{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
17.304 visninger | Oprettet:

Hvorfor bruge Martingal/fortøj? {{forumTopicSubject}}

Jeg er primært springrytter, og jeg har altid tænkt over hvorfor en del rytter rider martingal / fortøj. Jeg rider ikke selv med det, men synes det er lidt underligt, for hvis man springer, har man vel kontrol over hesten? Har også tit set de har en bamse hængende i det.. Det undre mig virkelig meget..

Hvad synes du?(:
-Snak pænt, da jeg egentlig bae vil vide din/jeres meninger (:

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor bruge Martingal/fortøj?
  • #1   17. apr 2010 Har også undret mig. Kan ikke se hvad idéen er med den, udover at man kan holde fast i remmen. Jeg tror bare bamsen er for pyntens skyld. Jeg rider heller ikke selv med martingal eller fortøj når jeg springer på min pony smiley

• #2   17. apr 2010 Julie - hehe Okay (: godt at vide man ikke alene med den tanke d: Jeg føler min pony springer bedre uden, har prøvet én dag.. Det må hellere ikke være fedt at blive "spændt" så meget på når man skal ud og hoppe hehe(:

• #3   17. apr 2010 jeg føler bare at man har meget mere styr over ponyerne når jeg rider med det rundt i vendinger osv (;

• #4   17. apr 2010 jeg rider kun med martingal når vi er på stup marken og det er fordi min pony er gammel danmarks mester i galopløb så han har det desværre med og stikke af i galop

normalt rider jeg enten med cordeo og/eller hackamore eller 2 delt bid

• #5   17. apr 2010 Charlotte - Jeg fik afvide af en berider at hvis hesten gør det under springning er det en for hård hånd der har fat (:

• #7   17. apr 2010 godt så sarah d; !

• #8   17. apr 2010 Synes nu de sidder meget stramt når jeg ser det til stævner (:
    Man har da ikke brug for det i de små klasser til vendningerne hvor folk også bruger det(:?

• #9   17. apr 2010 Fortøj er for at sadlen ikke glider tilbage, og martingal er sådan at hesten forhindre hesten i at slå med hovedet og tage det for højt op. Hvis hesten går der hvor den skal med sit hoved når man springer, så genere er korrekt tilpasset martingal den ikke.
    Nogen særtter bamser på fortøjet/martingalen som 'lykke bamser'

• #10   17. apr 2010 Fortøj er for at sadlen ikke glider tilbage.
    Martingal har jeg brugt på min ene hest da hun hævede hovedet alt for højt nogle gange og løb gennem hånden og fik dårlige afstande, så får en hjælp så hun fik nogle gode ture i stedet for en skæv afstand hver gang.

De fleste bruger dem vel pga. hesten endten løber igennem hånden eller kaster med hovedet det gør nas at få et heste hovede lige i hovdet.

Mange har desværre deres martingal alt for kort så den holdet hovedet nede på hesten hvilket den ikke er beregnet til.
    Med strakt hals skal martingalen gå helt op og næsten røre kæben smiley

• #11   17. apr 2010 * og martingal er for at forhindre

• #13   17. apr 2010 fortøj er for at holde sadlen på plads.
    Matingal for at holde hestens hoved nede.

Dog synes jeg det er syn at putte martingal på, bare fordi hesten tager hovedet op. hesten har jo ikke øjne i panden, ligesom os mennesker, men derimod ude i siden. dvs, at når du kommer lige på et spring, kan hesten faktisk ikke se selve springet, indtil meget tæt på. derfor tager koncentrede heste hovedet op. at man så vælger at tvinge hovedet ned igen, synes jeg er en smule dumt. s;

men alså, det må folk vel selv om o:

• #14   17. apr 2010 isa: en korrekt tilpasset martingal tvinger ikke hestens hoved ned, det forhindre bare at den slå med det og stikker næsen helt i sky, hvor den er umulig at styre.

• #15   17. apr 2010 Isa: Nej en martingal er ikke for at holde hestens hovede nede, men for den ikke tager det for højt op, stor forskel!

• #16   17. apr 2010 Ida: jeg har ikke sagt at den tvinger hovedet nede, men at den holder det nede..

shella: ikke i mit hoved. (;

• #17   17. apr 2010 isa: Prøve at se hvad du selv skriver? "at man så vælger at tvinge hovedet ned igen, synes jeg er en smule dumt"

• #18   17. apr 2010 Isa: Så bruger du den helt forkert, fordi hvis den sidder rigtigt holder den ikke hestens hovede nede.

• #19   17. apr 2010 Bruger du den forkert, har den forkerte opfattelse af dens virkning.

• #20   17. apr 2010 Man bruger martingale for at hesten ikke skal tage hovedet for højt op hen mod spinget, så man ikke risikere at få slået hovedet sammen. Ikke for at holde hovedet nede, den er jo ikke stram - den skal kunne nå hele vejen op til kæben.

