Hestehandel = slavehandel? {{forumTopicSubject}}
Ja jeg sad altså helt roligt ved middagsbordet tidliger og snakkede om hesten, og om hvordan mange heste det sidste stykke tid er blevet solgt.
hvor min lillebror pludselig siger "hestehandel er da næsten ligsom slavehandel, de ved jo ikke hvor de kommer hen eller hvordan de vil få det"
Den udtagelse fik mig selvfølgelig till at gå i forsvars position, men mens jeg prøvede at forklere ham hvorfor så man køber og sælger så meget i heste verdnen i forhold til f,eks hunde verdnen, kom jeg til at tænke at måske hat han på en måde ret.
Jeg mener, hvorfor er det at vi her i hesteverdnen sælger vores heste så tit, i stedet for at beholde dem og opbygget et tillidsbånd (ikke dermed sagt at heste ikke kan være tillidsfulde fordi de bliver solgt)
Jeg kom selvfølgelig selv op med et forslag.
Det er dyt og krævende at have hest, derfor er det lagt fra sikkert at alle har råd/tid/lyst til at have hest i rigitg mange år og så selvfølgelig at heste ofte bliver noget ældere end f.eks. hunde og katte.
men hvad synes i, er hesteverdnen bygget for meget på os menneskers peimisser, såsom at vinde primer end hestens om at leve et trygt og lagt liv.
Personligt ejer jeg er 7 årig pinto, der helt sikkert godt kunne have 'oplevet' færre steder i sit liv.
ps. undskyld det blev så lagt, og på forhånd undskyld for evt. stave fejl, dt gik lidt stærkt
mar 2008
Følger: 74 Følgere: 78 Heste: 13 Emner: 24 Svar: 1.477
Så vil jeg være hellig og sige.. Jeg købte min ene pony da hun var i 20'erne. Hun nærmer sig snart 40, og skal dø her ;b
Min anden pony blev købt som 2 åriget. tilsalg, men er 11 nu.
Også er der Grafitti som er købt direkte fra avler, samme med Betty. De andre er så hjemmeavl 8D
jan 2008
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 350 Svar: 816
personlig var jeg glad for jeg kunne få den pony jeg fik den dag, og ville anbefale min heste handler, for hvis der noget galt med hesten henter han den igen og du får dine penge. en hestehandler ser jo også på de heste, for se om de enlig har noget salgs værdi.
aug 2008
Følger: 21 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 33 Svar: 406
- men det er da dejligt at hører at du har muligheden for at beholde dine heste i så mange år. Det er der desværre ikke alle der han (måske mig selv inkluderet)
Jeg ved ikke selv hvor jeg står i denne debat, som sagt gik jeg i forsvarsposition da min lillebror sagde det, men alligevel fik det mig til at tænke. Derfor jeg også lige ville høre andres meninger
mar 2006
Følger: 1 Følgere: 44 Heste: 7 Emner: 263 Svar: 1.316
Trist når det er penge for enhver pris.Samtidig kan heste forværres meget hver gang de sællges, og ende et dårligere sted hver gang.
Godt hestene ikke må bestemme, så måtte vi nok tage os sammen ;O)
merete
jan 2009
Følger: 46 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 96
aug 2008
men der er desværre også mange sælger som du skiver, der kun tænker på pengene frem for hestens trivsel.
Jeg købte min dreng fra en uintreseret og ligeglad hestehandler da han var 5 år. Det eneste jeg ved om ham er at han er født i England og at hestehandleren havde købt ham fra Holland. Han var helt utrolig nervøs og bange, og stolede tydeligvis ikke på nogen eller noget, så han har nok set lidt for mange steder.
mar 2009
Følger: 98 Følgere: 103 Heste: 6 Emner: 531 Svar: 1.756
En anden ting er, at jeg ikke synes der er meget forskel på hunde- og hesteverden, hvad handel angår. Jeg kender flere der har skiftet deres hunde ud flere gange (og jeg kan blive så sure på dem hver gang det sker), og dem der køber dem, sælger dem videre... - faktisk meget identisk med hestehandel. Nogle er heldig at være et sted hele livet, andre er heldige at kun skulle flytte fra avler, mens alt for mange blive kastebolde mellem mennesket.
