{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.208 visninger | Oprettet:

Forbenet dragtbrusk - ridning? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en ny hoppe med forbenet dragtbrusk... Hun halter måske en gang om måneden, ellers er der intet.. Hun tarver og galoperer rundt på folden..

Tidligere ejer havde haft dyrlæge på som havde frarådet andet end skridtture..

Men når hun kun er halt en gang om måneden, hvad kan det så gøre?

Hvad er jeres erfaringer med det? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forbenet dragtbrusk - ridning?
  • #1   17. jul 2010 Har du købt en hest du vil bruge til ridning, hvor tidligere ejer's dyrlæge har frarådet ridning?

• #2   17. jul 2010 Min søsters hest havde det, og måtte aflives pga. smerter.
    Men synes du skal hører dyrelægen ad :-).

• #3   17. jul 2010 RORK: Nej hun er ikke købt til ridning.. ville bare høre om jeres erfaringer

• #4   17. jul 2010 Jeg har en hoppe med forbenet dragtbrusk og hun har aldrig rigtig været mærket af det, dyrelægerne siger at det sjældent har betydning for hesten.
    Men ville kontakte min egen dyrelæge og høre og så evt. få lagt nogle ringsko på og få lavet noget riller i hoven.

• #5   17. jul 2010 Hvordan behandles forbenet dragtbrusk?
    Da de lette forkalkninger af dragtbrusken er symptomløse, kræver disse ingen behandling.

I tilfælde af halthed fra dragtbruskene skyldes dette smerte på grund af "pladsmangel" i hovkapslen, og det kan i nogle tilfælde afhjælpes med specialbeslag og ved at rille hoven. Dette gøres af beslagsmeden ved at anlægge nogle dybe parallelle riller i dragtvæggen af hoven udfor dragtbruskene. Herved får hovkapslen en mulighed for at udvide sig en smule, hvilket i nogle tilfælde kan fjerne smerterne.

Hvordan er fremtiden for din hest, hvis den har forbenede dragtbruske?
    De fleste tilfælde af forbenet dragtbrusk er uden betydning for hesten, og hesten vil fungere. Kalkindlejringerne i dragtbruskene er blivende, og vil ofte blive værre med tiden. Hvis hesten bliver halt af de forbenede dragtbruske og ikke bliver bedre af dyrlægens og smedens behandling, er prognosen som regel dårlig. De forbenede dragtbruske kan ikke fjernes.

De lette grader af forbening kan i nogle tilfælde blive værre med alderen.

(link fjernet)

• #6   17. jul 2010 Hvis tidligere dyrlæge fraråder andet end skridtture, ville jeg nok ikke ride andet end skridtture, med mindre du får en anden besked fra din egen dyrlæge. Men vi kan jo ikek vurdere hvor slemt det er, derfor synes jeg da du skulle få din egen dyrlæge ud.

• #7   17. jul 2010 Min gamle pony havde det - og han mærkede intet til det!
    Han fik ringsko på og fik lavet riller, som Shella skriver...
    Men kontakt dyrlægen, og hør hvad de har at sige - de fleste heste lever fint med det, har aldrig hørt om heste der er blevet aflivet pga. det smiley

• #8   17. jul 2010 Janni: Hvad koster ringsko?

• #9   17. jul 2010 Det er forskelligt fra smed til smed..
    For beskæring og sko på alle fire hove + såler og pakning (til ringskoene på forbenene, da "fjedresystemet" i hans ben var gået i stykker) ga' vi 1000-1200,- hver 2. måned, alt afhængig af om sålerne skulle skiftes.. Senere gik vi over til nogen som "NIKE" laver, som holder langt bedre, og blev ikke skiftet i 2½ år.. Tror vi gav 5-600,- for to, så det kan betale sig i længden - og de holder!

• #10   17. jul 2010 Du må satme ikke ride på den !! Min gamle hest Zürich blev solgt til hans helt gamle ejer så han kunne nyde sine dage på en fold de sidste dage.
    Det udviklser sig som ringfod og derved må hesten aflives. Det kommer før eller siden..

Ringsko er SUPER dyre.. Når min gamle hest havde smed og skulle have 2 ringsko på og beskæring kostede det 900 kr pr gang.

• #11   17. jul 2010 Pixies: Der er da mange der rider med det s:

• #12   17. jul 2010 Pixies L: Hvorfor i alverden må man ikke ride på dem? Om jeg må spørge...
    Jeg havde min pony i 5 år, og vi opdagede det da jeg havde haft ham i to år - altså, 3 år hvor jeg har redet ham og redet konkurrencer, så jeg kan virkelig ikke se hvorfor man ikke må ride på dem.
    Der er forskellige "grader" af forbenet dragtbrusk, og derfor er der jo nogle heste der godt kan leve med det.
    Ricko, min gamle pony, mærkede INTET til det ligeså snart han fik ringsko på og fik lavet riller.
    Om 900,- er dyrt eller ej, ja - det er jo op til en selv. Jeg synes det er værd at "ofre" på sin elskede hest/pony - man vil dem jo kun det bedste, ik'?

• #13   17. jul 2010 men hvis hesten ikke halter.. så har den vel ikke ondt?

og hvis den galoperer på folden.. hvorfor kan den så ikke med rytter ?

• #14   17. jul 2010 At galoppere med rytter er noget andet. På fold kan hesten blive nødt til at bevæge sig mere end godt er hvis den er halt. Den skal følge med flokken og må ikke udvise svaghed.
    Det handler også om belastning.

• #15   17. jul 2010 Det er jo klart nok at der er jo mere vægt på ligeså snart der er rytter på, og når hesten galopperer så er den jo tretaktet, altså på et af tidspunkterne bærer vægten på ét af benene, og det kan jo gøre ondt.. Ellers sker der intet ved at ride på dem smiley
    Den rette behandling, og den rette pasning - så sker der intet......

• #16   17. jul 2010 RORK: Hun galoperer rundt.. ikke efter flokken.. bare rundt i ring smiley

Hvorfor gør 60 kg en forskel?

• #17   17. jul 2010 Jeg mener bare.. hun kunne jo sagtens selv veje 60 kg mere.. smiley

• #18   17. jul 2010 Den belastning du giver kan også være i form af øvelser og samling.

Hvis hun bliver gejlet op af de andre heste på nabefoldene, af noget farligt eller andet. En hest skal bevæge sig, det gør den også selv om den har ondt. Hvis der er overskudsenergi, bruger hesten det trods smerte.

• #19   17. jul 2010 Ja der er selvf. forskellige grader, men hvis den halter, gør det ondt.

60 kg på ryggen gør skam meget. Det er jo ekstra vægt oppefra.
    Min hest var også halt med måneders mellemrum, nogen gange dage end andre. til sidst synes jeg bare det var synd..

• #20   17. jul 2010 Hvis du selv havde en skade, og du skulle løbe med ekstra kilo - så ville det jo også gøre ondt på dig?
    Jeg ved godt at hesten er et stærkt dyr, at den kan holde til meget, og at man ikke skal være pylret, men det er bare sådan jeg ser på det......

• #21   17. jul 2010 Jeg tilføjer lige at det jeg mener er ikke, at jeg vil ride hende fordi jeg ikke kan se hvorfor jeg skulle lade vær.. Jeg undrer mig bare, men følger selvf fyrlægens råd smiley

• #22   17. jul 2010 Pixies - så forstår jeg bare ikke hvorfor man slet ikke må ride på dem?

• #23   17. jul 2010 Jeg kender ikke til nogle heste der er aflivet af forbenet dragtbrusk, de fleste dyrelæger siger de heste der er blevet aflivet eller været halte af det har været en anden skade, oftes finder man også kun forbenet dragtbrusk fordi man handelsundersøger eller hvis hesten er halt er det som regl ikke det de er halte af men det for bare skylden hvis en doven dyrelæge ikke rider lede videre..

Kontakt din egen dyrelæge og få evt. sendt gamle ejers røngten billeder til dig så han kan tjekke det.

• #24   17. jul 2010 Rolig nu...

Langt størstedelen af nutidens varmblodsheste har forbenet dragtbrusk i en eller anden grad. Min egen 13 års vallak, havde det allerede da jeg købte ham som plag - og hans dragtbrusk er MEGEt forbenet, så meget at man kan se det med det blotte øje. Det har aldrig givet nogle problemer til trods for, at han er uddannet til Prix sct george og har gået rigtig mange stævner. Han har altid gået med ganske almindelige sko.

Ifølge Ansager dyrehospitals dyrlæger, er forbenet dragtbrusk kun meget sjældent årsag til halthed. Oftest er det andre problematikker i dragtomårdet, der forårsager halthed. Jeg kender adskellige heste med Fd og ingen af dem har haft problemer til trods for de rides på et højt plan i både dressur og spring.

• #25   17. jul 2010 Altså vi har en dressur hest som også har det. Men hans er ikke forbenet endnu, så derfor kan han stadigt godt gå dressur. Men vi risikere at det kan "springe" op til hver en tid....

• #26   17. jul 2010 Iben: Hvis ikke det er forbenet - så har hesten ikke forbenet dragtbrusk. Det "springer ikke op"...

• #27   18. jul 2010 Min gamle hest fik konstalteret forbenet dragtbrusk da han var 13 år. Dyrlægens dom var: den er færdig. Kun til aflivning.

Han fik ½ års pause + fik specielsko på derefter og jeg begyndte at ride ham igen. Det gik fint. Vi gjorde næsten det samme som før. Dog sprang jeg ikke længere så højt på ham.
    Han blev aflivet da han var 32 år.
    Trods en dødsdom fik han 19 gode år mere smiley

• #28   18. jul 2010 forbenet dragtbrusks sværhedsgrad er afhængig af mange ting, hvis hesten har gode brede dragter kan den gå uden problemer, men hvis den har smalle dragter kan det give problemer, jeg ville køre den omtalte hest på Ansager og få dem til at vurdere den

Kommentér på:
Forbenet dragtbrusk - ridning?

Annonce