{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.436 visninger | Oprettet:

Bid - en metal stang i munden? {{forumTopicSubject}}

Ja, nu er jeg såå overmodig at starte endnu en "Bid vs. bidløs" diskution.
Inden jeg skriver mit emne vil jeg lige gøre opmærksom på:
Jeg har ABSELUT INTET i mod bidryttere, kun dem som ikke kan håndtere et bid med respekt for sin hest. Jeg rider selv med bid i skoven og når jeg springer, og jeg har fuld forståelse for folk som kun rider med bid pgr. af deres konkurrence smiley Så lad være med at tage mig som en af de bidløse som bare kritisere dem der rider med bid, for det er OVERHOVEDET IKKE min mening smiley

Nå, men her forleden var jeg lidt 'slik sulten' så på vej hen til en busstoppested tog jeg lige en lakrids som lå i min taske smiley Lige akkurart efter jeg havde puttet, den elllers meget lækre lakrids i munden, kom min bus. Jeg løb derfor aaalt hvad jeg kunne for at nå den pokkers bus. Jeg nåede lige bussen, men KÆFT hvor var jeg dog bare forpustet!! Det var simpelthen SÅ hårdt at løbe med noget i munden. Jeg - som den hestetosse jeg er - kommer til at tænke på, at vi jo putter en metalstang i munden på vores bedste ven og derefter tvinger den til at løbe, både i trav, tølt, pas og gallop. Det må da være utrolig udmattende og hårdt. Samtidig rider nogen med todelt bid, som bukker op i ganen når man hiver i tøjlen. Nogen vælger så også at ride med næsebånd og ovenikøbet indspændingtøjler. av siger jeg bare..

Husk at hold diskution i en PÆN tone, ligeså snart folk starter grimt sprog og sure toner bliver emnet slettet - så er i advaret (;
Husk at alt og alle har hver deres mening og alle har ret til at have hver deres mening (:

Mvh
Isabel:D


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid - en metal stang i munden?
  • #1   9. feb 2010 Enig med AC smiley

  • #3   9. feb 2010 Som AC siger så meget spændende teori, og jeg kan kun give dig ret =D

  • #4   9. feb 2010 Har du tjekket din egen kondition? Måske er du bare en af os danskere der dyrker for lidt montion.

  • #5   9. feb 2010 Uh meget interessant ;o)
    - Tror heltbestemt at du har fat i noget af det rigtige. Kan i hvert fald ikke tænke på noget som helst der skulle gå imod - og er meget enig med dig smiley


  • #6   9. feb 2010
    Ja... Der er mange ting der kan sætte tanker i gang (:

    Fx. også at hvis vi aldrig havde redet med bid nogensinde, det var aldrig blevet opfundet og at folk så begyndte at gøre det nu, så ville der jo blive ramaskrig, virkelig fuldstændigt fordi det gjorde man da bare ikke!
    Det siger lidt om hvor meget tradition der er i et bid.

    Udover det, fx. når hesten kommer bag lod kan den se mindre og mindre jo længere ind den kommer og man maser dens luftveje jo længere ind den kommer.

    Stramme næsebånd fx. forhindre også hesten i at trække vejret hvis man strammer dem meget.

    Ang. to delt så rider jeg selv med det og kan ikke se noget galt i det :). Kan ikke se hvordan bidet går op i ganen, med mindre man trækker ned ad i bidet og det kan man jo ikke når man sidder på hesten, så trækker man nærmere op ad.

    Og som du nævner indspændningstøjler der hukker hesten i munden hver gang den tager et skridt eller heste der ikke har noget stopsignal på en springbane og brutalt hives i for at de kan styres.


  • #7   9. feb 2010 Jeg mener dog at heste trækker (primært) vejret gennem næsen...

    Men bid eller ej.. Tror du det er hestens gode vilje at du overhovedet rider på den.


