{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  sur stråle... tjære eller crem..
  • #2   31. dec 2009 Tjære er kraft-fremkaldende....Jeg har en bekendt hvis hest fik kraft i strålen som var på vej op i benet, pga dyrlæge/smed havde sagt til hende over en lang periode at hun bare skulle smøre det med tjære???

Heldigvis kom der en anden dyrlæge på i sidste øjeblik, og hesten blev sendt på klinik.... der blev dommen KRÆFT i hele strålen....øvøv...

• #3   31. dec 2009 vask i Rodalon, kan købes i dagligvarebutikker og er hurtig efekttiv.
    Mere fold og en tør boks:)

• #4   31. dec 2009 I stedet for at symptom-behandle, synes jeg hellere du skulle overveje at se på ÅRSAGEN til sur stråle.

Min hest havde som ung også meget sur stråle og jeg behandlede med ALLE produkter, prøvede alverdens mirakel midler igen og igen...men lige meget hjalp det, for jeg var så dum ikke at se på, HVORFOR min hest faktisk fuik sur stråle.

Da jeg endelig erfkendte at det var langt mere holdbart, hvis jeg fjernede årsagen i stedet for at behandle på symptomer, så skete der noget. Sur stråle trives i våde og fugtige miljøer, hvorfor jeg skiftede fra halm til spåner - og vupti!! Så har vi ikke se skyggen af sur stråle i snart 5 år.

Det handler altså om at skabe en godt miljø for hesten - så er man fri for de fleste "sygdomme".

Jeg ville droppe tjære, trust buster, podalon, klorin, blåsten, virkon s, bare for at nævne nogle få....se på hestens miljø, og fjern årsagen.

Held og lykke

• #5   31. dec 2009 der hvor hun står er der en del mudder... hendes boks er som regl fin tør og ren... havde dog 3 dage hvor den ikke var helt så tør og ren som den burde da det var umuligt at komme derned og at få en anden til at ta den... lige ved jul osv....

kan rodalon virkelig bruges til det ??
    skal det være den til udendørs eller indedørs....

er det, det bedste ay bruge ??

• #6   31. dec 2009 Min hest går også ude fra mogen til aften og vi efterår, vinter og forår er det selv sagt meget vådt ind i mellem. Det betyder intet, hvis hestens madras i boksen er KNASTØR. Når du trække rehsten ud om morgenen fra boksen, må der IKKE sidde fugtig strøelse fast i hoven.

Det er ikke godt at bruge noget som helst mod sur stråle - det er skrape sager, der egentlig svækker det naturlige forsvar mere end det gavner - og det er spildt, hvis ikke du fjerner grunden til den sure stråle.

• #7   31. dec 2009 hun strå på spåner (knuste træpiller)
    det er som sagt fordi der var nogle dage hendes boks var fugtig + folden var meget mudret lige der...

hva med rodalon ??

• #8   31. dec 2009 kan jeg godt få det væk ved ikke at gøre noget... andet end at holde hende tør ??

• #9   31. dec 2009 JA, det kan du nemlig. Hvis du "tørrer" det væk, altså virkelig sørger for at hesten hele tiden står fuldstædig tørt, så kan den forrådnelse som sur stråle jo er, ikke særlig godt trives - den udtørres. Jeg fik smeden til at fjerne det meste af den sure stråle, hvorefter jeg så tørrede resten væk. Jeg vasker aldrig hans hove med noget som helt, smører eller behandler aldrig med noget - jeg koncentrerer mig bare om at holde hans boks fuldstændig tør.

• #10   31. dec 2009 har kige hørt... at det er selve den revne det er i hoven man skal proppe tjæren op i.... man må IKKE SMØRE SELVE HOVEN... men brugen noget lign: en ispind og kom det op i SELVE REVNEN... og det skulle være rigtig godt.... puh ha er snart forvirret smiley

• #11   31. dec 2009 er enig med KA smiley

desværre er det ikke altid muligt at holde en knastør boks...

min kæmpekrikke roder og regerer, så selvom jeg tager alt det våde hver dag, og strør med god halm, er den pladret til dagen efter igen :S

og jeg har ikke råd til spåner...

Det produkt jeg synes virker bedst er Thrust Buster... et lilla-stærkt-farvende produkt (flydende), du et par gange trykker ind i revnen, på en ren og tør hov, et par gange om ugen.

• #12   31. dec 2009 nej jeg synes tjære er noget fanden har skabt... du tørrer ikke noget ud med tjære, andet end at du holder det fugtige INDE - og det er ikke det man ønsker.

• #14   31. dec 2009 Man kan få sådan noget lilla noget. Tror det er fra blue horse. Det virker hvis man bruger det hver dag.

