9. jun 2008 Følger: 66 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 34
Klippes? Ja eller nej? {{forumTopicSubject}}
Nu har min lille pony faktisk allerede fået vinterpels, og det er derfor snart tid til at klippe ham, for hvis jeg venter for længe, går klippemaskinen jo i stykker d:'
Kort før sommerferien blev han bidløs, så han skal ikke starte nogle stævner i vintersæsonen, men han skal stadig ride meget seriøst derhjemme. Altså i dressuren rider han jo alle ponyøvelserne, og skal stadig springe baner på 1m-1,10m.
Jeg har bare hørt at det skulle være mere behageligt for hesten, ikke at være klippet.
Men de to sidste år jeg har haft ham, er han blevet klippet.
Men hvad synes i? hjææælp! (:
Så! Hva' synes i? skal han klippes eller skal han bare blive ved med at have lang pels?
maj 2010
Følger: 37 Følgere: 37 Heste: 18 Emner: 12 Svar: 415
Hvis du har tiden til toerre ham efter ridning synes jeg at du skal lade vaere, men hvis du ikke har kan du jo give ham en 'halv' klipning. Ponierne paa den rideskole jeg arbejder paa bliver klippet under halsen, under maven og ved flankerne.
sep 2007
Følger: 89 Følgere: 89 Heste: 4 Emner: 609 Svar: 2.986
Du skal bare huske på at han skal tørres ordentligt, inden han skal ud igen.
Du kan evt give ham en sportsklipning, hvis han virkelig sveder meget, så behøver han ikke dækken.. (Ved bringe, under maven)
Kavello går også med fuld vinterpels - og han nyder det!
Har det sådan at hvis det er muligt, skal hesten have lov til at være hest.
jun 2008
Følger: 66 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 34
Jeg har skam tid til at tørre ham (:
Men den anden løsning du kom med, har jeg tænkt på, men det må jo blive meget koldt for ham, hvis han bare har en lille 'stribe' hvor han er klippet, når han står ude på folden. For det ville jo være for varmt med dækken, hvis han ikke er klippet over det hele.. (:
sep 2007
Pointen med en sportsklipning er faktisk at den ikke skal bruge dækken
Men samtidlg ikke svede så meget.. Kender rigtig mange heste der har den klipning om vinteren..
jun 2008
Arh smart! (:
Men hvad er fordelene ved ikke at blive klippet? andet end det er pænere og at det er mere naturligt? (:
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 59 Svar: 835
syntes man skal se om det er et problem for hesten. Har den ikke et problem, syntes jeg man skal lade være, så den nemmere kan holde vand og skidt væk fra huden når den er ude:)
jun 2008
åhh.. det havde jeg slet ikke tænkt over, problemet er bare at jeg kun har én chance hvis jeg vil klippe ham, jeg skal senest klippe ham om en måned, ellers får han den der viiildt tykke ponypels som man bare ikke kan klippe );
okt 2005
Følger: 4 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 153 Svar: 3.548
At man og hale skal af, fordi det tager for lang tid at orde dem?
sep 2007
Synes bare at hesten skal have lov til at rulle sig, og gøre sig møg beskidt, de kan ordne hinanden osv.. Uden dækken og uden klipning..
Jeg er meget imod klipning, hvis det ikke er nødvendigt (hvilket det absolut kan være mange gange - ved jeg) Synes det er synd at hesten skal være nærmest nøgen pga os. Der er jo en grund til at hesten får sin pels..
Ved at der er en del hestemennesker der bare klipper og lægger dækken på, fordi så slipper de for en beskidt hest - det synes jeg er forkert.
Kavello elsker at rulle sig, og få mudder over det hele, hvilket giver mig grå hår før tid
jun 2008
Jeg tror at der er noget du har misforstået?
Jeg skal bare tage beslutningen snart, for hvis jeg fx beslutter at han ikke skal klippes, men når han engang om vinteren har fået så lang pels at det klør, som Mia J har et eksempel på, så kan jeg ikke klippe ham, for det kan klippemaskinen ikke?
