tilridng af unghest (HVORDAN' {{forumTopicSubject}}
nu har jeg været inde og kigge på ridemagasinets hjemmeside og der er en profesionel mand der rider ungheste til som har skrevet det her:
{/teaser}5 gode råd til tilridning af unghesten
1 - Det er mest optimalt at træne hesten i et ridehus. Sørg for, at der er ro og ingen andre heste eller uvedkommende personer tilstede.
2 - Hvis tilridningen bliver det mindste problematisk, så søg professionel hjælp med det samme. Det kan være en lang og sej kamp at tilride en hest, der har haft en dårlig oplevelse med tilridning.
3 - Husk altid at bruge sikkerhedsstigbøjler, og bær naturligvis ridehjelm.
4 - Når du giver hesten trense på, så brug et almindeligt trensebid på hesten, og sæt det lidt længere op i munden end normalt. Derved undgår du, at hesten går og leger med biddet og ikke koncentrerer sig om rytterens signaler.
5 - Undlad at longere unghesten med indspændingstøjler. Hesten skal først og fremmest koncentrere sig om at lære at gå rigtigt rundt i longen først.{/teaser}
men hvad betyder: 4 - Når du giver hesten trense på, så brug et almindeligt trensebid på hesten, og sæt det lidt længere op i munden end normalt. Derved undgår du, at hesten går og leger med biddet og ikke koncentrerer sig om rytterens signaler. vil det sige sige jeg skal spænde den en tnad mer op i hovedtøjet der har kontakt til bidet?
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 179 Emner: 397 Svar: 5.860
aug 2008
Følger: 46 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 75 Svar: 1.211
Kunne ikke være mere enig..
apr 2009
Følger: 78 Følgere: 141 Heste: 3 Emner: 514 Svar: 2.299
jeg syntes heller ikke et lød særligt fornuftnigt med at spænde den helt op:S
feb 2008
Følger: 27 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 2.358
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
Hvis du på forhånd har et godt samarbejde med din hest og en god tillid mellem jer skulle tilridningen aldrig blive et problem.
mar 2008
Følger: 74 Følgere: 78 Heste: 13 Emner: 24 Svar: 1.477
Indspændinger. Jeg har det med min hest skal lære longe før jjeg vil ride ^^
Og Bob.. Hun var for syg i hovedet til at kunne gå uden, så vi måtte 'pakke' hende ind, så hun fik noget andet at tænke på. Det hjalp, og har gjrot tilridningen SÅ let med hende.
nov 2008
Det med biddet er ikke en god ide, det er IKKE hesigtsmæssigt.. Vi vil netop gerne have at hesten leget med biddet. Desuden; hvis hesten er vændet ordentligt til hovedtøjet inden du sætter dig op på den, så bliver det slet ikke noget problem..
jul 2007
Følger: 64 Følgere: 123 Heste: 6 Emner: 315 Svar: 2.337
Og indspændinger kan gøre mere skade end gavn hvis de ikke bliver brugt korrekt
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 17 Emner: 357 Svar: 4.804
råd nr. 1.. er det en nøsvendighed at hesten er alene og i et ridehus er hesten ikke psykisk klar... alle mine heste får rytter på første gang i den del af folden hvor den oftest er, så den ikke ser det som noget skidt... og jeg har altid brugt den at når de skal lære andet end at skridte rundt med en trækker så har jeg altid flere ryttere på stabile heste med, heste den unge hest er tryg ved, derved har de altid en "støtte" at læne sig op af... så råd nr. 1 er også et lorte råd...
jun 2008
Følger: 40 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 565 Svar: 5.159
Det med bidet er også forkert, den må gerne gå at lege med bidet. Det gør min pony på 9år også, det må han så ikke mere.
nov 2008
Disse råd skal man ikke gå efter, de er skrevet af uvidende uuddannede folk..
