{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.237 visninger | Oprettet:

Alle heste skal kåres.. {{forumTopicSubject}}


Hvorfor er det at alle vil have deres hul i hækken et eller andet kryds kåret ind i et eller andet?
Pga. værdien? Pga. så har den et fint mærke på måsen også er man lidt finere ( dog ikke nu, men så en chip og nogle papire )

Hvorfor er det så vigtigt? Hvis man gerne vil have en hest der kan kåres, hvorfor så ikke købe en der rent faktisk har papire til det - istedet for at mase sig ind hvor man kan, ved forbund der godtager hul i hækken?

( Nu forstår jeg så heller ikke forbund der tager hul i hækken ind, det er noget andet ).

Men her er tit indlæg hvor folk spørger, hvor de kan få deres hest kåret - men hvorfor er det så vigtigt?

Og hingste.. Hvorfor holder man dem som hingste, hvis de alligevel ikke kan kåres og der ikke er noget marked for dem som "pirat" hingst?

Ja, fik lige et midlertidigt moment af stor undring smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alle heste skal kåres..
  • #1   26. aug 2010 jeg undres også.

    men jeg ved da at fx med Mistery, så skal hun stilles til kåring i DV på et tidspunkt, fordi jeg gerne vil have hendes evt føl registreret derinde under, da jeg synes at Mistery er fin nok til at avle.
    desuden så er hun også ud af to DV


  • #2   26. aug 2010 Derfor kan jeg godt til DI (Dansk Islandshesteforening)
    Ingen huller i hækken hos dem smiley


  • #4   26. aug 2010
    Ang. hul i hækken forbund og racer der ikke lukker hul i hækken ind - så syntes jeg netop det er synd med de forbund der lukker hul i hækken ind fordi det jo for det første aldrig bliver en race, men der for det andet heller aldrig kommer nogle typiske race træk..

    Ikke at de behøves være lige så typiske som fx. fjordhest og islænder - men det gårlidt af det, når man ikke kan kende forskel på alle de brune heste der render rundt, hvad for en er nu hvad...


  • #5   26. aug 2010 Jeg vil have kåret Tallulah, for at se hvad det her "minature" er for noget smiley

    Det er slet ikek sikkert hun skal have føl, det kommer helt an på økonomien, katteopdræt osv. til den tid.. Det er ikke det hun er købt til smiley

    Hvis hun bliver kåret vil hun være F1 hoppe, og <b>hvis</b> hun får et føl, vil det hvis det er en hoppe være en f2 miniature, mens hvis det er en hingst vil det være en ukendt pony race smiley

    Hvis ridningen går som det skal, vil jeg også gerne have Breezer kåret, mere for at prøve hvordan det er smiley


  • #6   26. aug 2010 Tja Hul i hækken er efter min mening ligeså godt som Blue Horse tjalala. MEN det syntes alle andre bare ikke, så mon ikke folk bare er über snobbede og vil have at deres heste "er" noget.?


  • #7   26. aug 2010 altså mine svigerforældre har en hingst med fuld papir (han er shetlænder af afstamning), som er avlet til a skulle være miniature, nu har foreningen lige bestemt sig for a de ikke godtager shetlænder, han er for fin til a blive kåret shetlænder, så ham ville jeg jo gerne have kåret, så jeg kan få reg de afkom der kommer efter ham....

    MHT hul i hækken hingste, kan de være lige så gode som hopper uden afstamning, en hoppe videre giver op til 70 % gener videre til deres føl, så det er først og fremmest hoppen jeg ville kigge på, ja det er fedt a have et føl med fuld papir på både mor og far siden, men jeg kunne sagtens finde på a bruge en hingst hvis jeg kunne se han passede 200 % til min hoppe, selvom han ikke havde stamtavle, og "kun" var kåret...


  • #8   26. aug 2010
    Mht hul i hækken så er der jo ikke papire hvor man kender dens forældre mm. - og det er så en mindre god idé mht temperament, hvordan få forældrene ud? Hvad med sygdomme?

