{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.282 visninger | Oprettet:

Allerede gammeldags?!? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen, dette er ikke en diskussion om rigtigt eller forkert, eller har ret og ikke ret. Dette er et spørgsmål vedrørende trends og synspunkter, omkring omgang med vores allesammens højtelskede heste. Jeg er efter 8 års pause vendt tilbage til hesteverdenen igen, og gud hvor er det skønt:) Men det første jeg er blevet opmærksom på er den nye, meget bløde tilgang til hestene. Bidløs, Bomløs, Oceaner af tid på (almindelig og grundlæggende) opdragelse, (og som jeg ser det) utrolig mange "problemheste" som i bund og grund ikke har problemer. Og inden nogen begynder at kritisere mig for evt. uenigheder i holdninger, vil jeg gerne fortælle lidt om mig selv. Jeg har arbejdet med alt imellem Shettere, Is, Fjord, 2'ere. 1'ere, blandinger, renracede, Olden, Trav, Gallop. Gamle, Unge, Midt imellem. Hingste, Hopper og Vallakker. Redet med diverse mellem Hacka til Pelham. Og jeg har ALTID opnået gode resultater med mine trænings og opdragelsesmetoder. Minus én vallak, som ganske enkelt hadede at være ridehest, og det måtte jeg jo repektere;) Jeg var ung rytter da Monty Roberts virkelig blev IN, og der troppede den ene hestehvisker op efter den anden. Samt fokus på adfærd og psykologi. Nå, det bidragede selvfølgelig til at præge min omgang med hestene, brug af kropssprog, mere træning fra jorden, osv. Sammen med en eminent ridelære som lærte mig virkelig at ride med kroppen og kun bruge tøjlerne som sytråde, syntes jeg selv min basis er solid;) Og ved træning af div. heste er der altid blevet fokuseret på den enkeltes personlighed og behov. Svagheder og begrænsninger. Nogle skulle tages meget blidt, og andre skulle ganske enkelt bare have et rap i røven for at komme på plads. OG NU kommer vi til det. Som jeg opfatter manges meninger er det direkte dyreplageri at sætte sin hest på plads, på den ene eller anden måde? Det virker som om dyrene er blevet gjort til porcelæn som kan gå i stykker. Horsemanship er lavet om til, NUL røre putte, du skal have hesten til at forstå. Men du må ikke sætte den på plads! Og hms, består jo blandt andet i at man tager føreheste rollen og bestemmer.
Jeg har stor respekt for at man gerne vil gøre sit ypperste for sin hests velbefindene!! MEN, er det mig som er totalt gammeldags i mine principper, på trods af at de altid har fungeret godt, også til hestenes fordel. ELLER er omgang og synspunkter blevet gjort fuldstændig hysteriske og misforståede for en stor del (undskyld mig) nye og yngre hestefolk?
Dette blev måske lidt kludret, håber I forstår min hentydning med spørgsmålet:)
Hvad mener I? Og begrund gerne hvorfor og hvordan i har jeres synspunkter..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Allerede gammeldags?!?
  • #1   2. sep 2010 Bliver meget forvirret over din meget laaaaange tekst desværre...

    Men ja ridningen hovedsageligt forandre sig fra dag til dag og der er desværre ikke noget at gøre smiley Men må følge med strømmen eller lade værre hehe


  • #2   2. sep 2010 Jeg er enig på sin vis

    mange har den holdning at mennesker og heste er venner... kan kan slet ikke lade sig gøre, da mange opfatter dem som menneske-venner. En hest vil aldrig kunne være ven med et menneske, på mennesket præmiser.
    Heste har slet ikke den tankegang

    udover det er mange virkelig blevet bange for at hesten ikke kan lide dem eller direkte hader dem hvis de gør noget forkert - hvilket er fuldkommen absurt da hesten slet ikke kan tænke i de baner

    Jeg mener at når man har med heste at gøre må man sørge for sin egen sikkerhed, men hvis man ikke kan holde styr på hesten på anden måde end at slå og være voldsom så skal man ikke have hest

