{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvad er forskellen egentlig? :)
  • #1   29. apr 2010 Irish cob er vidst et slags avlsforbund - hvor Tinkeren bare er en race. Er slet ikke sikker.

• #3   29. apr 2010 Undersøgte det lige på google. Irish cob og Tinker er det sammen. 'Tinker' er bare er kaldenavn.

• #4   29. apr 2010 *samme.

• #5   29. apr 2010 Irish Cob og Tinkere er samme race. Mange vil sige at rigtige Irish Cob's har papirer og Tinkere har ikke...

Ordet Tinker er er i hestens hjemland, Irland, en nedsættende betegnelse for en sigøjner! Det er for det første en person og ikke en hest - for det andet er det et meget negativt ord, som irerne selvfølgelig gerne vil have sig frabedt i forbindelse med deres heste.

Før i tiden blev hesten brugt af sigøjnerfolket "Tinkers". Det er heraf den har fået sit navn Tinker. Sigøjnerne fandt "Tinkeren" praktisk, da de både kunne bruge den som køre-/arbejdshest og ridehest.

Så ekseriør mæssigt osv.,så er der ikke forskel på Irish Cob og Tinkere.

Irish Croos-breed er jeg ikke helt så meget inde i, men nu må jeg rettes hvis jeg tager fejl, men mener at for det første er det en varmblodet sportshest, fremavlet og forfinet til dressur og spring.. Hvor Irish Cob er en koldblodshest.

• #6   29. apr 2010 hvorfor bliver de så ikke bare kaldt irish cob alle dem der er af tinkere herinde?? smiley

• #7   29. apr 2010 Irish Cob'en startede som en krydsning mellem flere forskellige hesteracer. Nu er den så gået hen og blevet en typehest. I Juli 1998 blev racen EU-godkendt og registreret, under navnet Irish Cob. Avlen er registreret under Landscentret for Hest.

• #8   29. apr 2010 kom nmelig til at tænke på det da jeg "kom til" at kalde en piges irish cob for tinker, så blev hun bare sur og sagde hendes irish cob overhovedet ikke var en bovlam tinker osv osv..og jeg tænkte bare om det ikke er det samme? xD

• #9   29. apr 2010 Som mange allerede har skrevet, er Irish Cob og Tinkeren en og samme race - der er blot 2 forskellige avlsforbund. smiley

En "Irish Cob Crossbreed" er - som det næsten ligger i navnet - en krydsning mellem en Irish Cob og en anden race. smiley

• #10   29. apr 2010 Jeg læste ikke spørgsmålet ordentligt... min fejl..

irish crossbreed er en sportshest.. Irisc COB crossbreed er bare Irish Cob's blandet med ''noget andet'', så vidt jeg husker... - ligesom Gitte J siger

• #11   29. apr 2010 hvorfor så ikke bare have det ene navn her på hg? det da lidt fjollet ellers er det bare mig som er umulig xD

• #12   29. apr 2010 Tjoh... i princippet kunne man sagtens nøjes med én racebetegnelse, men jeg tror, der er mange, der ikke deler den holdning. Af en eller anden årsag er jeg stødt på flere, som mener, at Irish Cob på en eller anden måde er "finere" end en Tinker... selv om det er nøjagtig samme race i bund og grund. smiley

• #13   29. apr 2010 Ja, det er egentlig noget pjat..

Jeg tror at det er delt på her, fordi, at Irish Cob'erne herinde og generelt går meget op i at papirerne er der på hesten.. Ligesom nogen med en DV med papirer, bliver sur over at en anden med en DV uden papirer siger at det er en DV og ikke ''anden særlig race''...

Og mange mener at Irish Cob er finere ende Tinker.. Men som skrevet ovenfor, er tinkere personer og et nedsættende ord om sigøjnere (og derved deres heste)..

Men her vil jeg så sige, at min Irish Cob er uden papirer, men jeg kalder ham sjældent for en Tinker... Det siger jeg kun når folk ikke ved hvad en Irish Cob er... smiley

• #14   30. apr 2010 Jeg ved da ikke helt med den omkring at Irish Cob altid har papirer og ikke er åben for at tage andre racer ind. Jeg har fået at vide at Irish Cob har kåret en hingst som er 3/4 belgier, den har været uden papirer med ejerne vidste hvad race der var i den. Medmindre det er en and jeg har fået at vide (fra en jeg ellers stoler på) så er der altså ikke papirer på alle Irish Cobs

• #15   30. apr 2010 Irsh Cob og tinker er ikke det samme.

