550 visninger
|
Oprettet:
Fodervalg? {{forumTopicSubject}}
Jeg er virkelig rundt på gulvet, med hensyn til foder. ! Jeg synes der er så mange forskellige slags og meninger.
Jeg har en Tinker blandings plag på 2 år, som er virkelig tynd (det er dog blevet bedre) jeg har hende opstaldet på rideskole, men får hende hjem om en uges tid. På rideskolen fodre de med hele havre og tilskudsfoder. Men men men..
Jeg vil gerne have nogle forslag til hvad jeg skal prøve ? Noget der er godt til heste der skal tage på? Kan godt lide "konceptet" med opblødte roepiller, men hvad mere ?
Håber der kommer nogle gode forslag
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 109 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Det andet jeg bruger til mine heste hvis de er til den tynde side er Linamix, som jeg virkelig synes er effektivt, her skal hun have 100 g pr 100 kg hest, måske lidt mere i starten, nogle giver op til det dobbelte, men det vil jeg ikke mene bør være nødvendigt til en koldblodshest. Du skal regne med at der går mindst 2 uger, før end du kan se effekten af Linamixen
Og så ellers bare en masse godt hø eller wrap, og så selvfølgelig en vitamin/mineral blanding, så er jeg sikker på at du snart vil kunne se en forskel ved din plag, græsset kommer dig jo også til hjælp nu.
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.639
feb 2004
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 10 Emner: 79 Svar: 946
Jeg ville IKKE give havre til at fede med (jeg ville faktisk slet ikke bruge det
Til de andre af mine heste, bruger jeg valset byg, som jeg har gode erfaringer med.
Og som Stutteri Bjørholm, så selvfølgelig godt wrap, hø og mineraler.
jan 2006
Majs og byg, bør du kun anvende hvis det er forbehandlet i form af en varmebahandling eller tilsvarende
jan 2006
apr 2010
Følger: 12 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 272
olie 3 dl svare til et kg korn og er mere naturligt og nemmere at optage for hesten+ de bliver super flotte i pelsen og nedsætter risiko for forstoppelse
og så ville jeg fodre den med lucerne 1 kg dagligt eller mere og fjerne noget havre, men husk dog stadig mineralerne er super vigtig for en hest specielt når de vokser;)
hø adlibitum tommelfingerregl siger 1 % af hestens kropsvægt skal den have af daglig hø.
nov 2007
Følger: 198 Følgere: 166 Heste: 5 Emner: 886 Svar: 3.820
jan 2006
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.972
Dangro junior med 20% linamix og mikorniseret korn.
Har indtil videre blandet selv, fordi min stadig fik mælk, med vitaminer, soyaskrå, lucerne, salt , roer etc. Men skal på junior igen fra efteråret.
Fodervalg?