{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
986 visninger | Oprettet:

Når hesten går i stå {{forumTopicSubject}}

Har kendskab til en hest som jeg skal arbejde og ride lidt med her om nogen tid. Den har bare et besynderligt problem. Så snart man rider alene , også på banen, så nægter den at gå. INTET virker. Er der flere på banen, er der intet problem, ligesom når man rider flere på tur.

Trækker man med ham fra jorden af, FORAN går han fint, men stiller man sig på siden, så BOM, så står man der.

Al almindelig sund fornuft er afprøvet og alle hjælper givet, og alligevel, niksen biksen, den bliver stået som limet til jorden. Han er UMULIG at få til at gå frem med mindre der er nogen foran ham hele tiden.


Hvad stiller man op ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når hesten går i stå
  • #1   3. okt 2010 Hej nej hesten er vist omkring 15 år gammel. Han har altid gjort det. Og de fleste har opgivet ham, og så har han bare fået lov at ride med andre hele tiden. Så det er rigtig godt og grundig indgroet.



  • #2   3. okt 2010 Jeg tror ikke det er seprations angst, eftersom at han intet gør, han hverken løber, bliver bange, vrinsker eller kigger efter de andre, han står der bare. Dt samme når man trækker ham. Går man forrest, så er der intet. Går man om bagved eller på siden af ham og trækker, så skal der en kran til at flytte ham.

  • #3   3. okt 2010 Tja det kunne vel være blevet til en dårlig vane, når hesten nu er så gammel, men måske også forkert grundtræning. eller dårlig selvtillid- at den "skal" have en der leder den.....

  • #4   3. okt 2010 Når hesten stopper op - så prøv at bak den og så sig frem når den skal gå frem - det har hjulpet på min hest.. Og ellers så hav en pisk med og så sørg for at hesten går på siden af dig smiley Min havde også problem med at gå bag ved mig.. smiley

  • #5   3. okt 2010 dårlig vane som den har indlært sig selv
    den har fundet ud af at du hopper af = den får pause. altså er det godt at stoppe os og være stædig, da den tror den gør det rigtige for at få sin belønning

    Chiara lærde for nogle år siden, at når hun blev meget bange og stoppede op, hoppede jeg af for at få hende til at slappe af
    Chiara troede så at det var korrekt adfærd at spille op og være bange, da jeg reagerede ved at hoppe af og give hende fred - Chiara gjorde intet andet end at hun reagere på min handling

    Tænk meget på hvordan du reagerer og handler i situationerne


  • #7   3. okt 2010 Kan han trækkes alene på banen?
    hvis han kan, så få en til at trække dig rundt og træn mod at rytteren bestemmer mere og mere over hvor I skal gå hen og i hvilket tempo smiley


  • #8   3. okt 2010 chiara, læs venligst mit indlæg. Jeg har aldrig siddet på ryggen af hesten, har aldrig redet den. Skal først til at arbjede med den. Fordi den er opgivet af andre. Som jeg har skrevet, så er den bare blevet vant til at gå med andre heste foran sig.

    Kunne forstille mig at den engang har stoppet op og næget at gå, og det er rytteren blevet træt af og har så valgt altid at ride med andre, eller også har hesten aldrig lært at ride alene. Måske har tidligere ejer aldrig redet alene og aldrig opdaget at det var et problem at ride alene.

    Så ingen har hoppet af og givet hesten fri.



  • #9   3. okt 2010 Am, nej det kan han ikke. Han kan ikek engang trække stil og fra fold, medmindre der går en hest foran ham, eller et menneske foran ham.

  • #10   3. okt 2010 Katja og musse, 15 år er ingen alder, så kan skal lærer det. Havde det "bare" været når man red alene ville det måske være til at overse, men som jeg har skrevt nogle gange nu, så er det altså også når man bare skal trække ham.

  • #11   3. okt 2010 Katja og Musse smiley .
    rolig nu
    der er ingen grund til at bruge vold
    hesten kan nemt lærer det på en pæn og rolig måde - det kan bare være det tager længere tid end vold

    man skal ikke straffe hesten for ens egne fejl!

    Hesten skal bare lærer at det rytteren beder om ikke er at den skal stå stille

    Mange ryttere kommer til at lære deres heste at de først skal udholde spark og pisk og så får de pause (fordi rytteren selv får brug for en pause).
    Man skal bare blive ved stille og roligt - jo voldsommere rytteren er jo mere træt bliver denne og chancen for forkert indlæring er større

    Man er nød til at forstå hesten indlæringsevne og handle derefter


  • #12   3. okt 2010 <b>Anitta K .</b>
    Det forstår jeg ikke. Er det ikke lige meget om det er en hest eller et meneske der er foran?


  • #13   3. okt 2010 det er fuldstændig irrelevant om du sidder på den eller ej
    samme regl gælder

    mange kommer til at indlære deres heste uvaner fordi de reagere forkert


  • #14   3. okt 2010 AM, sorry, læste dit indlæg forkert. Ja det er en god ide at gå en til at trække ham ,mens jeg sidder på ryggen og så overtager mere og mere.

  • #16   3. okt 2010 Det har min skønne pony også gjordt. Og jeg kunne ikke få ham til at gå før jeg gik foran ham. Og det er et rigtig træls problem. Jeg prøvede alt - min underviser forsøgte forskellige metoder og intet gav pote...... Så skulle jeg til Berlin med min klasse 1 uge og der fik han så fri. Efter han havde en uges ferie har der intet været smiley

Kommentér på:
Når hesten går i stå

Annonce