{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
952 visninger | Oprettet:

Træt af overdrivelse {{forumTopicSubject}}

Nu sad jeg lige og kiggede tilbage i gamle forum indlæg Mht. til Trav/galop heste. Der var rimelig mange som kom med nogle udtalelser som overhovedet ikke passede her eller der. De siger nogle forkerte ting og sætter dem i dårligt lys.
Jeg synes at det er helt iorden at have sin egen mening, men når der gælder trav/galop heste burde man kende til området før man udtaler sig. Er så pi*** træt af folk som ikke aner noget som helst.... Mange synes t det er syndt når de tilrides som 1½-2 årige, men de ved åbenbart ikke noget om racen

Skulle bare lige ud med det smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Træt af overdrivelse
  • #1   31. aug 2010
    Jeg mener så at dem der tilrider heste tidligere ikke ved meget om hestene - fordi det er bevist at alle heste udvikler sig ens og ja, nogle tidligere end andre og nogle senere end andre, men det gælder ikke kun race vis.

Undersøgelsen er her og der er undersøgt TWH heste som tilrides tidligt:
    http://www.equinestudies.org/ranger_2008/ranger_piece_2008_pdf1.pdf

Giver ikke noget for traditioner - der er ingenting der kan bevise at de udvikles tidligere men tilgengæld siger denne undersøgelse det modsatte.

• #2   31. aug 2010 jeg mener stadig det er synd, selvom jeg har arbejdet inden for både trav og galop....
    men nogle gange er man bare nødt til at accepterer at sådan er tingene.

en dårlig sammenligning : hvis dressur går ud på at kunne styre sin hest let, med de jælper vi har og det skal være harmonisk, hvorfor skal der så rids med pisk og sporer???
    visse ting er man bare nødt til at acceptere. og kan man ikke det ja så kan man holde sig væk eller gøre noget ved det

• #3   31. aug 2010 Tidligere end 3 års eller 1½-2 års?

Man kan sagtens se forskel på en 3 årig travhest og en 3 årig DV. Man kan tydeligt se at de er længere fremme i udviklingen. De bliver jo også kun kørt til i starten. Der er jo ikke belastining på ryggen eller noget! smiley

• #4   31. aug 2010
    Tidligere end 3års - Men tænker også på dressur/spring og anden sport hvor man udsætter hesten for ridning og samling næsten lige fra dag 1 hvor rytteren er på og forlanger at den efter kort tid skal kunne gallopere på volter og være samlet.

• #5   31. aug 2010 Der er jo ikke rytter på? Det er en vogn som bliver trukket efter. Det giver da muskler.

• #6   31. aug 2010 Jeg tror ikke på at det kan være sundt at tilride galopdyrene og traverne så tidligt.

En 10årig dressurhest er jo i sine bedste år
    en 10 årig galop/travhest er nær pensionsalderen.
    Sådan generelt set- (der er altid rådne æbler på græsplænen.)

Det er der nok en grund til....

det er ligesom med biler hvis man ikke presser dem og hvis man passer på dem holder de længere ;D

• #7   31. aug 2010
    Jeps.. Men mener ikke det er iorden når hestens ikke er færdig udviklet - en lille belastning en gang imellem - ok og tilvænning, ok, men generel træning og belastning før den er 3år nej..

En gå tur jo, tricks, tilvænning af udstyr osv. - ok.

Undersøgelsen fortæller jo netop at hestene ikke er tidligt eller senere udviklet - de lukker alle sammen sammen i knoglerne omkring samme alder. Jo der er afstikkere, men ikke specielt i racer - det er tradition.

• #8   31. aug 2010 Hvorfor snakker du nu om sporer og pisk? Emnet var om Trav/galop heste:)

• #9   31. aug 2010 siden hvornår er der ikke vægt på en travhests ryg????

