Min hest hoster ! {{forumTopicSubject}}
Min pony hoster en del i starten af ridningen... Han har faktisk altid hostet lidt, men det er værst nu her hvor vejret skifter meget... Det er bare en tør hoste, men det kan nogengange være så slemt at jeg ikke kan få redet ordentligt.. Jeg starter altid med at varme op med løse tøjler så han får masser af mulighed for at få varmet musklerne op, men han hoster meget jo mere jeg tar fat i ham.,.. Vi har prøvet at give ham noget specielt hostesaft, men det hjalp ikke rigtigt.. Det er ikke så slemt at vi skal tilkalde dyrlæge, og min ridelærer mener bare at det er noget som skal rides væk... Men nu hoster den altså mere og mere, og jeg vil gerne gøre noget for at hjælpe den...
Er der nogen som kender en opskrift eller nogle ideer til hostesaft ? Eller hvad man kan gøre for at hjælpe ponyen af med det ?
aug 2005
Følger: 143 Følgere: 138 Emner: 18 Svar: 223
feb 2005
Følger: 38 Følgere: 37 Heste: 1 Emner: 91 Svar: 576
jan 2006
Følger: 55 Følgere: 53 Heste: 5 Emner: 105 Svar: 1.091
aug 2005
Følger: 143 Følgere: 138 Emner: 18 Svar: 223
jan 2006
Følger: 55 Følgere: 53 Heste: 5 Emner: 105 Svar: 1.091
spåner kan måske være en læsning hvis det er halmstøvet din pony ikke kan tåle....
mar 2005
Følger: 138 Følgere: 131 Heste: 6 Emner: 212 Svar: 1.505
Chilli hoster også lidt i starten . Gør det samme som dig . altså rider for "lange" tøjler og alt det der . Chilli havde også en periode hvor hun hostede hvis jeg samlede tøjlerne op . (hun var så også hævet der "mellem" stykket ved hals og købe . kan ikke huske hvad det heder . Der gav jeg hende blandt andet kamille te i foderet . det var samtidig hvor jeg var på efter skole så red hende ikke så meget . det hjalp lidt på det .
(jeg giver hende tit kamille te i maden om vinteren . hvis hun er snottet el. hoster . det er altså slet ikke så tosset . heh
Men en ide ? aner ikke om det ku hjælpe . bar en ide . At ride den lang og dyb kunne måske hjælpe ?? . i stedet for, ja nu vded jeg jo ikke hvordan din hyp går. Men lad den komme lidt ud af holningen (: Selvom de måske ikke er meget i "holdning" kan der jo side noge og chikanere . :o) Man ved jo aldrig . De kan jo desvære ikke snakke
Men det med spåner lyder ikke tosset . Det kunne jo også skyldes støves hø ? jeg vander mit . For så kommer støvet med ned i maven i stedet for at side sig i luft rørene og det !
jan 2005
Følger: 262 Følgere: 251 Heste: 9 Emner: 824 Svar: 6.698
Tiril R
feb 2005
Følger: 10 Følgere: 8 Heste: 4 Emner: 253 Svar: 1.225
det du kan gøre er at give din hest en stald med meget udluftning, endten bruge spåner eller væde halmen lidt så støvet lægger sig, hø skal ligge i blød et døgn før du giver hesten det, og frem for alt, den skal ud så meget som muligt, også i dårligt vejr, for en hest med høfeber, er der ikke noget der hedder dårligt vejr, det er altid bedre for den at komme ud, i sne, regn, blæsevejr og solskin.... lad den evt gå på døgn fold her i sommer...
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.647
Vis den har det, vil det nok hjælpe på spåner og vande alt hø, inden den får det. Eventuelt' putte noget væskende (eks olie?) i dens foder, så det heller ikke kan støve. Også er hvisløg og pebermynte dråber godt mod hosten og endelig til sidst, lad den gå masser på fold, så den kan få frisk luft . Håber det ku hjælpe
feb 2006
Følger: 61 Følgere: 51 Heste: 1 Emner: 19 Svar: 91
Har selv en pony der hoster under arbejde. Men kun om vinteren. Den er blevet undersøgt og har allergi overfor store mængder støv i halm og hø. Når den om sommeren er ude døgnet rundt hoster den ikke. Spåner er en god ide, og så er der også noget andet som jeg ikke lige kan huske som er endnu bedre end spåner.
Min hest hoster !