Så jeg tager bestemt ikke 'hensyn' til klippemaskinen som du siger, jeg skal bare snart træffe en beslutning, som skal være den rigtige (:
Men hvorfor er det at det er bedst ikke at klippe hesten, ud over at det er mest naturligt, og at det er pænere? (:
okt 2005
Følger: 4 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 153 Svar: 3.548
for hvis, betyder fordi.
jun 2008
Det kan jeg godt se (:
Wonder synes oss at det er fantastisk at rulle sig, og han gør det meeeget grundigt, så han ville nok være glad for ikke at blive klippet.
Men kan det ikk nogen gange blive for koldt, ikke at have dækken på? (: jeg tænker bare på den sidste vinter vi havde, det var godt nok koldt! );
jun 2008
undskyld, hvad?
sep 2007
Kavello kan sagtens holde varmen - faktisk har han aldrig i sit liv (18 år) gået med dækken..
DOG kan jeg risikere at skulle stoppe dækken på Kavello i år, pga hans alder. Han har tabt sig en del efter at have sat pels, så det er ikke sikkert han selv kan holde varmen i år - hvilket jeg dog håber! Det kigger jeg på når de kommer ind igen - de står stadig ude 24/7..
jun 2008
ahh okay, mange tak! (:
sep 2007
Du skal bare være opmærksom på at der er mange meninger omkring emnet
Sådan så Kavello ud 16. januar 2010: (link fjernet) 09:40:21
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
Dette er selvfølgelig når der er kommet rigitg vinterpels på dyret og de er kommet ind og stå
Jeg planlægger min ridning efter en ikke klippet hest.. Dvs jeg skridter op uden tæppe, men har tæppet med over til efter ridning, hvor han har svedt og er våd, så får han tæppe på og bliver skridtet godt og grundigt af, mindst 20 min...
Så bliver han stillet i stald hvor jeg sadler af, osv hvor han også står med tæppe, når jeg er færdig med at sadle af, og alt er på plads og jeg har ryddet osv er han som regel tør nok til at jeg kan tage tæppet af ham (ca en halv time)
Jeg rider altid sent, så han ikke kommer ud efter jeg har redet, ikke at jeg tror han ville dø af dette, men det passer mig bare bedst...
jun 2008
Haha, ja det kan jeg se nu (: men det er jo bare fint (:
jun 2008
Det lyder fornuftigt! (:
har du haft problemer med at det klør på hesten, pga den lange pels? (:
apr 2005
Det her lyder måske mærkeligt, men jeg strigler ham feks aldrig når jeg har redet og han er våd, da sveden så igen kan få adgang til huden, og det kan blive et problem... Så jeg smider et svedtranspoterende tæppe på, og så er det det
Har aldrig haft problemer i den tid jeg har haft ham
jun 2008
Smart! (: tusind tak! (:
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 706
Jeg kan ikke se problemet i at klippe hestene, hvis de bare tilsvarende får et godt dækken på. Det er mere synd, hvis de står og fryser fordi de alligevel ikke blev helt tørre.
jun 2008
Altså de sidste år, hvor han var klippet, har han gået med et rambo dækken med en 'dyne' under, og han har aldrig frosset, men jeg har bare hørt at det er bedst at lade hver med at klippe hesten?(:
nov 2007
Lyder som et godt dækken du lægger på ham.
apr 2005
Som sagt har jeg haft min i 5 år, og rider til han sveder, og der er altså ingen problemer, har har aldrig været syg
nov 2007
Og selvfølgelig er der nogle ting der er nemmere for ejerne, men man kan ikke sige, at det kun er derfor vi gør det. Det kan andre da i hvert fald ikke udtale sig om.
nov 2007
jun 2008
apr 2005
(link fjernet)
Og ja det er altså bare et spørgsmål om at skridte ordentlig af, bruge svedtranspoterende tæppe osv, når man skridter af, sadler af osv..
Andre kan heller udtale sig om hvorvidt min hests pels kan tørrer eller ej
Men ja det er et holdnings spørgsmål..
Klippes? Ja eller nej?