{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
976 visninger | Oprettet:

2-delt eller 3-delt? {{forumTopicSubject}}

Er lidt i tvivl... og håber på nogen kompetente svar :0)

Vi rider med et 3-delt bid på vores 5 års hoppe, hun er meget blød i munden, men på det sidste er hun begyndt at skære tænder... Det kom efter vi var ved at prøve at lære hende at lave tilbagetrædning fra jorden... måske lidt stress over at skulle lære noget nyt ,som den ikke helt forstod.

Vi er lidt uenige om vi skal prøve at skifte til et 2-delt eller finde et måske lidt tykkere 3-delt.

Det er en konkurrencehest, så nej vi vælger ikke at ride uden bid, så stort er problemet absolut ikke :0)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2-delt eller 3-delt?
  • #1   16. feb 2010 Jeg vil helt klart altid anbefale et 3-delt..

    Et 2-delt rammer hårdt i ganen hver gang man tager i tøjlen fordi de knækker på midten, mens et 3-delt giver et lettere tryk på ganen..

    Så vil da anbefale jer et tykkere 3-delt bid.


  • #2   16. feb 2010 2 delt ville jeg aldrig putte på en hest.. Den risikere at gå op i en spids, når du tager fat i tøjlen, og ved de værste tilfælde kan der kommer hul i ganen på hesten..

    Alt det kan forhindres med et 3-delt bid smiley

    Men få evt hendes tænder tjekket.. Det kan være hun har spidser smiley


  • #3   16. feb 2010
    Det at hun skære tænder, tænker jeg evt. også kan have noget af gøre med at tænderne skal raspes fx? At du har for hårdt fat ( hvis hun nu er så følsom ).

    Maja har gået med 2 delt hele hendes liv og det har hun ingen problemer med. Ang. at det går op i ganen når man tager i tøjlen kan jeg ikke se det for mig, med mindre man tager ned af i tøjlen som man jo ikke gør når man sidder på hesten.

    Det kan også være hun gerne vil ha et bid med ro i munden - fx. et der ikke er delt eller som du selv foreslår tykkere eller tyndere bid?


  • #4   16. feb 2010 Jeg ville bestemt ikke lægge et 2-delt bid på da det knækker lige op i ganen. Virkelig ubehageligt for hesten /:

    Så ville bruge 3-delt.

    Og det med at hun skærer tænder kan måske ha noget a gøre med at hun evt lige skal ha tjekket sine tænder?


  • #5   16. feb 2010 Krikken: Tænderne blev tjekket d. 10. januar og der er intet. Det kom også først præcis den dag vi prøvede tilbagetrædning og jeg tror stadig det var lidt et stress symtom.

    Vi har overhovedet ikke meget fat i den, da det slet slet ikke er nødvendigt.


  • #6   16. feb 2010 Jeg har altid stot set redet med 3-delt og er meget meget glad for dette bid, men min veninde som ejer den anden halvdel af hende, har altid redet med 2-delt og været rigtig glad for det.

    Jeg har selv redet med 2-delt da jeg i sin tid red pony, og har nu aldrig oplevet at det knækker den anden vej??


  • #7   16. feb 2010 Min Multistar Scan har altid gået på 3-delt - netop fordi hun er meget blød i munden.
    Dog er hun også (som din) konkurrencepony - og eftersom hun nu er landsholdspony og konkurrerer på internationalt plan i military - hvilket inkluderer dressur - har vi nu skiftet til Turnado-bid, som er et 2-delt bid med speciel drejningsvinkel.

    Det har gjort mine hjælpere mere "simple" så at sige - og hun har fået en meget flottere figur på dressurbanen, selvom hun i forvejen viste sig selv superflot.

    Jeg kan snakke varmt om begge bid, men da du er konkurrencerytter som jeg, vil jeg nok anbefale det 2-delte. smiley


  • #8   16. feb 2010
    Kan også være noget stress realateret som du nævner, når det nu er opstået i en situation hvor hun har følt sig under pres.

    Ang. alternativt bid tænkte jeg sådan noget:
    (link fjernet) hvis hun fx. ikke brød sig om uro i munden.


  • #9   16. feb 2010 MCM: Det der Turnado bid har jeg hørt flere sige rigtig godt om.
    Det er det her ikke?

    (link fjernet)

    Overvejer det på det kraftigste, hvis ikke det skal være 3-delt


  • #10   16. feb 2010 Karina N

    Det er også fordi man ikke ser når det sker smiley

    Hesten har jo som regel munden lukket pga næseremme osv smiley

    Derfor de færeste oplever at det sker.. Og det er heller ikke så tit, man står og glor sin hest i ganen smiley


  • #11   16. feb 2010 Krikken: Tja, ville aldrig ligge en tyk gummistang i munden på den, har ikke særlig gode erfaringer med det.

    Men tak for dit svar


  • #12   16. feb 2010 Jo, det er det nemlig smiley

    Jeg er SÅ glad for det. Jeg startede med at bruge på City, da han var meget stærk.
    Da jeg prøvede det på Multistar, begyndte jeg virkelig at elske det, eftersom det også var perfekt til en pony, der var mere forsigtig (for City er ikke hård i munden - bare stærk). Så nu har jeg investeret i endnu et smiley


  • #13   17. feb 2010 når tænderne er fine, så tror jeg det er stress.. jeg lærte min hoppe tilbagetrædning. ved at lære hende komandoen bag i grime og så i transe bag efter.. så forstår hun memmere hva det er jeg vil have hende til uden hun stresser

  • #14   17. feb 2010 Ja, jeg tror også det er den vej vi skal gå i grime først.

    SÅ må LA klasserne vente lidt endnu ;0)


  • #15   17. feb 2010 Vil bare lige sige at et 2-delt kun knækker op i ganen hvis du hiver direkte ned af i tøjlerne - det er næsten umuligt fra ryggen af...

    Og mht. at lære hende tilbagetrædning der virkede det rigtig godt på min den unge at man lagde signalerne forsigtigt fra ryggen af og havde kontakt i munden, men ikk lagde noget pres og at der så var en der fra jorden af slog let på hoven med en pisk... Det lærte hun at tage meget pænere skridt af i stedet for at jappe og hun stoppede med at stresse i munden over det ændrede signal smiley


  • #16   17. feb 2010 Taz: Hvis du læser alt hvad jeg skriver, så har den jo ikke gjort det altid og akseptere bidet fint under normale omstændigheder. Så nej i dette tilfælde er det vist stress pga. ny øvelse.

    CM: Ja, det var også den måde vi prøvede det på, men alligevel blev den lidt forvirret, så nu prøver vi lige noget andet, så den lærer det på en god og rolig måde.


  • #17   17. feb 2010 Det er jo også bare med at finde den metode der fungerer bedst og er mest lige til for hesten smiley

Kommentér på:
2-delt eller 3-delt?

Annonce