{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.321 visninger | Oprettet:

RYGNING {{forumTopicSubject}}

Hej derude...
Her kommer lige en lidt lang forklaring på mit problem:
Jeg har for et stykke tid siden opdaget at min kæreste gennem 5 år går og ryger bag min ryg, dajeg opdagede det konfronterede jeg ham med det, og vi smed hans tobak ud... Der gik så et stykke tid før jeg igen tog ham på fersk gerning i at ryge, så lovede han mig højt og helligt på eget initiativ at han ville sætte en stopdato til weekenden efter...
Nu er det så bare at jeg idag har opdaget at han alligevel stadig ryger, han kigger på mig og siger jeg skal hjælpe ham men han kan ikke forklarer mig hvad jeg skal gøre....

Lige lidt baghistorie, min kæreste røg da vi mødte hindanden, men for 2 år siden stoppede han på eget initiativ.
enviddere skal det siges at han lider af migræne, og rygningen er en af de ting der kan udløse hans migræne, og andre ting som tilsætningsstoffer, parfume og lignende kan også fremkalde hans migræne... Det betyder at jeg i min dagligdag skal bruge meget energi på at tage hensyn til hans migræne.

derfor genere det mig rigtig meget at han er begyndt at ryge igen, jeg har nok lidt lyst til at være ligeglad og så forlade ham, men jeg elsker ham for meget til at gå så langt.... Jeg er meget fortvivlet, erder nogen derude der har et forslag til hvordan jeg får ham rigtig motiveret til at stoppe..?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  RYGNING
  • #1   21. sep 2010 jeg synes ikke at det er fair at han ryger på trods af hans migræne, når jeg på alle andre områder skal tage hensyn til hans sygdom på alle andre områder

  • #2   21. sep 2010
    Forlade ham pga. han ryger?

    Jeg ville godt nok blive ret mobset hvis min kæreste ville bestemme om jeg røg eller ej... Det er efter min mening personens eget valg.
    At han så har migræne og det kan påvirke det - det er hans eget valg.


  • #3   21. sep 2010 Har desværre ikke noget som kan hjælpe, da jeg efterhånden har fundet ud af at ingen kan stoppe med noget uden de selv går 100 % ind for det..
    Men hvorfor er det at han gør det bag din ryg? Det forstår jeg ikke helt...

    Håber da han får styr på det, især når det kan påvirke ham så voldsomt (:


  • #5   21. sep 2010 du kan ikke gøre noget, før han selv vil det 100%, og så længe han ikke ønsker at stoppe 100% så sker det ikke.

    Og hvis du ønsker at han ikke ryger bag din ryg, så lad vær med at blive sur over at han ryger, der jo en grund til at han skjuler det for dig.


  • #6   21. sep 2010 lad ham dog ryge.. Hvad er problemet?? Det er hans valg og bestemt ikke dit..

    Hvis du overvejer at forlade ham pga rygning så tror jeg ikke du elsker ham.


  • #7   21. sep 2010 Krikken (i wanna say sorry, but i'll do it again) .
    Jeg holder mig gerne fra parfume, jeg tjekker gerne alle varedeklerationer, og jeg tager gerne hensyn til hans migræne på alle områder fordi jeg elsker ham meget højt.... Men så skal han fandme ikke selv pisse på sin sygdompå den måde... Hans migræne går også meget ud over mig, det er lidt svært at forklarer hvordan, men det gør det...

    Desuden synes jeg at rygning er noget af det mest ulækre i verden, det stinker og han dør tidligt af det...


  • #8   21. sep 2010 han siger jo også at han gerne vil holde, og han kan godt selv se at det er dumt... der sker bareikke noget...

  • #9   21. sep 2010 kristina;

    bare fordi han siger at han gerne vil, så er det ikke sikkert han helt igennem ønsker det 100%.


  • #10   21. sep 2010 Et godt råd !

    (er selv ryger og har prøvet at stoppe så mange gange at det ik kan tælles på en hånd og er så småt igang igen..) Min kæreste vil heller ik have at jeg ryger og han bliver rigtig sur og presser mig.. og så ryger jeg mere

    1. Lad være med at presse ham.. han kan kun stoppe hvis han selv får lyst.. lad være med at nævne ordet rygning...
    2. han vil oftest ryge efter måltider... sæt ham til noget eller hyg om ham så han glemmer at han er rygetrængende..
    3. NÅR han siger han vil stoppe med at ryge så erstat rygningen med noget... når han vil ryge så skal han spise en gulerod, noget tyggegummi eller lægge en krone til side... på den måde sker der noget andet når han vil ryge .. og de abstinenser han muligvis vil få (jeg fik dem aldrig)... de går væk i løbet af 5-7 minutter... og de kommer med længere og længere mellemrum (lidt modsat af veer)... og til sidst forsvinder de... underhold ham og vær der for ham når han har abstinenser.. dvs snak med ham og hold hans opmærksomhed...


