At gi hesten LYST til at gå? {{forumTopicSubject}}
Hvordan gør man, når hesten har mistet lysten til at gå?
- går tilbage og finder forklaringen på hvorfor den har mistet lysten og behandler derudfra.
Jeg kan IKKE finde svaret på hvorfor Giza har mistet lysten?
Har haft 4 undervisere siden april -2010, og ingen af dem har kunnet hjælpe mig med problemet om hvorfor hun ikke går frem ad sig selv, når vi prøver ja, næsten alt.
Min nuværende underviser stoppede mig i min enetime igår og sagde at han synes vi skulle stoppe. Tage et break, få dyrlægen til at tjekke ALT også starte på ny.
Da han har en meget underlig fornemmelse af at noget muligvis er galt.
Giza reagere fint på schenklerne og svare frem, men så snart jeg beder hende om fx. at svare frem på en volte kravler hun mere tilbage i sig end frem. Når hun svare frem, kommer lysten i 2-3 sekunder, hvorefter den forsvinder igen.
Min underviser betegner det som: hun et et slukket lys, der kan tændes med slukkes efter 2-3 sekunder igen. ''evigt slukket lys'' .
Så nu skal vi ha' dyrlægen på, hun er sund og rask at se på, opfører sig ikke unormalt i stalden eller på folden, ja, er sig selv alle steder. Men LYSTEN til at svare frem er væk?
Jeg har tænkt at dyrlægen tjekker:
- blodprøver
- tænder
- ryggen / sadlen
- bøjeprøve på alle fire ben
Men hvad kan man ellers tjekke?
Har I prøvet noget lignede?
maj 2007
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 104 Svar: 1.388
aug 2006
Følger: 130 Følgere: 132 Heste: 9 Emner: 251 Svar: 2.059
Hendes træning er meget afvekslende, hun både springer ridebanespring / terrænspring, laver galoptræning, dressur udenfor/indenfor og rider ture på stranden, i skoven og andre steder flere gange om ugen.
Nå ja, dyrlægen skal også tjekke:
- foderplan
- trænningsplan.
okt 2008
Følger: 38 Følgere: 35 Emner: 200 Svar: 2.220
aug 2006
- jeg vil våge at påstå at vi har prøvet alt, men det kan jeg selvfølgelig ikke gøre
maj 2007
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 104 Svar: 1.388
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 62 Heste: 7 Emner: 41 Svar: 340
så jeg holdt en pause med spring på 8 måneder, og red en masse ture i skoven og red dressur.. så en dag prøvede jeg at springe igen, og jeg kunne slet ikke holde ham hen mod springet.. og siden var der ingen problemer..
prøv at få dyrlægen til at kigge hyppen igennem, og så hold en pause med dressur på hård plan, og rid noget mere på tur eller leg lidt med hende.. evt gymnastik spring.. så hun ikke går træt i hård dressur.. (:
det virkede for min hest. så det er mit bedste råd. (:
vil gerne høre hvordan det går frem over. (:
held og lykke. (:
aug 2006
Hun rider måske dressur eller går på bane 1-2 gange pr. uge
Ligeledes er det jo kun fremaddriften, altså lysten der er noget galt med. Det har været galt siden maj-2010, og der var intet sidste år ..
På tur er det også galt, så det er helt generelt. Ikke kun spring eller dressur eller...
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
Få også lavet en gødningsprøve, måske optager hun ikke foderet sufficient og mangler energi. De skifter jo også pels lige nu.
Jeg træner dressur, spring, løsspringer, rider i skov, rider ture, longere, bruger lange liner, træner tricks, trækker ture, leger med dem på fold el bane osv. Disse ting er nok til at mine syntes det er afvekslende og at de bliver stimuleret på mange forskellige måder.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Maja var en overgang kompelt umulig på en bane...
Virkelig bare umulig... Hun kunne være noget så frisk når man skridtede varm i skoven men i det øjeblik man trådte ind på banen sank hun ned i meget snegle tempo, blev ret døv for benene og næsten umulig at få frem i trav.
Skridtede man ud af banen var der ingen ting.
Det også selvom man ikke var på banen en måned, så når man red der ind, var hun umulig.
Jeg lod være med at pine hende mere end nødvendigt da jeg intet fik ud på at jave rundt på hende - man kunne træne signalerne så meget man ville, der var ingen fremskridt og hurtigere reaktion.
Det forsvandt på mystisk vis.
Det kommer til tider igen ind imellem, men sådan er Maja.
Maja er en hest der har sine dage hvor man bare skal tage en skridt tur fordi at prøve og drive livet ud af hende nytter intet andet. Sådan en dag havde hun i tirsdags, hun snøvlede sig fremmad i skridt i meget roligt tempo på tur.
Andre dage kan hun være voldsomt overfrisk og en man skal holde godt øje med og ikke have nogle problemer på banen.
Har lært at leve med at følge Majas humør og at hun også generelt bare har et lavt grund tempo ( især i dressur da hun ikke kan bære holdning/samling i højere tempo ). Man får en meget mere samarbejdsvillig hest, hvis man lytter til den.
jan 2007
Følger: 105 Følgere: 177 Heste: 3 Emner: 353 Svar: 3.399
sep 2007
Maja bevæger sig ikke en meter på ridebanen frivilligt, hun skal bedes om det - andet er spild af energi...
Hun går måske rundt efter en i slowmotion ellers så står hun bom stille på stedet og kan sagtens stå der i en halv times tid.
aug 2006
- det billede på hendes profil er fra 1. gang hun løspringer rigtigt, og nej, hun løber ikke selv rundt og bliver ikke mere energisk fordi det sådan er ''sjovt'' .
Slipper jeg hende i hallen, skal jeg drive hende frem også stopper hun igen sådan indenfor kort tid, dog stopper hun ikke i den ene ende ( den farlige
aug 2006
sep 2007
Jeg havde nok bare valgt at acceptere det... Gjorde jeg da Maja havde hendes "periode" (2-3 år ).. Det var bare hende og er bare hende stadig, hun har sine dage også har hun sine andre dage.
aug 2006
sep 2007
Med falder sammen, hvad mener du så? Snubler, mister bæring eller hvordan?
aug 2006
aug 2006
dec 2003
Følger: 33 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 69 Svar: 1.452
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 62 Heste: 7 Emner: 41 Svar: 340
aug 2008
Følger: 77 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 98 Svar: 1.883
Der får de en størrer fremaddrift en f.eks. på en bane
- Eller så prøv og ride sammen med en anden hest, som har en god fremaddrift og evt. kan "trække" din hest med, så den får mere vilje
aug 2006
- men frisk, ja, det er stadig uden ''lyst'' selvom det er i naturen.
Det med en anden hest ''foran'' har vi snakket lidt om at prøve, men nu ser vi. Dyrlægen kigger forbi på tirsdag også venter jeg hendes svar
- det er trods alt hende der har avlet min pige og haft hende indtil jeg købte hende, hun kender om muligt hesten bedre end jeg
At gi hesten LYST til at gå?