• #10   31. aug 2010 natacha:
    En trav/galop hest laver da også mere end en dressur hest. Det kan da godt være at en dressur hest skal gå i holdning osv. Men du må da indrømme at den ikke laver lgie så meget som en væddeløbs hest

• #11   31. aug 2010 Rikke
    Der er da ikke den samme vægt på som en dressur hest. Der sidder der jo en hel person. Det gør der jo ikke på en trav hest? Kun når de rider Monté, men de starter med at gå alm. løb

• #12   31. aug 2010 Cecilie- Det kan ikke sammenlignes andet end i træningstid og der bliver en dressurhest brugt mindst ligeså meget.

• #13   31. aug 2010 <b>Cecillie L</b>
    Laver en dressur hest ikke noget i forhold til en løbshest? Det var da det værste fis jeg længe har hørt.
    - Dressurheste skal lære at bære sig selv og rytter rigtigt, hvorfor tror du at de er så muskuløse ?

Jeg synes ikke det er iorden at ride heste der er under 3 år, heller ikke at køre med dem

• #14   31. aug 2010 hvad trækker hesten med i travløb? det er i hvertfald ikke bringen, som andre kørerheste trækker med.

vægtstangs princippet gør at hesten har, vægt på ryggen, og så er vægten ikke fordel som hvis der sad en rytter

• #15   31. aug 2010 Jeg er enig med Natacha Fabricius. smiley

• #16   31. aug 2010 Jeg er imod det på alle måder.. Hvor meget ved du selv.. ? Min stedmor har været på travbanen i 18 år og vi er rimelig enige om at det er ren og skær dyreplageri..

• #17   31. aug 2010 Synes også det er alt for tidligt de begynder..

• #18   31. aug 2010 i øvrigt startes træning af dressur heste langsomt op, deres muskler får lov at blive varme.
    travhesten skridter en omgang, og så traver den.... til afkøling skridtes den en omgang og så tages den, og vaskes.året rundt.

hesten er hverken varmet op eller kølet ned og rigtig mange af dem har ikke grundkondi, de kan kun sprinte

• #19   31. aug 2010 trav hestene tvinges i forkert holdning... hovedet højt og ryggen lavt.... det er unaturligt for alle heste

• #20   31. aug 2010 Rikke.
    Jo det er netop bringen og hele for stykket som trækker. Det er derfor det er godt at ride dem også. Så de får muskler i bagparten også.
    Altså de gange jeg har været på banen har de da fået lov at skridte. Der er andre sted at varme op end banen.

Cawani
    Ved da en del. Rider selv en del trav heste og har været på trav banen. Jeg ved godt hvordan det foregår.

• #21   31. aug 2010 Pernille
    Det kan man ikke bare sige. Alle de trav heste jeg har mødt er hverken stresset eller er bid skræmte. Så ville de nok ikke tage imod biddet vel?

• #22   31. aug 2010 <b>Cecillie L</b>
    Så bliver de jo også redet som 1½-2 års ..

• #23   31. aug 2010 Nej, jeg mener når de har gået trav løb i et stykke tid.

• #24   31. aug 2010 De bliver vendt til vogn og udstyret når der er de der 1½ - 2 år. Og skal så igennem nogle rutine løb osv. De bliver jo ikke "tilredet" når de er 2 år.

• #25   31. aug 2010 Alle trav heste går altså ik' op med hovedet.
    Jeg red engang et sted og naboen havde travheste og hans gik altså pænt ned.

