{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.169 visninger | Oprettet:

tilridng af unghest (HVORDAN' {{forumTopicSubject}}

nu har jeg været inde og kigge på ridemagasinets hjemmeside og der er en profesionel mand der rider ungheste til som har skrevet det her:

{/teaser}5 gode råd til tilridning af unghesten

1 - Det er mest optimalt at træne hesten i et ridehus. Sørg for, at der er ro og ingen andre heste eller uvedkommende personer tilstede.

2 - Hvis tilridningen bliver det mindste problematisk, så søg professionel hjælp med det samme. Det kan være en lang og sej kamp at tilride en hest, der har haft en dårlig oplevelse med tilridning.

3 - Husk altid at bruge sikkerhedsstigbøjler, og bær naturligvis ridehjelm.

4 - Når du giver hesten trense på, så brug et almindeligt trensebid på hesten, og sæt det lidt længere op i munden end normalt. Derved undgår du, at hesten går og leger med biddet og ikke koncentrerer sig om rytterens signaler.

5 - Undlad at longere unghesten med indspændingstøjler. Hesten skal først og fremmest koncentrere sig om at lære at gå rigtigt rundt i longen først.{/teaser}

men hvad betyder: 4 - Når du giver hesten trense på, så brug et almindeligt trensebid på hesten, og sæt det lidt længere op i munden end normalt. Derved undgår du, at hesten går og leger med biddet og ikke koncentrerer sig om rytterens signaler. vil det sige sige jeg skal spænde den en tnad mer op i hovedtøjet der har kontakt til bidet?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tilridng af unghest (HVORDAN'
  • #1   8. dec 2009 Råd nummer 1 og råd nummer 4 skal man bestemt ikke følge! Det er total hul i hovedet.. Resten lyder meget fornuftigt..

• #2   8. dec 2009 » Julie & Ofeig™ «

Kunne ikke være mere enig..

• #4   8. dec 2009 oka tak:D
    jeg syntes heller ikke et lød særligt fornuftnigt med at spænde den helt op:S

• #6   8. dec 2009 Jeg kan heller ikke se hvorfor et ridehus skal være optimalt. Synes nu mere det lyder som om, at hvis det er nødvendigt,så er hesten ikke klar til ridning. Forstår heller ikke det med bidet.

• #9   8. dec 2009 Enig med de andre... Dårlige regler.

Hvis du på forhånd har et godt samarbejde med din hest og en god tillid mellem jer skulle tilridningen aldrig blive et problem.

• #10   8. dec 2009 4'eren har jeg hørt om. Har dog aldrig gjort det.
    Indspændinger. Jeg har det med min hest skal lære longe før jjeg vil ride ^^
    Og Bob.. Hun var for syg i hovedet til at kunne gå uden, så vi måtte 'pakke' hende ind, så hun fik noget andet at tænke på. Det hjalp, og har gjrot tilridningen SÅ let med hende.

• #11   8. dec 2009 Man skal for guds skyld huske at gøre tingene i den rigtige rækkefølge! Dvs at hesten skal vændes til postyr FØR man putter rytter på. Derfor er ridehun unødvendigt.
    Det med biddet er ikke en god ide, det er IKKE hesigtsmæssigt.. Vi vil netop gerne have at hesten leget med biddet. Desuden; hvis hesten er vændet ordentligt til hovedtøjet inden du sætter dig op på den, så bliver det slet ikke noget problem..

• #12   8. dec 2009 Det er jo ikke sundt for hesten at gå i en holdning den slet ikke har muskler til - og da slet ikke lige i starten, når du lærer den longen at kende.

Og indspændinger kan gøre mere skade end gavn hvis de ikke bliver brugt korrekt smiley

• #13   8. dec 2009 råd nr. 4 er til at lukke op og ski*** i... total hul i hovedet...

råd nr. 1.. er det en nøsvendighed at hesten er alene og i et ridehus er hesten ikke psykisk klar... alle mine heste får rytter på første gang i den del af folden hvor den oftest er, så den ikke ser det som noget skidt... og jeg har altid brugt den at når de skal lære andet end at skridte rundt med en trækker så har jeg altid flere ryttere på stabile heste med, heste den unge hest er tryg ved, derved har de altid en "støtte" at læne sig op af... så råd nr. 1 er også et lorte råd...

