11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
" Gennemsnitsalderen på heste er 7år " {{forumTopicSubject}}
Nej den er ikke. Det er en oplysning hvor 1 fjer er blevet til 10 høns. Den artikel jeg vil mene folk har fået det fra, til at starte med er denne:
(link fjernet)
Hvor jeg lige selv har fundet ud af at jeg også har tolket lidt forkert, af hvad jeg huskede. Troede det var heste hvor forsikringen var udbetalt.
Citat: " Citat:
"Den almindelige opfattelse blandt autoriteter (nøjagtig statistik findes ikke) - og min erfaring som praktiserende hestedyrlæge - er, at hestene gennemsnitlig fra 7-års alderen må holdes på benene ved behandlinger af dyrlæge, anvendes som "skovturshest", pensioneres eller aflives - hvis man har en forsikring, har brug for pengene og iøvrigt ikke har råd til at pensionere den."
Hvis der er nogen der har andre kilder eller noget så kom frit frem! For at læse det hver gang, uden noget bag - det er der ikke noget ved.
sep 2008
Følger: 80 Følgere: 80 Heste: 9 Emner: 120 Svar: 778
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeps, længe leve at være kilde kritisk
dec 2007
Følger: 128 Følgere: 102 Heste: 8 Emner: 60 Svar: 672
-jaé undskyld, men helt ærligt! haha, det passer jo ikke :).
aug 2008
Følger: 67 Følgere: 67 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 590
syntes det er for meget den artike
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 62
mar 2008
Følger: 74 Følgere: 78 Heste: 13 Emner: 24 Svar: 1.477
Men jeg har aldrig haft en hest der døde, mens den var under 10.
Det kommer jeg til inden længe, men min ældste hest er shetlænderen Lotte på 39.. Så altså.. Tror ikke på det ((-:
jan 2009
Følger: 37 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 55
Desværre har jeg også fået den info at vores heste har en levealder på gennemsnit 7 år. Og det er fra min dyrelæge jeg har denne info. Nu skal i huske på at det er et gennemsnit, og ikke at alle heste kun bliver 7 år.
Men ja desværre bliver mange heste aflivet inden de fylder 7 år, og kender da også selv til nogle hendelser, hvor hesten er blevet aflivet pga skader i en alder af 5 år. For dem som er rytter på hyggeplan findes der heste som er 20 år gammel. Og hvor er det da bare fantastisk dejligt.
MEN der findes desværre mange heste som bliver smidt ud til højre hvis de ikke kan følge med i deres uddannelse, eller hvis de får skader af at blive presset for hurtigt frem i deres uddannelse.
Jeg kender desværre også til tilfælde hvor man har fået aflivet sin hest, for at få forsikringspengene. Og fordi man ikke syntes andre skal eje hesten. MEGET IMOD MIN HOLDNING............
sep 2008
Følger: 80 Følgere: 80 Heste: 9 Emner: 120 Svar: 778
Mine heste er 13 og 15 år og lever i bedste velgående.
Har måtte aflive 2 heste, den ene som 20 årig og den anden som 12 årig.
maj 2006
Følger: 72 Følgere: 70 Heste: 2 Emner: 33 Svar: 636
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.788
Jeg har kendt/kender mange heste der er blivet over 15.
Og min egen, som bliver 16 idag, er i sin bedste alder, og skulle gerne have MANGE år endnu.
Meen, hvis heste kun bliver 7 i gennemsnit, ville man ikke kunne nå at ride dem op på højt plan, og de spanske heste ville dø for de er helt færdig udviklet, de er nemlig først helt færdig udviklet når de er 7-8-9 år.
Så den tror jeg squ heller ikke helt på. xP
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
http://www.dhfo.dk/
her er link der mener, at gennemsnits alderen er 7 år
da jeg for 12år siden fik a vide at det forholdte sig sådan, var det ud fra en tysk undersøgelse
sep 2009
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
Mange heste bliver så fremavlet at hestene får de kvaliteter mange ønsker ved en ridehest. Men meget af det oprindelige ''hest'' forsvinder. Dermed for de lettere skader. Samtdig ser vi jo også rigtig meget kissings spines,heste, som ofte bliver aflivet på stedet i tidlig alder, når man finder dette.
Ja ridningen er også en indvirkning, men dårlig ridning ville formegentlig ikke give skader i samme grad, på mere robuste heste. Iforhold til hvad det gør på hvad vi idag kalder en ''Atletiker'''
sep 2009
sep 2009
maj 2004
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 2.588
Sammenlign det med at en 50 kg person fik yderligere 150 kg og skulle gå og bære på det... det kan benene ikke holde til.
Blogger
Følger: 157 Følgere: 175 Heste: 12 Emner: 1.027 Svar: 4.560
Jeg har snakket med min kusine om denne gennemsnits alder, hun er uddannet dyrlæge, og hun siger alle forsikrings selskaber har disse gennemsnits aldre udregnet, det er jo en forretning.
Forsikringsselskaber laver foster forsikringer, hvilket vil sige de udbetaler på heste, der endnu ikke er her.
Så er der unghestene med medfødte fejl, der gør det uansvarligt ikke at aflive, eller der har fået skader under leg på folden, kolik osv.
Når en uanvendeligheds forsikring udbetales, tæller det ved selskabet som at hesten er død.
Langt de fleste selskaber opsiger forsikringerne, det år hesten bliver 16, hvilket vil sige, i deres statestik findes der ikke heste over 16, men de bliver jo heller ikke registreret som døde, men stopper bare med at eksistere ved dem.
Det vil sige gennemsnits alderen for at heste der bliver udbetalt forsikringspenge på er 7 år, hvilket er noget meget andet end gennemsnits alderen på vores heste, vi har derhjemme.
" Gennemsnitsalderen på heste er 7år "