{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.916 visninger | Oprettet:

Hingstekæde..? {{forumTopicSubject}}

Hej HG-mennesker (;

Jeg har i et stykke td undret mig ove hingstekæderne..
Oppe i min stald er dr en pony der går med hingstekæde, og folk siger altid at den er hårdere, ikke giver efter, osv.

Mit spørgsmål er bare, hvordan kan det være? Så vidt jeg kan se, er det ligesom et træktov, bare hvor et sidste stykke (der er tættest på grimen) er en kæde.. hvilken forskel gør det? Hvordan kan det lukke for luftvejene? Eller er det bare mig der er helt forkert på den med hensyn til hvad en hingstekæde er? (;

Kom gerne med forklaringer og evt. nogle billeder, tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hingstekæde..?
  • #1   18. maj 2010 Et alm. tov er langt blødere end en kæde er, og giver mere efter end en kæde gør.. Prøv at sno et tov rundt om armen og stram den, og prøv derefter med en kæde..

• #2   18. maj 2010 som tanja siger smiley

• #4   18. maj 2010 Aah, på den måde (: Tak for svar.

• #5   18. maj 2010 jeg bruger det på min hingst hvis han ikke har været ude en dag da han så bliver helt ivrig smiley

• #6   18. maj 2010 jeg går med den fra den ene side til den anden på Magic, ellers render hun, men med kæde går hun meget pæn, et torv er de ret ligeglade med hvis de vil løbe, kæden respektere de mere

• #7   18. maj 2010 Når hingstekæden sidder som den gør, og den bliver strammet oplever hesten smerte.
    Så klart at de ''respektere'' den mere. Men man skulle måske overveje at træne med hesten istedet(;

• #8   18. maj 2010 Vil skam heller ikke bruge hingstekæde (; ville bae lige høre hvad det var for noget..

• #9   18. maj 2010 Vi bruger også altid kæde på vores hingste, og jeg gør som S. Røntved, sætter kæden i fra den ene side til den anden.... Så har jeg meget mere styr på dem, når de bedækker. Alm tov respekterer de ikke, og jeg vil i hvert fald ikke stå med en fræk hingst foran en brunstig hoppe...

• #10   18. maj 2010 Hvorfor overhovedt bruge sådan noget på sine hingste ?
    Overvejet at træne dem evt ?
    Få skabt tillid, og gensiden respekt ?

• #11   18. maj 2010 Stald laursen: Kunne ikke være mere enig.

• #12   18. maj 2010 En fræk hingst ? er kun en dejlig hingst med et godt syn på livet. Ved brug af kæde, viser det kun at han ikke respskter sin ejer.

Min hingst Buddy er også fræk, og viser han er hingst, jeg bruger ikke en gang tov til ham, jeg trækker ham bare i grimen, og gør han noget der ikke er iorden siger jeg en bestemt lyd, også ved han godt han skal gå pænt. Andre kan ikke gå med ham, men de træner hellere ikke med ham, det er mig der gør det. og derved er det mig han stoler på.

Man skal vise sin hingst eller ja sin hest hvem der bestemmer, men kan ikke følge folk i at de har mere respekt for en kæde end for et alm tov ? det må jo være fordi hesten blir påført smerte, og derved egentlig er bange for kæden ?

Jeg har intet imod brug af hjælpe middler, da jeg selv bruger hjælpe middler, som fx nogle specielle bid.

Men sådan ser vi alle jo forskelligt på træning af vores heste og ponyer. Og det skal vi have lov til. Der skal være plads til vi kan være foreskellige.

• #14   18. maj 2010 Camilla - Jeg har stået med en hoppe der bare stikker af med en, jeg fik a løst mit problem ved hjælp af et alm tov.
    Men sådan ser vi jo forskelligt på træning af vores heste.

Og ja det er farligt når en hest eller pony bare stikker af med en. og man løser ikke bare sådan et problem ved hjælp af et par dages træning.

Jeg vil da hellere ikke sige at jeg aldrig har brugt hjælpe midler, det har jeg da, men jeg prøver alt andet før jeg tager hjælpe middler i brug.

• #15   18. maj 2010 Jeg har stået med en ung tinker, der trak en når man skulle lukke den på fold. For det første er jeg vant til en lille let hest jeg bare kan vende med min lillefinger, og for det andet har jeg meget begrænset erfarring med store tunge ungheste. Jeg bruge alm. træktov, og fik en til at åbne hegn for mig. Lige så snart hesten begyndte at trække stoppede jeg helt op - hvis det var muligt, eller vendte om, og prøvede igen. De gange hvor hun stak af fra mig ind på folden, hentede jeg hende igen, og startede forfra. Det tog mig 1 dag at lære hende det, hun har ikke gjort det siden ..

• #16   18. maj 2010 Er heller ikke tilhænger af hingstekæder (; men har aldrig stået i en situation hvor det var 'nødvendigt' rigtigt, så kan ikke udtale mig (:

• #18   18. maj 2010 Til at starte med trak den tinker heller ikke, den løb bare.Jeg havde tit ret slemme brændsår i mine hænder, og har også været en tur i mudderet et par gange, før jeg gjorde noget ved det. Den eneste grund til jeg gjorde noget, var fordi det min moster der lige havde købt den, og hun anede intet om heste, og min kusine på 10 skulle håndtere den.

• #21   18. maj 2010 Jeg arbejder ikke rigtig med handsker, har bedre føling med det hele uden dem (;

• #22   18. maj 2010 vi bruger det til min når den skal lukkes ud, da det under alle omstændigheder er bedre end at den bliver kørt ned.
    og ja den er stammere, men kun hvis du "rykker/ hiver" i den, så længe den bare hænger gør det ikke ondt..

• #23   18. maj 2010 Altså jeg brugte det også til min vallak, da han ikke var til og styre på et tidspunkt ihvertfald. Og brugte jeg ikke kæden, jamen så kunne jeg lige så godt bare slippe tovet med det samme, og vinke farvel til ham, For han løb bare. ...

• #24   18. maj 2010 Jeg er som hoppeejer rigtig glad for der er nogle hingsteejere der vil sætte en kæde på deres hingste når de bedækker, er hingsten uproblematisk er kæden ikke til gene og atrammer ikke, men hvis den spiller op og laver ballade er den der til hjælp, så min hoppe ikke bliver skamferet af en hingst der vil bedække før hun er klar.

så tak til ansvarlige hingsteejere, der selfølgelig stoler og har tillid til deres dyr, men også respekt for deres drifter.

• #25   18. maj 2010 efter min mening er hingstekæder ikk til at stole på da de fleste er af så dårlig kvalitet at ringene ikk er sat ordenlig sammen mange af dem kan keg knække bare ved at holde fast i hver sin ende af keden og så give et hårdt ryk...

• #26   18. maj 2010 Har brugt det til min plag, som er staldens BISSE. Men træner nu efter McLean med alm. grime. Prøvede rebgrime, men kan ikke finde en, der passer hende.

Jeg er lidt splittet. Hun begyndte at reagere på en dårlig måde med kæden.. Men ja, den er god, hvis de pludselig - vil stikke af. Hvilket man aldrig kan træne sig ud af, hvis de har et virkelig hidsigt temperament som min.

Har overvejet at købe et alm. mønstringstov, som ligner en tøjle, bare glat læder, og sætte den som en hingstekæde. Så tror jeg. jeg får det bedste fra to verdener.

• #27   18. maj 2010 selvfølgelig kan man træne sig ud af det. Jeg har selv en hest der har noget så stort et temperament. Hende kan jeg trække i cordeo, også ved vejen.

Kommentér på:
Hingstekæde..?

Annonce