{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
463 visninger | Oprettet:

Iirriterende på tur {{forumTopicSubject}}

I går gik jeg en tur med min hest Safir, som vi så tit gør, denne gang gik vi bare lidt længere, men samme tur som vi plejer at ride (dog sammen med andre) og han var simpelthen så irriterende. På vejen ud stopper han tit op og nægter at gå, sådan kan vi bruge lang tid, ligepludselig begynder han så at te sig, og på vejen hjem er der bare fart på. Han er halv araber og halv newforrest, og han blev kastreret da han var 7 (han er 13 nu). Nå men på vej hjem begynder han at løfte halen HELT op i vejret, mens han laver rigtig arabermule, bøjer halsen, og tager skridt som en lille fjeder, og kommer med de mærkeligste lyde, både grynt, vrinsk og andre lyde. Hver gang han satte i trav stoppede jeg ham og bakkede ham ind på plads, men efter at have gjort det et par gange, sejler han når jeg bakker ham, fedt.. specielt når det er på en smal stig med en grøft på den ene side og stødhegn på den anden. Når han bliver sådan er der ingen jordisk kontakt til ham, han kan slet ikke fokusere på mig, og dominerer mig meget, men samtidig smasker han også, om det bare er et trick for at få mig til at tro at jeg er fører ved jeg ikke. Hvad ville I gøre med en hest som ham? Jeg mister lysten til at gå tur med ham, da det jo er farligt for os begge.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte cisterne op til væghængt toilet. 1.500 kr.
  • Montering og justering af pax låger 750 kr.
  • Tømre arbejde 12.000 kr.
  • Mindre VVS-opgave på Vesterbro 1.250 kr.
  • Ophængning af gardin 500 kr.
  • Vinduespudsning 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Iirriterende på tur
  • #1   13. dec 2009 Jeg ville prøve at finde en eller anden måde at aflede ham på, når han begynder at "spille op"; f.eks. er det en god måde at aflede ham på med en godbid, fordi han så tvinges til at sænke hovedet, og det er fysisk umuligt for en hest at sænke hovedet og spænde op på samme tid. smiley

• #2   13. dec 2009 godbider gør bare ofte at han begynder at stresse, da han så vil finde ud af hvordan han fik den godbid.

• #3   13. dec 2009 samtidig er det vel lidt forkert at rose ham for at opføre sig sådan?

• #4   13. dec 2009 Jeg ville simpelthen starte med nogle mindre ture og så nøjes med at skridte - efterhånden som han gerne skulle blive roligere, kan du gøre turen en smule længere for hver gang.
    Desuden ville det måske være en god idé at lære ham "at slappe af for pres" ? Vi har lært vores at et pres i nakken betyder at hesten skal tage hovedet ned (= hesten slapper af) med Flicka f.eks. skal jeg bare røre hende i nakken, så tager hun det ned næsten lige meget hvor anspændt hun er. Når jeg rider har jeg så flyttet dette pres så jeg kan trykke længere nede af halsen (hvor jeg jo kan nå når jeg rider) . Det har hjulpet mig og Flicka utroligt meget og det er rart med et lille "nød - signal" når hesten "spiller op" smiley

Knus

• #5   13. dec 2009 Laura & Safir, jeg sagde jo også kun "f.eks. kunne du aflede med en godbid" - der er jo også mange andre måder at aflede en hest på. smiley Det "smarte" er, at en hest kun kan tænke på én ting ad gangen, så hvis du afleder hans opmærksomhed, vil han være tvunget til at koncentrere sig om den øvelse, eller hvad det nu er, du beder ham om, frem for at hidse sig op. smiley

Der ud over er jeg enig i, at det måske vil være en god idé at gå nogle lidt kortere ture med ham, indtil han har lært at slappe lidt mere af. smiley

• #6   13. dec 2009 nu er turen også kun meget lille, i to år har vi næsten hver dag gået ned af vejen i 5 min. vendt om og gået hjem, langsomt har jeg gået lidt længere ned af vejen, eller lidt kortere, så han ikke ved hvornår vi skal stoppe. men når vi rider tur, med andre, plejer vi at dreje midt på vejen og gå ned af en lille stig, og der plejer han at stoppe, og nægte at gå, dog får jeg ham altid til det.
    desuden skridter vi næsten kun på tur, når jeg trækker ham skridet vi altid, og de to og et halt år jeg har haft ham, har jeg galoperet en gang på tur, og traver kun meget lidt. men på vejen ud er han jo rolig som et lam, han gå stille efter mig, stopper kun en gang imellem.
    det med pres kunne være en ide, han reagere fint på pres alle andre steder, så det kunne godt være at jeg skulle prøve det.
    det er lidt svært med at få ham til at tænke på noget andet, for hvad er der at få ham til at tænke på. Jeg gør det at hver gang han går så jeg synes han er foran mig, stopper jeg og bakker, så han begynder at tænke på at følge mig i stedet for omverdenen, så vores ture hjem bliver gå to skridt - stop - bakke, gå lidt igen - stop - bakke - osv. men når han så begynder at stejle op af mig, er der bare ikke så meget at gøre..

Kommentér på:
Iirriterende på tur

Annonce