• #15   1. jan 2010 jeg har brugt alt muligt, men det har ikke virket...(endnu)
    mine to har haft sur stråle siden sidste sommer.
    lige siden jeg opdagede det der, ordnede jeg dem hver 2. dag med trush buster.
    Så skiftede jeg til mange forskellige ting efterhånden, men intet har virket...
    mine står i løsdrift. og løsdriften er altid knas-tør!

så jeg modtager gerne råd!

• #16   1. jan 2010 jeg har nu fået afvide....
    at opp der hvor man kan "komme op" i hoven... altså der hvor den er revnet og går op i hesten ( ved ikke helt hvordan jeg skal beskrive det)
    skal man komme hovtjære (OG KUN DER) men en tube med spids på... og så stop godt med vat op med noget rundt... som en pap neglefil eller ispins... så meget op man kan... det skal holde på tjæren og vil falde ud igen løbet af dagen eller dagen efter hvor man så kommer nyt op... helst hver dag til hveranden ... og senere bare en gang om ugen...
    det skulle stoppe det for at spredde og så skal man jo så gøre det den ene gang om ugen til det er vokset ud igen og man ikke længere kan stoppe noget op og det er helet...

har srurgt en del forskellige.... ( smed... steder der sælger heste ting og foder... og andre der har haft heste med sur stråle og dette er hva der skulle virke bedst...
    det er bare super vigtigt kun at komme det op i revnen og ikke på selve hoven..

og det kan ta 1-2 år før det er helt væk.. alt efter hvor slemt det er

• #17   1. jan 2010 har lige været inde og læse dette on sur stråle... og der anbefales også hovtjære

(link fjernet)

• #19   1. jan 2010 sidste år havde jeg problemer med sur stråle. Smeden anbefalede tjære og det virkede, virker godt. Behandlingen var således:
    Strålen køres godt igennem med tør vat og en ispind for at fjerne fugt og skidt. Der skal gøres rigtig godt rent. Derefter gennemvædes et stykke vat med tjære og proppes i strålen med ispinden, vattet skal sidde fast i sprækken. Tag et par enganshandsker på, så du ikke får tjære på fingrene. Put nyt vat i strålen, når det gamle er faldet ud.
    Dette virkede rigtig godt for mig.
    Lige nu forebygger jeg på nogenlunde samme måde ca. hver 14. dag.

• #20   1. jan 2010 vi bruger blå sten!!!! det hjælper mega godt men er også lidt dyr :/...

• #21   2. jan 2010 den ene af mine har bare ikke nogen sprække som man kan putte noget ind i.
    Hun har det mere fordelt på hoven - bredt.

når i skriver vat, er det så normalt vat, eller noget der ikke suger...
    for det burte jo suge sig fuld af skidt og møg lige så snart de kommer ud på folden...?

• #23   2. jan 2010 Katja:

Ej, folden er altså sjældent årsagen til sur stråle....

Det er problemer med våde forhold med amoniak og bakterier i hestens boks, der er årsagen - og det klan man da let gøre noget ved.

Vores heste går naturligvis ude på samme måde som de altid har gjort de sidste 10 år. Men efter vi fjernede årsagen i staldmiljøet = strøelse osv, så forsvandt sur stråle.

• #24   2. jan 2010 mine kommer bare ikke i boks, så der kan jeg ikke gøre noget bedre

• #25   2. jan 2010
    Kan kun give k A ret.... det er sjældent en hest får det pga smat på folden.... Det er i stalden man skal finde årsagen.. og få smeden til at rense så meget op i strålen som muligt.

Jeg vil ALDRIG bruge tjære mere, det er helt sikkert, efter jeg har set hvad det gør ved hesten.... det udtørrer jo slet ikke strålen?? det lukker jo kun rådden-skaben inde??

• #27   4. jan 2010
    hehe, sjovt som man har forskellige meninger om tingene... Men alt jeg har læst omkring det... der er det urin og amoniak der er synderen til surstråle...

Men sådan er det jo med alting spørger man 10 mennesker om et eller andet? ja så får man tit 10 forskellige svar...he:)

• #28   4. jan 2010 altså hvis de ikke kan få det af at gå på folden så aner jeg ikke hvordan mine 6 kunne have fået det...

• #30   4. jan 2010 Dorthe og Jilke W : Præcis!

Mudder giver let muk osv, men sur stråle ernæsten altid et prblem pga dårligt staldmiljø

• #31   14. okt 2010 Tja min den ene pony har lige fået det konstateret og den går på knastørre træpiller og har gjort i 2 mdr.....så hos os kan det altså absolut også kun skyldes folden hvor hun i øvrigt også opholder sig 12-16 timer dagligt....

• #32   28. nov 2010 Tror det er til sur stråle jeg bruger blå sten smiley

• #33   23. jan 2011 Vi bruger også blåsten det virker super smiley

Kommentér på:
sur stråle... tjære eller crem..

Annonce