    Tror der er kommet mere fokus på problemet med voldsom træning, fordi konsekvenserne af hård træning nu også er kommet frem. Der er kommet mere viden og folk begynder nu at indse deres fejl

    Jeg mener ikke man kan sætte en hest på plads, da dens tankegang slet ikke er udviklet til sådan en handling
    du kan fremme og minske forskellige handlinger hos hesten ved at reagerer på samme måde hele tiden, men heste kan ikke lige som os mennesker se en konsekvens af deres handlinger


  • #3   2. sep 2010 stavefejl og ord-ombyt er gratis

  • #4   2. sep 2010 Ja den er lang desværre, men ville også gerne forklare mig:) Altså, det jeg er nysgerrig efter er: Folks holdninger til det, er de "gamle" metoder "onde". Eller er de nye metoder egentlig mere skadelige med evt. misforstået blødhed?

  • #5   2. sep 2010 Ja synes også at heste er ved at blive til porcelæn!, hvis jeg ikke sætter en bette ungponyer jeg rider på plads med et rap i røven når han bukker med mig, så ville han bare overtage magten. Det gør han nemlig når man IKKE viser hvem der bestemmer.

  • #6   2. sep 2010 jeg er af den holdning at de helt gamle ridemetoder var gode (akademisk osv)

    men den nye ridning hvor det hele gælder om at komme til top hurtigst muligt - ligemeget konsekvenserne - er jeg stært imod

    LDR (low deep and round) er en metode som hurtigt får hesten til at se godt ud, men ved at få unghestens hals for hurtigt bøjet mister man ryggen og bagparten
    hvis man ser de moderne rytter vil man se en meget effektiv forpart mens bagparten bare følger med


  • #7   2. sep 2010 heste skal sættes på plads en gang imellem efter min mening. Specielt hvis man ikke gør det med hingste kan de blive et meget stort problem.

  • #8   2. sep 2010 Kunne ikke være mere enig med dig. Heste er forskellige, og skal opdrages forskellige !

  • #9   2. sep 2010 Jeg er hellt enig med at folk idag ser heste som pocelæn der går i stykker af at sætte dem på plads.

    generalt har folk glemt hvad ordet HSM betyder, og hvis folk gad sætte sig ordentlig ind i det idag tror jeg heller ikke vi ville have så mange "problem" heste.

    Synes folk burde læse "at danse med heste" af Klaus Ferdinand Hempfling, han har en rigtig god måde at beskrive hestens væsen på. I en hesteflok er de mange individer siger han, som er nødvendig for hestens overlevelse, men i virkeligheden har hesten kun nære forhold med en maks to andre heste som ligner den af indre og ydre.

    Han siger at hesten er en blandning mellem en hund og en kat, hunde har brug for en fører og en der altid dominere for at sikre overlevelse (ligesom os og heste) og katten skal man kæle for vinde dens tillid (ligesom vi skal blive den ene hesten føler som "ven")

    Det er en hårdfin balance mellem det, og som han siger kan opdragelsen af en harmonisk hest ikke finde sted uden en form for dominans, fordi andet vil gøre hesten skrup forvirret og skabe en hest som ikke gider os, da vi sender for mange misvissende/forvirrende signaler til den, som vi ikke selv er klar over.


  • #10   2. sep 2010 Simone: Lige der jeg ville hen! Dominans betyder ikke tæske hesten på plads, men konsekvent vise den den rigtige vej. Og dominans er SÅ vigtigt for hesten, som netop er et flokdyr:)
    Men hvorfor er Hms blevet så misforstået? De "nye" metoder gør efter mit hovede mere skade end gavn. Kom nu I som er uenige med de "gamle" principper. Fortæl jeres synspunkter:)


  • #11   2. sep 2010 tror det er fordi at der er kommet så mange underformer for det, folk der har opfundet deres egen metode, uden at tænke på deres kropssprog og de signaler der virkelig sendes.

    Det er blevet så in at kunne kalder sin hest HSM trænet, selvom folk ikke har fået undervisninger og indforståelse med at det ikke er øvelserne der er det væsentlige, men de signaler vi sender som "leder" men også som "personlig ven".

