{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.539 visninger | Oprettet:

Tillids kursuser - nervøs unghest ? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Har lidt af et problem med min unghest, da han er meget nervøs og reagerer voldsomt på lyde og bevægelser omkring ham.
Han var ikke sådan da jeg købte ham, og det er noget der er kommet inde for de seneste 2-3 mdr.
Så derfor tænker jeg jo at der naturligvis kommer fra mig af.
Hvilket jeg egentlig også kan mærke ret tydligt da jeg tit 'forventer' at han reagerer voldsomt og derfor bliver nervøs eller på vagt konstant.

Så derfor ville jeg gerne på et eller andet form for kursus eller få noget undervisning i hvordan jeg kan gøre ham og jeg roligere, og få noget tillid til hinanden. Jeg trænger virkelig til at der er nogen der giver mig nogle fif og underviser mig lidt i andet end det der handler om at sidde på ryggen og ride rundt.

Fordi at mærkelig nok påvirker vores usikkerhed og urolighed ikke rigtig vores ridning. Han går bedre og bedre i dressuren, men det er også min hjemmebane. For da jeg købte ham elskede han at springe, men nu er han blevet mere nervøs, ligesom mig /:

Vil virkelig ikke ødelægge min skønne hest, som jeg kan mærke jeg er godt igang med

Så pleease kære hestemennesker, sig til mig at der er nogle som holder nogle super kurser som jeg kan få brug for ?!?!

-Kender godt Ute Lehmann og (no offense) bryder mig ikke om hendes metoder, så alt andet(:

Håber i kan hjælpe mig !


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tillids kursuser - nervøs unghest ?
  • #1   3. feb 2010 jeg lytter med!

    Kender det godt, har haft problemer med bagben og heste, og nu kan jeg slet ikke nærme mig bagbene på min unghest PGA. mig, andre kan godt, og har virkelig svært ved det ved andre heste :s


  • #2   3. feb 2010 Ja, det er klart at han bliver nervøs, hvis du spænder op.

    - Jeg kender ikke nogle undervisere, men vil anbefale dig at trække ture med ham hvor du snakker meget til ham og selv trækker vejret dybt, stopper op og får ham til at tage hovedet ned mod jorden.
    Det hjalp for mig smiley


  • #3   3. feb 2010 Hej Line,
    Jeg har også en unghest efter Imagic, han er et år yngre end din. Ikaros er også en nervøs herre, men på den gode måde. Han er meget nysgerrig, og er tit kun nervøs/usikker hvis han bliver forskrækket (af en kat, farlig spand eller hvad ved jeg). Med sådan en hest er det jo meget vigtigt at være sikker på sig selv, i alt hvad man gør med den. At kunne sige til sig selv at det man gør er helt rigtigt, er den bedste måde i første omgang, at gøre sin hest mere tryg ved en.
    Det lyder dog på dig som om, at DU har brug for hjælp til hvordan du skal gøre og agerer overfor din hest, så jeg tror også at du vil have rigtig godt af at komme på et kursus med ham. Ute har jo forandret sine metoder meget i løbet af de sidste par år? Er du sikker på hun ikke er noget for dig? Ute er utroligt dygtig til nervøse og rå heste.

    Majken


  • #4   3. feb 2010 ©AM:
    Det ville også være mit råd til en god start! Bare det at trække ham ind fra folden, og gå i DIT tempo. Stoppe op når han går for stærkt, måske bakke ham og sænke hovedet. Bliver han forskrækket så stop ham, og kig på hvad der gør ham forskrækket. Snak i et roligt leje, og lad ham sænke hovedet, og slappe af. Når han gør det, kan du begynde at gå igen. Når han kan mærke at du slapper af omkring situationen, vil han helt sikkert også gøre det. Det tager tid med ungheste, men når du kan mærke fremskridt, føles det bedre end noget andet. :o)


  • #5   3. feb 2010 der er ingen problemer når vi trækker, kan sagtens trække med ham på vej osv. Ingen problemer når i rider. Kun når der er lyde/bevægelser, og han reagerer tit voldsomt

    Jeg er bestemt ikke bange for ham. Har arbejdet med heste hele mit liv og vores problemer er mere kompliceret end det i skriver om.