• #14   8. dec 2009 Det er bedre at komme ud i naturen og ride med ungheste.
    Det med bidet er også forkert, den må gerne gå at lege med bidet. Det gør min pony på 9år også, det må han så ikke mere.

• #15   8. dec 2009 Man skal ALDRIG bruge indspændinger og lignende. De giver måske en flot bøjet hals, men det er en falsk samling du opnår. Samling skal komme fra bagparten, og derfor skal den ikke ske igennem biddet, men trænes med lette øvelser fra jorden og senere i sadlen, hvorefter du til sidst får en naturlig, korrekt holdning med de rigtige muskler..
    Disse råd skal man ikke gå efter, de er skrevet af uvidende uuddannede folk..

• #16   8. dec 2009 Jeg synes nu at råd nr 1. lyder som meget fornuftigt, I en ridehus uden forstyrende faktorer kan hesten koncentrere sig om det den skal, og der er noget mindre risiko for at der lige pludselig kommet et eller andet og forskrækker den, så den risikerer at få en dårlig oplevelse.

Råd nr 4 har jeg før hørt, og jeg bruger det også, ikke under tilridning, men når hesten skal vænnes til biddet, dog kun med et halvt hul. Begrundelsen jeg hørte var ikke for at den ikke skulle kunne lege med biddet, og derved fjerne opmærksomheden, men for at den ikke skulle kunne ligge tungen over biddet, hvilket er meget ubehageligt for hesten og en dårlig vane at få. Men det kommer jo meget an på hvor stramt man normalt har biddet, for har man det normalt der hvor han anbefaler man sætter det ved indlæring, så skal man jo ikke sætte det op

• #17   8. dec 2009 Line
    Du har jo heller ikke ved tøjlen første gang du sidder på hesten. Enten er de der slet ikke ellers er de forsvarligt rullet sammen, så hesten ikke kan træde på den ved uheld.

• #18   8. dec 2009 Line P
    Hesten skal ikke lege med biddet, det er et tegn på at den ikke accepterer biddet (det vil i alt fald trække ned i en karakter på accept af biddet at den gør det) Den skal arbejde med det, ikke lege

• #19   8. dec 2009 Det er netop for at undgå at hesten får den vane, at man skal sætte biddet lidt længere op, indtil den har lært at bruge biddet rigtigt. Ikke sætte den helt op som nogle herinde skriver, bare lidt længere som man normalt bør ride med den

• #20   8. dec 2009 Det er så rigtig nok.
    Men Bob lever. Udne problemer. Nu skal vi bare finde ud af om hendes ben kan holde, eller om det har men eller hvad man nu siger af, at blive født med skævt ben.

• #21   8. dec 2009 Jeg havde da også fat i tøjlerne da jeg sad på William første gang. Skulle heller ikke nyde noget af at blive kastet rundt. Så vil jeg hellere have fat i tøjer og sadel end kun sadel smiley
    Ja, mine var også løse, men alligevel .. jeg havde dem i hånden som en "sikkerhed".

Bid hovedet af mig! smiley

• #23   8. dec 2009 Har hørt nr 4 flere gange, og det er netop fordi ungheste i starten ofte leger en del med bidet og man helst skal undgå de får tungen over, da det både er ubehageligt for hesten og farligt da man mister en del kontrol og så er det en dårlig vane at få.. men kommer an på hvordan man normalt har sit bid.. jeg foretrækker normalt at have det ret løst (altså uden folder i mundvigene) så jeg har det lidt strammere i starten (så hesten har ca 1 fold i mundvigen) i starten.. og det er jo bestemt ikke ondt da mange har bidet strammere end det normalt..

»'• Regnbue - music is my boyfriend smiley : Du har da helt misforstået noget omkring korrekt holdning.. en hest lære ikke korrekt holdning af at have indspænding på og slet ikke en unghest uden balance.. og den vil under alle omstændigheder skulle "genlære" det hele når rytteren kommer på fordi dens balance forskydes..
    En nytilredet hest kan ikke have ryggen med i starten, den skal først være helt afslappet med rytter på og genfinde sin balance.. og man får da absolut ikke ryggen med ved hjælp af hård tøjlehjælp som du mener de ellers skal udsættes for..