    Folk tror efterhånden at horsemanship kommer med en rebgrime og nogle tricks. Enhver hest kan lære dette ud fra mange forsøg, men jeg tør vædde med at mange heste har lært sig til det ved at gætte, og ikke læse hvad den skal ud fra kropssproget.



  • #12   2. sep 2010 Jeg vil sige jeg er meget enig i det med, at mange folk idag behandler deres heste som porcelæn. Og alt er sådan noget pusse-nusse lille pige noget. Personligt har jeg bestemt IKKE noget i mod at klappe hesten en ordenlig en hvis den laver noget der kan gøre skade på nogle. Min ejen for eksempel, har det med at hvis der er noget der ikke lige passer hende når man står og strigler hende, løfter hun forbennet helt op, og "sparker" ud med det, eller hvis man spænder gjord (hun er overbevist om hun dør når den bliver spændt), bider hun ud efter mig, og når man renser baghove på hende, har hun det man at sparke bag ud. Når hun laver en af dem, eller noget andet, så får hun altså bare et klap, og så er jeg enlig ret ligeglad med hvor mange der ellers er i stalden. Og ja, jeg har fået MANGE blikke, når jeg har klappet hende en, netop fordi folk, specielt de yngre ryttere, er begyndt at behandle hestene som porcelæns dyr. Jeg har også lagt mærke til at mange faktis ikke klapper deres hest en mere, ikke engang et lille dap, men bare kommer med et fesent "fy".
    Satte jeg sådan en til at passe og træne Blanca i bare en uge, ville det gå helt galt allerede første dag, hun ville starte med at tage røven på dem, og når de så siger fy, ville hun (hvis hun kunne tale), glo på dem, og sige, "luk da røven, du bestemmer sgu ikke over mig!"
    Bruger man det er nusse-pusse/heste-er-lavet-af-porcelæn, på hende, ville hun tilsidst gå hen og blive farlig for den der nu arbejdede med hende. Hun er en hest der kræver en hård og bestemt hånd!

    Så hvad det angår er jeg også meget gammeldags.. xD


  • #13   2. sep 2010 Jeg syntes det er dejligt at komme tilbage til en sport, hvor der er sat fokus på for hård behandling af dyrene. Men har så også registreret at der bliver jo totalt ramaskrig hvis der bliver vist links med træning af dyrene, eller andet som velmenende folk finder forkert, selvom det i mine øjne hverken er skadeligt eller giver hestene mén. Men tværtimod er med til at genoprette deres psykiske balance. Og der er ikke meget plads til en smule afvigelse fra hvad der idag betegnes som værende korrekt.

  • #14   2. sep 2010
    Og jeg syntes så at folk har for travlt med at skælde dem ud der bryder normerne og ikke følger med mængder og klapper resten på ryggen, men stopper op og siger fra, at det ikke er okay.

    For muligt nogle mener noget andet og at de der kritisere ikke har noget at ha' det i - men det giver jo ikke dem ret? smiley Heller ikke selvom de har været i heste verdenen i mange år.


  • #15   2. sep 2010 Jeg syntes kun det er godt, at der er kommet meget fokus på at træne sin hest ud fra principperne om godt horsemanship. Bl.a. at folk sætter sig ind i, hvordan hesten psykisk fungerer.
    Jeg har mødt mange hestetrænere på min vej, og mit indtryk er bestemt ikke at folk er overpylrede og at man nærmest ikke må røre hesten som du skriver. Men der har tværtimod været meget fokus på at være konsekvent i sin træning for at kunne træne hesten for lette signaler.
    Selvfølgelig er der nogle heste hvor man nogengange må tage hårdt ved for at den lystrer, men det bør altid foregå på en sådan måde, at hesten kan se en mening med det man gør, at man f.ek.s igennem negativ forstærkning forstærker en mindre signal med et kraftigere for at få respons.
    Man skal lade værre med at se hesten som et væsen med menneskelige egenskaber, og derfor nytter det ikke noget at straffe den sådan på må og få i, f.ek.s ved konflikadfærd, hvor hesten i øvrigt ofte bliver beskyldt for at "prøve rytteen af", "være fræk" eller "stædig" (hvilket i øvrigt er en meget gammeldags holdning). Her mener jeg jo, at man bør gå tilbage i sin træning og se hvad det er, der forudsager adfærden.