  • #11   21. sep 2010
    kristina L - Hvis du ikke kan lide rygning, så er det liiiiiiidt usmart med en kæreste der ryger... Da rygning ikke bare er noget man stopper med.

    Du kan vælge og pisse på ham og ikke tage hensyn med forskellige produkter - eller du kan vælge stadig og gøre det og lade være med at være flabet.

    Men aldrig om man skal forbyde en person at ryge. Det er vedkomnes valg, ikke dit. Men det er derimod dig der har valgt at bruge dit liv med en der ryger.



  • #12   21. sep 2010 Altså - jeg kan sku' godt følge dig!

    Det handler jo overhovedet ikke om, at du vil bstemme over ham, men du gør dig et kæmpe arbejde omkring hans helbred og hele din hverdag er centereret og påvirket heraf - når han så selv gør det dummeste, hgan overhovedet kan, netop at ryge - i forhold til hans migræne, tja, så er alle dine gerninger jo forgæves.

    Ikke tale om at jeg ville gøre så meget for at bedre hans vilkår, når han ikke selv "ofrer" sig!

    Ja rygning er en afhængighed, meeen manden har jo selv gemoptaget rygningen - og der er maaaaaaaaange muligheder for hjælp til selvhjælp samt proff. hjælp. Der er ingen undskyldninger.


  • #13   21. sep 2010 Forslå ham bogen endelig ikke-ryger. Den har hjulpet rigtig mange, og den skær alt ud i pap, hvor dumt det er at ryge, smiley

  • #14   21. sep 2010
    Happy horse N - Ja nu du nævner det. Så kan man nemt nemt lugte når en person har røget, det sætter sig i tøj mm.

    Men nu elsker jeg selv luften af røg, så det genere mig ikke...


  • #15   21. sep 2010 helt enig med Krikken..

    man stopper ikke før man selv vil, og det vil/er han måske bare ikke klar til.


  • #16   21. sep 2010 Tja - jeg synes faktisk ikke man er ene om det valg, når man er i et forhold, som det beskrives som det her.

    Støtter trådstarter.

    Men jeg er så også en af dem der, der rent faktsik ved hvad rygning er årsag til og hvilke omkostninger det har. Jeg har bare ikke lyst til at skulle indordne mig efter så dyr og farlig en hobby. Det overlader jeg til alle de andre, som gladeligt betaler for sygdom og besværligheder smiley



  • #17   21. sep 2010 Jeg kan sagtens forstå at du vil hjælpe ham med at stoppe med at ryge, men siden han holder det hemmeligt kan det jo være at han føler du i stedet for at hjælpe blot bliver sur på ham over det ?
    Jeg synes det er for vidt at gå fra ham fordi han har prolemer med at stoppe med det, men synes i skal sætte jer ned en dag og så snakke det hele igennem stille og roligt, da det jo lyder som om han virkelig gerne vil stoppe, men det er jo meget nemmere sagt en gjort smiley
    Håber i finder ud af det smiley


  • #18   21. sep 2010 hvorfor må han ikke ryge?

  • #19   22. sep 2010 Hvis jeg havde en kæreste der blev sur over at jeg ryger, så røg personen på porten .. Jeg har også migræne og har valgt at ryge alligevel og hvis han vil ryge, så lad ham dog ..

    Det kan da umuligt være din hovedpine ..


