635 visninger
|
Oprettet:
Erfaring med gym & hest. {{forumTopicSubject}}
Hej piger og evt. drenge x)
Hvad er jeres erfaringer med at ha' opstaldet egen hest, som gerne skulle rides hver dag, samtidig med at i er igang med gymnasiet eller andet.
Kan det hænge sammen? Er der tid i hverdagen til det?
fortæl fortæl fortæl
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeg har knap nok tid til min part ;s. Dog kan jeg heller ikke ride efter mørke og er afhængig af at blive kørt, hvilket ikke gør det bedre.
apr 2006
Følger: 171 Følgere: 189 Heste: 4 Emner: 62 Svar: 159
Det fungerer fint for mig, man skal bare være god til at planlægge sin tid!
Nu er jeg også meget konkurrence og trænings tænkene, så det er min drivkraft! Jeg fungerer bedst når jeg har lidt stres og en masse at lave!
Og klar på at venner måske må vente til weekenden!
Jeg har en tavle hvor alle ugens dage står på, som hjælper mig med at huske opgaver flere uger frem, og lektier til alle ugens dage + undervisningstider og diverse. Her kan jeg skrive alt ned jeg skal huske, det er en kæmpe hjælp!
Jeg skal måske til at ride én mere hver dag, plus 2.g og venner
Hvis man virkelig vil, så skal man nok få det til at fungere.
Dét er drivkraften!!
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
feb 2009
Følger: 25 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 132 Svar: 1.227
Jeg går i 3.g nu og har min hest opstaldet 12km væk fra mig. For at være helt realistisk og ærlig, skal du ikke regne med at kunne komme ud til din hest hver dag... Der har indtil for få dage siden været en kæreste jeg gerne ville bruge min tid på, lektierne man er mere eller mindre nødt til at lave hver dag, afleveringerne som der er som regel er mindst to af hver eneste uge der skal laves og så er der jo også en masse nye venner man har lyst til at bruge tid sammen med... Derudover skal du regne med at alle de fester, som bliver holdt i forbindelse med gymnasiet ofte vil stille dig i en situation om at vælge stævne med hesten, eller fest med vennerne på gym.
Jeg er cirka ude ved min hest 4 dage om ugen - bestræber mig på mere op til stævne. Men jeg har ikke tid til mere. Du skal ikke regne med at det er lutter lagkage at koble de to ting sammen. Specielt ikke hvis du samtidig gerne vil have en god karakter.
feb 2009
Lige præcis... Men arbejde er nødvendigt, hvis man har hest. Med mindre man har nogle forældre, som vil betale alt. Kæreste kommer pludselig uden at man kan tage stilling til om man kan nå det eller ej. Venner har man brug for både til fest og i fritiden.
sep 2007
Kan ikke se hvordan man kan have arbejde 10 timer om ugen ca, være med til fester eller andre arrangementer ( hvilket er en stor del af gymnasiet syntes jeg, selvom jeg skal på arbejde dagen efter går jeg IKKE glip af en gymfest ), venner der ikke går på gym og en kæreste og stadig havde tid til at ride hver dag... Mens man også liiige laver afleveringer.
feb 2009
Nemlig. Man KAN ikke nå alt... Det bliver en prioritetssag - og det bliver svært!
aug 2008
Følger: 21 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 33 Svar: 406
Du kan sagtens have hest mens du går i gymnasiet, det handler bare om at planlægge sin tid. Jeg pleger at sige at "man kan få tid til det man vil" (men man skal dog passe meget på med ikke at blive for stresset)
Jeg ville jeg så gerne det hele: Hvave gode karekterer - altås lave lektier og være frisk i timerne, være længe oppe og følge med i dvs. serier, være sammen med veninderne flere gange om ugen, gå i byen fredag og lørdag nat, samt ride hver dag.
dette måtte jeg dog erkende ikke helt holdt i lægden. Så jeg måtte i gang med at prioterer min tid bedere. men JO det kan sagtens lade sig gøre at have hest og have et fint socialt liv med venner og byturer samtidigt med at man går i gymnasiet, for når først man har et system er det bare at følge det.