• #27   31. aug 2010 Jeg maa se mig dybt uenig med dig. Jeg er selv ejer af en fantastisk travhest, som desvaerre har meget let til stress, og generelt bliver meget anspaendt ved nye situationer, samt er meget svaer at daempe ned igen. Jeg er overbevist om, at havde hun aldrig vaeret paa travbanen, havde gaaet loeb, og blevet behandlet som hun blev, saa var hun en helt anden hest idag. Hun er redet alt for tidligt, og jeg har efter 3 aar stadig svaert ved at ride en 100% afslappet trav paa hende. Havde hun faaet lov at vaere hest et par aar til foer hun blev tilredet, ville det ikke vaere saadan, det er jeg ret saa sikker paa. Min onkel har travheste der koere loeb, da han anskaffede sig den foerste havde han ikke megen forstand paa det, og jeg sagde til ham: For guds skyld, TIDLIGTS naar den er 3! det gaelder ogsaa haard traening osv. Han koebte den til 6000,- det foerste loeb den loeb, vandt den. Siden da er han desvaerre kommet mere ind i sporten, og hans heste bliver behandlet som alle andre travheste, og vinder kun en sjaelden gang imellem, paa trods af fin afstamning og stort potentiale. Han har ogsaa haft en hingst der blev saa skoer at den maatte afleveres tilbage til avler.

Jeg tror paa at travheste kan undgaa saa meget unoedig slid og mange skader i ben og skaevheder i ryg, men ikke mindst mange traumer.

• #28   31. aug 2010 maria>> travheste i løb render med hovedet højt, heste der ikke går løb og bruges som rideheste, kan trænes til at få hovedet ned.

cecilie>> trav selen er konstrueret uden bringestykke, derfor er det ryggen der trækker, fortøjet er der for at forhindre selen i at glide baglæns. når hestene rides er det oftst i galop for at styrke rygmusklerne.

bidskræmte tja måske, de har i hvertfald lært at når tøjlerne (linerne) strammes skal der løbes.

det er langt fra alle travheste der er streesset. de fleste godt opdraget, og stabile, fordi de oplever mange ting og kommer meget omkring.

jeg har ikke mere imod travsportn end de andre grene af hestesporten. der er selvfølgelig ting jeg ikke syntes er i orden, men det er der over det hele i heste verdenen

• #29   31. aug 2010 jeg udtaler mig på baggrund af mine gang på travbanerne, mit arbejde hos travtrænere, og jeg har 18 års erfaring med travheste.

• #31   31. aug 2010 For lige at vende tilbage til trådstarter, så er det da dumt at oprette et indlæg, hvis det er kun er brugere med erfaring på området, som må svare. Du skriver også, at det er ok at have en mening (om noget man ikke ved en pind om) - bare ikke når det gælder trav/galopheste. Mit svar til dig: det skal du sørme da ikke blande dig i!!! Hvis der er nogen der lægger et emne ud, som jeg har en mening om, så svarer jeg, hvis jeg har lyst. Vi lever i et frit land, og hvis du ikke kan tåle at andre er uenige med dig, så må du lade være med at læse indlæggene.

• #32   31. aug 2010 Kristina >> hvem er I????

folk udtaler sig om brugen af hesten før den er færdig udviklet, og med vores viden om hestens anatomi, vi kommer med vores meninger, og vores meninger har vi ret til at have uanset om du og andre ikke er af samme mening

• #33   31. aug 2010 line om du er 15 eller 17år så har du ret til din mening. uanset hvad din mening bygger på.

• #34   31. aug 2010 jeg respektere andre også selvom de IKKE respektere mig.

jeg forsøger at agumentere for min mening og viden på en pæn og saglig måde.

• #35   31. aug 2010 Giver dig 100% ret Kristina J

• #36   31. aug 2010 NIna E
    Hvor har jeg sagt at i ikke må have jeres mening???? Gider da ikke at have sådanne beskyldninger

• #37   31. aug 2010 Cecilie- Her: Jeg synes at det er helt iorden at have sin egen mening, men når der gælder trav/galop heste burde man kende til området før man udtaler sig. Er så pi*** træt af folk som ikke aner noget som helst.... Mange synes t det er syndt når de tilrides som 1½-2 årige, men de ved åbenbart ikke noget om racen

• #38   31. aug 2010 Gad egentligt ikke læse hele dette indlæg igenne, så læste bare trådsstartes første indlæg...

