{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
960 visninger | Oprettet:

Umoderne hesteracer. {{forumTopicSubject}}

Hej,

For, at starte et sted, så har vi her på stedet, besøg af en berider hver 2. Onsdag, der kommer og underviser.

Jeg rider så tilfældigvis på Bøffen, da hans første time starter. Jeg rider jo egentligt bare videre, da os ansatte har andre forholdsregler end andre og eftersom det er enetimer og der kun var eleven og jeg i hallen, kunne jeg jo ligeså godt ride videre.

Jeg kunne godt fornemme, at berideren kiggede lidt på min store hest, men tænkte ikke over det, før jeg bagefter står og snakker med vedkommende der fik undervisning imens. Jeg nævner, at jeg havde overvejet, at ride med ved berideren næste gang. Ikke fordi jeg forventede det store, da min hest kun lige er redet til, men så kunne jeg jo få nogle andre synvinkler og indgangsretninger.

Vedkommende kigger lidt forbløffet på mig og siger: Nu er det ikke for det, men han siger tingende meget direkte. Også omkring hesten.

Altså, jeg ved godt, at min hest er en arbejdshest, men det ændrer, da ikke på, at berideen kun er her for, at undervise. Ikke bedømme andres heste.

Nu tager jeg det ikke så tungt, men kom til, at tænke på, hvorfor mange beridere har dette synspunkt, At er hesten ikke en varmblod eller varmblod/fuldblod så duer den ikke? Min tidl. arbdejdsgiver var ved, at gå helt i spåner, da der kom en med sin travhest.

Mit mål med bøffen er middelsvær dressur, hvilket jeg ved han har potentiale til.

Ved, at jeg tidl. har skrevet, at jeg ikke tog det så tungt, men bliver alligevel, sådan lidt, "Nå, jamen skråt op med ham."-agtig.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Umoderne hesteracer.
  • #1   26. maj 2010 Kan ikke se det forkerte i det? - din hest er jo som sådan ikke lavet til middelsvær dressur (måske kan den, i dont know) - men han siger sin proffesionelle mening som berider - det ser jeg ikke det forkerte i..

De fleste sportsheste idag, blir jo temmelig elegante, og de tungere heste bliver færrer og færrer..

• #2   26. maj 2010 Jeg vil sige det sådan her, ville overraske mig meget hvis du om 1 år sagde du havde vundet en MB på "bøffen"

• #3   26. maj 2010 Det ville også overraske mig. Af flere grunde. Utroligt hurtig uddannelse og i konkurrence ville han aldrig klare sig mog varmblodshestene, men derfor skal berideren jo stadig gå ind med et åbent sind.

• #4   26. maj 2010
    Jeg ville se det som lidt en udfordring som berider og et lidt " WEHU " hvis en rytter på en koldblodstype kom ud og startede en LA og være stolt over at det var min rytter der red der..

Så jeg fatter det heller ikke...
    Men det gør jeg nok ikke da jeg mener det er rytteren der er begrænsningen for hesten ( givet at hesten vil dressur ) og ikke hesten der er for rytteren.

• #5   26. maj 2010 nu snakker vi jo ikke LA dressur - men M klasser.. - og han bestemmer da selv hvad og hvem han vil undervise?

• #6   26. maj 2010 Pernille K - lige præcis, i konkurrence mod "almindelig rideheste" ville han jo formentlg ikke kunne klare sig i middelsvær..

• #7   26. maj 2010 Meldgård: Jeg mener jo, så bare, at hans eneste formål er, at uddanne de ryttere og heste, der melder sig.

Vi har ikke ansat en til, at komme og bedømme hvorvidt vores hest er up-todate, men en underviser.

• #8   26. maj 2010 Altså, når du skrev det du skrev, forventede jeg lidt at gå ind og finde en jyde eller en belgier på din profil.

Men det er han jo ikke smiley Jeg kan slet ikke se noget problem i, at din hest skulle kunne lære noget dressur. Og synes det er noget underligt, snobbet noget, at han ikke engang gider give dig en chance. Om ikke andet, så er det jo en udfordring for en gang skyld ikke at have en varmblod på 175, der er skabt til den dressur, han underviser i.

Og som du siger, han skal bare undervise dig, og se hvor langt I når - om det er til LB eller MB.

Hvis rideundervisere kun gider undervise heste, der har potentiale til M+, hvordan skal vi på "almindelige" heste så lære noget?

• #9   26. maj 2010 Jeg må indrømme at jeg også havde forventet at se en kæmpe inde på din profil efter det du skrev... :).
    Måske synes jeg ikke en berider burde vælge elever fra - og da slet ikke pga. hesten. En lærer vælger jo heller ikke bare sådan uden videre en elev fra fordi eleven går i noget grimt tøj? (Tag det ikke som en sammenligning ;D).
    Jeg er nu ret sikker på at den berider der underviser mig ikke har de aller største forventninger til os, men hun hjælper os da med at nå Linus' og mine mål? Desuden er jeg overbevist om at hun synes Linus er super charmerende - det er i hvert fald det hun giver udtryk for.. smiley

• #10   26. maj 2010 Giver Meldgaard ret...
    Kan ikke se det forkerte i, at han ikke vil undervise ekvipagen.
    Han har sagt sin mening. Det ville da være værre, hvis han ikke sagde noget, bare tog imod dine penge... og på ingen måde var engangeret i undervisningen...