Så held og lykke med det hele
PS. Hvis du er ligsom mig, der ikke missede en eneste gymnasiefest i de tre år jeg gik der, må du nok indfinde dig med at ride med tømmermænd - hvis søndagen f.eks står på lektier
sep 2007
Præcis ... Hvis man har et arbejde der skal betale hesten, så vil jeg mene man bliver nød til at nedpriotere en kæreste, venner og fester for at få råd til hesten.
Hvis forældrene betaler så vil jeg mene man lige kan nå det hvis man gerne vil have noget at lave hele tiden.
Jeg havde også en masse tid... Ind til jeg fik en kæreste (:
feb 2009
Det var jo så på den måde du prioriterede. :). Men jeg tror altså, for at være ærlig, at det er de færreste som vælger alle fester, kæreste og venner fra.
mar 2006
Følger: 196 Følgere: 177 Heste: 3 Emner: 201 Svar: 1.812
mar 2006
Følger: 196 Følgere: 177 Heste: 3 Emner: 201 Svar: 1.812
sep 2007
* Den lykkelige hingsteejer * - Så har du jo også tid, men har man både kæreste, alle festerne og venner + job, nej så vil jeg ikke mene man har tid til skolen (;
feb 2009
Det tror jeg, at det kommer... :). Alle fra min klasse tager til gym fester - de fleste gange og vi er endda 30stk.
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.647
Jeg er selv halvejs i 2.g, og jeg har til tider rigtig travlt. Det er helt klart 2. år der har været hårdest for mig indtil videre.
Jeg går meget op i at klare mig godt i skolen (selvfølgelig i nogle fag mere end andre) og derfor er også nødt til nogle gange at nedpriotere hesten til fordel for lektier og afleveringer, især fordi jeg også har et arbejde jeg skal passe og tit først er hjemme fra skole kl. 16.00. Vennerne er jeg mest sammen med i weekenderne/til fester, som jeg absolut ikke går glip af ;o)
Det betyder dog ikke, at jeg ikke kan få tid til hesten, men nogle uger kan den godt få 2-3 fridage fordi jeg har så travlt. Heldigvis har jeg nogle rigtig søde mennesker, som hjælper mig med at passe hende når jeg ikke selv har tid.
Jeg vil sige, at selvfølgelig kan det lade sig gøre hvis man vil, helt sikkert! Det handler bare om at ville. Men man skal være klar på, at der er nogle ting, som man må nedpriotere til fordel for noget andet.
aug 2008
Følger: 21 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 33 Svar: 406
Op - skole - hjem - lektier - hest - veninder - sov (nogen dage hed det selvfølgelig .. lektier - hest - lektier.., men det må kan jo tage med)
Fredag så sådan ud: Op - Skole - Hest - bad + klargøring - byen
Lørdag: Op (kunne godt komme et stykke hen af dagen) - hest - evt. veninder eller bytur.
Søndag: Her havde hesten som regel sin ugenlige fridag, og så stod dagen ellers på lektier til ugen.
men må dog erkende at der selvfølgelig var dage hvor jeg ikke nåede ud til hesten, hvis der f.eks. var perioder med rigitg mange lektier, men sådan er det
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
Jeg har efterhånden lært at hesten er og bliver min bedste ven og jeg kan ikke svigte ham. Så må jeg vælge fester og kæreste fra. Hesten kommer først.
sep 2007
Følger: 28 Følgere: 44 Heste: 6 Svar: 2.894
Jeg priotere også festerne og veninderne rimligt højt, men jeg kan også sagtens ride og lave lektier dagen efter en fest
sep 2005
sep 2007
Følger: 28 Følgere: 44 Heste: 6 Svar: 2.894
mar 2007
Følger: 113 Følgere: 132 Heste: 5 Svar: 6.542
Heldigvis har jeg forældre der gerne betaler opstakdning, undervisnig osv., så jeg arbejder kun 2 valgfrie timer om ugen, men har også 2 heste nu ;s Håber jeg kan nå det i gym.
feb 2009
Ja det har du ret i... Hvis man bor 5min fra skolen og har hesten i baghaven, så sparer man en hel del tid hver eneste dag.
