{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
755 visninger | Oprettet:

2-delt eller 3-delt Baucherbid? {{forumTopicSubject}}

INDEN I SVARE SÅ LÆS DET HELE FÆRDIG TAK! Gider ikke negative kommentare, derfor er det vigtigt for mig at sige at det jeg fortæller (ikke mit spørgsmål) har været anbefalet og i sammenråd fra min dyrlæge som selv tilrider og har heste.

Jeg har fået fjernet 2/3 dele af mit ene skulderblad og har derfor ikke længere fuld kræft i min højre arm.

Jeg har en springhest, hvis kropsanatomi ikke er der til at ligge sig helt naturligt til bidet, DVS. At hun er meget hård i munden og vil diskutere.
Jeg ville ikke længere kunne ride hende da jeg ikke havde kræfter til det mere i min ene arm.

Min dyrlæge rådede og anbefalede mig at prøve et udelt pelham, hvilket jeg gjorde. (Jeg har ikke været fan af det før da jeg synes det er et hårdt bid, men min dyrlæge og jeg snakkede meget om at bidet er ikke hårdere end hvad jeg gør det til når jeg rider) Hun går fantastisk med det og jeg skal næsten ikke rykke/røre tøjlerne. Jeg får undervisning tit, og vi er nået der til hvor jeg skal have hende arbejdet over på et andet bid, da hun er blevet så dygtig og mine planer er jeg kun skal bruge pelham i spring da hun er pisse stærk og er glad for fart.

Men mit spørgsmål er så, er det bedst at prøve et 2-delt Baucherbid eller et 3-delt Baucherbid?
- jeg ønsker stadig der skal være lidt kraft i bidet men er i tvivl om det som sagt skal være 2- eller 3-delt Baucher bid?
(Det skal være Baucherbid da jeg skal have hende over på et bid som er tilladt i dressur, og det er dette bid jeg har hørt bedst om)

HIT ME smiley smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2-delt eller 3-delt Baucherbid?
  • #1   23. sep 2018 Kommer an på hvor uroligt det må ligge i munden. 3-delt er mest uroligt.

  • #3   23. sep 2018 Der er ingen udveksling i et baucher og det er derfor ikke stærkere end et almindeligt trensebid. Det har bare et andet ophæng, som lægger trykket anderledes, og det er det nogle heste reagerer anderledes på.

    Lige så snart tøjlen sidder direkte i den store bidring, hvor også mundstykket sidder fast i, så virker det som et trensebid, fordi der ingen vægtstangsprincip er i. Modsat eksempelvis et kimblewick med tøjlen i nederste hul, som har et lille vægtstangs-virkning. Du kan evt. prøve det bid.


  • #4   23. sep 2018 Hønen, det kunne jeg! Men det vigtigste for mig er faktisk at bidet er en smule stærkt og det er tilladt til dressurstævne, er det bid du anbefaler det? smiley Og tusinde tak for råd! Vidste jeg faktisk ikke så det rat med jer som har mere viden! smiley

  • #5   23. sep 2018 Helt ærligt tror jeg du skal forsøge dig frem - jeg har selv to heste, og den ene går bedst på 2 delt den anden på 3 delt - så lige hvad din hest vil trives med er lidt svært at sige på nettet.

    Kan du ikke låne dig frem ?

    Mvh Charlotte


  • #6   23. sep 2018 Baucherbid er ikke et stærkt bid - tværtimod smiley
    Et bid jeg kunne overveje til en ungheste for at give mest ro - men det har ikke noget med stærkt bid at gøre. Men hvorfor ikke prøve det - det kunne jo være din hest vil trives med det til dressur ?

    Mvh Charlotte


  • #7   23. sep 2018 Så vidt jeg ved er ingen bid med stangeffekt (udover kandar) tilladt til dressur. Så du må tage et valg: Stangeffekt eller tilladt til dressur.
    Jeg har kun redet på udelt kimblewick, men det var en hest jeg kun red få gange og jeg prøvede den ikke på andet, men jeg synes egentlig det var fint. Du kan måske ride på et kimblewick i lidt tid og så gå ned på et trensebid senere. Jeg tror nok at de også findes i 2- og 3-delte versioner.


