{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.182 visninger | Oprettet:

Måtte ikke få medicin til mit føl {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

Jeg har idag haft dyrlægen ude til mit føl da hun har 2 hævet bagben...

Så nu skal baby have medicin i 5 dage, men dyrlægen måtte ikke udlevere medicin til mig medmindre jeg havde pas til hende, hvilket jeg ikke har da jeg lige har købt hende.. Så for at få medicin til hende måtte hun lige have en chip og få lavet papir til pas....

Er det rimeligt man ikke kan få medicin unden hesten har pas når reglerne siger hun ikke skal have pas før til jul???

Lige ledes undrede det mig at fordi jeg selv skal give hende medicin nu i en alder af 6 måneder så er hun udelukket fra slagtning resten af livet fordi jeg ikke har gennemgået et medicin kursus..

er der andre der har været ude for det samme??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Måtte ikke få medicin til mit føl
  • #2   20. sep 2010 hvis det er medicin der udelukker hende fra slagtning jo så er det meget rigtigt og ganske forståeligt

  • #3   20. sep 2010 Dyrlægen har jo bare fulgt reglerne, så det lyder helt fint.

  • #4   20. sep 2010 Jamen jeg har produkterne her hjemme nu og der står på begge at hun ikke må slagtes før efter 14 dage, men dyrlægen sagde at nu kunne jeg behandle alt det jeg ville på hende for nu kom det til at stå i hendes pas at hun ikke kunne slagtes...

    Det undrede mig bare at det er noget der følger hende resten af livet....


  • #5   20. sep 2010 Som jeg har set så skal vist alle heste der er født efter 2001 meget gerne have chip og "nye" hestepas nu.

    Men det er fordi der skal indføres i hestepasset hvad medicin hesten får.


  • #6   20. sep 2010 der er noget medicin der gør at de ikke må lande på middags bordet. min egen fik noget da hun var for fangen sidste år. Og ja jeg skrev unde rpå hun ikke kunne slagtes. men hvorfor ved jeg ikke helt.

    men min dyrlæge spurgte mig også om jeg ville gøre det


  • #7   20. sep 2010 Ja jeg ved godt hun skal have hestepas, men overgangen er frem til jul i år, og da hun kun lige er kommet ind af døren her hjemme så skal jeg jo også lige have til ved min dyrlæge, men det undre mig bare.. for jeg tænker os at min polly på 13 år hun skal først efter reglerne have pas inden udgangen af 2011, men så hvis hun bliver syg kan hun ikke få medicin det er da for dårligt synes jeg

  • #8   20. sep 2010 stald...
    heste fra 2010 skal have pas inden den fylder 6måneder, altså skulle den have haft det hos tidliger ejer, så der er ingen frist til jul, men til den fyldte 6måneder..

    Din på 13år kan godt få medicin jo, det kan den indtil d. 31december 2011


  • #9   20. sep 2010 -Brio&Amarone- -

    Var jeg så ikke klar over da jeg kun lige har købt hende og hun er 6 mdr og 5 dage nu....

    Mette B jeg blev ikke spurgt om jeg ville skrive under på det, hun sagde bare så kunne hun ikke slagtes da jeg selv skulle give hende medicin..

    Selvfølgelig skal hun ikke slagtes, jeg synes bare at hvis hun engang skal sælges så har jeg taget beslutningen for næste ejer fordi jeg selv give medicin i 5 dage i stedet for at få dyrlægen ud hverdag og gøre det


  • #10   20. sep 2010 Ja det er rimeligt..

  • #11   20. sep 2010 Jeg har lige undersøgt det med pas til min baby...

    og fandt dette fra bekendtgørelsen på

    http://www.landbrugsinfo.dk/Heste/Sider/Kravomregistreringogpastilalleheste.aspx

    hvor der står dette:

    Fra 1. januar 2010 skal desuden alle føl have udstedt pas inden 6 mdr. eller udgangen af fødselsåret, alt efter hvilken dato, der er senest.

    Så jeg har igen fejl lavet


  • #12   20. sep 2010 zoo tager ikke flere heste ind .. de vil ikke engang sætte på venteliste.. så tror den er udelukket.. hvis nu det var man ville have den slagtet..

  • #13   20. sep 2010 Har lige et spørgsmål så

    Hvis mine heste som er fra 1998 og 2008 skal behandles med medicin fremover, skal de så også have pas ?? Den fra 2008 er chippet men har intet pas og den fra 1998 er frysemærket ???


  • #14   20. sep 2010 Kiggede lidt mere rundt... kan det passe at det er pga chippen hun ikke kan slagtes

  • #15   20. sep 2010 Stald

    Jeg fik afvide min den lille ikk kunne slagtes fordi han er chippet


  • #16   20. sep 2010 Okay jeg synes det er lidt fordårligt... Jeg havde slet ikke hørt om det kursus før idag hvor jeg skal have medicin til hende.. Så synes godt man kunne give almindelige mennesker en chance...

    Min veninde har det, men er selvfølgelig ikke hjemme i denne uge...

    Kan bare ikke se at der er den store forskel på om jeg har det kursus eller ej da det hun skal have skal gives i mad og sprøjtes i munden på hende..

    Hvor kan jeg så tage det kursus henne af??


  • #17   20. sep 2010 Tak for hjælpen smiley

  • #18   20. sep 2010 det vil sige at jeg idag unden at vide det har valgt den chip hvor hun ikke kan slagtes??

