{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.001 visninger | Oprettet:

ældre hest + sadel {{forumTopicSubject}}

Davs i kloge hoveder!

Nu vil jeg lufte en idé og jeg vil gerne at I siger nøjaktig hvad I mener/ville gjort vist I var mig.

Jeg har en ældre travherre på 21, i slutningen af sommer ferien fant jeg ud at hans sadel ikke passed og at han var 10 ganger lykkeligere uden. Så siden den tid har jeg redet ham uden sadel. Dog nu hvor jeg har startet i skole igen, bliver han kun redet i weekenden og i div ferie.
For lidt over 2 ulykker siden havde vi en ulykke imens vi træned fra jorden. Min hest hopped framad og ramte mig i ansiktet med den ene framhov. Resultatet blev 4 sting og at jeg nu er rimelig nervøs for at ride ham.

Jeg har siden ulykken været på hans ryg 1 gang (stadig uden sadel) og jeg kunne mærke tydelig hvordan mine nærver påvirked ham. Turen vared kun en halv time men jeg var helt færdig bagefter.

Nu til spm. Syns I jeg skal spare op (går på su så ja det bliver at spare) og købe mig en ny sadel til sommern 2011? Og vist ja, hvilken syns i jeg skal købe? har vurderet en Wintec combi, men er ikke helt sikker på hvordan de tilpasses og kan heller ikke finden en sadelmager der tilpasser.

Så hvad syns I HG? Hvad ville i gjort i min situation?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ældre hest + sadel
  • #1   4. okt 2010 ops! mente 2 uger siden =P

  • #2   4. okt 2010 Gredsted bro rideudstyr tilpasser Wintec sadler

  • #3   4. okt 2010 Kan du ikke få noget undervisning så du bliver tryg ved ham igen?

    Ulykken skete jo heller ikke, mens du red, men ved jordarbejde, så egentligt burde du jo være mere nervøs ved jorden end på ryggen af ham


  • #4   4. okt 2010 Jeg synes du skal spare op og kigge på noget brugt Passier- de kan tilpasses flest heste og ellers holder de prisen ret godt, hvis de skal sælges igen :o)
    Og så ville jeg arbejde på tilliden imellem jer igen.


  • #5   4. okt 2010 Pernille - ja det er jeg også, men jeg har haft ham længe og aldri troed han kunne gøre noget sådan, så det er mere min tillid til ham generelt der har fået et knæk :S

    Janni - tak =D du har ikke et link hvor jeg kan se priser vel?


  • #6   4. okt 2010 så lige prisen på passier....wow!!! hvordan har du råd til den type sadel :S

  • #7   4. okt 2010 Jeg sparede rigtig godt op og har så købt en Grand Gilbert til min gamle hest som nu er ændret til min nye væsentligt anderledes bygget lille hoppe.
    I sidste ende har det betalt sig da jeg ikke skal købe og sælge hele tiden og tabe penge på den der skal sælges.
    Men du kan sagtens få en god Passier brugt. Prøv at kigge herinde, jeg har set nogle stykker til rimelige penge. Ellers har hestenettet også.
    Hvis du var fra Fyn ville jeg anbefale dig at tage forbi Hubertus (tysk sadelmager) som laver sin egen sadel der kan tilpasses ALLE heste da han kan ændre alt på dne men den koster også kassen. Dog kan han måske tage en brugt Passier med som kan laves...


  • #8   4. okt 2010 øv at jeg ikke bor på fyn =( det lyder bare super godt! men de kan altså tilpasse så og sige alle hester?

  • #9   4. okt 2010 Nu må jeg selvfølgelig ikke tage munden for fuld og love en masse men Passier kan tilpasses rigtig mange heste. Der er dog en pige i stalden med en traver som ikke kan få en Passier eller OS sadel tilpasset. Den kunne få lavet en af hans sadler eller muligvis en Jaguar som så ikke kan ændres i bommen senere hvis den sætter flere rygmuskler og derved bliver bredere.
    Han er også lidt speciel i ryggen. Meget langt og højt markeret mankestykke og meget kort lænd.


  • #10   4. okt 2010 hmmmmm oki, så sadel mener du i bund og grund er en god idé? =)

  • #12   4. okt 2010 Jo, mener du bør finde dig en god sadel :o)


  • #13   4. okt 2010 Hvis du selv og hesten begge har fungeret godt uden sadel og du nu bare har brug for lidt mere støtte til at give tryghed, så synes jeg du skal få dig en lamme"sadel". I sådan en er der lige lidt støtte foran og bag sædet, og så sidder ban bare lidt bedre fast på lammesikindet end på en glat hesteryg. Bare husk at stigebøjler ikke hører hjemme i en lammesadel da der ikke er nogen fordeling af vægten fra stigeremsophænget og så kommer vægten til at ligge på et meget lille område og kan gøre mere skade end en dårligtt ilpasset sadel.

  • #14   4. okt 2010 Hubertus laver IKKE sin egen sadel. han har OS sadler bag i bilen han tilpasser hesten. Du får ikke en speciallavet sadel, ej heller en specialsyet sadel. Det er der rigtig mange der er misinformeret om og syntes det er en skam. En specialsyet sadel laves fra bunden til hesten. Det gør Hubertus ikke.

  • #15   4. okt 2010 Har du lige været hos ham da han var her for små 3 uger siden?
    For der så jeg hans egne sadler, som han selv har designet og lavet + OS som han stadig sælger. Så jo, han laver selv sin egen model nu, da han ikke var 100 % tilfreds med OS. Hans egen kan blandt andet få mindre/kortere puder hvilket OS ikke kan.


  • #16   4. okt 2010 Ja, jeg har også set hans de nye. At du kan få dem med kortere og længere puder betyder jo ikke de er specialsyet. En specialsyet sadel er: Der markeres op tit en bom, der udformes puder til hesten, du vælger hvordan sædet skal opbygges, hvilken type læder der skal bruges, farve udformning osv. Derefter syes sadlen til dig i ikke få fabrik, men ægte håndværk. De sadler han har er fabrikeret i forvejen og ikke lavet i hånden. Og ja, har set dem og syntes det er synd og skam at forveksle dem med ægte specialsyede sadler.....

  • #17   4. okt 2010 Men nej, har ikke været hos ham, da jeg ikke bruger ham som sadelmager, syntes ikke hans "håndværk" er i top.....

  • #18   4. okt 2010 Jeg mindes ikke at have skrevet at han laver specialsyede sadler? Jeg har skrevet at han kan tilpasse sadler, deriblandt hans egne som han har designet og lavet. Det er muligt det er lavet på fabrik men det gør da ikke en sadel uegnet til brug. De kan jo stadig laves som man vil have sadlen, altså med dybt eller flat sæde, store el små knæpuder, korte el lange sadelpuder, korte el lange sadelklapper. Det er da en væsentlig forbedring i forhold til mange andre sadler...




  • #19   4. okt 2010 nina a - jeg har allerede en bareback pad som gør at jeg ikke glider + får lidt støtte, men jeg ved ikk ehelt om hvor meget det hjælper når jeg sidde rog venter på at hesten skal gøre noget. Derfor står jeg nu og tænker på enten horsemanship timer eller ny sadel.

Kommentér på:
ældre hest + sadel

Annonce