{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  vand på krydset - PAS PÅ!
  • #1   10. aug 2010 what? kan det det? smiley så må jeg nok hellere passe på når jeg vasker hende, fremover :S det vidste jeg godt nok ik...

• #2   10. aug 2010 Jeg har faktisk tænkt præcis det samme ved flere lejligheder (;

• #4   10. aug 2010 Nej, men det er bare et undrende spørgsmål herfra, da der tit er nogen, der nævner dette smiley Har tænkt på det mange gange, så ville bare lige høre hvad I tænker om det smiley

• #5   10. aug 2010 tja nogle heste kan faktisk ikke rigtig holde til at stå i regnvejr. Vi havde på et tidspunkt en hest som begyndte at ryste (især hen over krydset) hvis det fx regnede flere timer af gangen, også selvom der var træer/ læ på marken smiley

tror bare især man skal passe på ikke at hesten bliver våd samtidig med at den står stille efterfølgende.

De fleste heste bevæger sig jo når de er ude.

• #6   10. aug 2010 Det er vidst bare en gammel skrøne..

• #7   10. aug 2010 Det jeg kunne forestille mig er at det gælder om vinteren eller på de kolde efterårsdage smiley Nu her kan man jo sagtens vaske alle steder eller stille den ud i regnvejr uden at der sker så meget smiley Men Det bliver for koldt når vi kommer senere hen på året, og det er der man skal være opmærksom smiley Min er blevet en lille smule snottet af at gå ude på døgnfold, men det er så også det smiley

• #8   10. aug 2010 Regn er varmere end vand fra slangen - er min konklusion smiley

• #9   10. aug 2010 Når det regner beskytter hestens pels for regnen
    Når man vasker en hest så kommer vandet helt ind til huden og nedkøler derfor hesten meget meget hurtigt.

• #10   10. aug 2010 Det jeg kunne forestille mig er at det gælder om vinteren eller på de kolde efterårsdage smiley Nu her kan man jo sagtens vaske alle steder eller stille den ud i regnvejr uden at der sker så meget smiley Men Det bliver for koldt når vi kommer senere hen på året, og det er der man skal være opmærksom smiley Min er blevet en lille smule snottet af at gå ude på døgnfold, men det er så også det smiley

• #11   10. aug 2010 Har selv tænkt på det, men kan forestille mig at når vandet kommer oppefra som når det regner så lukker hestens hårlag af og hesten bliver derfor ikke våd helt inde på huden og køler derfor ikke så voldsomt ned som når vi står og spuler på dem. Samtidig kommer der en del mere vand fra vandslangen end der gør når det regner.

• #12   10. aug 2010 det har noget at gøre med hvor meget vand og hvor koldt det er.. når det regner er det jo kun ydderpelsen der bliver våd, modsat hvis du vasker hesten, gør du det hele vådt både ydre, under og huden, og så hvis du bruger f.eks vandslange kan vandet godt blive så koldt at hesten ikke kan nå at opvarme det.
    men der skal meget til

• #13   10. aug 2010 Men ja har hørt om det før, men tror ikke nyreslag og koldt vand hænger sammen.. Det er nok mere hest og sygdom der hænger sammen smiley

• #14   10. aug 2010 Stjerneponyerne; Det er klart, at heste (de fleste) ikke ville trivedes ved at stå ude i flere timer i regnvejr :). Jeg ville nok os begynde at ryste, hvis jeg stod ude i flere timers regnvejr smiley

Mlc; hælder os mest til, at det bare er en skrøne...

MEN er der faktisk nogen der har oplevet nyreslag efter vand på krydset?

• #15   10. aug 2010 vil mene at grunden til man skal passe på med kold vand ofte er fordi man vasker hesten når den har svedt og der er dens muskler varme og bliver for hurtigt kølet ned hvis man har en hest med tendens til nyreslag ville jeg ikke vaske i koldt vand men er normal rask hest burde ikke tage skade jeg har hvertfald tit vasket min pony dengang jeg havde den smiley

• #16   10. aug 2010 Her står lidt om det smiley

http://www.hesteraadgivningen.dk/articles/showarticle.asp?ArtID=39

(link fjernet)

• #17   10. aug 2010 Fedt at høre alle jeres tanker omkring dette smiley

• #18   10. aug 2010 jeg har set mange nyre slag på væddeløbs heste og de kommer ofte af hvis hesten har trænet i tungt underlag og dens værdier ikke er i orden hvis hesten så først har haft et nyreslag skal man passe frygtelig meget på for de får det nemt igen men har aldrig vasket en væddeløbshest i koldt vand det er altid varmt

• #19   10. aug 2010 Jeg har også altid troet, at det var varme heste (fx heste der lige var blevet redet), der havde risikoen. Men ja, har faktisk også tit undret mig over det ;o)

• #20   10. aug 2010 janni H

Jeps kan da huske at den traver jeg passede for Finn, Cherie, led af nyreslag, men det var ofte under opvarmning, og der så den jo aldrig skyggen af en vandslange...