Jeg ville personligt aldrig springe uden en martingale, da jeg flere gange har været tæt på at blive knaldet ned af en overfrisk hest som slår/kaster med hovedet.
    Fortøjet har jeg så fordi jeg ikke lige bryder mig om alm. martingaler da jeg er bange for hesten får benet i remmen til gjorden (som er løs når hesten ikke har hovedet højt). Så derfor har jeg et fortøj som ikke bliver løst mellem forbenene.

• #21   7. nov 2010 Kan man også godt bruge fortøj bare til normal dressur??

• #22   7. nov 2010 Sarah: okay tak smiley

• #23   28. nov 2010 må man godt bruge martingale i dressuren ?? hjælper det vis nu den har en tildens til at løbe med en ??:)

• #24   15. jan 2011 men somsagt, er der mange som tager martingal på, fordi at de sytes at det ser "sejt" ud, og efter min mening, syntes jeg at det er syndt. jeg vil helt klart KUN tage en martingal på, hvis den hjælper min hest..ellers kunne jeg ALDRIG finde på at give min hest sådan en på :SSS
    -Laura smiley

• #25   15. jan 2011 altså mener at det er syndt, hvis hesten ikke har brug for sådan en smiley
    for hvorfor så ha´en på? :SSS
    -Laura smiley

• #26   26. jan 2011 Fortøj = For at sadlen ikke glider tilbage

Martingal = Fordi nogle heste har det med at hive hovedt i vejret, martingalen gør den ikke kan gøre dette og du kan bevare kontrollen.

• #27   27. sep 2011 Min hest har det med at få nogle hysteriske anfald, hvor hun ganske enkelt løfter hovedet meget højt og forsøger at stejle.

Jeg bruger martingalen en gang i mellem for, at hun ikke får de ture der, da det kan være virkelig farligt! Hvorfor hun får hysteriske anfald? Ja, det er et godt spørgsmål, men martingalen hjælper hende i hvertfald til at slappe af..

Så længe at man kan mærke, at hesten bliver mere tryg af det - synes jeg det er en god idé en gang i mellem.

• #28   7. aug 2013 Jeg skal bruge martingal på min hest når vi er til orienteringsridt pga hun bliver lidt vild, og så slår hun ikke med hovedet + det forhindre hende i at stejle...

• #29   7. aug 2013 Jeg rider kun med martingal fordi min pony har det med at gå rimeligt højt med hovedet når jeg rider mounted games!
    Hvis jeg ikk har det på dunker hun halsen op i mit hovede:)

• Mai Wichmand F
    Mai Wichmand F Tilmeldt:
    dec 2013

Følger: 1 Svar: 3
    #30   9. dec 2013 Okay. Jeg har måske et dumt spørgsmål, men ja. Min hest har det med at løbe af sted med mig, hvorefter jeg først kan stoppe hende når hun står lige foran hegnet. Samtidig så kan min sadel godt ryge fremad, når hun er kommet over et spring.. Mit endelige spørgsmål er: Kan jeg godt bruge martingal og halerem til hende, eller skal jeg kun bruge en af dem? smiley

• Mai Wichmand F
    Mai Wichmand F Tilmeldt:
    dec 2013

#31   9. dec 2013 Vælge en af dem*

• Mai Wichmand F
    Mai Wichmand F Tilmeldt:
    dec 2013

#32   9. dec 2013 Og hun stejler ofte. Vil det forhindre hende i det, ved hjælp af en martingal?

• #33   9. dec 2013 Nu hvor i taler om en korrekt tilpasset martingal, kan i så ikke vise et billede af en? Jeg bruger det ikke selv, men vil meget gerne se hvordan det helt præcist ser ud smiley

• #34   13. jul 2015 Jeg bruger det skam hellere ikke men jeg har hellere ikke startet springstævner på min hest da han kun er 5 år.
    Men en martingal har en effekt med at holde tøjlen ned når man stopper, nogle heste kan blive ophidset til stævner og svære at styre end der hjemme. Det er bar mit gæt smiley

• #35   13. jul 2015 Marginal er til for at forhindre at hesten knalder hovedet op i rytteren.
    Fortøjet så sadelen ikke glider bagover i forhindringerne.
    Ja det hjælper også til stejle heste men det er lavet for at vi ikke skal få en knockout af hesten..
    Er den korrekt tilpasset så gør den intet andet end at forhindre at hesten tager hovedet tilbage så det rammer rytter.

Mvh TT der normalt er imod diverse "hjælpe midler " men lovpriser disse to når de monteres korrekt. smiley

• #36   13. jul 2015 Hej Team Tindur.
    Dette oplæg er 5 år gammelt smiley

• #37   13. jul 2015 Pis.. smiley
    Så må da andre holde op med at hive sådanne gamle emner op hvor jeg hopper i med begge ben smiley

Mvh TT

• Henriette J
    Henriette J Tilmeldt:
    okt 2016

Følger: 12 Svar: 4
    #38   8. dec 2017 Kan man brun det hvis en hest brække

• Henriette J
    Henriette J Tilmeldt:
    okt 2016

Følger: 12 Svar: 4
    #39   8. dec 2017 Brukke

Kommentér på: