{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.939 visninger | Oprettet:

Galde - hvad kan der gøres? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige erhvervet mig en ny part, en gammel DV (se evt. profil) som har galde i alle 4 ben. Han har mus også, men han gik igennem dyrelægen uden problemer.

Galde kan skyldes en masse forskelligt, hovstilling, slidtage, mus, jord/skidt i tarmene, hvilken bund de står på og så videre.

Lige pt. arbejder jeg lidt på at finde ud af hvad jeg kan gøre for at behjælpe det - ud over masser af motion og aktivering;)

Han går skiftevis på græs og jordfold minimum 6 timer om dagen.

Vi fodrer ham med Irish Mash 3 gange om ugen, og derudover får han loppefrøskaller i sin mad for at sikre udrensning i tarmene. Han står på træpiller og hans bund er blød og affjedrende.

Hot 'n Cool, køleler,back on track osv. er ikke optimalt da det ikke forandre noget, er min erfaring i hvert fald.

Har overvejet at fodre med det der Matrix HA, men det er en meget dyr investering. Men siden han er en gammel hest og galden højst sansynligt skyldes slidtage meget, overvejede jeg om der ikke er noget tilskud - eller om vi bare skal lade det være som det er?

Er der nogle der evt har nogle andre ideer til hvad man kunne, eller selv har erfaring med noget lignende? Kunne godt tænke mig lidt feedback at arbejde med!:)

På forhånd tak.


Kommentarer på:  Galde - hvad kan der gøres?
  • #1   5. jun 2010 Husk at skylle ben efter du har redet smiley
    Galde er en hævelse når hesten står stille og hos de fleste går det væk som man rider og så er det godt at køle hestens ben bagefter .. Det gælder sådan set alle heste smiley


  • #2   5. jun 2010 På ham her går det ikke væk ved ridning, desværre:(

    Min umiddelbare erfaring er at det ikke hjælper synderligt at skylle benene, det virker lige så godt at skridte af lidt længer og lade benene køle ned på den måde:)

    Mange tak for rådet!


  • #3   5. jun 2010 Det er altid bedre at skylle benene, det virker mere effektivt smiley
    Jeg har prøvet Blue Hors Hot and Cool og det virkede utrolig godt for mig! Men det er nok ikk beregnet til galle ..


  • #4   5. jun 2010 Så længe det ikke irriterer eller på nogen måde er ømt er der da ikke nogen grund til at gøre noget ved det ? Eller ..
    Figaro kan også have det, hvis han har stået inde i noget tid.. men det går væk igen ved en gå tur.. Kender nogen der bruger Back on track, hvor det virker, men det har du dårlige erfaringer med..
    Vil altså ikke mene det gør noget så længe det IKKE er i vejen for noget eller gør ondt smiley


  • #5   5. jun 2010 min havde det også.. Nu bruger jeg back on track ridegamascher... det har fået det helt væk..

  • #6   6. jun 2010 Det er jo ikke altid noget der har betydning... Min DV har det og uden det har nogen gene...

    Og min dyrlæge siger at galle ses oftere ved ældre heste uden det har betydning...


  • #7   6. jun 2010 Det bedste mod galle er så meget som muligt på fold.. i min verden er det ikke meget den går på fold når man tænker på det er sommer.. måske 6 timer lyder af meget.. men det + 2 timer ude med rytter betyder 16 timer i en boks smiley og det er ikke godt for ben med galle..

  • #8   6. jun 2010 Det der har hjulpet min hoppe, er at hun er kommet i løsdrift. Hun døjer aldrig nogensinde med det mere. De skal have aktiveret venepumpen. Så jeg ville sætte ham på fold hele døgnet.

  • #9   6. jun 2010 Tak tina:-) Det var lige det jeg mente, men kunne ikke skrive det så godt som dig:-) Min DV har osse i begge bagben og har haft det i nogle år efterhånden(15 år nu) uden nogen gener overhovedet:-)

  • #10   6. jun 2010 Og det er selvom hun kun kommer på fold i 12 timer eller i løsdrift(som hun normalt gør fra maj til november:-)

  • #11   7. jun 2010 Han går normalt ude hele dagen faktisk, men det svinger meget - . Han står jo på en rideskole og det er derfor ikke muligt at have ham i løsdrift men tro mig - han er ude alt det han kan være:)

    Tak for alle indputene, det har givet mig noget stof til overvejelse:) men det ser ud til at der generelt ikke er så meget man kan gøre ud over hvad er gjort, for at passe lidt ekstra på ham når nu han er så slidt. Det var mest det der var hensigten.

    Nogle der har erfaringer med Matrix HA'en?



  • #12   7. jun 2010 Puhadada.... håber godt nok du mener galle, for hvis han har galde i benene, så må den da være fuldstændig gal med leveren...hehe.
    Og så ville det nok også være noget af en verdenssensation smiley


  • #13   7. jun 2010 En rideskole med begrænset opstaldning er bare ikke optimal opstaldning til en hest med galle i benene.. jeg havde havde valgt at sætte hesten højest og fundet en løsdrift eller privat stald med fold hele dagen..

  • #14   7. jun 2010 Så kom ordkløveriet da vist lige ind i billedet;) Ikke så konstruktivt godt nok...

    Og det er som det er, vi har ikke mulighed for at have ham andre steder og alt kan blive gjort optimalt - nu siger du 'sætte hesten højest'... Jeg synes nu nok jeg sætter ham meget meget højt, hvorfor jeg blandt andet vælger at undersøge hvordan jeg nu best kan optimere mine muligheder der hvor han er. Tak.

    Igen - ingen der har erfaringer med Matrix HA?


  • #15   13. okt 2013 Jeg har selv en hest med galle i det ene bagben, hvor jeg er blevet anbefalet at anvende kamfer både inden og efter at jeg enten har redet ham eller efter en gåtur, hvilket hjælper lidt på det, når det bliver anvendt hver dag i en periode... Man skal bare huske at massere cremen godt ind i benet for at den har den rette effekt..

  • Katrine H
    Katrine H Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 41 Svar: 1
    #16   11. jul 2017 Galle kan os komme af overbelastetels ved overvægtig hed og de en væske indasamling der bliver ovebelastet

Kommentér på:
Galde - hvad kan der gøres?

Annonce