Det lyder ærlig talt som du intet ved, selvfølgeligt er en 1½-2års hest ikke klar til at ride, det er den slet ikke udvilket til, og nej fuldbloden og traveren er ikke hurtigere udviklet end andre racer!

• #39   31. aug 2010 kristina J>> hvad mener du med sådan en udtalelse, vær så venlig at agumentere for dit udsagn

• #40   31. aug 2010 jeg synes stadig det er tåbeligt at tilride/ tilkøre så tidligt, måske er hestens fysik klar til det (og dog), men hvad med psyken? tvivler da på at en travhests hjerne er mer4e udviklet end alle andre racers i denne alder......

• #41   1. sep 2010 Kristina
    Jeg gider sku heller ikke at kommentere mere. Folk ved åbenbart ikke rigtig alt om sporten. Og jeg argumentere det med alle jeres kommentare .

Natasha:
    Man kan tydeligt se på en trav hest at den er længere fremme i udviklingen. Og i øvrigt putter de alm. bid i munden? Ved ikke lige hvor du har det fra

• #42   1. sep 2010 natasha:
    Jeg skriver burde. Jeg skrive ikke at når det gælder trav/galop sporten må man først udtale sig når man ved alt smiley Læs det igennem først

• #43   1. sep 2010 Jeg mener ikke, at en galophest er tilpas udvokset i 2 års alderen til at kunne gå løb. Dette siger jeg, fordi det er meget almindeligt at galopheste får sore shines i 2-3 års alderen når de er i træning/starter løb.

Jeg ved ikke, hvordan det er med travheste, der trænes i 2 års alderen. Men jeg har ladet mig fortælle, at heste, der venter med at blive startet til 3-års alderen holder længere.

Desværre er det i mange tilfælde sådan, at hesteejerne gerne vil have lidt penge hjem på hestene så hurtigt som muligt, eller de gerne vil afprøve om hesten duer til noget. Derfor bliver hestene presset til at starte i en tidlig alder. Derudover kræver mange af storløbene at hestene starter tidligt :o( For travheste ligger derbyet dog et år senere end derbyet for galopheste (Galopderby er for 3 års heste og ligger i juni måned - Travderbyet ligger i slutningen af august og er for 4 års heste).

Det er ikke alle trav og galopheste, der er stressede - men mange er. Jeg har både oplevet galopheste, der skridtede stille og roligt rundt både før og et stykke tid efter et løb og galopheste, der sveder fuldstændigt op og stresser rundt både før og efter løb. Dette mener jeg både kan skyldes generne og det pres de har oplevet i forbindelse med løb/træning. Eller sagt på en anden måde: Nogen kan tåle det og andre kan ikke og forkert træning kan ødelægge en hest både fysisk og psykisk.

(",)

• #44   1. sep 2010 Cecilie L- Har aldrig sagt noget om noget bid.

Eks. Du burde ikke have hest.

Vil du ikke mene at min mening her er at du ikke bør have en hest?

og du skriver at folk ikke burde udtale sig om noget . . . . ......

Er det ikke det samme som at sige folk skal knytte kebaben og blande sig udenom?

• #45   1. sep 2010 Cecilie: En 2års traver er ikke længere fremme i udviklingen end andre racer, det er rent fakta!

• #46   1. sep 2010 Karina: De er helt sikkert seriøse omkring deres heste og deres træning, men kig på forskellen på hvornår en fuldbold eller traver bliver kasseret frem for en dressur hest.
    fuldboldshestene topper når de er 4 maks 5 og bliver derefter kasseret pga. skader eller andet ''sjov''
    De regner ikke med at den skal holde hele livet, men ind til den ikke kan præstere mere og den kan den ikke mere når den er 4, pga. der er de helt smadret eller ikke gode nok mere.

En dressur hest topper når den er 12 ..