  • #8   9. feb 2010 Jeg tror ikke at heste trækker vejret igennem munden på samme måde som vi gør når vi bliver forpustede.. Jeg har ihvertfald aldrig set en hest der stod med åben mund og halsede for at få vejret.. -Eller altså det har jeg, men kun hvis det var fordi den hostede eller havde fået noget galt i halsen.. Ikke efter at have rendt rundt.. smiley

    At stramme næsebånd og overbøjning af nakke/hals kan have direkte indflydelse på vejrtrækningen er jeg ikke et øjeblik i tvivl om, men tror ikke at biddet som sådan blokerer for vejrtrækningen.


  • #9   9. feb 2010 Jeg er enig med mange af jer.
    Jeg rider selv med bid på mine heste.. Det gør jeg fordi jeg rider konkurrencer, fordi jeg altid har gjort det og fordi jeg ikke kan styre mine heste uden bid.
    Engang red jeg i skoven på min gamle pony i en dually grime, hvilket jeg havde gjort 117 gange før, og det gik altid godt.. Bare lige dén dag, synes hun, at hun skulle løbe helt ned i enden af en mark med mig på ryggen, og jeg kunne IKKE stoppe hende igen..

    Det er nok også fordi jeg er dressur rytter, at jeg rider med bid.. Det hører jo ligesom med til det smiley
    Jeg har selvfølgelig INTET imod dem som rider uden bid, jeg synes det er kanon sejt gjort, men derimod dem som ikke kan håndtere et bid, dem synes jeg helt bestemt ikke om! smiley


  • #10   9. feb 2010 Sofie :
    Helt ærligt, hvis du kunne spørge din hest: "Vil du ikke nok løbe hurtigt med mig, samtidig med at du har en metalstang i munden, stramt bånd om næsen, en gjord der strammer så du ikke kan få vejret og blive tvunget til at bøje din nakke samtidig." Tro du så den vil sige:" hey, det lyder da fedt!" ??
    Og nej, jeg kan ikke sammenligne 100%, men jeg som jeg skrev overstående, er det nok ikke lige det hesten elsker mennesket allermest for... (:

    *Christina *Laguco* * & Berit:
    Seriøst, tak for jeres bekymring, men min kondi er i orden(; Haha..

    AC, Andrea og jer andre som er enige: mange tak (; hehe d: synes bare det er vildt at tænke på!

    Alle: Husk også, at hesten har en stram gjord om maven (medmindre man selvfølgelig rider uden sadel) som jo gør at den ikke har mulighed for virkelig at pruuuste ud smiley


  • #11   9. feb 2010 hehe okay smiley .
    Men, det jeg mener er at hvis man rider med bid og hvis det er DET man bekymrer sig om, burde man gå heeelt tilbage og tænke på om hesten overhovedet gider rides på.. Jeg tvivler, men sådan er det jo nu engang smiley


  • #12   9. feb 2010 Uuh, nogle interressante meninger i har smiley fedt.

    Taschina AKA Taz .:
    Ej hvor vildt!!!! Det vidste jeg slet ikke! earj, stakkels heste! smiley


  • #13   9. feb 2010 Aaaarh, der er nu forskel på mennesker og heste .
    - tænk på hvor ofte du trækker vejret gennem munden (nok derfor du blev forpustet) og så hvor tit du ser en hest trække vejret gennem munden ?


  • #14   9. feb 2010 - jeg er en modstander af bid, men nogle folk synes jeg egentlig er fine til det med bidet, ;o) jeg er bare bestemt.. hihi... men jeg tænker, NEJ du kan ikke sammenligne hest og menneske, men alligevel kan du? vi er begge dyr, har følelser, og tja.. vi trækker jo heller ikke vejret igennem munden? smiley bøjer jeg min nakke/lignendene og strammer noget og livet, så har jeg faktisk en del svært ved at trække vejret.. Enig med AC!
    Og hvorfor tilbyde en hest metal i munden når du altid KAN lære den uden? Hvad gavner stævner for? At du har det sjovt og vinder rosetter, eller at hesten er endnu mere glad af at få en større frihed og faktisk er rimelig ligeglad med stævnerne, men alligevel har det bedst og sjovet med en større frihed? smiley


