, men ikke en bestemt race, da det lyder som om du mere går efter sindet.

• #10   19. nov 2009 Jeg er øvet. Jeg har redet i 13 år smiley Ja jeg går meget op i sind, er ikke interesseret i stævner osv. Bare en hyggehest , men den skal altså også bare være god i dressur og gider ikke hver gang at skulle knokle for at få den til at gå til bidet feks. Den skal selv ville arbejde og ikke være så stædig smiley

• #11   19. nov 2009 OLDENBORG er 100% det du søger...

rolig og stabilt temperement (de fleste af dem), samtidig med evner inden for både dressur og spring

• #12   19. nov 2009 En Mona Lisa pony, passer perfekt til din beskrivelse - men sælger hende ikke, hehe smiley

Det eneste minus er at prislejet på Welsh Cob'en er rimelig dyrt, men der plejer at være et par billige en gang i mellem.

• #13   19. nov 2009 Ja - eller en oldenborg, sådan en er jeg sikker på jeg skal have efter mona lisa.

• #14   19. nov 2009 Jeg vejer 67 kg, men det sidder på mave og lår efter fødsel smiley
    Jeg vejede 52 kg før, har aldrig været en særlig stor pige. Er 165 høj tror jeg.. Jeg tænkte at jeg også ville købe en pony til min datter . Hvor længe kan hun ride den? Hvor meget kan den ''bære'' ?

• #15   19. nov 2009 ellers tror jeg os en taver kunne være noget kender flere som har været god i dressur med et perfekt tempermant

• #16   19. nov 2009 hvor stor en datter?

• #17   19. nov 2009 Jeg har ikke haft så god erfaring med travere og dressur smiley
    Og mht til prisklassen på hesten, så går jeg ikke så meget op i det.. Gider selvfølgelig ikke give 100.000 kr , men man kan sagtens få en god hest for halvdelen smiley

• #18   19. nov 2009 En oldenborger eller noge i den stil. smiley kommer jo også meget an på hestens temperament.

• #19   19. nov 2009 Tja jeg siger os oldenborg:)

Min hest er jeg næsten 100% sikker på er araber og oldenborg (lad være med at bedøm ud fra billeder da det skal ses før man tror på det :))

Han er så børnevenlig, mine niecer kan rende rundt ude ved ham uden han gør noget han vil bar snakke:)
    Han er ikk så høj (155cm) men robust bygget på en smuk måde:)

Grunden til jeg tror der er de racer i ham er fordi han har oldenborgens rolige sind, og så er han lidt robust i det..
    Araberen kommer frem i ham når han skal blærer sig på folden, og så har han araberens fine svævende gang, samtidig med han har et kæmpe rygsving, og så er højden os fra araberen:)

Tja jeg synes det er en perfekt blanding:) oldenborgens sind, blandet med araberens gang smiley

Min hest kan jeg smide selv nybegyndere op på:) er man rustineret og søger udfordring giver han en udfordring, han tvinger en til at ride korrekt og ikk bar dovne den af:)
    Men er det en begynder går han stille og roligt og hygger sig og lader sig styre fuldt ud af rytteren:)

• #20   20. nov 2009 Jeg vil nu også sige Traver, som ikke har gået løb, og som er trænet i dressur. Har selv en ren hygge traver, bruger ham kun til tur. Han er ekstrem god til børn, og de er alle 3 rigtig glad for ham.. Han kan stå i flere mdr, uden at blive redet og er helt rolig når man så tager en tur.

• #21   20. nov 2009 en oldenborg, i den lettere type, eller en oldenborg blanding, tror jeg lige er dig, jeg havde en fjordhest/ oldenborg på 158 en vallak, en langbenet type ala fjordhest,, og han var simpelthen så børnevenlig, og idiotsikker, han var lidt stædig en gang imellem, men ingenting man ikke kunne klare med en konsekvent hånd, og han blev faktisk en helt lille dressurhest... hehe så jeg synes du skal overveje det der oldenborg =)

• #22   20. nov 2009
    Tjae.... Ingen hest passer lige til dig, alle heste er forskellige - kommer enormt meget ud på opdragelse.
    Oftest derfor fjordheste der er 'frække' er det. De er pænt hurtigt til at finde ud af hvad de skal gøre og hvornår, hvis man har ladet dem en gang - den er ikke en hest man lige flytter rundt med, dum er den ikke. Det er derfor nogle ryttere ikke kan med dem, fordi de ikke er nemme liiige at få til noget.