  • #16   2. sep 2010 Det at bryde normerne er jo netop det, der har gjort at der er fokus på, at man ikke længere knækker hestene i træning. Så at bryde normerne er en god ting, og det skældes der ikke ud på. Og selvom man har været i hesteverdenen længe bliver man altid klogere. Det er vigtigt at være åben og modtage uden at være fordømmende:) Det jeg efterspørger er netop svar på de nye principper. Det er ikke ensbetydende med at jeg ændrer min holdning i forhold til mine grundprincipper. Men så har jeg mere indsigt i forholdene omkring det og kan dermed lære mere nyt.

  • #17   2. sep 2010 Katja: Hvilke "nye" metoder har du stiftet bekendtskab med?? Kunne være interessant at høre..

  • #18   2. sep 2010 Det jeg tænker på er netop at folk ikke tør/vil være konsekvente i forhold til deres hest, hvor man tidligere nok var lige hurtig med at sætte hesten på plads fysisk er det nu gået i den helt anden grøft. At hms er blevet misfortolket i forhold til de grundlæggende begreber, hvor man leder hesten er man nu istedet på lige fod med den. Det du skriver er jo positivt, og jeg er enig med dig. Jeg er simpelthen interesseret i at høre om der er flere der deler min opfattelse, og hvis ikke, hvad er så deres erfaringer:)

  • #19   2. sep 2010
    Man tænker anderledes pga. forskining smiley

    Man ved nu at hesten ikke kan multitarske, man ved at den ikke kan tænke rationelt og det vil sige den kan ikke være fræk, være stædig, ond, dum, se dig som leder eller andet med vilje.

    Men man ved at heste handler ud fra instinkter, tillært adfærd og derefter kan der så også være smerter, frustration, signal forvirring/at hesten ikke forstår en.

    Så derfor, nej jeg straffer ikke konsekvent hesten - vil hellere finde ud af hvorfor den gør som den gør og løse det.


  • #20   2. sep 2010 Tak krikken. Der var et udspil og et svar der gav mening.

  • #21   3. sep 2010 da jeg for mange år siden stiftede bekendtskab med "hestevisker" verdenen, var de ting som i snakker om idag, at hesten ikke kan være fræk,dum osv allerede fremme. jeg havde en fantastik træner, der formåede at lære folk at forstå hestens adfærd. og via træning ændre dens adfærd, uden vold. alt dette foregik med at være konsekvent, og gentage om og om og om igen. at stille krav til hesten, men ikke højere krav end man vidste at man havde styr på det og selv var sikker i sin sag. dettte havde en afsmittende effekt på hestene.

    hendes træning var langt fra hvad jeg havde lært i min tid som rytter, og det var en helt ny verden, væk fra slag og tvang. aldrig siden har jeg slået min hest, eller bundet den ind med,chambon,glidetøjler eller andet

    jeg er nokk også gameldags men jeg vælger at bruge, de metoder jeg lærte den gang. og jeg vælger at bruge min træners overbevisning om at der ikke findes problem heste, men problem mennesker

    antallet af "problem" heste er ikke steget og antallet var højt allerede den gang.



  • #22   3. sep 2010 ja. Men der er så forskel på at bruge disse metoder, som jeg også selv forholder mig til og praktiserer, og til den opfattelse at man er decideret ven med hesten. Med kropssprog tager man jo kontrol, man bruger sin holdning og bevægelser til at kommunikere med hesten. Og man undersøger jo altid hvorfor dyret reagerer som det gør, smerter, skader forkert håndtering etc. Det jeg er blevet slået af er tilgangen af fx. hms. At det mere eller mindre er blevet allemands brug vidner jo om interesse for velfærd. Men det virker som om meget af det grundlæggende er gået i glemmebogen. Hvorfor og hvordan man egentlig udnytter det bedst. Og hvad det i sin helhed går ud på, ved at skabe samarbejde med hesten, men stadig bevare kontrol og lederfunktion.