  • #15   9. feb 2010 Trine og Figaro:
    Det er helt rigtigt. Det er et KÆMPE privelegie, at vi overhovedet kan komme på deres ryg, og at nogen så er så (undskyld mit sprog) utaknemlige ved alle mulige forfærdelige hjælpe midler (i hvertfald dem som ingen grund har) som nogen bruger.. (:


  • #16   9. feb 2010 og misforstå mig ikke, for lige så meget som jeg er stor modstander af mange folk ang. bid, er jeg også stor modstander af mange bidløse folk.

  • #17   9. feb 2010 Taz: Hvad hedder den bog????!!! Den vil jeg da gerne have fingrene i! d:

  • #18   9. feb 2010 Hesten kan så også trække nærmest dobbelt så meget luft ind pr vejrtrækning i forhold til mennesker - Så tjek din kondi istedet. smiley
    De trækker jo vejret igennem næsen - Og bliver derfor ikke generet af noget i munden, ligesom at vi ikke ville gøre det. De er bare skabt til KUN at trække vejret igennem næsen, hvor vi får luft både fra næse og mund, og derfor bliver forpustede, hvis halvdelen af vores luftindtag bliver forhindret.


  • #19   9. feb 2010 • Camilla - R.I.P Krølle, nu er du væk :'/ • .: Mega enig d: Jeg er sammenligner liiige med hensyn til det her, men ja, der er meget forskel på mennesker og heste fysisk.

    Mange:
    Ja, heste trækker primært vejret gennem næseborene, men det at de ikke har mulighed for at åbne munden synes jeg er forfærdeligt. Så kan man så også spørge: hvorfor bruger du næsebånd? Jamen er det ikke fordi hesten åbner munden? Hvorfor åbner hesten munden? Jamen det er jo for at undvige biddet. Hvorfor undviger den biddet? Fordi det er mega ubehageligt.

    smiley


  • #21   9. feb 2010 ved at du overtaler en til noget, giver "væsnet" sin underkastelse UFRIVILLIGT smiley giver den sin underkastelse uden tvang eller overtalelse, giver den det frivilligt.

  • #22   9. feb 2010 <b>isa - lykkepigen smiley </b>
    Ja, næsebåndet skal forhindre hesten i at åbne munden, men den vil ikke åbne munden for at trække vejret - så der er noget galt i dine argumenter.


  • #24   9. feb 2010 DISTURBIA .:
    Siger du at du ikke tror at det genere hestens mund at have et bid i munden, samtidig med at skulle løøbe rundt på en bane? smiley
    Eller har jeg misforstået noget? smiley
    Og ellers tak for din bekymring, min kondi er i orden - dont worry..


  • #25   9. feb 2010 Alligevel jeg har også altid set det sådan at hvis hesten åbner munden under ridning - viser dne ubehag ang. bidet ; -) jeg tror hvis alle heste kunne vælge var imellem bid og bidløst frihed og stævner, så er det KLART bdløst og ingen stævner.. Og hvorfor? "fordi DU er bidløs" nej ikke derfor, men fordi HESTEN skal og vil ha så meget frihed som overhovedt muligt.. Vi vil jo også have så meget frihed som overhoved muligt.