• #11   27. maj 2010 har berideren overhovedet sagt om han ville undervise pernille ? som jeg læste teksten var det vedkommende der fik undervisning af berideren som sagde om berideren at han kunne sige tingene lige ud...

• #12   27. maj 2010 Kia V: Jeg ved ikke om det er mig, Pernille, du spøger?
    Men i så fald:
    Jeg læste det som at berideren kunne finde på at afvise en elev og som at han måske havde givet veninden (eller hvad det nu var) et hint om at han ikke synes at man kunne få noget ud af undervisningen på en hest som "Bøffen".

• #13   27. maj 2010 jeg har heller ikke opfattet at ridelæren skulle have sagt at han ikke vil undervise en koldblod/ stor hest eller whatever.
    Selvfølgelig skal han undervise alle der betaler ham for det, men han kan vel godt komme med sin personlige vurdering, hvis han ikke mener at hesten går korrekt/ kan komme til at gå korrekt. Det kan der jo være et hav af grunde til.

Jeg er nok også lidt fordomsfuld på det område med sportsheste vs. ikke sporstheste. Det er somom folk med en "ikke helt spotslig hest" af de tungere racer, altid skal retfærdiggøre at de er mindst lige så gode som alle andre, og kan nå de samme klasser som sportsheste.
    Selvfølgelig kan tunge racer gå mange klasser, men tvivler nu også lidt på en an tung hest vil kunne gå M-klasser. Har ihvertfald aldrig set det smiley

Der er jo en grund til at man fremavler slanke heste/ ponyer med lange ben, simpelthen fordi de vil kunne gå på en lidt anden måde end en stor trækhest.
    Der findes et hav af racer som er gode til hver deres formål. En slank DV vil nok heller ikke kunne komme op på siden af en belgier, hvis det drejer sig om en "hvem kan trække mest"-konkurrence.

• #14   27. maj 2010 Alle har fordomme. Især trænere, beridere og dommere.
    Men jeg har været så heldig at finde én af verdens bedste trænere, der sagtens kan pille det ydre samt gangpotentiale af hver enkelt hest, og istedet bruge dens arbejdsiver og talent på den måde. Rodrigo gloede også -virkelig- mystisk, da jeg kom ridende på en 750kg tung Irish Cob på 3 år til hans første kursus, men han har måtte bøje sig i støvet for Swoop flere gange siden, fordi han af så stor en hest har så meget gåpåmod og lærevillighed.

En berider ifølge mig burde dog se det som en udfordring at få en anden type hest end den slanke, lette varmblod - Men jeg tror de nægter, fordi at køligere, større eller tungere heste kræver andre metoder, metoder som de enten ikke kan, eller vil lære. :o)

• #15   27. maj 2010 Jeg har i øvrigt samme mål som dig, Pernille, hvis det er muligt, vil jeg også have min Swoop op og gå middelsvær - Og allerede nu som 5½års er han begyndt på de indledende øvelser til galoppiruetter og passage, og vi skal et halvt år til Portugal for at lære videre: Nogle heste kan man altså bare mærke har potentiale, selvom de måske ikke bevæger sig ligeså smidigt, kan løfte benene ligeså højt eller har ligeså lang en hals som andre rideheste. Men har man tiden og troen, kan ens tunge hest sagtens gå middelsvær, måske ikke til samme pointsum - Men jeg har da set en shire i MB :o)

• #16   27. maj 2010 Jeg blev stadig aldrig klog på om den berider overhovedet havde nået at sige ja eller net tak til den hest. Han har jo lov at have sin mening uanset hvad den så er. Håber du tager til undervisning på bøffen på onsdag, så du finder ud af om der er noget i det eller ej... jeg ville hverken lade mig slå ud af at en anden siger berideren måske ikke kan li min hest, eller berideren virkelig ikke mener min hest skal have lov at deltage i undervisningen... Da jeg var lille og gik på ridskole gjaldt det om at have de helt rigtige bordeaux fuldskindsridebukser- ellers var man bare ikke inde i varmen.... så jeg var ligeglad og fik da også (tænk engang) lært at ride i jeans og islandsk sweather... haha mig skal de sku ikke bestemme over.

• #17   28. maj 2010 jeg sys det er ærgeligt at beridere har den holdning omkring besteme typer/racer.. det er jo ikke hans sag, han kan ikke tillade sig a vringe næse over din hest. det er fint hvis han siger: jeg tror ikk du kan nå så langt. - eller hva han nu måtte sige omkring ridningen for det er kan man anse for værende en udtalelse på baggrund af hans viden og erfaring, men at brokke sig over din hest ligger ikk i hans ret som underviser. - dermed ikk sagt at jeg ikk tror du når så langt på bøffen, det var nu bare for at komme med et eksempel på hva der ville være fair a sige i hans sted hvis der var grundlag for en sådan udtalelse. men det kunne jo sagtens være en motivation for dig til at vise ham at han tager fejl omkring din bøf:D held og lykke med det i al fald:D

• #19   29. maj 2010 Uanset hans holdning, så tager vi til undervisning Mandag hos min chef, Onsdag hos berideren. Så må berideren have sine holdninger g fordomme for sig selv og undervise.

Kommentér på:
Umoderne hesteracer.

Annonce