Jeg skal køre 25km for at komme i skole og så kan jeg køre direkte ud til hesten og derefter hjem, da det kun er en lille omvej. Det er en TIME jeg bruger, bare på transport OM DAGEN. Men jeg har så også bil og skal ikke bruge endnu mere tid på at vente på bussen. Men igen - skal du have bil, så skal du arbejde endnu mere og får derved endnu mindre tid.
feb 2009
Hvis du finder en kæreste, som du godt kan li, så vil du ligeså gerne være sammen med ham, som med hesten. Det er dét der er problemet!
Mine venner har jeg ikke set ret meget til efter skole, men har haft stor glæde af dem i skoletiden. Det går heller ikke at sige nej tak til alle fester, for så er man slet ikke med i det sociale i klassen, og det er altså vigtigt at være.
sep 2007
Følger: 64 Følgere: 55 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 1.446
mar 2007
Følger: 113 Følgere: 132 Heste: 5 Svar: 6.542
sep 2007
Det sociale er virkelig vigtigt i gymnasiet fandt jeg hurtigt ud af, går man glip af festerne går man glip af gymnasiet og det fællesskab der er, elsker virkelig altid mandagen efter fester
Og nej, jeg smider ikke en kæreste til side for hesten - kæresten går på gymnasiet også, dog i 2g men fyren dropper jeg sku ikke - han betyder lige så meget som hesten og han kan ikke tåle at " stå nogle dage " der duer ikke i længden, det kan Maja tilgengæld.
Men så er det genialt at sove sammen i hverdage (:
Faktisk får jeg højere karaktere nu, end første gang vi fik standpunkts, selvom jeg laver mindre og lige har fået 00 i NV ( ved godt det ikke tæller ), men nok mit fransk ( som jeg heller ikke fatter hvorfor jeg har fået karakteren i ) der tæller op ad (:
sep 2005
Heldigvis er jeg meget stædig og får også tid til hesten.
jan 2007
Følger: 87 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 1.445
Jeg har normalt fri mellem 12 og 14. Er i stalden mellem 13 og 15 og normalt hjemme mellem 16 og 18. Lektier om aftenen, afleveringer i weekenden, i så god tid som muligt. Fx får vi tit 3 ugers afleveringer i træk, hvor jeg så bruger en aften på dem alle, og derfor ikke skal tænke på matematik afleveringer i 3 uger.
Bor ved kæresten, så ser ham dagligt, men laver lektier i hans nærvær, og priotere hest og lektier over ham, hvilket han er fuldt indforstået med. Arbejder 1, maks 2 dage om ugen, hvor jeg så rider om aftenen, så de dage skal lektier være lavet i forvejen.
Det vigtigste er at du kan finde ud af at planlægge, så kan man sagtens få det hele til at fungere.
okt 2007
Følger: 29 Følgere: 30 Emner: 1 Svar: 104
da jeg gik i gym red jeg tre heste stortset hver dag og ordnede stald ved 12 heste med lidt hjælp, var til fester de weekender der ikke var stævner og havde masser af venner.... mine karakterer vedkommer ikke offentligheden men jeg havde frit valg mellem uddannelser efter gym....
jeg havde selvfølgelig et ret højt fravær pga stævner og træning men det accepterede ledelsen meget pænt (nok pga team danmark)... så selvfølgelig kan man have hest hvis man gerne vil det.... Gym er altså ikke verdens undergang og slet ikke det værste man bliver udsat for i uddannelsessystemet!
aug 2006
Følger: 130 Følgere: 132 Heste: 9 Emner: 251 Svar: 2.059
Lad nu være med at gøre det værre end det i virkeligheden er o:
Først må man jo sætte sig ned og skrive de ting ned som man gerne vil. Her er min liste:
- Stævner (gerne 1-2 gange om måneden (behøver ikke være to dage i træk)
- ride hverdag (forudsætning for stævnerne, de to ting hænger sammen)
- være sammen med kæresten
- har sagt ja til at gå på gym, så må tage lektier, afleveringer, lange dage med i min planlægning.