  • #26   9. feb 2010 <b>isa - lykkepigen smiley </b>
    Hun snakker om hestens vejrtrækning - som var det du selv startede ud med :s


  • #28   9. feb 2010 heste kan altså ikek trække vejret igennem munden.. så din teori holder ikke helt... men jeg synes helt klart at det med at putte bid på sin hest burde tages med en meget stor respekt og meget seriøst. men jeg har desværre set det gå meget galt med bidløst, så derfor så jeg engetnligt også at man behandlede bidløst med lige så stor omtanke som man burde med bid

  • #29   9. feb 2010 Camilla: Super nice skrevet, og fuldstændig korrekt (:
    AM: Det har du selvfølgelig ret i (: Men altså, uanset hvad er det jo ikke sjovt at løbe med en metalstang i munden samtidig med at man skal alt det jeg har skrevet overstående,.,

    Der er også mange som tror, at når hesten den skummer i månden er det godt, for så går den ordenligt til biddet..
    haha, det er jo bare fordi den overproducere spyt, fordi kroppen tror den skal fordøje det den har i munden.. Ad ad ad.


  • #30   9. feb 2010 Lidt uden for emnet det her...

    Vi har engang ødelagt hestens mest følsomme sted, næsen.. Det funkede ikke mere fordi den "mistede" den store følelse der, og vi valgte det næste følsomste sted, munden.. nu tænker jeg.. hvornår har vi så ødelagt DÉN del? Om nogle år?? og har vi så også haft en på/bi(?)virkning på hesten indre, som luftvejne osv?? Hvad er så det næste vi skal "ødelægge" ? smiley lige et spørgsmål til jer egentlig...

    og INDEN i svarer, læs dette grundigt igennem flere gange og kig dybt og imellem linjerne tak.


  • #31   9. feb 2010 Isa: det er vidst ikke helt rigtigt, for jeg har skam set heste skumme uden bid i munden og uden noget som helst i munden eller nærheden af munden, det er en gammel skrønne at hesten skummer fordi den prøver at fordøje bidet

  • #32   9. feb 2010 fæhesten: Læs hvad jeg lige har skrevet til AM (;
    Men ja, meget enig. AL omgang med alle dyr skal gøres med omtanke. Uanset holdning og mening (:


  • #33   9. feb 2010
    Den med skum kan jeg aldrig blive enig med mig selv om..
    Maja skummer både med og uden bid, hun har sågar skummet af kløe sig ( har dog et gæt til hvofor ) skridter du en tur for løse tøjler m. bid har hun skum over hele munden.

    Tjae, ved det ikke rigtigt hvordan jeg skal se på det smiley


  • #34   9. feb 2010 Fæhesten: Hvad mener du så er grunden til at hesten skummer/overproducere spyt??

  • #35   9. feb 2010 <b>isa - lykkepigen smiley </b>
    Igen , der er fejl i dine argumenter . Heste kan også skumme uden bid.. hvad er det så de prøver at nedbryde ? Deres tunge ?
    - jeg ser det som koncentration (selvfølgelig kommer det an på den specifikke situation)


  • #36   9. feb 2010 Krikken:
    Ej hvor vildt. Hvorfor gør hun det? smiley


  • #37   9. feb 2010 heste KAN godt trække vejret igennem munden - selvom den gør det sjældent - vi mennesker KAN også, selvom vi ikke gør det rimelig tit.. Men begge veje det går, så er det jo ikke lige så nemt som at trække vejret med næsen! smiley

    Prøv dette:
    Du skal bruge - 2 fingre, og en næse(SELF? XD)
    på "næseryggen" under de "store knogler" sætter du en finger på hver side og præser ned.. Så tager du dine fingre lidt ned af mod kinderne og presser igen.. er det ikke lidt svært at trække vejret? og med bøjet nakke og noget stramt om livet og en tung vægt på ryggen? - Dén påvirking har hesten med et næserem.


  • #38   9. feb 2010 <b>isa - lykkepigen smiley </b>
    Det er da heller ikke sjovt at løbe rundt med en tosse på ryggen og med hæle i siderne ?
    - Men hvis man rider pænt og gør det interessant for hesten, så hygger den sig nok alligevel.