En Irsh Cob er en EU godkendt race - Tinkeren er en underkategori af Irish Cob, og er en type, ikke en race.

• #16   30. apr 2010 Vi burde næsten bringe DISTURBIA . på banen (;

• #17   30. apr 2010 ''Tinkeren'' blev typegodkendt i 1998 under avlsforbundet Irish Cob, så det er samme race...

• #18   30. apr 2010 For at gøre en lang, trist og kedelig historie kort:

Irish Cob er en international, eu-godkendt og bevaringsværdig race, stiftet i Irland.

Tinker er en national, ikke godkendt type, stiftet i Danmark. (Og vist nok også i Holland og Tyskland)

Desværre er Dansk Tinker Forening og Irish Cob Society Denmark fusioneret: Og det gør, at folk bliver endnu mere forvirrede, for selvom man har en hest, avlet af to forældre, der begge er internationalt kåret Irish Cob (af dommere fra forskellige steder i europa) bliver der stadig stemplet Tinker i passet. Hvilket er forkert. For Tinker og Irish Cob kan aldrig blive det samme.

Dansk Tinkerforening har bare lavet deres typestandart - den de kårer hestene efter - om flere gange: Så den nu ligner Irish Cob Societys til forveksling. Men alligevel ser vi ofte, at heste, der er højt kåret indenfor ICS bliver kåret lavere i Tinkere: For det er to forskellige ting, der bliver gået efter.

LH, som uddanner dommerene til at kåre Tinker, kommer aldrig til at kåre Irish Cob, for det har de ikke uddannelsen til.

Forskellen er ikke stor - Men den er der for os, der stadig kæmper, og for os, som har forstand på det. Det flyder bare mere og mere ud, fordi der er "dobbeltmedlemmer", der kårer deres dyr i begge foreninger.

Men jeg er af den overbevisning, at alle Irish Cobs kan være Tinkere (statur og eksteriørmæssigt!) men ikke omvendt, da Tinkere fokuserer på andre værdier. Og i øvrigt kårer anderledes end moderstambogen for Irish Cob og diverse datterstambøger. Så en bedømmelse af en Tinker ville ikke kunne begå sig internationalt på samme måde, fordi det er en typeavl. Du kan heller ikke bruge Tinker-bedømmelsen indenfor Irish Cob.

Udover dét opstod ordet Tinker om de sigøjnere, der rejste rundt i England og Irland og reparerede TIN-kedler. Så ja, det er et nedsættende ord om de folk, der avlede vores hest!

For at runde af:
    Irish Cob er den eu-anerkendte, bevaringsværdige race
    Tinker er den nationale type

• #19   30. apr 2010 Jeg ville jo heller ikke sige, at du var svensker, bare fordi du ligner én. smiley

• #20   30. apr 2010 Nåja - Og Irish Cob er, som andre rigtig siger, en blanding af Irish Cob og en anden race.
    Eller en hest uden stamtavle, som vores Morrigan, der godt nok ligner en Irish Cob en smule, men hvor hun alligevel ikke er racetypisk nok: Man må nemlig -ikke- afvise en hest, der bare ligner en lille smule.

• #22   30. apr 2010 Gud ja! Tak. Ikke sådan når man stirrer sig blindt på det.
    ICC til slut, ja. smiley
    Ellers ville det være ret selvmodsigende.

• #23   30. apr 2010 Hestehaven, CNN amatør-fotograf .
    Det kan sagtens være, men vidste bare at hun netop var personen der havde sat sig fuldstændig ind i de ting, og måske kunne forklare det bedre smiley
    Men hun kom helt af sig selv!

• #24   1. maj 2010 DISTURBIA
    takker, nu er jeg helt med x)
    kom bare til at tænke på det fordi jeg havde kaldt hende der pigebarnets hest for tinker og ikke irish cob smiley

Kommentér på:
hvad er forskellen egentlig? :)

Annonce