  • #20   22. sep 2010 det er nok også fordi jeg ikke kan tilgive at han begyndte IGEN, da han for 2 år siden stoppede med at ryge var jeg mega stolt af ham og jeg kunne på daværende tidspunkt ikke findepå at sige at han skulle stoppe, men det at han har holdt et rygestop i 2 år og så er begyndt igen, det synes jeg simpelthend er for dumt og uanset hvadkan jeg ikke bare acceptere det... Og nej jeg har ikke umidlbart tænkt mig at gå fra ham da jeg elsker ham meget højt, men hvis han skal pisse på mig ved bare at gøre det når jeg skal bruge en del af min tid på at hans migræne skal holdes nede, er jeg ikke sikker på at vi på længere sigt kan blive sammen hvis ikke han vil gøre noget for det selv....
    Jeg synes bestemt ikke at jeg er fanatisk ikke-ryger, det genere mig ikke at andre folk ryger, men når det er en der er så tæt på og som rent faktisk ikke kan tåle det så kan jeg ikke acceptere det... Grunden til at jeg ikke altid kan lugte det på ham er at han arbejder fysisk og udendørs, så han bliver beskidt og lugter af alt muligt andet...
    Hans rygning ødelægger mit humør jeg bliver ked af det og skuffet, og jeg føler ikke jeg kan stole på ham, jeg kan ikke lade være med at tænke på at han sidder med sådan en cancerstang i flaben på hans arbejde eller når han om aftenen er nede og rode i bilen... Jeg tror at grunden til at han skjuler det for mig er at han er mega flov over det, han ved godt at den er helt gal og at det er dumt osv. Han vilikke indrømme det overfor mig tror jeg


  • #21   22. sep 2010
    Tror nu ikke han skjuler det fordi han er flov, men fordi han ved han vil få en skideballe for det - hvilket ikke hjælper nogen steder.


  • #22   22. sep 2010 Jeg bor sammen med en ryger, og hvis man vil forholdet bliver man nødt til at lave nogle regler så alle kan være der..

    Herhjemem bliver der kun røget under emhætten..

    Jeg syntes ikke man kan tillade sig at diktere hvad andre folk skal og ikke skal..


  • #23   22. sep 2010 Jeg diktere ikke min kæreste, og jo jeg kender hamhan skjuler det fordi han erflov over det han kan godt se at det ikke er hensigtsmæssigt i forhold til hans sygdom.... Mit spørgsmål herinde gårikkepå hvorvidt om han skal have lov til at ryge eller ej, det går på hvordan jeg hjælper ham af med det, for uanset hvad er det ikke acceptabelt... Jeg ville aldrg kunne finde på fx at tage parfume på fordi jeg ved at han ikke kan tåle det, og hvis han bliver ved med at ryge kommer vi ud i sådan noget med at jeg også begynder at at pisse på hans sygdom ved at tage parfume på og købe madvare han ikke for godt kan tåle, for kan han tåle at ryge kan han også tåle de andre ting... Og det er jo heller ikke holdbart jeg ved godt det lyder barnligt men jeg kan ikke acceptere det...
    Og nej jeg er ikke nogen strid kælling, jeg står op hver morgen og smører madpakke til ham også selv om jeg selv har fri eller er kommet sent i seng, jeg vasker hans tøj og laver hans livretter om aftenen, fordi jeg elsker at gøre ham glad det er det bedste jeg ved... Men hvis ikke han vil gøre mig glad ved ikke at ryge mister jeg motivationen til at gøre alle de små ting for ham i hverdagen....


  • #24   22. sep 2010
    " for uanset hvad er det ikke acceptabelt "
    " men jeg kan ikke acceptere det... "

    Så diktere du jo også... Det er dig der ikke kan acceptere det.
    Men det er hans problem at han ryger og hans valg, det skan/kan du ikke bestemme over.


  • #25   22. sep 2010 kristina L - Han skjuler det jo ikke uden grund.. Hvis han ikke var bange for at ryge for dig ville han ikke skjule det..

    Du vil have han skal stoppe, du vil gerne vide hvordan du hjælper ham med at stoppe.. = Du diktere at han ikke skal ryge..

    At begynde at købe madvare og perfume er ret børnehaveagtigt "Så gør jeg bare sådan når du ikke gider hører efter"

    At han har en dårlig vane burde ikke gå ud over resten af tingene..

    Lad ham stoppe i hans eget tempo, uanset hvad man går på afvænding af er det fuldt ud normalt at man falder i op til flere gange


  • #26   22. sep 2010 " jeg har nok lidt lyst til at være ligeglad og så forlade ham " måske derfor han skjuler det?

  • #27   22. sep 2010 han siger jo selv at jeg skal værehård og kontant overfor ham... jeg er bare ikke så fandens god til det...
    jeg bliver ikke sur på ham, jeg bliver ked af det og skuffet, og jeg har sagt til ham at han bare gør det endnu værre ved at skjule det...


  • #28   22. sep 2010 Hvorfor skal man over-analysere alle ting? Manden er vel voksen. Hvorfor er der så mange, der forsvarer ham? Uforståeligt..

