6.503 visninger
|
Oprettet:
Strubepiber?? {{forumTopicSubject}}
Håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt... Jeg har kig på en hest og skal ud og se den her i weekenden. Men fik af vide af sælger at den er strubepiber. Har faktisk aldrig hørt om det, men har nu læst lidt om det. Jeg fik afvide at det ikke betød noget og deres dyrlæge havde sagt at en operation ikke var nødvendig...
Men hva mener i?? Skal jeg holde mig fra sådan en hest? Skal den opereres?
Vil selvfølgelig spørge mere ind til det når jeg skal hen og se den,
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Jeg selv ville ikke købe en strubepiber, men hvis d vælger at se nærmere på den, så få din egen dyrlæge til at vurdere problemets omfang
dec 2005
Følger: 148 Følgere: 141 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 1.023
mar 2007
Følger: 66 Følgere: 64 Heste: 7 Emner: 5 Svar: 113
mar 2007
Følger: 66 Følgere: 64 Heste: 7 Emner: 5 Svar: 113
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Det er jo ret ok odds, men ligefrem at købe sig til problemet, gad jeg altså ikke.
En strubepiber skal arbejde noget hårdere for at få samme mængde ilt rundt i kroppen, og det vil jo sandsynligvis give en dårligere præstation.
Så er der jo forskel på hvor slemt det er fra hest til hest, og hvis det "bare" er mildt, er der måske ikke tale om en mærkbar forskel i hestens præstation. Men det er stadig ikke en bekymring jeg gad købe mig til.
Der er jo så mange andre sunde og raske heste til salg, som Kristina osse skriver:o)
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
Jeg havde til december måned altid sagt at jeg ikke skulle have en hest med fejl.
Men jeg blev helt forelsket i en let strubepiper (count down på min profil),
Han havde ikke rigtig været motioneret i 1½ år - derfor kunne man godt høre det på ham til at starte på. Har nu redet ham 3½ mdr. og der ikke rigtig noget at høre og man kan slet ikke mærke det på ham. Min dyrlæge sagde god for ham (efter jeg havde købt ham) og de har sagt at operation er unødvendig.
Så tag din dyrlæge med på råd, rid hesten stille op (væn den til at arb. hårdere i korte intervaller), lyt til hesten og stop når du kan høre mærke at det begynder at bliver besværet for den. De må gerne presses lidt mere gang for gang, men aldrig pres den mere end den kan, da det giver den fysiske gener og evt. uheldige konsekvenser.
Min kan uden problemer gå stævne i dressur og spring.
Så hvis du bliver så forelsket at den skal være den, så køb den i samråd med dyrlæge el. prøv den 3-4 gange først og mærk om den kan holde til arb.
mar 2010
Følger: 78 Følgere: 87 Heste: 15 Emner: 142 Svar: 898
sep 2008
Følger: 61 Følgere: 61 Heste: 1 Svar: 366
Strubepiber??