Line P: Det er da absolut ikke en god ting hvis din hest tager tungen over bidet... dette er en fejl som trækker ned, da det oftest skyldes hård hånd eller at hesten undviger sig bidet.. hvilket netop er grunden til at nogle vælger at have bidet lidt strammere på unghesten da den indtil den kender bidet netop ofte vil prøve at undvige det..

• #24   8. dec 2009 Line P: Slap da af... har du overvejet at der tales om når man har en trækker på som de fleste har første gang.. ingen sætter sig jo op ude i skoven uden tøjler på en utilredet hest..
    Eller første gang min havde rytter på foregik det faktisk helt uden trense eller sadel eller andet... dog på ridebanen mens hesten stod med en spand mad..

- Pernille Fofo -: Er så ikke enig, selv om de er forholdvis løse så går den viste unghest bag lod og knækker nede midt på halsen hvilket gør at den netop opbygger de forkerte muskler..

• #25   8. dec 2009 Line P: Det ville være temmeligt dumt og uhensigtsmæssigt at spænde næsen ind (regner med at du mener med stramt næsebånd) og det er da der heller ingen der foreslår.. og at hentyde at jeg skulle mene det er helt til grin da jeg rider med "for" løst næsebånd..
    Men at have bidet lidt strammere (så længe det ikke er for stramt.. kommer jo an på hvordan man normalt har det) skader jo ikke og giver ikke hesten smerte.. og det er kun til den har vænnet sig til bidet, da det kan være smertefuldt for heste og farligt for rytteren hvis den får tungen over..

• #26   9. dec 2009 Line P: Jeg synes bestemt ikke det er synd den går i ridehus de første par gange... synes en hest i starten bør rides under forhold hvor den er afslappet og tryg smiley

• #27   9. dec 2009 Ved ikke rigtig mht. det med ridehuset. Synes det kommer helt an på hvilken hest man har. Der er jo forskel om det er en sød og rolig pony eller en vågen og varm varmblodshest. Jeg ville da så nødig kravle på en hest udenfor første gang, hvor den kan blive bange for en hel masse, hvis den normalt var meget vågen. Og bare fordi den er vågen betyder det altså ikke at den ikke er klar til tilridning. Det er jo også nyt det den bliver udsat for, så det er da klart den måske ikke er helt tryg ved det.

Mht. indspændingstøjlerne på det billede der er linket til, så er jeg ret enig med Pernille. At hesten går under lod, synes jeg nu ikke er så slemt. Hesten strækker sig ned og går afslappet. Og den er ikke tvunget derned. Indspændingerne er så løse at hesten sagtens kan strække næsen frem. Men det er altså ikke alle heste der lige gør det med det samme. Nogle har nemmere ved det end andre. Og tit går de ind og putter sig lidt, for at finde balancen, da dette er nemmere for dem, end at komme med bagfra og bruge ryggen, og op fortil.

• #28   9. dec 2009 min hest bev tilredet med normal trense, den bliv ikke ændret eller noget, og han fik sadel på, og han blev redet for færste gang..

og han er god nok at ride på

der var ikke ridehus der var folde rundt om med andre heste osv

man behøver ikke altid at følge disse råd, det kommer an på så mange ting når man tilrider heste

• #29   9. dec 2009 Team Højgård:

Hvis du kigger på alt dette som hjælpemidler til din pinto Jackie, så kigger du på det forkerte. Så vidt jeg kan se kan du ride på din hest, altså er den tilredet i mine øjne. Hvis det er denne hest der er tale om, skal du til at beskæfte dig med uddannelse af unghesten.

Mht til de ovennævnte råd:

1 - Det er mest optimalt at træne hesten i et ridehus. Sørg for, at der er ro og ingen andre heste eller uvedkommende personer tilstede.
    - Det kommer selvfølgelig meget an på hesten og hvilke muligheder man har. Kan man ikke komme i ridehus er en ridebane eller mark udemærket, men personligt fortrækker jeg også roen i et ridehus når jeg tilrider, men så snart hesten er klar og lytter til de fleste hjælpere vil jeg begynde at ride både inde og ude og på forskellige baner, da hesten selvfølgelig skal kunne færdes overalt uden problemer.

2 og 3 giver vel lidt sig selv, brug altid meget sikkerhedsudstyr, og specielt på ungheste, og ja, søg hjælp og vejledning ved det mindste problem, så man undgår at det udvikler sig.

4 - Når du giver hesten trense på, så brug et almindeligt trensebid på hesten, og sæt det lidt længere op i munden end normalt. Derved undgår du, at hesten går og leger med biddet og ikke koncentrerer sig om rytterens signaler.
    - Skal ikke forstås sådan at biddet skal spændes 3 huller højere op end normalt, men blot et enkelt eller lign. Det handler i bund og grund om at hesten skal lære at have et bid korrekt i munden, og sidder det for løst i straten, hvor hesten flytter meget rundt på biddet og leger med det og lign. kan man være uheldig at hesten fx lærer at sætte tungen over biddet, og lærer de først det bliver det hurtigt til en dårlig vane som potentielt kan gå hen at blive farlig, da man mister styreegenskaberne.

5 - Undlad at longere unghesten med indspændingstøjler. Hesten skal først og fremmest koncentrere sig om at lære at gå rigtigt rundt i longen først.
    - Ja, og nej. Hesten skal kunne longere før du sætter indspændinger på, men efter min mening må hesten gerne få indspændingstøjler på tidligt i forløbet, for at begynde at bygge muskler på den og for at lære hesten at søge frem og ned. Men personligt lærer jeg bare hesten at longere og så snart den er i stand til at trave i en longe vil den få indspændinger på.

• #30   9. dec 2009 Jeg har altid fat i tøjlerne på min Bob og de andre ungheste når jeg rider. På den måde kan de støtte sig til mig, og på dem måde kommer de ned med ryggen. Bob lever af helved til uden jeg har hende på tøjlerne. Til gengæld rør jeg på ingen måde disse tøjler. Ingen halve parader, intet. Sidder kun bomstille, ligesom indspændings tøjler..

Lige Pernica. Indspændinger er gud smiley

• #31   9. dec 2009 Line P

Man har da hjælp første gang der skal rytter på hesten, andet vil JEG se som hul i hovedet. Trækkeren har et tov i hesten og du som rytter et tov om halsen på hesten, så der er lidt at holde fast i eller lavet et håndtag på sadlen. Du har intet at bruge tøjlerne til første gang eller anden gang for den sags skyld. Det drejer sig jo om at hesten skal vænne sig til din vægt og det faktum at den nu har rytter på ryggen.

Jeg tror ikke på at nogen tilrider deres heste i skoven, som du så dramastik beskriver. Det kunne jo være på en fold eller en udendørs ridebane, som efter min mening er ligeså forsvarligt, som en ridehal.
    Hvis man har en hest andre ikke kan holde, så er det grundlæggende jo ikke i orden. Hvis den ikke kan finde ud af stop fra jorden, ha den nok også svært ved det fra ryggen og jo så kan det være ganske farligt.

• #33   9. dec 2009 Pernille: Det er ikke nemmere for hesten at gå bag lod end at strække sig frem og ned.. når den strækker sig frem og ned, hænger hoved der bare og den skal praktisk taget ikke bruge musklekraf på at holde dette, så snart den går bag lod så bruger den underhalsmusklen på at holde hoved der og skal derfor aktivt gøre noget for at holde hoved..
    Selv om indspændingerne er forholdsvis løse, så ville den spøde på modstand hvis den strakte sig frem, det er dette den prøver at undgå ved at søge bag lod... samtidigt er indspændinger ret tunge og dingler for hvert skridt, hvorved de giver hesten et lille nyk i munden som igen får den til at søge bag lod i håb om at undgå dette..
    Så de går ikke bag lod fordi det er nemmere og de skal finde balancen, da det er nemmest for dem at strække sig frem og ned og det også er der de har bedst balance... de søger bag lod for at undgå pres og passe på deres mund, og vupti så har man lært sin hest at gå bag lod for at undgå ens pres på tøjlen.. og sikkert også bag hjælpen..

Sisse J: Læse overstående.. hesten lære ikke at søge frem og ned, men ned og ind med indspændinger på og bygger der de forkerte muskler i forhold til at bære sig korrekt..

Elisabeth S: Det er da ikke det smarteste at lære hesten at du bære den rundt.. at sidde stille uden at lirke og pille er fint smiley (gør jeg også selv) men forhåbentlig fungere du ikke som en indspænding, for du giver vel hesten tøjle hvis den vil strække sig frem og ned ??
    Læs mit svar til Pernille, så ændre du forhåbentlig mening om indspænding..

Kommentér på:
tilridng af unghest (HVORDAN'

Annonce