    Som sagt går han som en hundehvalp når vi går, (han har været rigtig skidt til at gå i 'snor' men er nu helt fin, hvilket vi også har trænet)

    Det jeg udelukkende gerne vil træne er at lære ham at slappe af i 'stressede' situationer. Fx. er han panisk når jeg skal tage et tæppe eller en jakke ned fra barrieren, og ligemeget hvor meget jeg træner med ham eller snakker godt til ham er han stadig lige så panisk. Jeg kan ikke få ham til at slappe af. eller stole på mig sådan rigtig. Laver jeg en lyd når jeg sidder oppe på ham, som fx. at lyne min lynlås på jakken eller gnide min arm mod min krop med min jakke på. Sådan nogle ting går han helt bananas over. Han kan heller ikke lide plastik eller andre ting der larmer og siger lyde, han er helt væk og jeg kan slet ikke nå ind til ham


  • #6   3. feb 2010 sidder lige og kigger på ute lehmans hjemmeside. har bare hørt rigtig meget dårligt om hende. /:

  • #7   3. feb 2010 Okay. Jeg ville nok bare blive ved med at gentage situationen, til han står stille når du gør det. Om det så er at ta' jakken ned fra barrieren, eller om det er når du kører dit ærme ned af din krop. Selv om det tager lang tid, så hav tålmodighed. Gør han det også når du holder ham fra jorden?

  • #8   3. feb 2010 Netop derfor kunne det være godt at gå med ham og få ham til at stole på dig noget mere.
    Senere kan du måske introducere ham til en pressining, som han kan gå på. Så er det pludselig ham selv der laver lyden, men hvis du slapper af og udviser ro ved situationen, så slapper han måske også af.

    Sietse fór også sammen når jeg lynede mine lommer, men trækture som foregik som skrevet længere oppe, har hjulpet smiley


  • #9   3. feb 2010 Jeg synes personligt at Ute har en rigtig god indstilling mht. tålmodighed og indlæring. Hun har fulgt mange hesteforskere og derfor er hendes træning også baseret på hvad der foregår i hestens hjerne, under fx stressende situationer. Du kunne jo evt tage med på et af hendes kurser som tilskuer, og se om det er noget. Eller i første omgang købe hendes bog, som er helt fantastisk!

  • #10   3. feb 2010 Torben Andersen.
    Flink og dygtig mand, kender mange der har SUPER gode erfaringer med ham. Han komme både ud og holder kursus, foredrag og på timebasis. God til nervøse heste.


  • #11   3. feb 2010 AM: tror ikke helt du forstår hvad jeg mener (: jeg spurgte efter en underviser da jeg ikke har lyst til selv at opfinde ting.. Og som sagt er det ikke mit problem det du kører rundt i ..

  • #13   3. feb 2010 Bevares, kan du så ikke forklare hvad dit problem er ? :s

  • #14   3. feb 2010 AM: Intet ondt ment. Har jeg gjort længere oppe (:

  • #15   3. feb 2010 lyngdal: hvis jeg 'ignorere' ham og gør som du siger bliver han bare 100 gange mere bange.. Så nejtak

  • #18   4. feb 2010 Har også en hest som er temmelig nervøs over for lyde og for meget postyr omkring ham , desuden har jeg svært ved at komme op på ham ....ved godt at du længere oppe nævnede at du ikke er så vild med Ute Lehman ...jeg har lige købt hendes bog ( super god og nemt læselig ) og har den sidste uges tid lavet nogle af hendes basis øvelser med min hest og jeg føler faktisk allerede en smule fremgang ....så sent som igår stod jeg og trænede ham i at stå stille ubundet mens jeg lavede altmuligt og ham der ejer stalden gik igang med at tø en dør op med en gas brænder ....normalt ville han tænde en krig men han spændte bare lidt og jeg kunne arbejde videre med ham ....syntes du skulle overveje hende ....overvejer selv at tage et kusus som tilskuer da jeg ikke helt tror jeg er klar til at tage min hest med ....

Kommentér på:
Tillids kursuser - nervøs unghest ?

Annonce