    Sys bare godt jeg kunne blive indformeret om det


  • #19   20. sep 2010 Okay... Sidder lige og tænker gad vide om min dyrlæge er i mod slagtning siden jeg ikke får valget..

  • #21   20. sep 2010 Stald Hyppelyt: Det er jeg faktist rimelig sikker på du har, den shp har mine heste også (de skal heller ikke slagtes, så det betyder ikke noget)

    Min ridelære fortalte mig noget om at det vist også kostede noget om ¨året eller sådan noget for at have en hest der må slagtes.. men er ikke helt sikker på det smiley


  • #22   20. sep 2010 Jo jeg måtte få hende chippet og bestildt pas idag da dyrlægen var her, så endte med at min baby var stukket 7 gange...

    Jeg fik ikke valget hun sagde bare at nu kunne den ikke slagtes... Og desværre spurgte jeg ikke hvorfor den ikke kan... jeg troede faktisk bare at det var så længe den havde medicin i sin men kan se bag efter på den sedel at der står ej konsun


  • #23   20. sep 2010 Nej der er jo 2 valg.. Jeg kunne jo have valgt at betale for at hun kom og gav det i de næste 5 dage

  • #24   20. sep 2010 Carajo HG .
    Den fra 2008 skal have inden d. 31december 2010
    den fra 1998 skal have senest d. 31december 2011



  • #25   20. sep 2010 Det kursus dyrlægen taler om hedder medicinhåndteringsbevis og består afd en teoretisk prøve på nettet og en kursus aften hos dyrlægen på min 3 timer (lovkrav) hvor du skal prøve og stikke i en flæskesteg blandt andet..... Det koster i omegnen af 700 kr.
    selv dyrlægerne synes det hul i hovedet men det er sådan at hvis de udleverer medicin til dig og du ikke har beviset så får de først en bøde og dernæst får du en bøde.....De ved snart ikke hvor de skal skrabe penge ind mere så laver de bare en ny lov om et eller andet der koster os penge........kan sagtens følge dig...


  • #26   20. sep 2010 Ja jeg tænker da at jeg skal finde ud af at få det kursus... Men der er bare mange almindelige mennesker der skal tage det

  • #27   20. sep 2010 Ër der så nogle der ved hvor man kan tage det kursus henne ? Eller hvor man kan se hvor der bliver afholdt nogle ?

  • #28   20. sep 2010 Ja det samme spørgsmål har jeg... for man må ikke engang give en ormekur uden

  • #29   20. sep 2010 Spørg dyrlægen hvor du kan tage kurset henne, reglen er at hvis der er en i stalden som har kurset må vedkommene behandle din hest for dig hvid du ikke selv har kurset, jeg har taget det gennem min dyrlæge og det er jeg glad for da min den gamle hest skulle stikkes med pennicilin 1 gang dagligt i 7 dage, puha en regning jeg kunne have fået hvis dyrlægen skulle have været ude 7 dage i træk.

  • #30   20. sep 2010 typisk at min veninde så ikke lige var hjemme nu her så hun kan gøre det

  • #32   20. sep 2010 Hvor du fra? fordi charlottenlund dyrehospital http://www.hestelaege.dk/default.html holder et medincin kursus kan ikke hvor hvornår, de har hængt en seddel op på min klub nemlig, prøv at ring og hør dem i morgen tidligt smiley

  • #33   20. sep 2010 Sys godt nok det var noget af en smøre at fyre af det.. og så kan sætte mit pis i kog... Jeg har i alt 3 heste og har lige lavet hele min stald om for at overholde alle regler.. jeg har brugt mange måneder på at undersøge reglerne til bunds..

    Ja jeg havde misforstået reglen om at baby skulle have chip og pas inden afrejse ra tidligere ejer da jeg havde forstået den sådan at hun bare skulle have det i udgangen af dette år... Tidligere ejer og jeg blev enige om at jeg undersøgte det med pas selv da hun heller ikke var klar over det..

    Reglerne for medicin kursus har jeg aldrig hørt om før en jeg ringede til min dyrlæge i torsdags fordi vi skulle bruge ormekur... og nu sidder jeg og leder rundt på nettet omkring reglerne for medicin kursus.. hvilket jeg ikke kan finde..

    Men jeg synes at du i stedet forat skulle nedgøre mig som en der ikke kender alle regler, så hjælp mig med en hjemme side så jeg kan lære denne regl jeg ikke kender


  • #36   20. sep 2010 Jeg brokker mig ikke, jeg søgte bare svar da jeg ikke lige vidste hvorfor, hvilket jeg forresten troede at forumet var til, men det er da dejligt der er andre der har mere styr på det end jeg...

    Jeg er super glad for min dyrlæge og jeg ved godt at hun har overholdt hendes regler, jeg mangler bare forklaring på hvorfor det var sådan hvilket jeg fik her inde.. det var ikke meningen for at støde nogle


  • #37   20. sep 2010 kigger på det link du sender og ser stadig ikke reglen for medisin kursus

  • #38   20. sep 2010 Nu har jeg trykket på alle videre link på den hjemme side du kommer med... og jeg er i ikke blevet en skid klogere og så er det lige meget om det var den første på siden

Kommentér på:
Måtte ikke få medicin til mit føl

Annonce