aug 2008
Ja har desværre også hørt mange "ligeud sagt" "forkælede unger" udtale sig om at nu skulle de også snart have ny hest fordi den de havde ikke lige havde gået så godt til det sidste stævne eller fordi de var begyndt at kede sig med den de nu en gang havde
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 461 Svar: 2.748
Jeg forstår ikke hvordan man kan sælge sin hest til fordel for ens egne lyster og præmisser. Hestene skal da ikke være offer for vores egoisme, forstå mig ret. Synes at man skal tænke sig godt og grundigt om når man anskaffer sig en hest, og er man den mindste smule i tvivl om noget, skal man lade hver. Hvorfor skulle det være anderledes for en hest at skifte hjem som fx en hund? Faktisk tror jeg det er værre for en hest at skulle vænne sig til nye omgivelser, fordi de ikke knytter sig på samme måde til mennesker som så mange andre dyr. Men desværre har de intet valg, de må bare tage hvad livet byder dem, fordi de ikke lige formåede at leve op til sit menneskes høje standarter.
mar 2009
Derfor valgte hun at skulle af med sin 1½ gamle shetlænderhingst, fordi hans temperament ikke var til børn, og hun tror ikke det ville hjælpe nok med en kasteration(staves). Hun har så haft ham tilsalg længe og til ingen penge. Det skal lige siges at han er med fin stamtavle.
Hun ville ikke bare sælge ham til hvem som helst, men hun var nødt til at skulle af med ham inden hun skulle føde. Da hun nåede hendes termin, spurgte hun om jeg ikke ville gøre hende en kæmpe tjeneste.
Købe hendes shetlænder for en lille sum penge, og så beholde ham, til jeg selv finder det perfekte hjem til ham. Hun spurgte mig, for hun ved at jeg give ham et godt hjem til han kan komme videre.
Hun sagde hun heller ville have han kom godt videre, med mig som mellemstation, end at han kom til en hestehandler eller noget tredje, hvor han ikke får det så godt eller at han kommer en bold mellem flere 'ejer'.
Når nu hun var tvunget til det, synes jeg dette er en god måde, fx. at gøre et på, hvis man har mulighed for det.
Nu står jeg så med 3 shetlænderhingste, hvor den ene er lånepony der desværre )': skal tilbage til foråret. Den nye hingst kan evt. blive Aladar nye ven vor altid og min nye ven, og at jeg så vælger at beholde ham.
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 608 Svar: 5.404
Selvom rigtig mange dyrker ridning og holder hest på hyggeplan er det stadig en sport. En sport som kræver noget af begge atleter. Det kan jo være rigtig surt at have en hest som kan gå alle øvelser til m, men bare ikke har gangarterne til at gå til placering. Så kan jeg godt forstå at personer kigger efter ny hest.
Eller ryttere som søger lærehest / lærepony for at få en god start med en erfaren pony istedet for at købe en ung fra stutteriet, denne hest kan muligvis gå til et vist niveau, når rytteren er nået der vil de gerne videre.
Vil give dig helt ret i at mange handler hest, hvor de måske bare skulle modtage noget undervisning, få motioneret dyret hver dag eller sende den i ridning for en periode.
Mange konkurrence ryttere har ambitioner eller næsten alle, kunne da godt tænke sig en god tur og en rød sløjfe.
Nogle sælger hest når de bliver gamle nok til at se at deres fx blandings pony ikke lige er den der er på mode i rideklubben. Bare se hvor Isabell Wert, PC og lidt andre mærker har høj priotet herinde. Hvor dyre og 20 gange bedre sadler for både hest og rytter, slet ikke bliver bemærket herinde, selvom de er nede i samme prisleje.