    Apropo hul i hækken så var der en der spurgte hvor hun kunne få kåret hendes fjordhest/araber blanding, ingen steder... En fjordhest træder meget kraftigt igennem hver gang i enten farven, bygningen eller aftegn. Derfor ville det være synd at blande fjordheste ind i andre racer, da fjordheste er de eneste der ser ud som de gør - hvorfor så pludselig have nogen der har lidt samme træk også? Fjordhestene går jo jeg ved ikke hvor mange år tilbage i stambogen og der er lagt massere i det for at de er som de er idag og ser sådan ud.


  • #10   26. aug 2010 Krikken - er der overhovedet nogle avlsforbund, der tager fjord-blandinger ind?

  • #11   26. aug 2010
    Nope, der er ingen smiley
    Ville jo også være dumt - eller fjordheste uden papire..


  • #13   26. aug 2010 det var også det jeg mente...

    ALLE hopper kan kåres, lige meget hvordan deres fortid ser ud... hvilket jo er helt absurd når de videre giver op til 70 % ??


  • #14   26. aug 2010 lyngdal - jeg tror ikke der er nogen af avlsforbundene herhjemme der er så små at man kan side de er ved at "starte et sted"

  • #15   26. aug 2010 Jeg har en hoppe og et føl begge halv Tinker. Som det ser ud nu er hoppen ikke værd at avle på grundet hun er blanding og har ingen stamtavle. Hvis hun blev kåret i ICC forbundet så ville hun være værd at avle på og det er min plan for hun er virkelig en FANTASTISK avlshoppe. Ligeså kan mit føl kåres som 3 års og eventuelt forblive hingst.

    Jeg gør det da hoppen virkelig er en god avlshoppe og for at øge deres værdi en smule. ICC og andre forbund som Welsh Partbred er jo forbund for krydsninger. Irish Cob Crossbreed skal bare have den egentlige race i sig eller racepræg.


  • #17   26. aug 2010 Synes da ikke det er blær eller lign.

    Hvis folk har en vidunderlig hoppe eller hingst der bare har temperamentet, bygningen eller evner, ja så er det da klart man gerne vil avle på dette.

    Havde jeg muligheden, ja så forblev Nemo da som hingst grundet hans adfærd og fremtoning, hvilket kunne være en fordel til stævne. Det har intet med blær at gøre.

    Synes mere det er at nedgøre andre med gode avlsemner, det ikke altid renracer er gode.


  • #18   26. aug 2010 tror aldrig det er noget man kan blive enige om.

    Hul i hegnet er godt hvis man passe på ikke at køre den for langt ud, for bag et "prak eksemplar af et hul i hegnet" er oftest nogle fine forældre, af den grund mener jeg at man kun bør avle bevist på heste man kender stamtavlen på.

    avler man på en hest med skæve ben, giver man ikke afkommene en særlig god chance.

    der til mener jeg at kæring og race typiske træk er værd at samle på, men en smutter er altid velkommen, har jo selv to af slagsen, men kender deres afstamning og vil bevist aldrig avle videre på dem, hvis det så ellers var muligt.


  • #19   26. aug 2010 lyngdal . - ECHA er jo heller ikke "lige startet"

  • #20   26. aug 2010 Jeg synes det er en god ting at have styr hvad ens hest/pony er lavet af, af flere årsager. Dels mht til arvelige defekter/skavanker - det er nemmere at skemalægge hvis man ved hvad man avler på.
    Dels diverse positive egenskaber - også lettere at skemalægge hvis man ved hvad der ligger bag ens ponys gener.

    Og derudover - når man bedst kan lidt sådan som - f.eks. - connemaraponyen ser ud, så er det da nærliggende at være i et avlsforbund der avler efter dens type og egenskaber.
    Eller kan du jo risikere - hvis du bare avler på noget "tilfældigt" - at den har nogle gener liggende bagved, som den så avler videre, så du ender op med en pony langt fra dit mål.

    Ovenstående sagt, så synes jeg egentlig det er fint nok at have muligheden for at starte et sted i et avlsforbund som DSP f.eks. Hvis man nu står med en god hoppe, som man gerne vil vide hvad der kan komme ud af.