  • #39   9. feb 2010 koncentration.. alle plante ædende dyr der ikk er drøvtygger eller pseudo drøvtygger producerre mere spyt når de er koncentrreret

  • #40   9. feb 2010 <b>• Camilla - R.I.P Krølle, nu er du væk :'/ • .</b>
    Kan godt være jeg ødelægger din illusion, men heste og mennesker er bygget helt forskelligt smiley


  • #41   9. feb 2010 AM:
    Okay, så må du meget gerne forklare mig hvorfor heste skummer, bare så jeg lærer noget nyt (:


  • #42   9. feb 2010
    Jeg har ingen idé smiley

    Kan ride en stille og rolig dressur time med frem og ned, hvor jeg stortset ikke røre bidet men alligevel ligner hun en der er blevet hevet og sledet i.


  • #43   9. feb 2010 AM:
    Ja, det er de, men det er jo ubehageligt ALLIGEVEL... Hesten takker dig ikke for at bruge biid og næsebånd.


  • #44   9. feb 2010 AM - ja det er vi.. ;o) men alligevel ikke. vi har SÅ mange ligheder og uligheder, men alligevel, nej vi kan ikke sige det har den samme effekt det med næsen, men det er tæt på.. meget tæt på, og grunden til det er tæt på el. meget tæt på er at vi stadig er SÅ tæt på hinanden. Vi er begge væsner og har følelser..

    Vi mennesker mener at vi er kloge end andre dyr, vi "ved" hvad der er bedst for hinanden og for vores dyr, vi "ved" hvad hesten elsker og ikke elsker, vi "ved" hvordan den trives bedst og ikke trives bedst, men tror i ikke hvis heste havde fringre til at skrive at vi ikke "ved" hvad der er bedst for vores dyr egentlig? for det ved vi jo ikke.. Ret og slet, så er det bare sådan at vi kan gøre det bedste vi kan for at gøre noget for os mennesker og vores dyr, men vi kan ALDRIG gøre det rette og bedste for vores dyr ;o)


  • #46   9. feb 2010 <b>isa - lykkepigen smiley </b>
    Læs Fæhestens svar smiley
    Tror heller ikke den takker dig for at bruge så meget andet udstyr - tror bare den takker for at udfordre den 8)

    <b>• Camilla - R.I.P Krølle, nu er du væk :'/ • .</b>
    Snakker vi fysikken eller det psykiske nu ? Vi lagde jo ud med hestens anatomi.
    Har og vil aldrig påstå at mennesker er kloge - tværtimod !


  • #47   9. feb 2010 Både og .. altså sådan lidt begge 2 kan du nærmest sige.. smiley

  • #48   9. feb 2010 Super flot svar Søren! smiley

  • #49   9. feb 2010 Synes at søren skal kigge ind i munden på en hest... det er slet ikke ligesom hos et menneske.. vi kan sagtens blive enige om ikke at oversride hestens grænser, men lige frem at sammeligne dens opbygning med et menneske, både inteligens og anatomi er meget forkert for mennesket og hesten er slet ikke ens hverken i munde, kroppen eller hovedet

  • #50   9. feb 2010 for at være ærlig vil jeg sku hellere være en hest end et latterligt menneske.. GUD ja, jeg HADER virkelig mennesker, og at de mener dit og dat, vi er SÅ kloge og ved alt og alt uden at være sikre og undersøge det egentlig(det har ejg dog gjort med alle mine svar herinde og efter det jeg har prøvet) .. vi er til at brække os over.

    Fæhesten, jeg synes skam DU skal kigge ind i munden på en hest;)


  • #51   9. feb 2010 Søren Nej tak mener helt bestemt at jeg har styr på hestens anatomi også i munden, det er også derfor jeg udtaler mig som jeg gør

  • #52   9. feb 2010 Søren: en hests mund er ikke ligesom et menneskes eftersom 50% af vores mund er opbygget som et rovdyrs og en hest 100% planteæder. og hele hesten kranie er opbygget meget anderledes end et menneske... det er flot at du kan argumentere fra Ladewig, men har modtager flere lektioner fra ham af fra min udannelsestid.

