{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.177 visninger | Oprettet:

Sort havre vs valset byg {{forumTopicSubject}}

Ja nu har jeg jo et par duller jeg gerne skulle igang med at ha startet roligt op igen og så var det jeg ville undgå de taber sig og var så inde og læse lidt om foder og nu er jeg først forvirret...
De får pt noget müsli og så ca 600g valset byg.
Læste mig så frem til at sort havre er bedre...?
Det må jo gerne fede mere en valset byg så de ikk taber sig.
Har lidt kig på en blanding der hedder 60%sort og 40%alm havre...
Hvad ville i gøre...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sort havre vs valset byg
  • #1   30. dec 2011 Havre feder ikke. Det giver bare energi. Jeg er modstander af korn til heste, så vil ikke anbefale noget af det. Jeg bruger lucerne i stedet for korn. Jeg bruger en lucerne med 20% soyaolie. Til opfedning samt den rette energi, kan du bruge Linamix fra EquiFirst.

• #2   30. dec 2011 Til fedning kan du bruge majs med olie. Alle brogårdens butikker har majs + olie pumper smiley

• #3   30. dec 2011 Personligt ville jeg holde mig langt væk fra havre, byg og majs pga. stivelsesindholdet.

Ville i stedet vælge lina mix fra equifirst til at fede/holde huld.
    El. build up, el brogaardens fase /// hvis hesten er i god stand og bare skal sætte muskler.

hø ad libitum, lucerne i foderet, gerne med olie og evt. 1 dl. olie til hvert måltid smiley

• #4   30. dec 2011 Og af hensyn til de to havre du nævner - der jo næsten samme stivelsesindhold i alm. havre og sort havre - derfor mener jeg ikke heste skal fodres med det, kun i meget små mængder hvis man absolut skal bruge det. men det en anden snak.

Den forskel der på de to, er at Sort havre har højere fedtindhold end den almindelige havre og på den måde skal der bruges en forholdsmæssig mindre mængde sort havre for at opnå det samme. Så den totale ration på et døgn vil indeholde mindre stivelse, hvis man fodre med den sorte, da der skal gives mindre mængde, end alm. havre.

Ville aldrig blande sort havre og alm. havre - kan ikke se fornuften i det smiley

• #5   30. dec 2011 Sort havre indeholder mere protein og fedt end alm. havre og en smule mindre stivelse. I forhold til valset byg kan jeg ikke sige hvad er bedst.

• #6   30. dec 2011 Fodre mine med sort havre, da der er mere fedt og protein i, og mindre stivelse. Mine heste fungere rigtig rigtig godt på det. Og det begge to et par varme hannoveraner hopper smiley

Kan ikke forstå folk er så havre forskrækkede, men det jo en anden snak.

Ville ikke bruge byg, da jeg altid har lært det går lige i deres ben. Om det har noget på sig ved jeg ikke med 100% garanti. smiley

• #7   30. dec 2011 Havren kender jeg desværre ikke det vilde til, men jeg har brugt byg til min før, og ja.. nogen siger det går i benene, men det har jeg endnu ikke oplevt. Min hest så rigtig godt ud!

Nu køre jeg med horselux plus, og så får han fiberpiller for at han bliver godt rund.. Det skulle have samme effekt som byggen, udover at det ikke går i benene. smiley

• #9   30. dec 2011 Hej har altid foderet med havre og har DV som ikke er blevet varme af det ! noget af det der snak om varm er nok lidt mere om den rytter som sidder på hesten !
    Ps har haft heste i over 25 år !

• #10   30. dec 2011 Vivi L : der er bestemt noget om snakken når man siger at havre gøre heste mere varme!! Ikke alle, men på min har det desværre haft en rigtig kedelig virkning. Fra at være super rolig og nem i omgangen er han nu blevet svær at håndtere, løber og småstejler når han skal trækkes på fold ( kan pt ikke gøre det selv selvom jeg ellers aldrig har haft nogen problemer med det), og kender ikke længere gangarten skridt, under ridning.
    Dette er sket da man fornyligt er overgået til nyt foder(meget havreholdigt) på den rideskole hvor min pony er opstaldet. Jeg er ikke den eneste der har oplevet disse problematikker. Et par af elevponyerne er pt taget ud af undervisningen, da de ter sig som vilde .
    Heldigvis bliver der taget hånd om dette pr 1 januar, da det er en meget uholdbar situation .

• #11   30. dec 2011 Vivi L - Det har ikke noget at gøre med rytteren at gøre.
    Min hest bliver også varm af havre og jeg kender flere der gør, men jeg kender også nogle der ikke kan mærke de fodre med havre.
    Det er forskelligt fra hest til hest,...

• #12   30. dec 2011 Den sorte havre indeholder mindre sukke end den alm havre. Den er olieholdig, hvilket er godt for hestens pels.

Jeg har fra en gammel Jyde avler at den sorte havre er go til de lidt varme heste, da den virker beroligende.
    Han havde lavet et lille eksperiment med de 2 slags havre. Normalt fodrede han med den alm havre på unghestene. I 14 dage fik de sort havre og de blev betydelig mere rolige end normalt. Derefter fik de den alm havre igen og blev igen ungheste fjollet.
    I dag får de kun den sorte havre.

Jeg fodre selv med en blandning af valset sort havre og byg.
    Jeg har aldrig haft problemer med byg i de 20 år jeg har haft hest.

• #13   31. dec 2011 Vivi L: Min ene hoppe fik havre indtil jeg købte hende. Hun var temmelig varm oven i hovedet (der er både trakhenerblod og fuldblod i hende). Hun kom over på lucerne og er nu en meget rolig hest.

Kommentér på:
Sort havre vs valset byg

Annonce