Fuldstændigt knust - Alt går galt! {{forumTopicSubject}}
Det jeg skriver kan måske virke forvirrende og vil sikkert være fyldt med fejl, det beklager jeg, men jeg har lige få rykket mit sidste håb ud af hænderne.
Jeg er den heldige og priviligerede ejer af to dejlige heste, mor og datter. Den ældste, Artesia, er en dejlig fuldblodshoppe på 11 år. Hun nåede sidste år at debutere i LA klasserne i dressur sammen med mig, For et halvt år siden blev der problemer, hun ville ikke acceptere bidet. Det vidste sig, efter et hav af undersøgelser og eksperter, at være den ellers sadelmagergodkendte sadel der var for smal, og havde trykket hende. Efter et halvt år er ryggen nu i bedring, og i går havde jeg den første succes hvor hun for første gang i et halvt år accepterede bidet og lagde sig i hendes naturlige lange holdning og slappede af. Det første tegn længe på forbedringer, men intet er klart med hende endnu.
Så troede jeg endelig at jeg var ude af problemerne, men nej. I dag blev min 3 årige hoppe Escape vaccineret, hvilket jo indebærer et rutinetjek af hjerte og lunger. Her opdagede dyrlægen en mislyd på hjertet. Det har hun nu konstateret som værende en hjertefejl, et såkaldt dobbeltklappende hjerte, hendes hjerteklapper følges ikke ad. Denne lidelse kan ved anstrengelse fører til øjeblikkeligt hjertestop, om det sker, eller hvornår kan man ikke vide, men at bruge hende som ridehest vil jo være en risikabel affære, og bestemt ubehagelig hvis man rammer punktet.
Så nu sidder jeg her helt knust. Escape var jo mit håb hvis Artesia aldrig blev klar igen, men nu står jeg og bliver nødt til at tage stilling til hvorvidt jeg skal lade hende aflive. Min mor snakker om avl, men jeg aner intet om arveligheden på hjertefejl, og så står jeg måske pludselig med 2 heste der ikke kan rides, det har jeg bare ikke råd til.
Jeg aner simpelthen ikke hvad jeg skal gøre af mig selv. Alle omkring mig ved ikke hvad de skal sige, og jeg har grædt konstant siden jeg fik det at vide.
Som sagt, der er sikkert ikke meget mening i indlæget, men jeg havde brug for at komme ud med det, til folk der forstår min kærlighed til Artesia og Escape, og derfor også forstår min fortvivlelse.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 97 Svar: 892
Forstår sagtens hvad du mener, men kan desværre ikke komme med nogle råd der kunne hjælpe
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
Mht. til avlen er der desværre bevist en del arvelighed bag mange hjertelidelser. Især ses det meget hos arabere, fuldblod og shetlændere (forskellige hjertelidelser selvfølgelig)
Så jeg ville bestemt ikke avle på hverken mor eller datter, hvis jeg var dig.
Men jeg håber da bestemt for dig at Artesia kommer sig 100% så du kan fortsætte med at ride på hende.
Held og lykke med det hele. Krydser fingre for dig og dine heste.
MVH Anna
jan 2009
Følger: 15 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 408
Undrer mig over, hvorfor det ikke er blevet opdaget tidligere.
Kan dyrlægen ikke have taget fejl?
jan 2007
Følger: 87 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 1.445
Anna F: netop hvad jeg frygtede.
jul 2005
Følger: 67 Følgere: 109 Heste: 12 Emner: 24 Svar: 2.552
Hvis jeg skal komme med et råd,
så synes jeg du skal få flere dyrlæger
- uafhængigt af hinanden -
til at undersøge Escape.
Det er ofte godt at få flere til at stille diagnosen,
da dyrlægen jo i værste tilfælde kan have taget fejl.
Få evt fat i en dyrlæge med hjertelidelser som speciale
ud og undersøge hende.
jan 2009
Følger: 15 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 408
Håber så meget, at dyrlægen har taget fejl!
maj 2004
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 2.588
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.634
Men synes Katrines' forslag lyder rigtig fornuftig (:
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
jan 2007
Følger: 87 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 1.445
Men forhåbentlig viser en scanning at det ikke er så slemt, som det ser ud lige nu.
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Held og lykke!
jul 2005
Held og lykke - jeg krydser fingre!
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
sep 2008
Følger: 52 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 191 Svar: 836
aug 2006
Følger: 130 Følgere: 132 Heste: 9 Emner: 251 Svar: 2.059
Escape var jo dit håb, her i tiden hvor Artesia ikke er som hun skal være
Håber virkelig dyrlægerne har taget fejl!
jul 2005
Fuldstændigt knust - Alt går galt!