  • #22   26. aug 2010 ¨Hul i hækken
    Åhhh Dansk varmblod er da for hul i hækken, det er jo alle mulige racebla. der kåres dog med papir.
    Ismuler. fjordmuler. araber er jo stort ser de eneste racerene heste


  • #23   26. aug 2010 Nu er min hoppe en blanding af araber og dv men jeg har da tænkt mig at kåre hende som sportsaraber og som dv. Hvorfor? Ja fordi jeg kan og fordi hvis jeg vil avle senere så kan føllene også få papirer smiley

  • #24   26. aug 2010 lungdal - det var ikke den åbenstambog jeg kommenterede, men din begrundelse "alle starter et sted" alle avlsforbundnede er jo ikke lige startet, så de har i princippet slet ikke behov for en åben stambog

  • #25   26. aug 2010 I glemmer lige - mange racer er starter med et hul i hækken føl - dansk sportspony f.eks.
    welsh F. er blandinger, barock m.m.

    Jeg vil sige jeg er heller ikke selv afhængig af det mend et er da ok. hvis hesten kan godkendes og videreføre sine gode gener videre.


  • #26   26. aug 2010 L W - Dansk sportsponyer heller ikke en race, men et avlsforbund..

    De andre 2 er jeg lidt i tvivl om hvad de er, da jeg ikek kender ti ldem


  • #27   26. aug 2010 Ismuler er jo også en blanding af alle mulige slags som i tidernes morgen blev sat af på Island - siden de er døde er det så blevet forbudt at sende heste dertil og det er så idag blevet til det det er - en god og robust hest - som egentlig alle er i familie med hinanden, på island.



  • #28   26. aug 2010 Det er da i håbet om at kunne presse penge ud af en fremtidig køber..

    Ellers er det bare pral.. Ikke andet.. Hesten er jo ligeglad...
    En kåret vallak gver jo feks ingen mening i mit hoved, du kan ikke bruge den til avl..

    Det eneste jeg kan se et formål er hvis man er seriøs avler.. Og der kan jeg kun se fordel, ved at holde øje med sygdom og ikke med hvilke race de er..

    ECHA er desuden også bare godkendt piratavl - Og på en måde så synes jeg faktisk det er fint nok, alle de hingste der ikke får chnacen hos DV og mange af de andre forbund, de får jo chancen hos ECHA, og næsten alt er jo velkommen, groft set...


  • #29   26. aug 2010 . MLC . - Nej det kan jeg ikke, men så er jeg en oplevelses rigere, og hans far er stadig aktiv i avlen, jo flere godt kårede "føl" jo bedre er hingsten..

    Ville du ikek også selv heslt have føl efter en hingst der har en masse godtkårede føl, end efter en med en masse dårlig kårede føl?

    Jeg kan godt kigge ud over min egen næsetip når det kommer til avl


  • #30   26. aug 2010 Atli Foto - Amatørfotograf -

    Det var nu ikke rettet mod nogen bestemt smiley

    Men jo kan godt se hvad du mener, og ja en masse gode føl er selvfølgelig godt... Men ja, kan stadig ikke se meningen smiley
    Ville man ikke få lige så meget ud af det, bare ved at få den bedømt ved et skue?
    Skal den ligefrem kåres for at det er nok?

    Men det er måske fordi jeg ikke gider bruge en masse penge på det, og fordi jeg ikke har en hest med tavle..


  • #31   26. aug 2010 Men når jeg ser en hingst der har mange før der er kåret, så tænker jeg også jamen det er også fint, men hvor er de føl henne?

    Det at de kan kåres, betyder i min verden ikke helt så meget.. synes folk hænger sig alt for meget i de kåringer efterhånden...


  • #32   26. aug 2010 Man kan ikke få vallakker bedømt ved skuer

  • #34   26. aug 2010 Atli- Store hestedag i Roskilde- kan man få bedømt. ALLE heste. også vallakker og blandinger.

  • #35   26. aug 2010 Nu bor jeg så i Fredericia og flytter snart til Haderslev, så Roskilde er ALT for langt væk, og alt for dyrt når der kommer bro og benzin oven i..

  • #36   26. aug 2010 ja det kan jeg godt forstå. Men mon ikke der findes noget lign. i Jylland og på fyn?


  • #37   26. aug 2010 Nej, ikke ud over fjordhestekåringer, men så er det jo heller ikke et skue smiley

  • #38   26. aug 2010 i gørlev (vestesjælland) er der et dyrskue hvor man sagtens kan stille vallakker... så mon ikk der os er lokale dyrskuer i jylland hvor man kan det?!

  • #39   26. aug 2010 Jeg har tjekket de lokele dyrskuer smiley så nej det er der ikke

  • #40   26. aug 2010 Ja altså nogle avlsforbund kan jo også få behov for nyt blod udefra...

    Jeg kan ikke forstå hvorfor det kan genere nogen, at heste uden stamtavle kan registreres under diverse forbund?

    Jeg forstår, at folk gerne vil have deres heste ind i et forbund - specielt når de har en hoppe de gerne vil avle på.



  • #41   26. aug 2010 Måske ligesom en som mig, syntes at avl pludselig er blevet spændende, og hvad der kan komme ud af det.. Jeg købte min første hoppe scarlet for 9 år siden.. Dengang havde jeg slet ikke tænkt tanken om at lave føl på hende.. smiley Men det har jeg så prøvet nu.. Og hun avler super.. Hun er dog ikke kåret, men overvejer at få det gjort.. og eller få kåret hendes datter..

    Jeg syntes det er fedt at man kan få kåret sin hoppe, selvom den ikke har en anerkendt stamtavle, men at man ved hvem den er efter.. Nu har min unghest som halv stamtavle..

    Jeg gør det ikke fordi jeg syntes det er "sejt" som du giver udtryk for. Nej jeg syntes at det er fedt at kunne lave nogen gode føl.. Og når nu man mener eller føler at ens hest laver nogen gode føl, hvorfor så ikke få den kåret, så man i det mindste kan starte et sted.. smiley


  • #42   26. aug 2010 Og ja.. avlsforbundene er jo startet et sted.. Hvordan tror i det er startet op for 100 år siden?? Der er jo kommet flere og flere racer til.. smiley

  • #43   26. aug 2010 Hvad har det at gøre med dem der er idag? Så vidt jeg ved er det ikke nye racer de beskæftiger sig med..

    100 års avlsarbejde burde da ha lavet enret stor genpulje


  • #44   26. aug 2010 Vil lige komme med en lille kommentar !! Selvom nogle forbund tager hopper uden afstamning ind til kåring, kan de lige så let tage den avls kåring væk igen hvis hoppen ikke levere afkom efter forbundets standart !!
    Så ja jeg kan ikke se noget forkert i at få sin hoppe kåret og bruge den i avl hvis den kan levere noget godt til den bestemte race !!

    Se bare på Marzog ( staves ) Anne grethe tornblad red for en del år siden, den hest har vundet utrolig meget for Danmark og er kendt af de fleste dressur ryttere!! Han stod til at blive slagtet og ingen kender dens baggrund!!


  • #45   26. aug 2010 Altså nu er det jo blandt andet ikke så længe siden, at Dansk Tinker Forening opstod her i DK - og da det skete blev der jo taget en del dyr ind som typemæssigt skulle kunne gøre det ud for en Tinker.

    Det nyttede ikke, at man kom med en blanding af tinker og frieser eller lign - men behovet for dyrene var der.

    Jeg tror nok stambogen ér lukket nu - men har man behov for nye dyr, så kræver det en åben stambog.

    Og sådan er alle jo startet op.
    DV er jo også "bare" blandingsheste - hvor man har søgt en bestemt type.

    Vælger jeg at krydse x og x og der kommer nogle fantastiske dyr ud af det, som bliver helt enormt eftertragtede.....jamen så kan der måske være anlæg for en ny type, som siden hen bliver til en ny race.......og sådan er der jo rigtig mange racer af dem vi har idag, der er opstået.

    Så jeg kan slet slet ikke forstå - at nogen kan være så meget imod krydsninger og ejere af disse.
    At de ønsker at være en del af et forbund er da kun positivt og vidner om, at de ikke er komplet ligeglade med hvad de laver...og her finder de tilmed rådgivning og andre mennesker med samme interesse - så hvorfor det skal ses som værende negativt "at mase sig ind" - kan jeg ikke helt forholde mig til.

    Mht til sygdom, så hjælper det da ikke, at vi idag har så megen linieavl, samt ønsker om en vis højde på blandt andet dressurhestene, at vi avler dyr som idag ofte døjer med diverse ryglidelser mm.
    Lækre raceheste - som gennem en ensporet avl ødelægges til "fordel" for menneskets ønske.

    Så er det da langt mere tilgiveligt, at lave en fjord/araber blanding af to stærke og fornuftige racer som tilsammen giver det nogle mennesker ønsker og som ikke sætter afkommets helbred på spil.



  • #46   27. aug 2010 ja det med sygdomme. alt for mange heste bliver ikke ret gammel.. så den med sygdomme kan du ikke bruge til noget.. Hvor mange af hopperne bliver tjekket igennem for sygdomme?? og hvad med avlshingste..

  • #47   27. aug 2010 fordi de vil have kommentarer om hestens eksteriør. Det forstår jeg da 100%. Hvis man ikke selv er dygtig til eksteriør bedømmelse. Min bedstefar var avler og dommer, så jeg har ikke brug for kåring for bedømmelsens skyld.

  • #48   28. aug 2010 Fatter heller ik folk kårer deres heste i feks ECHA, efter min mening er hesten ikke en kåring være hvis den ikke kan kåres i andet.

    Nu er jeg så bestemt heller ik ECHA fan, men fårstår slet ikke man vil bruge et forbund som dem, med så utrolig dårlig omtale.

    Men de kårer jeg faktisk alt, så det jo nok derfor.


    Kan derudover heller ikke ha at folk bare sælger pirat bedækninger..
    Helt ærligt, hvis folk ikke vil betale mere end 1000-1500 for en bedækning, synes jeg slet ikke de skal sætte et føl i verden.
    Kan hingsten ikke kåres er det nok en grund til det jo smiley

    Bare min meninge smiley


  • #49   29. aug 2010 Stald vaseli :

    Martzog stod ikke for at blive slagtet, og dens baggrund er heller ikke ukendt.

    Han var efter Hertzog og avlet med fuldt overlæg på et ret anerkendt stutteri.

    Alt andet er rygter.


  • #50   31. aug 2010 Kjeld: Revall er altså ik halv DV, DV er et fobund som hesten skal være kåret i, eller registreret i for at være DV.

    Og synes da bestemt han begår sig fint til stævner, det tror jeg aldrig folk har sat spørgsmålstegn ved, men derfor mener jeg stadig ikke du bør lave pirat avl.

    Kunne forstå hvis man havde en hest som virkelig har vist noget særligt, feks gået granprix eller lignende, at man får lyst til at avle med den trods den ingen parirer har. Men en hest som springer LA er jo ikke noget særligt, det gør 100.000 andre heste i Dk jo også, hvis ikke endnu flere smiley

    Synes et er fint i har det godt med stævne heste, fortsæt endelig med det, men lad dog de kårede heste, som man VED havd indeholder om at avle.

    I henvender jer derværre også til den lidt ærglige gruppe af avlere som ikke gider/ har råd til at betale for en kåret hingst, og det blir jo nemt, uden at generailsere, de heste som får de knap så sjove liv.


  • #51   31. aug 2010 Kjeld :
    Jeg tvivler ikke på du har køber til Revall hver gang du er til stævne.
    Min underviser? Jeg får ik undervisning af nogen, fik af din rytter 2 gange, men det længe siden. Og jeg skal ikke ha af hende igen, da jeg jo ikke tør springe.

    Kjeld, jeg snakker jo ik om stævner, men om avl, og jeg har da lov at ha min mening for pokker.. Lige som du har din.

    Lad dog være med at blive så sur på mig, det er da bare så barnligt.

    Ja min DV hoppe er ikke kåret særlig godt, det ved jeg. Men jeg vælger at avle på hende fordi hun ER kåret.

    Og vil da bestemt ikke mene Mazzaratti er pirat hingst?, han er jo kåret, ligesom din Samondo. Tror jeg da heller ikke ejeren af ham vil synes om du skriver.

    Hvor er du dog latterlig at sige til din rytter hun ikke må undervise mig pga. jeg har min mening om avl??
    Men Kjeld, jeg får slet IKKE undervisning af din rytter, forstå det dog.