Find en hest der passer til dig, ikke pga. racen men hvad den kan og hvordan den er.

• #23   20. nov 2009 Tænk på temperement, nogle har selvfølgelig mere tænding end andre, men det udelukker jo nok fuldblod. Vil du have en der er fornuftig i hovedet så ville jeg kigge efter en på 8+ år. Resten afhænger af hvad du selv vil, kemien, højden og præferencer. Vil du konkurrence skal du have en stor, vil du ikke, ville jeg anbefale en welsh cob af de store smiley

• #24   20. nov 2009 Jeg ville ikke gå for meget efter racen men kigge efter temperament, størrelse, alder og køn.. ud fra hvad du beskriver ville jeg vælge en velredet vallak på 140-160 cm 8-14 år og med et godt hoved.. det kan være mange racer eller en blanding.. men hvis du vil dressur ville jeg ikke vælge en islænder eller en traver (ikke at de ikke kan, men det kræver mere af rytteren og du skriver det helst skal være let).. personligt ville jeg vælge en moderne fjordhest (men nok fordi jeg selv har en og hun passer ret godt på din beskrivelse).. de er ofte gode i hoved, godt gående (og bestemt ikke tunge) meget arbejdsvillige og fremgående, gode og nemme til dressur og nemme at omgåes.. men ellers noget welch cob, haflinger, oldenborger, frederiksborger eller en blanding..

• #25   20. nov 2009 Jeg vil ikke foreslå nogen race. Det komme 100 % an på den pågældend hest. Så bare tag ud og se lidt forskellige indtil du møder den rette.

Kan da sige at min er en blanding af hannoveraner, trakehner og fuldblod, hvor de 2 sidste er kendt forat være "skøre".
    Men jeg har aldrig i mit liv mødt en mere rolig og bombesikker hest end ham og jeg har efterhånden mødt en del heste smiley

Dog ville jeg passe på med de tunge racer. De er måske kendt for at være rolige.. men de er bomstærke!

• #26   20. nov 2009 og btw hvis man finder den rette unghest så er det altså ingen sag at ride en hest til hvis man har lidt erfaring og man er fornuftig oven i sit hoved.
    MIn hest på 3 år er meget mere rolig og nem end andre heste jeg har haft som var 15 år..

Og hvis man køber en hest direkte fra opdrætter har den sjædent ret mange "nøkker" som heste nu engang får ved at skifte ejer nogle gange.

• #27   21. nov 2009 Signe B: Det er rigtig at ungheste ikke behøver være vilde eller besværlige.. det synes jeg bestemt heller ikke min er.. men man skal jo være indstillet på at det tager tid og at man skal lære dem tingene.. og at fejl ofte er værrer.. og det er jo ikke alle der ønsker det..

• #28   21. nov 2009 Hej.

En god Frederksborg er den ideelle race til dig.
    De har genaralt et super godt temperament og samtidig er mange også god gående.
    De har en god tænd sluk knap, til en god afslappet tur eller når man gerne vil lidt mere og træne noget dressur.

MVH Tiana

• #29   21. nov 2009 Signe, ja det er rigtigt at det kræver meget arbejdet. Men personligt synes jeg at jeg har fået en meget bedre hest ud af det, så hvis jeg skal have en ny hest engang så gør jeg det samme igen...

For man får en hest der stoler 100% på en og som du kender ned til mindste detajle fordi du har set den udvikle sig fra en ranglet lille teenager til en voksen og smuk hest smiley
    Men ja det kræver en del arbejde.. men hvis man vil have en god hest der stoler på en så kræver det jo altid meget arbejde synes jeg.

Min pointe er bare at det ikke er alderen eller uddannelsesniveau det kommer an på, det har jeg da i hvert fald lært da jeg købte min lille bebs smiley

• #30   21. nov 2009 Signe B: Jamen jeg er klart også til ungheste.. køber dem helst som 2 års, så jeg har lidt tid med dem til at lære det hele roligt inden tilridnings tiden.. den alder har jeg købt de sidste 2 i.. og skal jeg en dag have en anden bliver det også en unghest.. så har de også kun de fejl man selv lære dem..

• #31   24. jul 2015 vil vælge en new forrest vallak smiley

Kommentér på:
Hvilken hest passer til mig`?

Annonce