  • #23   3. sep 2010
    Horsemaniship er også blevet et misforstået begreb.
    Da horsemaniship egentligt bare er ens omgang med hesten, at være omkring den osv. - dv.s man kan ikke træne decideret horsemaninship.

    Så selv folk der siger de ikke træner horsemaniship - laver det jo i og med de omgår hesten, da horsemaniship bare handler om omgang med hesten.

    Men begrebet er blevet lavet meget om til at hvis man træner jordtræning ( fx. de 7 lege ), andre ting fra jorden, fx. øve sig i ikke at være pange for plastic - så træner man horsemaniship.
    Nej, egentligt ikke.


  • #24   3. sep 2010 Krikken. Netop. Det er en omgangsform. Der jeg bare gerne vil hen er at efter 8 års total stop fra hesteverdenen, er holdningsændringen jo meget markant, og ærligt indrømmet, nærmest fanatisk i mine øjne. Jeg husker hvordan man blev grinet af når man forsøgte med en anderledes tilgang end normen. At de som grinede efterfølgende måtte bide det i sig igen er jo anden sag;) Hvor det jeg bla. lærte var at man skulle ned på hestens niveau og forstå dens natur, og agere der udfra. Virker det som om det idag går ud på kun at fremvise tricks, at man ikke må tage fat i sin hest på hverken den eller anden måde og alt kan klares med et stykke reb, og helst uden. Det virker mere som en trend, end som noget der egentlig bliver praktiseret ved at man går ind i hestens natur. Forstår I min vinkel?

  • #25   3. sep 2010
    Syntes nu ikke det er en trend - der er bare blevet mange bidløse, dette fordi at det er kommet op, vi har internettet og deler viden og glæde også er der mange der har tænkt " Hey, det vil jeg da prøve! " og har så syntes om det.

    Tror du generealisere meget og er meget " woooow, tag det lige roligt " fordi det hele er så nyt for dig. Så derfor syntes du det nye er meget dominerende, selvom de nye ting, ikke er så store endda hvis du kigger rundt på hestene - så er der skam mange tradiotionelle der ikke laver tricks og er bidløs.

    Så syntes egentligt det er dig der er lidt gammeldags og lidt " Av, det er farligt, av, gå væk nye ting! " bare fordi at tingene har ændret sig og folk nu interessere sig for andre ting smiley


  • #26   3. sep 2010 Hm, syntes nu ikke jeg generaliserer. Tværtimod, er jo netop nysgerrig for at få mere viden. Skeptis har alle ret til. Og havde jeg ikke holdt pause var jeg måske ikke engang bevidst om ændringerne som sådan. Men det er jeg nu engang, og det er spændene at se udvikling. Og for den sags skyld at høre andres mening og opfattelse af det.

  • #27   3. sep 2010
    Generaliseringen er det jeg tolker af det du skriver smiley - tolker også at du syntes det " lidt for meget " med alt det nye noget, det er bare noget pjat!
    Men jeg kan jo sikkert sagtens tolke forkert smiley


  • #29   3. sep 2010 Katja og Musse. Tak for indholdsrigt og uddybende svar. Jeg er totalt blank med den nye forskning, men det giver da en forklaring. Og at LDR/rollkur har vundet indpas lyder da på mig lidt skræmmende og ærgerligt. SÅ, det er virkelig meget til den ene eller anden side, sådan overordnet, velfærd kontra resultat.

  • #31   3. sep 2010 Tror aldrig det skader at lære nyt. Bare man bruger sin sunde fornuft. Og hesteverdenen kommer aldrig til at nå til enighed, både mennesker og heste er vidt forskellige. Men har da følt mig lidt lost, og vitterlig tænkt "Hva Faen er der lige sket her" smiley

Kommentér på:
Allerede gammeldags?!?

Annonce