    Spørg ham da om alle dine overvejelser slet ikke har nogen betydning for ham? JEG synes det er respektløst af ham, og dét kunne for mig betyde at jeg måske ville få second thoughts omkring vores forhold. Dét at man ikke betyder mere elelr ens mange bekymringer og handlinger.



  • #29   22. sep 2010 Louise K.

    simpelt, fordi man ikke skal styre hinandens liv. og det et valg han selv har taget, ligeså vel som det er et valg han selv skal ta hvis han skal stoppe.

    Kristina

    " han siger jo selv at jeg skal værehård og kontant overfor ham " at blive sur, ked af det, skuffet osv er ikke at være hård og kontant, du skal skride til handling, og det er ikke ment, som pige måden at handle på (snakke) det er at ta hans smøger fra ham når du ser dem, og det skal være dem alle sammen og så knække dem over og smide dem ud.


  • #30   22. sep 2010 han skjuler det jo nok for ikk at såre dig.
    men faktum er at du ikk stopper med at ryge før du selv vil, og det vil han måske bare ikke lige nu.


  • #31   22. sep 2010 Jeg er da godt klar over at man ikke stopper før man selv vil, men da han for 14 dage siden sagde at han ville stoppe sagde han at han virkelig var motiveret for det (og jeg ved at det ikke bare var noget han sagde, han mente det virkelig).
    Da jeg så i går opdagede at han alligevel stadig ryger siger han at jeg skal hjælpe ham og at han købte de smøger fordi han er svag.... så jeg er ikke i tvivl om at han gerne vil stoppe...
    Min måde at være kontant på ville være at stoppe med at smøre madpakke, vaske hans tøj etc..... At tage hanssmøgerville ikke hjælpe da han jo bare kan købe nogle nye...
    For at stille hans abstinencer har vi aftalt at han kan tygge skrå når han er smøgtrængende, så det er heller ikke fordi jeg siger han skal kvitte helt fra den ene dag til den anden (det var sådan vi gjorde sidst)

    Og nej jeg synes heller ikke man skal bestemme over hindanden, det gør vi heller ikke generelt, men dette her er en mærkesag, ligesom han indlægger mig til at købe økologi og tilsætningsfrit mad (det er noget han har bestemt, og det er hans mærkesag hvilket jeg accepterer)


  • #32   22. sep 2010 ** CALLA ** : Det er jo slet slet ikke det det handler om. Det handler om at vise hensyn og have respekt for hinanden og de kampe, man har kæmpet og stadig kæmper for. At ryge er et afhængighedsforhold - og altså ikke bare et forbrug, men et misbrug.

    Synes dte er utroligt at man støtter ham på baggrund af deres fortid.


  • #33   22. sep 2010 kriistina - som jeg lige skrev så er det normalt man falder i igen og igen når man prøver at stoppe..

  • #34   22. sep 2010 men det kan da ikke passe at det er normalt at falde i efter 2 år det forstår jeg ikke, og det er nok også det jeg er mest sur over at han er startet igen...

  • #35   22. sep 2010 Jo det er det.. Det er jo heller ikke sikkert der er gået 2 år hvis han gør det i smug smiley

    Jamen du skal ikek være sur over det, men støtte ham, så han ikke går og ryger i skjul i stedet for


  • #36   22. sep 2010 jo det er ret sikkert at det har holdt 2 år, for det er først her for nyligt at han er begyndt at gå med lighter og sådan, der har været sådan nogle småting der har kunnet indekere det...
    det er utrolig svært for mig ikke at være sur over det, det vil i hvert fald ikke kunne lade sig gøre for mig at stå ved siden af når han ryger og så smile til ham


  • #37   22. sep 2010 Louise

    og hvis det så handler og hensyn og respekt, så må kristina jo respektere at han altså han et problem man ik altid kommer af med fra den ene dag til den anden.

    og desuden tager du helt fejl, hvorhenne er der nogle der støtter ham i hans rygning? så vidt jeg kan se er der ingen herinde der STØTTER ham, folk påpeger bare at det er hans valg, og at kristina ingen vegne kommer før han selv vil det, og at det ikke hjælper at blive sur på ham..<- det er altså ikke støtte til hans rygning. blot forklaringer på hvorfor han stadig ryger, og hvorfor han ikke er stoppet endnu.


  • #38   22. sep 2010 Ha nkunne ha lånt ligthere af andre, det er ikke ret svært at få fat i smøger og stadig ligne en ikke ryger smiley

Kommentér på:
RYGNING

Annonce