1.826 visninger
|
Oprettet:
træpiller - kræftfremkaldende? {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg hørte for lidt siden at støvet fra træpiller er kræftfremkaldende, er der andre der har hørt om det? Ret ærgeligt efter min mening, da jeg er helt vild med dem som strøelse, men hvis det er skadeligt for mennesker er det vel sagtens også skadeligt for hestene... Øv-øv..
apr 2007
Følger: 80 Følgere: 69 Heste: 2 Emner: 83 Svar: 889
Og jeg ved det ikke, stopper ikke med at bruge dem, for efter hesten er kommet over på dem hoster han ikke mere.
sep 2007
Følger: 88 Følgere: 99 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 769
sep 2005
Følger: 84 Følgere: 79 Heste: 5 Emner: 86 Svar: 795
Men som sagt er jeg kke ekspert inden for træpiller.
jan 2008
Følger: 55 Følgere: 61 Heste: 8 Emner: 211 Svar: 676
Har søgt lidt på nettet hvor jeg fandt noget om at der havde været nogle partier af træpiller der havde været radioaktive fordi de vidst kom fra træ i nærheden af tjernobyl, men har ellers ikke sådan umiddelbart kunne finde noget... Jeg ville bare høre om der var andre der kendte noget til det, for det er jo blevet alles nye "wonder"-strøelse, så det er jo en ret vigtig detalje hvis støvet er usundt.
jan 2008
jan 2009
Følger: 56 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 439
jan 2008
Her kommer mailen:
Kære Marie Antonie
I mailen sendte den 12.januar 2010, spørges efter at træpiller er muligvis kræftfremkaldende og arbejde med træpiller er sundhedsskadeligt?
Træstøv inhalerebart har en anmærkning EK i grænseværdi liste for støv hvor E betyder at stof har en EF grænseværdi og K betyder, at stoffet er optaget på listen over stoffer, der anses for at være kræftfremkaldende (bilag 3.6).
Træstøv inhalerbart må ikke overskride en grænseværdi for 1mg/m3 og i jeres tilfælde i stalden. Det er en vurdering som man skal foretages af selv stalde ejerne. Det kommer an på at hvordan man håndterer træpiller, smider dem rundt, støver de meget i omgivelserne osv. Dette med at 1mg/ m3 støv er ret synlig i omgivelserne.
Vedlægges et link til AT-vejledning om stoffer og materialer (side nr.50, Liste over grænseværdier for støv)
http://www.at.dk/~/media/3FA26655715740ED84EA28EC1191FB62.ashx
Arbejdstilsynet henvises til bekendtgørelse nr. 559 om arbejdets udførelse, § 16 hvor unødig påvirkning fra stoffer og materiale skal undgås.(Vedlægges et link til bekendtgørelse)
http://www.at.dk/sw6184.asp
Det skal understreges, jævnfør bekendtgørelse nr.292 om arbejde med stoffer og materialer §11, §12, §13, at ”meget farlig stoffer” skal substitueres til et andet mindre farlig stof eller til slet ikke farlig stoffer. (Vedlægger et link til yderligere oplysninger)
http://www.at.dk/sw12952.asp
Arbejdstilsynet anbefaler, at bruge andre produkter, og så vidt muligt undgår unødige påvirkninger fra stoffer og materialer.
For yderligere spørgsmål, må du meget gerne vende tilbage.
Venlig Hilsen
Almas Mirza
Kontor for Videngrundlag
Arbejdstilsynet
okt 2008
Følger: 38 Følgere: 35 Emner: 200 Svar: 2.220
hvis man samtdig strøer lidt sagsmuld (ikke alt or fugtigt) på - er der ingen problemer i at bruge træpiller
dec 2008
Følger: 66 Følgere: 35 Heste: 7 Emner: 4 Svar: 217
jan 2008
Man kan jo nok formindske risikoen ved at sørge for god ventilation i stalden når der strøes op, og måske vande dem så støvet bliver bundet, men stadigvæk synes jeg da at det er noget man bør informeres om.
træpiller - kræftfremkaldende?