{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
550 visninger | Oprettet:

Fodervalg? {{forumTopicSubject}}

Jeg er virkelig rundt på gulvet, med hensyn til foder. ! Jeg synes der er så mange forskellige slags og meninger.

Jeg har en Tinker blandings plag på 2 år, som er virkelig tynd (det er dog blevet bedre) jeg har hende opstaldet på rideskole, men får hende hjem om en uges tid. På rideskolen fodre de med hele havre og tilskudsfoder. Men men men..

Jeg vil gerne have nogle forslag til hvad jeg skal prøve ? Noget der er godt til heste der skal tage på? Kan godt lide "konceptet" med opblødte roepiller, men hvad mere ?

Håber der kommer nogle gode forslag smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fodervalg?
  • #1   29. apr 2010 Hvis hun ikke bliver skør i hovedet af havren, kan du sagtens blive ved med den, så længe du holder dig i moderate mængder, så længe du holder dig på maks 250 havre pr 100 kg hest, er stivelsen ikke noget problem, så længe du ikke giver andre fodermidler med stivelse i..
    Det andet jeg bruger til mine heste hvis de er til den tynde side er Linamix, som jeg virkelig synes er effektivt, her skal hun have 100 g pr 100 kg hest, måske lidt mere i starten, nogle giver op til det dobbelte, men det vil jeg ikke mene bør være nødvendigt til en koldblodshest. Du skal regne med at der går mindst 2 uger, før end du kan se effekten af Linamixen
    Og så ellers bare en masse godt hø eller wrap, og så selvfølgelig en vitamin/mineral blanding, så er jeg sikker på at du snart vil kunne se en forskel ved din plag, græsset kommer dig jo også til hjælp nu.

• #2   29. apr 2010 Majs er alletiders til at få heste til at tage på - Men den type hest kan hurtigt blive alt for tyk og syg i benene af majs, så jeg ville anbefale noget müsli og lucerne: havre kan nemlig også give bagslag. Roepiller er også en god idé - De feder bare ikke.

• #4   29. apr 2010 Min hoppe var blevet meget tynd og snakkede med en foderhandler, som anbefalede majsflager og noget "special"foder - müsli (som jeg gerne vil sende dig indholddekleration på).
    Jeg ville IKKE give havre til at fede med (jeg ville faktisk slet ikke bruge det smiley )
    Til de andre af mine heste, bruger jeg valset byg, som jeg har gode erfaringer med.
    Og som Stutteri Bjørholm, så selvfølgelig godt wrap, hø og mineraler. smiley

• #5   29. apr 2010 Glemte lige at nævne at mit forslag selvfølgelig var sammen med de opblødte roepiller, som du dog ikke skal give alt for mange af, jeg vil anbefale 200 g, før opblødning, fordelt på 2 måltider eks. Roepiller fylder nemlig i maven, og jo flere man giver jo mindre hø/wrap kan hesten æde. Men samtidig skal der også en vis mængde til før man får effekten af dem, som er en positiv påvirkning af fordøjelsessystemet, og derved hjælper de hesten til at tage på.

Majs og byg, bør du kun anvende hvis det er forbehandlet i form af en varmebahandling eller tilsvarende

• #6   29. apr 2010 Men ja, få en snak med en der har forstand på det, du risikerer at få råd herinde som ikke er særlig gode, da ikke alle der skriver herinde har forstand på fodringen, og baggrunden for valget af de forskellige fodermidler. Dermed kan du nemt blive vildledt ved at følge rådene herinde fra

• #7   29. apr 2010 linamix er godt der er neget fedt i.
    olie 3 dl svare til et kg korn og er mere naturligt og nemmere at optage for hesten+ de bliver super flotte i pelsen og nedsætter risiko for forstoppelse
    og så ville jeg fodre den med lucerne 1 kg dagligt eller mere og fjerne noget havre, men husk dog stadig mineralerne er super vigtig for en hest specielt når de vokser;)
    hø adlibitum tommelfingerregl siger 1 % af hestens kropsvægt skal den have af daglig hø.

• #8   29. apr 2010 altså de der roer, feder ikke, det mest bare fylde... jeg syntes at du skal købe noget ungeheste foder, da de har specielle behøv, hvis den så engang bliver tyk, syntes jeg du skal skifte til opblødte roer og så mineral tilskud og rigligt hø, det fodr jeg mine med fordi de har tendns til at blive tykke

• #9   29. apr 2010 Roepiller er bestemt med til at hjælpe hesten med at tage på, da det styrker fordøjelsessystemet, så hesten kan optage mere af foderet.

• #10   29. apr 2010 Forslag:

Dangro junior med 20% linamix og mikorniseret korn.

Har indtil videre blandet selv, fordi min stadig fik mælk, med vitaminer, soyaskrå, lucerne, salt , roer etc. Men skal på junior igen fra efteråret.

Kommentér på:
Fodervalg?

Annonce