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 109 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Råd nr 4 har jeg før hørt, og jeg bruger det også, ikke under tilridning, men når hesten skal vænnes til biddet, dog kun med et halvt hul. Begrundelsen jeg hørte var ikke for at den ikke skulle kunne lege med biddet, og derved fjerne opmærksomheden, men for at den ikke skulle kunne ligge tungen over biddet, hvilket er meget ubehageligt for hesten og en dårlig vane at få. Men det kommer jo meget an på hvor stramt man normalt har biddet, for har man det normalt der hvor han anbefaler man sætter det ved indlæring, så skal man jo ikke sætte det op
feb 2008
Du har jo heller ikke ved tøjlen første gang du sidder på hesten. Enten er de der slet ikke ellers er de forsvarligt rullet sammen, så hesten ikke kan træde på den ved uheld.
jan 2006
Hesten skal ikke lege med biddet, det er et tegn på at den ikke accepterer biddet (det vil i alt fald trække ned i en karakter på accept af biddet at den gør det) Den skal arbejde med det, ikke lege
jan 2006
mar 2008
Men Bob lever. Udne problemer. Nu skal vi bare finde ud af om hendes ben kan holde, eller om det har men eller hvad man nu siger af, at blive født med skævt ben.
jul 2007
Følger: 64 Følgere: 123 Heste: 6 Emner: 315 Svar: 2.337
Ja, mine var også løse, men alligevel .. jeg havde dem i hånden som en "sikkerhed".
Bid hovedet af mig!
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
»'• Regnbue - music is my boyfriend
En nytilredet hest kan ikke have ryggen med i starten, den skal først være helt afslappet med rytter på og genfinde sin balance.. og man får da absolut ikke ryggen med ved hjælp af hård tøjlehjælp som du mener de ellers skal udsættes for..
Line P: Det er da absolut ikke en god ting hvis din hest tager tungen over bidet... dette er en fejl som trækker ned, da det oftest skyldes hård hånd eller at hesten undviger sig bidet.. hvilket netop er grunden til at nogle vælger at have bidet lidt strammere på unghesten da den indtil den kender bidet netop ofte vil prøve at undvige det..
nov 2003
Eller første gang min havde rytter på foregik det faktisk helt uden trense eller sadel eller andet... dog på ridebanen mens hesten stod med en spand mad..
- Pernille Fofo -: Er så ikke enig, selv om de er forholdvis løse så går den viste unghest bag lod og knækker nede midt på halsen hvilket gør at den netop opbygger de forkerte muskler..
nov 2003
Men at have bidet lidt strammere (så længe det ikke er for stramt.. kommer jo an på hvordan man normalt har det) skader jo ikke og giver ikke hesten smerte.. og det er kun til den har vænnet sig til bidet, da det kan være smertefuldt for heste og farligt for rytteren hvis den får tungen over..
nov 2003
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 171 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
Mht. indspændingstøjlerne på det billede der er linket til, så er jeg ret enig med Pernille. At hesten går under lod, synes jeg nu ikke er så slemt. Hesten strækker sig ned og går afslappet. Og den er ikke tvunget derned. Indspændingerne er så løse at hesten sagtens kan strække næsen frem. Men det er altså ikke alle heste der lige gør det med det samme. Nogle har nemmere ved det end andre. Og tit går de ind og putter sig lidt, for at finde balancen, da dette er nemmere for dem, end at komme med bagfra og bruge ryggen, og op fortil.
maj 2007
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 104 Svar: 1.388
og han er god nok at ride på
der var ikke ridehus der var folde rundt om med andre heste osv
man behøver ikke altid at følge disse råd, det kommer an på så mange ting når man tilrider heste
mar 2008
Følger: 89 Følgere: 81 Heste: 10 Emner: 15 Svar: 638
Hvis du kigger på alt dette som hjælpemidler til din pinto Jackie, så kigger du på det forkerte. Så vidt jeg kan se kan du ride på din hest, altså er den tilredet i mine øjne. Hvis det er denne hest der er tale om, skal du til at beskæfte dig med uddannelse af unghesten.
Mht til de ovennævnte råd:
1 - Det er mest optimalt at træne hesten i et ridehus. Sørg for, at der er ro og ingen andre heste eller uvedkommende personer tilstede.
