{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.145 visninger | Oprettet:

Moralsk ansvar ved smitsom sygdom {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg vil gerne lige have andres mening om en situation, jeg er kommet i.

Først meget kort baggrunds info - vi er 3 piger, der har heste på samme gård. Af årsager som ikke skal diskuteres her er vi opdelt, således at den ene har en stald med sine heste - og de to andre (mig den ene) deler en anden stald. Vi er meget uenige om mange ting - hvorfor jeg i øjeblikket er ved at flytte mine heste - da der er en meget dårlig stemning på stedet. Men hvad vigtigere er - vi snakker ikke sammen - vi end ikke hilser på hinanden. Men vores heste går på fold ved siden af hinanden, og de kan snakke sammen over hegnet.

Forleden dag læser jeg så et logment herinde skevet af hende, som har den anden stald alene. Hun skriver:

"Heldigvis ophører karantænen snart, hestene må igen komme ud blandt andre" - herefter nævner hun nogle af sine heste der skal igang igen. Man er altså ikke i tvivl om, at det er hendes stald der har været karantæne i.

Det viser sig så, at hun har en hest, der udviser symptomer på kværke - den er hævet i lymfekirtlerne og har en byld på halsen. Jeg kontakter hende og får at vide, at der er gået hul på bylden - og at det er 2 dage siden - hun har derfor ikke nået at kontakte mig - men samtidigt siger hun også, at den har udvist symptomer i 10 dage!?!

Jeg spørger hvad dyrlæge har anbefalet, og hvordan vi skal forholde os i den anden stald. Da vores heste jo kan komme i fysisk kontakt med hinanden, og hun har en hund der kommer i den anden stald - så skulle jeg jo mene, at en evt. karantæne også inkludere den anden stald.

Her får jeg så at vide, at hun ikke har tilkaldt dyrlæge - og at hesten ikke vil blive isoleret fra de andre. Karantænen er altså en hun selv har iværksat - hun har altså selv opfattet situationen så truende at hun valgt at give sine egne heste karantæne - men hun har samtidigt valgt at undlade at informere os i den anden stald.

Efter hvad jeg kan regne ud, så har jeg nået at flytte de fleste af mine heste fra stedet inden hendes hest udviser symptomer - men jeg har jo kørt fra den ene stald til den anden, uden at skifte tøj, da jeg jo ikke er blevet gjort bekendt med at der var hest med symptomer på smitsom sygdom.

Men jeg har stadig en hest stående - og jeg har krævet at hun tilkalder en dyrlæge, således at hendes hest kan blive podet - herefter kan vi, efter 3-5 hverdage, for be eller afkræftet om der overhovedet er noget at være bekymret for. Men hun vil ikke tilkalde en dyrlæge til hesten.

Jeg har været ude på folden og kigget på heste - men på afstand, da jeg vil risikere smitte - og den er tydeligt hævet i svælget - hævelsen generer den, således at den strækker hovedet frem for at frigøre sine luftveje - jeg kan ikke se udflåd fra næsen - men holder mig som sagt også på afstand.

Hvilke forpligtelse har hun til at informere andre på stedet om, at hun har en hest, der udviser symptomer på smitsom sygdom - har hun "ret" til selv at tage en risiko vurdering heraf - og derved risikere vores heste?

Jeg ville have flyttet min den sidste hest fra stedet til den 1. april - men det vil jeg ikke nu - vil ikke risikere at sprede smitten.

Hvad mener I? Hvordan er det med moral, etik og ansvar, når man er opstaldet et sted med andre heste - har man så en, om ikke andet, så moralsk, forpligtelse til at informere om det, hvis man har mistanke om smitsom sygdom?

Selvom vi ikke er på talefod, så er der jo mulighed for at informere på mange måder - opslag, sms, gennem ejer af stedet. Skal det have lov til at være en gyldig undskyldning; "Vi snakker jo ikke sammen"?

Er jeg helt ude i hampen, fordi jeg er rasende, og vil have den hest tilset af en dyrlæge, fordi jeg ville have haft mulighed for at tage forholdsregler overfor smitten - og fordi jeg selv ville have haft mulighed for at tage en risiko vurdering af situationen?

Hvad med de mennesker, der har været i hendes stald i løbet af weekenden, og som heller ikke er informeret - skal jeg kontakte dem og gøre opmærksom på smitten - hvad med smeden, som skal komme i hendes stald i morgen - skal han ikke infomeres?

Lad mig høre jeres syn på sagen.


Kommentarer på:  Moralsk ansvar ved smitsom sygdom
  • #1   30. mar 2010 hvis det er så slemt kan jeg slet ikke forstå hvorfor hun ikke tilkalder en dyrlæge.. synes det virker meget umodent og ansvarsløst

  • #3   30. mar 2010 Der findes slet ikke ORD for hvor gal jeg ville være, hvis jeg var i dit sted !! Forstår dig 100 %
    Det er virkelig egoistisk og ansvarsløst af hende - og om jeg begriber at hun ikke har tilkaldt dyrlæge smiley

    Mage til frækhed !



  • #4   30. mar 2010 * Magen til frækhed

  • #5   31. mar 2010 Utrolig umoden og meget dum ejer af de syge heste. En ting er I er uvenner, men hestene kan jo altså aldrig gøre for det, og kværke smitter meget. Hun er i min verden en som er dummere end tilladt.
    Håber dine heste slipper fri, og du ikke har fået smitte med til den stald du er flyttet til. Du skal nok oplyse dem hvor du har hestene der kan være en risiko ang kværke, så de er obs på evt begyndende kværke.


  • #6   31. mar 2010 Klart dyrlæge, hun burde ikke have lov at have hest !! Giv ejeren besked om hvad der forgår...

  • #7   31. mar 2010 hmm...meget uansvarligt overfor hesten der er syg og overfor alle andre... kunne du ikke ringe til dyrlægen og høre om der er noget lovmæssigt i forbindelse med sygdommen?? måske han med "lovens lang arm" kan tilse hesten, selvom ejeren ikke har tilkaldt ham, da det jo er en meget smitsom sygdom.???

Kommentér på:
Moralsk ansvar ved smitsom sygdom

Annonce