5.092 visninger
|
Oprettet:
havre vs byg {{forumTopicSubject}}
Hvad er den store forskel på om man giver havre eller byg til hesten?
Mine heste får kun meget lidt havre nu. ca en håndfuld blandet i resten af deres foder. Primær foder er roepiller nu.
De er dækket ind med vitaminer/mineraler.
Men nogen giver byg, andre havre..... Er lidt nysgerrig efter hvor forskellen er?
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
Her i vinter har hun fået ca. 200g byg om dagen - kun til at give lidt "ekstra" så hun ikke skulle tabe sig i vinter og byggen giver hende ikke mere endergi end nødvendigt - så hvis hun mangler lidt er det byg vi giver hende
Hun får dog ikke korn om sommeren, der må hun "nøjes" med nogle lækkert foder fra Dangro, ellers bliver hun for tyk og får for meget energi xD
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 109 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Vel at mærke hvis der er tale om ubehandlet eller valset byg. Skal man bruge byg skal det som minimum være varmebehandlet
aug 2009
Følger: 43 Følgere: 50 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 456
Havre giver energi kan jeg forstå.
Hvad er byg så godt for? Kan da ikke passe man bare giver det som "fyldstof"?
aug 2009
Min "fodermand" sagde til mig at stivelse også er nødvendigt for at hesten fungerer optimalt. Altså at den behøver en form for korn....
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Stivelse er ikke noget hesten behøver, tværtimod så er det velkendt for at være årsagen til krybbebidning samt at hesten er skøre i bolden, dvs. det går lige i hovedet på dem og gør dem varme.
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
Så kraftfoder(korn) bruges kun for at tilføre hesten ekstra energi. Bruger man for meget kraftfoder stiger risikoen for fodringsbetingede sygdomme som eks. forfangenhed og mavesår.
aug 2009
Det er oså hvad jeg kan læse mig til...
Men som vores fodermand sagde, så skal de have lidt....
Derfor giver jeg den der håndfuld dagligt....
Ellers bruger jeg roepiller som primær foder, og diverse tilskud blandet deri....
Der er jo mange der bruger havre som hestefoder.. Og nok nær ligeså mange der bruger byg....
Vil bare godt vide, om det ene er bedre end det andet, og hvorfor?
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
Krikken (i wanna say sorry, but i'll do it again) : Nye undersøgelser peger på at grunden til sammenhængen mellem stivelsesholdig fodring og krybbebidning, ligger i at stivelsen kan resultere i mavesår. Smerten ved dette prøver hesten så at dulme ved at krybbebide og derved frigøre endorfiner i hjernen.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Anna F - Det ved jeg, det burde alle vide
aug 2009
Aha! ok:-)
Måske det han mente noget om.....
Vi har en hoppe der skal fole engang i sommer. Det var hende jeg konsulterede ham omkring, da hun er lidt undervægtig stadig og har ikke så meget energi
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 109 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Mine heste får diarre hvis jeg fodrer 100 % stivelsesfrit, og dermed med rigelige mængder protein.
Så en velafbalanceret foderplan indeholdende tilpas mængde protein og tilpas mængde stivelse er det bedste for hesten. Ergo er havre altså ikke nødvendigvis skadelig for hesten, og ej heller byg og majs, hvis blot det er forbehandlet rigtigt
dec 2008
Følger: 36 Følgere: 42 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 26
havre vs byg