• #47   1. sep 2010 Karina
    Det er svært ikke at tage det personligt når folk er lidt stride og skriver på en nogle gange nedladende måde (:

• #48   1. sep 2010 hesten er for professionelle, en penge maskine, der skal yde på toppen og jo før vi når toppen, jo hurtigere får vi penge. der er ingen penge i at lade dyret gå til den er min 3 år. når dyret ikke længere kan yde på toppen bliver den kaseret.

• #49   1. sep 2010 Cecilie: Du er da selv lige så nedladende i dit start indlæg, du må da forvente at få tilbage af samme skuffe som du giver af!?

• #50   1. sep 2010 Shella
    Hvordan kan det så være at hende jeg rider hos har en traver på 10 år som stadig går løb og har gjort det hele sit liv? Hvordan vil du forsvare/forklare det? Og nej, det er ikke et tilfælde!!

• #51   1. sep 2010 Rikke
    Nej, men der er heller ingen penge i at ødelægge den som 4 års Vel??

• #52   1. sep 2010 Shella
    Jeg siger bare at jeg er træt at folk som udtaler sig om noget de ikke ved og sætter dem i dårligt lys. Det er da ikke nedladenede?

• #53   1. sep 2010 Natasha:
    Det er da fordi du sletter dine indlæg? Du har skrevet en del flere end dem som du kan finde her smiley

• #54   1. sep 2010 Cecilie ved ikke hvem der slettter dem, men jeg gør ikke- Jeg står altid ved hvad jeg skriver/siger så kunne da ikke drømme om at slette et indlæg.... Er lidt over 15 år søde ven. Der fungere verden lidt anderledes...

Du tror du ved alt- det gjorde jeg også da jeg var 15, men du bliver heldigvis klogere (hvis ikke er livet sku for kedeligt)
    Så lad vær med at være SÅ påståelig for det kommer tilbage og bider dig i *øven ;D

• #55   1. sep 2010 faldt lige over hvad Pernille A skrev længere oppe- mon ikke dit svar til mig, skulle have været til hende.?
    Igen lad vær med at tro du ved alt og være så påståelig for du kommer aldrig nogensinde til at have ret i alt sådan er livet .

nej og tænkt sig en 2åring presses på travbanerne til det ypperste
    kan godt forstå benene står tidligt af

man cykler sku da heller ikk med en hund på 1år
    blot et exempel fatter ikk folk kan se det synt
    og alle de underlige bid og gesimpser de propper i munden på de stakkels travheste kan godt forstå de har bid skræk og stressen lyser ud af øjene på dem bag de sulkyer

• #56   1. sep 2010 De er bare forsvundet smiley
    -Det gider jeg slet ikke at diskutere med dig

• #57   1. sep 2010 Jo det skulle det, men så blev du da også lige lidt klogere (:

• #58   1. sep 2010 hvad om i prøver at holde det i en pæn tone!!!!!

når man lægger noget ud på world wide web, så må man forvente at folk svarer, og de svar man får er ikke altid dem man ønsker..

du har fuldstændigt reet til dine egne meninger, men det skader aldrig at "lytte" til mennesker med lidt mere erfaring, og om ikke andet så livs erfaring

• #59   1. sep 2010 Rikke
    Som sagt har jeg heller ikke noget i mod at man har sine egne holdninger. Synes bare det er noget fjat når det ikke passer.
    -Jeg kan skam også godt lytte til andres erfaringer. Men nu ved sådan set også en del om trav sporten. Også selvom jeg er 15 år. Hvad med at i måske ændrede jeres syn på også unge?