• #21   10. aug 2010 Janni; Men det giver vel også god mening, at hvis hesten er gloende varm, at det ikke er smart at smide koldt vand på hesten smiley .

Men det jeg undrede mig mest over, var at folk hver eneste gang skriver; pas på hesten får nyreslag, hvis bare nogen nævner at vaske hesten smiley

• #22   10. aug 2010 Min hest fik nyreslag pga heldags regn. Så når det regner går hun med dækken på

• #23   10. aug 2010 Karina; Ja nenmlig, der er hentydet til foder og så noget i sær i den fra netdyredoktor, som jeg lige kiggede smiley .. der står Ingenting om vand eller noget. hehe, Figaro elsker os vandslangen smiley

• #24   10. aug 2010 Altså ja det giver jo mening at man ikke smider ISvand på sin hest, men alm koldt vand fra vand hanen, det tror jeg ikke der sker noget ved..
    Det har jeg også gjort ved min egen når han har arbejdet om sommeren, og var fuld af sved..

Hellere det end at hun skulle blive ædt af fluer smiley

• #25   10. aug 2010 Når det regner kan pelsen holde vandet ude. Men når du spuler vand på hesten får du vandet helt ind i pelsen. Jeg har hørt at den nærmest får et chok når man har en hest der er varm og har varme muskler og pludselig putter iskoldt vand fra slangen på den, derfor, har jeg hørt, får de det. Men er det opvarmet vand kan man sagtens spule dem alle steder, da det ikke giver det chok som koldt vand gør.

• #26   10. aug 2010 MLC; ja nemlig.. Men hvem har os lige en spand med isterninger stående smiley ;) .. Min bliver altid vasket. hvis han er sved, dog vasker jeg ikke på krydset, da det ikke lige er der han bliver helt vildt svedt smiley

• #27   10. aug 2010 Når man vander hestene kommer vandet helt ind til huden så den bliver helt gennemblødt, men når det regner så har hestene en pels indenunder som holder vandet væk fra huden.. Der er så nogle heste som ikke har så meget af den pels indenunder så de bliver nød til at have dækken på... Det her er noget jeg lige har læst mig til, men jeg ved ikke om det passer...(=

• #29   10. aug 2010 Ja så koldt er vand fra hanen jo sjældent..

Min har ihvartfald aldrig løbet sin vej når han har fået bad, eller set ud som om han ikke har kunnet lide det smiley

Men vi bliver nok ikke enige smiley Det er jo også fint nok smiley Jeg bliver ihvertfald ved med at vaske min i kold og nogen gange i lunkent vand, hvis jeg skulle få lyst til det (yes I'm a rebel) og dem der har lyst til at blive ved med at vaske/skylle med lukent vand, jamen de gør det smiley

Og alle er glade og tilfredse smiley

• #30   10. aug 2010 Det handler vist om, man ikke vasker en hest på krydset EFTER den har været i arbejde.

• #31   10. aug 2010 en hest i en stald jeg stod i for nogle år siden, fik nyreslag efter at have stået på folden i koldt regnvejr..

Jeg tror ikke det er en skrøne, så jeg passer altid på med vandslangen, dvs ikke vand på krydset..
    Min pony står dog ude i sommerregn, da det jo er varmt vand smiley
    Men når det bliver koldt, får han regndækken på..

• #32   10. aug 2010 Det er kun, når hesten har været -meget- varm, og man så spuler med koldt vand, at det kan give nyrene chok. Ikke når den bare står med alm. puls og neutral kropstemperatur.

• #33   10. aug 2010
    Nyreslag

Af dyrlæge Lars Chr. Nielsen

Hvad er nyreslag hos heste?
    Nyreslag er en lidelse, som udelukkende berører hestens muskulatur, først og fremmest krydsets og lårets muskulatur. Den gamle betegnelse nyreslag henviser til, at urinen kan ændre farve på grund af udskillelse af et farvestof, som findes i muskulaturen. Der er i dag stadig mange løse ender i forståelsen af sygdommens opståen og forløb.

Hvad er symptomerne på nyreslag?
    Symptomerne varierer efter graden af nyreslaget. Her nævnes de i rækkefølge fra lette til svære tilfælde:

Let nedsat præstation.
    Let stivhed efter arbejde.
    Hesten skraber halmen ind under sig når den sættes i boks efter arbejde.
    Bagparten holdes i ro så meget som muligt.
    Let til kraftigt svedudbrud under og efter arbejde.
    Hesten kan ikke flytte bagbenene.
    Helt mørk farvet urin.
    Krydsmuskulaturen bliver hård og øm.
    I svære tilfælde kan ses lammelser, som hesten aldrig overvinder, dette ses specielt hos tunge racer.

Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen?
    Dyrlægen undersøger hesten, og diagnosen er sædvanligvis mulig at stille ud fra de kliniske symptomer alene. Til hjælp kan udtages en blodprøve til bestemmelse muskelenzymerne AST og CK.

Hvordan behandles nyreslag?
    Når hesten har fået nyreslag, skal den tilses af dyrlæge.

Hesten skal have ro.
    Smertestillende medicin.
    Kraftfoder tildelingen nedsættes

En stor mængde forskellige slags fodertilskud og medicin anvendes eller har været anvendt i behandlingen af nyreslag: B-vitaminer, selen og E-vitamin, smertestillende behandling, behandling med beroligende medicin samt en lang række af naturmedicin. Det er dog den forebyggende behandling, der først og fremmest bør lægges vægt på.

Hvordan er fremtiden for din hest, hvis den har nyreslag?
    Fremtiden er dårlig for de heste, som

har fået undersøgt en blodprøve, med CK-værdien målt til over 100.000.
    har en langvarig forhøjelse af muskelenzymet AST
    har haft lammelser i mere end to døgn.

Heste med mildere tilfælde af sygdommen vil oftest komme sig uden symptomer. De vil dog være mere disponeret for et nyt tilfælde, hvilket der bør tages hensyn til ved forebyggelse.

Hvorfor får heste nyreslag?
    Lidelsen ses ofte hos den velfodrede hest, som ikke bliver brugt i en periode, men som fortsat fodres med den samme mængde foder. Når hesten sættes i arbejde igen, opstår nyreslaget.

Stress og vejromslag har også en indflydelse på sygdommen.

Hvad er risikoen for, at din hest får nyreslag?
    Erfaringsmæssigt er antallet af tilfælde faldet jævnt de senere år. Dette kan skyldes bedre og afbalanceret fodring, samt oplysning om forebyggelse af lidelsen. Risikoen er større hos hopper end hos hingste og vallakker. Risikoen er tillige større, såfremt hesten tidligere har haft nyreslag. Nyere undersøgelser tyder tillige på en arvelig disponerende faktor.

Hvad kan du gøre for at nedbringe risikoen for, at din hest får nyreslag?
    Heste, hvor træningsmængden nedsættes eller ophører, skal have nedsat deres foderration. Eventuelt erstattes alt foderet med hø af god kvalitet.
    Når træning genoptages skal det ske gradvist over 10 til 14 dage, hvor fodertildelingen samtidig forøges.

Har en hest haft et kraftigt nyreslag, bør genoptræning ske ved samtidig bestemmelse af muskelenzymerne CK og AST i blodet. CK-værdierne falder som regel til det normale efter 3 til 4 døgn, medens AST- værdierne først er normale efter 2 til 3 uger.

Undersøgelser har vist, at heste med milde hyppige tilfælde af nyreslag mangler visse salte. Foderrationens sammensætning bør derfor i disse tilfælde gennemgås for mangler og ubalancer.

Anden viden om nyreslag.
    Årsagen til at lidelsen kaldes påskesyge, skyldes at hestene tidligere havde fri fra markarbejde i påskedagene. Efter 5 dage med fuld foderration og ingen arbejde, udviklede hestene nyreslag, når de blev sat i brug igen. Samme forklaring ligger til grund for navnet Monday morning disease.

• #34   10. aug 2010 Tror det er når man har redet og hesten er varm, og evt svedig, at man skal passe på med koldt vand fra hanen på krydset. (:

• #35   10. aug 2010

Da vi skulle ride juleoptog på min rideskole sidste år var der en hest der fik det..

Den skulle spændes for vogn, men fordi det var koldt udenfor fik den nyreslag.. Det var dog også -3 grader..

• #37   11. aug 2010 Karina og Camilla

Nemlig det er en skrøne det med det kolde vand!!

Har selv troet det i laaaaang tid...

• #39   11. aug 2010 Katja og Musse smiley .

Arh....

Det er da vidst kun hvis man smider hjernen når man vasker sin hest smiley

feks vasker hesten en vinter dag uden at tørrer den af og så stiller den ud, ja så er man da sikker på den at den bliver forkølet..

Men her om sommeren, hvis man skyller hesten over med vand, skraber den tør evt tørre den over med et håndklæde, og så stiller den ud på mark, det skulle da der vidst ikke ske noget ved smiley

Kommentér på:
vand på krydset - PAS PÅ!

Annonce