  • #53   9. feb 2010 Søren: jeg er skam enig med dig i den sag, men jeg er ikke enig i din argumentation og sammenligning af hestens og menneskes mund

  • #54   9. feb 2010 Hold da op, nu blev det ligepludselig 'klogemenneskesnak'
    fedt mennesker, diskuter endelig bare videre - det lærer jeg kun af! smiley

    Men fedt argument du kom med Søren! :o)

    Og er stadig utrolig enig med Camilla! smiley


  • #55   9. feb 2010 jeg kan lide du er enig med mig iiiiiiiisa! x) haha !!

    well well.. tror jeg holder mig til siden og lige følger med i snakken og får et lille grin til tider xD


  • #56   9. feb 2010 Camilla kan jeg anbefale dig at læne dig tilbage, med en pose popcorn. for det her er bedre underholdning end tv hehe

  • #57   9. feb 2010 Man kan ikke sammenligne som menneske at løbe med noget i munden og så at hesten gør det.. for det første trækker heste ikke vejret gennem munden som vi gør når vi bliver forpustet.. og vi vil ofte også tænke på at nu må vi endeligt ikke komme til at synke og få tingen galt i halsen.. sådanne spekulationer gør heste sig ikke..
    Og med hensyn til næsebånd og åbne munde, jamen hvis næsebåndet er korrekt spændt, så genere det ikke hesten og den kan netop stadig åbne munden..det skal jo ikke være stramt..
    Og så kom der også nogle kommentare om at de skal løbe rundt med tvunget bukket nakke.. men igen rider man korrekt, så tvinges hesten den.. nakken bukkes af sig selv når hesten bruger sin krop korrekt (jeg ved så godt at nogle tvinger) det er simpelthen er naturlig reaktion..
    Når folk skriver sådan noget så kommer det til at lyde som om de ikke ved ret meget om ridning, hvis de tror at næsebånd skal være stramme og hestens skal tvinges til at bøje nakken og derfor fravælger disse ting..

    Taschina AKA Taz : Hvem har skrevet den bog og hvad er forklaringen ? for jeg tror simpelthen ikke på at en hest bare fordi den får bidet i munden mister næsten 3/4 af sin vejrtræknings mulighed.. så ville hestene der samtidigt har stramme næsebånd og hoved bukket ind på bringen jo falde besvimet om på stribe for de ville jo miste alt mulighed for at trække vejret..


  • #58   9. feb 2010 Signe: ej du var lidt bedre til at sætte ord på dt end jeg var.. og er utrolig enig med dig

  • #59   9. feb 2010 Søren: DU ER NUTTET :D:D:D

    jeg må erklære mig enig, blev kaldt til computeren omkring emnet smiley

    Fæhest
    istedet for at vi skal argumentere for luftindtaget, så beskriv hvor fejlen ligger, jeg kan ikke se hvad han skriver forkert? Bløddelene lukker jo ved synkning, det kan man ikke benægte. at der sker en forsnævring af passagen, korrekt, da musklerne kommer i brug. Endivdere lukker ganen også når hesten bevæger tungen opad i ganen smiley

    nej hestens og mennesket mund er ikke det samme, luftindtaget kommer kun fra næsen. hunde og katte ligner mennesker mere, og heste er sammelignelige med andre kvæg i deres vejrtrækning smiley

    MEN heste hoster ud af munden og næsen samtidigt smiley lidt sjov feature.. jeg er også SIKKER på peter har bøvset engang smiley XD nå. Men jeg vil gerne blive klogere i hvert fald, hvad er forkert?


  • #60   9. feb 2010 Tullamore: selvfølgelig bøvser din hest fra munden, bøvser er enten gasser opstået fra fordøjning eller slugt luft

  • #61   9. feb 2010 totally honest, jeg tager ikke den her debat seriøst, men mekanismen i halsen er altså korrekt som skrevet. I kan selv læse det i hest eller hos robert cook.