• #60   1. sep 2010 Rikke syntes skam også det er i orden at folk svarer på hvad JEG skriver- men de skal ikke bruge mit navn som svar til noget andre har skrevet. Jeg kan ikke stå inde for hvad alle andre herinde skriver og vil ikke have mit navn "svinet til" fordi folk ikke læser hvem der skriver hvad eller fordi folk tager fejl smiley

• #61   1. sep 2010 Jeg har da over hovedet heller ikke svinet nogen til ? Det er vidst bedst hvis jeg snart sletter dette indlæg smiley

• #62   1. sep 2010 skal lige spise men vende rlige tilbage med svar til jer begge

• #63   1. sep 2010 nej nej Cecilie- den var heller ikke myntet på at du havde skrevet noget grimt, men hvis folk tror jeg har skrevet det Pernille har skrevet er det mig der bliver høvlet ned.

• #64   1. sep 2010 Det var godt nok sent, men velbekommen. Jeg smutter i seng nu ( ja tidligt) men har haft en mucho hård dag. Nat nat Hg

• #65   1. sep 2010 Okay, det er jeg glad for at høre:) Jamen velbekomme og sov godt (':

• #66   1. sep 2010 ja manden har været til fodbold, derfor sen mad...

godnat natacha sov godt.

at holde en pæn tone, var ment til jer begge, faktisk til os alle.
    at begynde at bruge alder som agument er i mine øjne et personligt angreb, at fortælle folk at de bør blive klogere er også et personligt angreb.
    vi handler alle og udtaler os på baggrund af vores viden og erfaring. og min erfaring kan ingen tage fra mig.

jeg lytter skam til jer unge, og jeg har forståete at du Cecilie ikke mener at der er noget galt i at starte væddeløbere tidligt.

• #67   1. sep 2010 og at slettte indlægget, nej det syntes jeg ikke, det er kun godt at vi får snakket om forskellige emner.
    så længe vi holder en pæn tone

• #69   2. sep 2010 Jeg skal ikke kunne sige noget om hvorvidt travere/fuldblod er hurtigere udviklet end varmblods. Men min traverdreng voksede en del fra han var 2 til han var 3 og igen fra han var 3 til han var 4. Fuldblodshestene, som jeg har kendt, var heller ikke færdigudvoksede som 2 års.

(",)

• #70   2. sep 2010 den første traver jeg havde var meget langsom i sin udvikling, og jeg gik først i gang med tilridningen af hende da hun var 5år. jeg købt hende om 3 års, men hun lignede ikke andet end et stort føl.
    da jeg var ho travtræner, både på bane og hjemme, lignede hendes bestemt heller ikke nogle dere var udvilket nok, i en alder af 2

• #71   2. sep 2010 Jeg kan så sige det modsatte at alle de ungheste som jeg har set og nogle redet. Har været enormt udviklede og store i det. Ohara ligner heller ikke en unghest på trods af at hun kun er 4 år (:

• #72   2. sep 2010 nej at dømme ud fra de billeder der er i din profil, ser hun fin ud. lidt barnlig i sit hovede, men det gør mange af traverne.

min anden traver var såmænd også med i sin udvikling, og hun blev også startet tidligt

• #73   2. sep 2010 Kristina J- Man kan ikke dømme sådan noget ud fra billeder. og slet ikke bevægelsesbilleder, jo de ser færdige ud hvis man kigger på muskler, men der er jo også et skelet derunder ;D og der er ingen heste hvor skelettet har sat sig som 2 års og det er facts.

• #74   2. sep 2010 Det sidste link du har sat ind (med salgsheste) er meget godt eksempel- Længere nede er der en Hoppe NO fra 2008
    På Bevægelsesbillederne ser hoppedyret faktisk ret færdigt ud, men på billederne hvor den står stille er det über tydeligt hvor skæv den er.

• #75   2. sep 2010 Kristina J

Vis mig to billeder af den samme travhest som 2 års og som 3 års, hvor man kan bedømme dens højde osv

Varmblodsheste kan også ligne fuldvoksne som 2 års:
    (link fjernet)
    (link fjernet)
    (link fjernet)

(",)

Kommentér på:
Træt af overdrivelse

Annonce