  • #8   23. sep 2018 Kimblewick er ikke tilladt i dressur nej.

    Og nej, et Baucher er ikke et stærkt bid. Jeg brugte det under tilridningen af min, og nogle år efter tilridning også, og det er et bid der giver ro fortil synes jeg - derudover ligger det lidt pres i nakken grundet ophænget, men det er ikke det samme som et stærkt bid smiley

    Min part, en OX araber hingst, som er meget sensitiv og samtidig yderst hidsig når det tager ham (eller når det smukke dyr ser sig selv i et spejl.. smiley ), ham har jeg prøvet på et udelt Kimblewick nogle gange nu, og det var rigtig godt! Brugte tøjlen i den store ring, men en lille smule stangeffekt har det nok givet.
    Skiftede det i dag ud med et todelt Baucher, da jeg som dig skal bruge et til dressur, og det fungerede også fint for ham - det er det tætteste jeg kommer på Kimblewick biddet og dets funktion (som jeg brugte det) smiley


  • #9   23. sep 2018
    Der er ikke tilladt nogen bid med stangeffekt i dressur udover kandar. Fordi dressur netop handler om små signaler og godt indlærte signaler.

    Når man rider med pelham og andet med stangeffekt har man pludselig en hest der hører efter fordi det man tager i tøjlen med, mærker hesten 2-3 gange mere i munden.
    Dvs. tages der med 2 kg i tøjlen mærker hesten 4-6 kilo i munden.

    Om et baucher skal være to eller tre delt kommer an på om den er ok med uro som tre delt giver eller er bedre på mere roligt to delt.

    Og som de andre skriver, er der ingen stangeffekt i baucher bid.


  • #11   23. sep 2018
    Det er længere tilbage end Helgstrand - jeg har aldrig hørt ham udtale det smiley

    Af en eller anden årsag er alle vokset op med at have fået af vide at to delt går op i ganen og er hårdt, tre delt er mest blidt og et udelt er hårdt ( selvom der ikke er stangeffekt på det )


  • #12   23. sep 2018 Hvornår sagde Helgstrand det ? Jeg har i hvertfald redet med 3 delte bid siden en gang i 80’erne, og der har Helgstrand næppe sagt så meget smiley

    Mvh Charlotte


  • #13   23. sep 2018 Tusinde tak for råd!
    Igen er det vigtig for mig at sige, at det er ikke bare et valg jeg kan tage, jeg har IKKE den samme styrke i min arm, derfor søger jeg rød og kan derfor IKKE bare taget et valg, for det går ud over mig selv, og dermed hesten fordi jeg bliver ked af det over en øv ridning. Men jeg prøver mig frem og øver stadig på mindre og mindre stangeffekt +kæde og satser stærkt på vi snart er på et alm. Trensebid. TUSINDE TAK for de altid gode råd!! smiley


  • #14   23. sep 2018 Bare et indput. Jeg tænker at når du beskriver hesten sådan her:
    " Jeg har en springhest, hvis kropsanatomi ikke er der til at ligge sig helt naturligt til bidet, DVS. At hun er meget hård i munden og vil diskutere. "

    Så kunne det gavne både dig og hesten, at sende den i ridning ved en der kan hjælpe med at få den afslappet og tillidsfuld til hånden så du ikke har de samme problemer som nu.
    Som måske evt. kan undervise dig bagefter.


  • #15   23. sep 2018 Jeg forstår godt din tanke. Men det går jo over alt forventning under ridning når jeg har pelham på. Jeg søger råd til et bid som er tilladt i dressur, jeg har styr på alt andet og som skrevet er det i samråd med min egen dyrlæge.

Kommentér på:
2-delt eller 3-delt Baucherbid?

Annonce