- Det kommer selvfølgelig meget an på hesten og hvilke muligheder man har. Kan man ikke komme i ridehus er en ridebane eller mark udemærket, men personligt fortrækker jeg også roen i et ridehus når jeg tilrider, men så snart hesten er klar og lytter til de fleste hjælpere vil jeg begynde at ride både inde og ude og på forskellige baner, da hesten selvfølgelig skal kunne færdes overalt uden problemer.
2 og 3 giver vel lidt sig selv, brug altid meget sikkerhedsudstyr, og specielt på ungheste, og ja, søg hjælp og vejledning ved det mindste problem, så man undgår at det udvikler sig.
4 - Når du giver hesten trense på, så brug et almindeligt trensebid på hesten, og sæt det lidt længere op i munden end normalt. Derved undgår du, at hesten går og leger med biddet og ikke koncentrerer sig om rytterens signaler.
- Skal ikke forstås sådan at biddet skal spændes 3 huller højere op end normalt, men blot et enkelt eller lign. Det handler i bund og grund om at hesten skal lære at have et bid korrekt i munden, og sidder det for løst i straten, hvor hesten flytter meget rundt på biddet og leger med det og lign. kan man være uheldig at hesten fx lærer at sætte tungen over biddet, og lærer de først det bliver det hurtigt til en dårlig vane som potentielt kan gå hen at blive farlig, da man mister styreegenskaberne.
5 - Undlad at longere unghesten med indspændingstøjler. Hesten skal først og fremmest koncentrere sig om at lære at gå rigtigt rundt i longen først.
- Ja, og nej. Hesten skal kunne longere før du sætter indspændinger på, men efter min mening må hesten gerne få indspændingstøjler på tidligt i forløbet, for at begynde at bygge muskler på den og for at lære hesten at søge frem og ned. Men personligt lærer jeg bare hesten at longere og så snart den er i stand til at trave i en longe vil den få indspændinger på.
mar 2008
Lige Pernica. Indspændinger er gud
feb 2008
Man har da hjælp første gang der skal rytter på hesten, andet vil JEG se som hul i hovedet. Trækkeren har et tov i hesten og du som rytter et tov om halsen på hesten, så der er lidt at holde fast i eller lavet et håndtag på sadlen. Du har intet at bruge tøjlerne til første gang eller anden gang for den sags skyld. Det drejer sig jo om at hesten skal vænne sig til din vægt og det faktum at den nu har rytter på ryggen.
Jeg tror ikke på at nogen tilrider deres heste i skoven, som du så dramastik beskriver. Det kunne jo være på en fold eller en udendørs ridebane, som efter min mening er ligeså forsvarligt, som en ridehal.
Hvis man har en hest andre ikke kan holde, så er det grundlæggende jo ikke i orden. Hvis den ikke kan finde ud af stop fra jorden, ha den nok også svært ved det fra ryggen og jo så kan det være ganske farligt.
nov 2003
Selv om indspændingerne er forholdsvis løse, så ville den spøde på modstand hvis den strakte sig frem, det er dette den prøver at undgå ved at søge bag lod... samtidigt er indspændinger ret tunge og dingler for hvert skridt, hvorved de giver hesten et lille nyk i munden som igen får den til at søge bag lod i håb om at undgå dette..
Så de går ikke bag lod fordi det er nemmere og de skal finde balancen, da det er nemmest for dem at strække sig frem og ned og det også er der de har bedst balance... de søger bag lod for at undgå pres og passe på deres mund, og vupti så har man lært sin hest at gå bag lod for at undgå ens pres på tøjlen.. og sikkert også bag hjælpen..
Sisse J: Læse overstående.. hesten lære ikke at søge frem og ned, men ned og ind med indspændinger på og bygger der de forkerte muskler i forhold til at bære sig korrekt..
Elisabeth S: Det er da ikke det smarteste at lære hesten at du bære den rundt.. at sidde stille uden at lirke og pille er fint
Læs mit svar til Pernille, så ændre du forhåbentlig mening om indspænding..
tilridng af unghest (HVORDAN'