    Signe :

    det lyder også meget fjollet, det med de 70% og Robert cook er også meget fanatisk, så han tager selvfølgelig de højeste %'er han kan trække med. Andre forskere beskriver det "KUN" er 30-50 %. Det er på grund af muskelspændingerne omkring svælget, HVIS - OG KUN HVIS hestens tunge er urolig smiley


  • #62   9. feb 2010 fæhest:

    jeg havde en dyrlæge der bestemt 100 % sagde at heste ikke bøvsede, og slet ikke kunne trække vejret hverken ind eller ud af munden, den myte er også udbredt mange andre steder smiley


    ej, det er vildt så epic en debat det her er, for vi er jo enige i det lange løb, der er bare slet ikke enighed om redskaberne XD og vi er hverken forskere eller dyrlæger XD shit vi køre bare derudaf i vores jordhuller smiley


  • #63   9. feb 2010 Fæhesten:
    Du svarede ikke på hendes spørgesmål, men kommenterede bare en af hendes små sjove tillæg.
    Undskyld hvis jeg er lidt hård, men venter spændt på din forklaring

    Camilla: Yes yes, det er jo altid godt med enighed! xD


  • #64   9. feb 2010 Tullamore: herr da ellers mødt flere heste der har bøvset.. det den dyrlæge nopk har ment hvis jeg skulel analysere udfra det jeg har hørt og det jeg har lært er at hestens ringmuskel imellem maven og spiserøret og kraftigere end ringmusklen fra mavesækken til tarmen så derfor gør det det meget svært for hesten og bøvse og umuligt at brække sig. derfor får heste også meget mere kolik end menensker f.eks. får.
    Vi lærte også på skolen af hvis en hest brækker sig er den faktisk så godt som død. men jeg har aldrig oplevet det
    Kan det være det dyrlægen har ment ?


  • #65   9. feb 2010 Tullamore: Jeg ELSKER bare denne her slags for debatter! Det er sundsygt morsomt, og underholdende d: hihi smiley Det var rent faktisk ikke heeelt meningen at det skulle tyge så langt ud, ville bare lige ud med mine 13'årige teenager tanker d: hehe d:

  • #66   9. feb 2010 TteamTullamore - Fleur Penter : Heste kan i hvert fald bøvse.. min tidligere hest bøvsede nemlig altid når vi begyndte at græsse ind smiley og engang han var til dyrelæge og bedøvet stod han også og bøvsede ret voldsomt da dyrelægen skulle have kamera igennem hans mund og det sagde han at nogle af dem gjorde smiley lugter fælt sådan en heste bøvs smiley

  • #67   9. feb 2010 nej hun sagde udtrykkeligt at heste hverken bøvsede eller trak vejret den vej, men tjah, hun kan vel have ment det. Det er vel også det som krybbebidere gør, eller er det nasalt det kommer ud?


    TADA :

    jeg fandt lige hvor sørens billede kom fra, med understøttende tekst smiley http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.flairstrips.com/Files/FileManager/Images/Respiratory-System-Image.jpg&imgrefurl=http://www.flairstrips.com/index.cfm/RespiratorySystem&usg=__n_shiqAQdRCxGasdyAV8otcNGIA=&h=194&w=400&sz=24&hl=da&start=12&um=1&itbs=1&tbnid=ILsZRCXJEaQMkM:&tbnh=60&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3Dlarynx%2Bhorse%26hl%3Dda%26client%3Dsafari%26rls%3Den%26sa%3DN%26um%3D1

    nøøj... langt link


  • #68   9. feb 2010 Tullamore (undskyld jeg har forkortet din navn) hmmm den tese har jeg så aldrig hørt , har lige præcis altid hørt og lært at hestne trækker luft ned i maven når den er krybbebider, men så forskellige undervistr er vi vidst alle

  • #69   9. feb 2010 smiley

  • #70   9. feb 2010 <b>TteamTullamore - Fleur Penter -</b>
    Selvfølgelig kører vi alle rundt i vores små huller - vi er hestemennesker, hvad havde du regnet med ? xD


  • #71   9. feb 2010
    Det er ikke savl, det er skum (;
    Hvidt flot skum er det der kommer ud... Men hun har hænge underlæbe og fra den savler hun til tider meget, det er decideret gennemsigtigt silm ikke skum ;).