    Og hvor er du dog lang ude at sige til hende at du sælger dine hingste hvis hun underviser mig, helt ærligt er det en børnehave det her??

    Og du skriver at jeg ødelægger din butik?? Jammen for pokker det kunne jeg da aldrig finde på! Og hvordan skulle jeg dog gøre det?
    Fatter bare ikke du er så pisse sur på mig over jeg har en mening om avl.. Har da ikke nævnt Revall før du selv gjorde det, kunne da ikke finde på at "hænge" nogle heste ud.
    Forstå dog at fordi jeg ikke kan lide pirat alv, har det da ikke noget med særligt din hest at gøre, utroligt så nærtagende du er.

    Forstå ikke at alt jeg skriver vender du som noget negativt om dig og dine heste.

    Forresten forstår jeg slet ikke du henvender dig til mig i dette forum indlæg, når du for længe siden har sat mig på filter liste..

    For fremtiden gider jeg slet ikke svare hvis du skriver til mig herinde, gider ik beskyldes for at ødelægge din butik, helt ærligt jeg har godt nok mere fornuftige ting at bruge min tid på.





  • #52   8. sep 2010 for lige at blande mig i diskutionen.
    Jeg købte for 4 mdr siden en dv hingst som er reg i DV men IKKE kåret fordi han ikke er stor nok. Det er også YDERST besværligt og ikke mindst dyrt at få kåret en hngst i DV pga de meget store stutterier som lever og tjener mange penge på deres hingst. Det koster nemt 200-300.000 at få færdigkåret en DV hingst. Det er langt billigere i andre racer, men ikke DV.
    Men.min hingst som er efter De noir og har fuld afstamning er yderst smuk og meget velgående. Jeg kan kåre ham i SH i Tyskland, som netop tager hingst ind i den str og selvfølgelig med fuld afstamning.
    Hvorfor skulle jeg ikke gøre det??
    I dsp må man ikke bruge forædlere som er DV, kun Anglo, araber og fuldblod.
    Eller skal hingsten være max 148 i stg.
    Dv tager kun hingste ind som er over 165 i stg. Hvad gør vi med den mellem str hest som ligger i mellem 148-165??
    I tyskland har de fundet ud af at der er et marked for de heste. Hos os er de bare skrammel. Hvorfor ikke avle GODE heste i den str, som de gør i Tyskland?
    Derfor klargører jeg ham til kåring i SH. Så bliver han EU godkendt som avlshingst og kan benyttes i forbund i DK.
    Bare træls at man skal gå denne besværlige vej.

    Bliver han ikke kåret skal han stadig gå som hingst. Han er nemlig SÅ nem og har et godt temperament. Han er ikke hingstet overfor hopper og går fint med vallakker. Han ligner faktisk sin far sååå meget, på nær højden. Desværre.

    Han kunne være super at bruge til ponyavlere, som ønsker afkom med hestegang, da han gang er yderst stor og med god haseaktion.En rigtig gummibold, også bare i normal trav.

    Derfor synes jeg det er synd ikke at forsøge at få ham kåret.
    Jeg laver gerne piratavl med ham på min oldenborghoppe!






  • #53   8. sep 2010 Mette R

    Men så bliver din hingst jo også kåret med et formål, nemlig at lave føllebabyer!!

    Den bliver ikke kåret, bare fordi?? Tja fordi derfor smiley



  • #54   8. sep 2010 nej han bliver ikke kåret bare fordi at det er "smart"... jeg elsker ham lige så højt kåret som ikke kåret..
    og for den sags skyld også lige så højt hvis han ikke havde stamtavle... hvilket flere af mine heste ikke har.

    jeg vil aldrig kåre en hest bare for sjov. men fordi at den skulle have en bedømmelse til et videre avlsformål.
    Min 1 års kommer dog med ud til bedømmelser fordi hun skal lære det og blive god til det. Da hun skal kåres som voksen og skal indgå i avlen. Men først skal hun være ridehest, så jeg kan bedømme hendes ridelighed.
    Jeg kunne sagtens få papirer på min angloaraber vallak. men hvorfor skulle jeg det når han ikke kan indgå i avlen.???
    Nej kåringen har et formål


Kommentér på:
Alle heste skal kåres..

Annonce