Så her forleden pc gamacher blive solgt til 200 over tilbuds pris bare fordi de var lyserøde. Ja pc er gode, men der er ligeså mange andre super gode gamasher. Ligesom backontrak også kan fås fra andre leverandøre bare ikke er ligeså populært, da der ikke er nogen viden om produkter selvom de i bund og grund er det samme.
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.203
mar 2009
Det kan godt være at en hest, de første par gange den før nyt hjem, ikke forstår hvad der sker, men den bliver stresset, kommer ud af rutiner og omgås ikke længere de mennesker og heste den plejer, så efter første eller anden gang, ved den godt det er en negativ ting, for dens vedkommende. Så er der jo de heste der har 10 hjem eller mere hele deres liv, og som aldrig kan slappe af til sidst, i angst for at skulle videre og den ikke vil knytte sig til nogle, når nu den skal videre. Jamen jeg kan fortsætte...
Jeg giver dig ret i, at hesten kun lever for at få stille nogle behov. Men når så de behøv er stillet, er der det jeg og nogle andre kalder for det sociale behov. Det behov ligger lidt over midten af rækken over hestens behov. Det vil sige at hesten knytter sig til væsner, og det ses også på at de er folk dyr. Så det er ganske vigtigt behov for hestene at få stille. Men det er vanskeligt for dem, når de skal bryde bånd til andre væsner, når de er blevet solgt og sendt væk.
mar 2009
mar 2009
jan 2005
Følger: 157 Følgere: 145 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 497
Jeg har haft omkring 30 heste i mit 25 år lange liv..
Der har været mange årsager til de er blevet solgt eller byttet væk.
De første år, voksede jeg jo fra dem. En pony solgte mine forældre fordi den trådte mig i hovedet. Nogle er røget pga skader (nogen gange har det været retur sager) en brækkede benet og måtte aflives. men alle de gange hvor det ikke har været ret indlysende grunde har det kort og godt været fordi at hesten og jeg hver vores sted.
Enten havde hesten fulgt mig dertil hvor den kunne eller også har jeg og hesten ikke kunnet samarbejde (den seneste røg pga det)
Jeg ser hesten som et brugs dyr. Det er dyrt i indkøb og man bruger rigtig mange penge (særligt os der selv betaler ved det) og meget meget tid på dem. Det gør jeg altså kun hvis vi har et godt samarbejde og vi kommer videre. jeg vil udvikle mig hele tiden. Men jeg kæmper så os for at få hesten med mig.
Lige nu har jeg en dressur hest, han lære mig ting, tror ikke jeg udvikler mig fra ham, da jeg er springrytter, så det plan han kan når jeg nok ikke over de næste mange år.
Min ny indkøbte skal jeg springe med, så det er jeg spændt på at komme igang med, Men er det helt ad helvedes til, så efter 6- 12 måneder blir den solgt.
jeg har ikke råd til at have heste jeg ikke kan bruge=)
Men jeg elsker stadig mine dyr og de blir passet til UG og er snot forkælede med både isabell werth, kieffer og div PC gemacher. smil
maj 2005
Følger: 26 Følgere: 97 Heste: 11 Svar: 592
Kan da sagtens se hvad din bror mener
Mine heste vil heller ikke blive solgt videre herfra, da jeg ikke ved hvor de ville ende så
Men så længe man har en frisk hest, der gerne vil lave noget, men man ikke selv har lysten, synes jeg klart man skal sælge den videre. Min mors hoppe skal ihvertfald sælges nu her,, Det er så fordi vi ikke har pengene til at sætte hende i fol igen til foråret, og det er synd da hun avler nogle fantastiske føl
Mine gamle ponyer, Flicka og Mille, de skal tilbringe deres sidste dage hos os. De har været fantastiske og fortjener et stille og roligt liv herfra
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
jul 2006
Følger: 42 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 590 Svar: 5.098
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 461 Svar: 2.748
Hestehandel = slavehandel?