- arbejde (ingen arbejde = ingen hest)
- venner & veninder = fest
HESTEN:
Der udover må man jo så til at prioritere, har det sådan at jeg desværre ikke har de store muligheder for at ride i vinterhalvåret, pga. mørket og vejret. Men jeg rider så længe jeg kan og i år måtte jeg så stoppe omkring 1 december. Så får hesten her, sin årlige ferie. Og denne vinter bliver det fra december-februar. Så starter genoptræning op over ca. 6 uger, så er vi helt klar igen, og dermed starter stævnerne jo også rigtigt først i april. Så hedder det ellers stævner april-maj-juni, dvs. 2 ud af 4 weekender om måneden går hertil og igen fra august-november, hvilket jeg selv har valgt og i øvrigt er MEGET glad for at der så ligesom sker noget andet for mig
VENNERNE:
Altså har jeg i vinterhalvåret, fra dec-feb massere tid til mine venner og veninder, ligeså vel som jeg har hele sommerferien
ARBEJDE:
Jeg er nød til at arbejde for at have råd til hesten, stævnerne og alt det andet der hører med. Derfor arbejder jeg 1-2 gange i hverdagen, fra jeg har fri til lukketid, her er det så smart at jeg har valgt et arbejde der lukker kl. 18.00 hver dag, altså kan jeg stadig nå at ride om aftenen+lave lektier.
Udover de 1-2 gange fra man-fre, arbejder jeg også fast minumun 2 weekender om måneden, altså de weekender hvor stævnerne ikke er, arbejder jeg både lørdag og søndag, og evt. hvis jeg skal til stævne lørdag i en weekend, arbejder jeg søndag. Det giver mig mellem 4-5000 kr. om måneden at gøre godt med
GYMNASIET:
Jeg går jo så på gym også, hver dag bruger jeg mellem 2-3 timer på transport, da jeg bruger ca. 1 time og morgen og alle dage har vi fri således jeg skal vente 20-40 min. på en bus for at komme hjem, som ligeledes tager 1 time. Jeg går dagligt på gym fra 8.15 og har fri mellem 14.15-16.05. Dvs. derefter skal jeg jo hjem, hvilket normalt tager 1½ time ca. Derfor står den på ridning om aftenen og lektier derefter. Afleveringer laver jeg ALTID lørdag eller søndag aften + de lektier der nu engang er skrevet på skemaet, da jeg ellers ikke vil kunne nå at ride i hverdagen. Gymnasiefester og fester relateret dertil er jeg naturligvis også med til, heldigvis ligger de fleste her i vinterperioden (For at vi som elever ikke skal gå sur i lektier, mørke, afleveringer osv.), men så er det jo heldigt at de slutter allerede kl. 24, så jeg kan stadig komme på arbejde og til stævner dagen efter
KÆRESTEN:
Han er heldigvis meget forstående overfor min passion overfor hesten og ridning, så han ved også at min tid går dertil. Dermed er han indforstået med at hvis han vil se mig mere end jeg har tid til at se ham (den tid der er tilbage), må han tage med til stævner, være med når jeg træner og acceptere at jeg går tidligt i seng på en fredag/lørdag fordi jeg skal til stævne eller på arbejde. - det gør han også, for ellers var vi heller ikke sammen :).Ligeledes går han selv på gym, dog et andet end jeg, så vi tager bussen sammen hver morgen og ellers ved han jo godt selv hvad gym indebærer
^ sådan har jeg det.
Pt. tager jeg også kørekort, hvilket tager SÅ meget af min tid.
Mandag og torsdag skal jeg til teori fra 19-22, og kan dermed ikke nå hjem efter skole, så de to dage om ugen er jeg først hjemme 22.45 (da jeg skal med bus). Udover det kører jeg også med kørelæren 2 gange om ugen, hvilket så for det meste ligger i skoletimerne, som er en klar fordel, men som giver rigtig meget fravær s: .
Mine uger er altså godt booket op, men med en super godt og let overskuelig kalender + planlægning langt frem i tiden, kan ALT lade sig gøre
okt 2007
Følger: 94 Følgere: 88 Heste: 2 Emner: 146 Svar: 777
men jeg har været tæt på at købe en hest mere, men så tænkte jeg lige på 2. og 3.g, for der er der ikke særlig meget tid til bare at ride den ene :s
så, vælg med omhu :b
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
Erfaring med gym & hest.