    Red bidløst ½år fordi hun stod et sted uden ridebane så det var tur, ingen forskel hun kunne stadig skumme :).


  • #72   9. feb 2010 TteamTullamore : Krybbebidere bøvser faktisk ikke sådan rigtig, det er nærmere en strube lyd de laver..

    fæhesten: Luften kommer faktisk ikke ned i hestens mave når den krybbebider.. det er også derfor den med at det skulle give vindkolik er en skrøne..


  • #73   10. feb 2010 hehe :D:D hule-ryttere smiley Nej tager de ikke luft ned i maven ?? eij, vi er ude på et vildspor XD

  • #74   10. feb 2010 Signe: der kan man bare se.. har altid lært at de suger luft ned i maven pga manglende mæthedsfornemmelse. men gódt nok indrømme at jeg ikke har så stor personlig erfaring på krybbebider tendensen da jeg aldrig har haft en hest i min varetægt med dette, så har kun hørt efter når andre har snakket

    Tullamore: håber da ikke at du lige har klassificeret mig som hulerytter ? for så synes jeg lige du burde kende mig lidt bedre inden du udtaler dig


  • #75   10. feb 2010 Fæhesten: Jamen det troede man også tidligere at de gjorde, og derfor troede man at det var vind kolik når krybbebidere (ofte) fik kolik.. men nu har man fundet ud af at luften ikke kommer ned i maven.. og grunden til at en del krybbebidere har kolik tendenser skyldes forkert fodring og/eller stress som jo også er grundlaget for krybbebidningen.. de suger ikke luften ind for at fylde maven, men fordi det af en eller anden grund udløser endorfiner som er smertestillende og beroligende for hesten..

  • #76   10. feb 2010 nej nej, ikke så nærtagende, jeg mente mig selv og dem der var med på den smiley ingen af os er uddannede til at diskutere det her, så hver har deres mening, og vi "udnævner" os selv som orakler der ved alt, og kun vores mening er korrekt :PXD synes jeg bare er lidt morsomt smiley

  • #77   10. feb 2010 Tullamore: okay hehe.. blev lige helt nærtangende.

    Signe: ja den med forkert fodring havde jeg hørt, jeg havde bare hørt det på den måde at hesten krybbebider enten pga stres eller mangel på stivelse i foderet, og så slugte den luft som kompentation


  • #78   10. feb 2010 Fæhesten: Hvis du har fået at vide at det er pga mangel på stivelse, så har nogle gjort grin med dig... det er netop for meget stivelse der er skyld i krybbebidning og krybbebidere skal helst fodres helt uden stivelse... stivelse er absolut ikke godt for heste...

    Tullamore: Nej du har da ret i at man ind imellem kan stå stejlt på sin mening smiley men jeg mener nu ikke man behøver være uddannet for at vide hvad man snakker om smiley


  • #79   10. feb 2010 Signe: håber bestemt ikke min dyrlæge i den givne situation havde nogen intentioner om at gører grin med mig eller lave en pratical joke i den dur hehe... men som sagt jeg har ikke haft en hest med disse tendenser i min varetægt. så det jeg har sat mig ind i er det jeg har fået at vide

  • #80   10. feb 2010 Fæhesten: Forhåbentlig ikke.. men så er der inten en der har gjort det mod din dyrelæge, eller også har enten dig eller dyrelægen misforstået for meget kontra for lidt smiley

Kommentér på:
Bid - en metal stang i munden?

Annonce