{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.421 visninger | Oprettet:

Endnu en af de nye regler OBS!!!! {{forumTopicSubject}}

Jeg var med en hest + ejer på et dyrehospital den anden dag og i den forbindelse læste jeg en stor plance som hang på væggen vedr. kursus i medicingivning for hesteejere.

Denne omhandlede noget så simpelt som ormekur. Hvis du ikke har taget et medicinkursus som hesteejer må du IKKE selv give din hest ormekur eller for den sags skyld anden medicin.

Har du ikke behov for at tage sådan et kursus kan du få lov til at give din hest ormekur hvis den er eller bliver udelukket fra konsum.

Jeg ønsker aldrig vores slagtet og spurgte ind til hvordan man så får den udelukket fra konsum: da alle pas nu skal have medicinsider indeholder forsiden af disse medicinsider et par rubrikker som skal udfyldes. Som nr. 1 at du som ejer ønsker at hesten skal udekukkes fra konsum og en anden rubrik som dyrlægen på den opfordring så skal underskrive og stemple at nu er hesten udelukket fra konsum.

Tænkte jeg ville dele det med jer herinde, da jeg nok ikke er den eneste som ikke vidste dette. Det bliver sådan på et tidspunkt at man slet ikke kan få noget udleveret til sin hest hvis ikke en af de to muligheder er opfyldt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Endnu en af de nye regler OBS!!!!
  • heidi j
    heidi j Tilmeldt:
    dec 2008

Følger: 1 Emner: 51 Svar: 161
    #1   6. okt 2010 ja de finder på mange sjove ting.er det ikke det ene så er det noget andet

• #2   6. okt 2010 så det vil sige at
    hvis kita fik en vand kop i benet nu
    og skal have pencelin til at suge betenelse ud
    så må jeg ringe til doktor dyr
    for at få ham til at give hende det på benet hver dag

• #4   6. okt 2010 ja vel teoretisk set - reglen er sikkert fundet på at dyrlægerne *S* men nu er det jo ikke det store problem at få dem udelukket fra konsum og så stadig kunne gøre det selv. Det har vel i bund og grund noget at gøre med at al medicinering af hesten fremover skal være registreret i hestens pas hvis den ikke er udelukket fra konsum.

Dyrlægen jeg spurgte om det slog nu også meget på tromme for hvor lærerigt, spændende og nyttigt det var at deltage i omtale medicinhåndteringskursus for hesteejere. Hvilket det jo sikkert også er smiley

• #5   6. okt 2010 **Mulla** C

ja men selvom din dyrlæge giver dig lov så står dyrlægen til en bøde på 5000 kr. derfor vil man gerne have folk får dette kursus for så er det lovligt på heste til konsum og ellers skal hesten ud af konsom og så er det igen lovligt.

Men hvi man har erfaringen med medicinhåndtering inden 2007 så behøver man ikke få kursuset

• #6   6. okt 2010 Er det ikke længe siden ? smiley

• #7   6. okt 2010 og kursuset har ikke en skid med heste at gøre..jo der er nogle enkelte spørgsmål men ellers så handler det om grise, hunde, katte, får og køer

• #9   6. okt 2010 det kan jo ikke være så længe siden da reglerne om medicinsider i passet jo ikke er så gammel en nyhed og det langt fra er alle der har fået de nye pas endnu. Men vil give dig ret i at medicinhåndteringskurserne har eksisteret længe, jeg ved bare ikke på hvilket grundlag. Måske for større steder som rideskoler, stutterier og andre der har heste som levevej?

• #12   6. okt 2010 Jeg har da heldigvis fået det kursus smiley da jeg var i gang med uddannelsen som landmand..
    Og det med ormekur har været sådan et stykke tid så det tager jeg ikke så tungt..

Men hvor længe går der før du skal tage en uddannelse i at være heste ejer? Det var da et godt spørgsmål..
    Men kan på en måde godt forstå, hvorfor man enten skal have det kursus eller udelukke fra konsum.

• #16   6. okt 2010 Katja og Musse: Man må KUN give sin egen og ikke andres.
    Jeg spurgte min dyrlæge om der var en anden der måtte hvis de havde medicin kurset, da jeg ikke syntes jeg selv havde lyst og det måtte hun ikke.
    Jeg er så heldig at jeg har været i gang med landmands uddannelsen da det blev indført.

• #18   6. okt 2010 Det er for dumt af dyrlægerne ikke at overholde reglerne for det er dem der skal betale bøden når de giver lov til at lade jer medicinere selv...så det er nok et spørgsmål om tid eller bøder før de holder med det ;O)

Jeg har fået mine udelukket fra konsum...af den grund at jeg ikke vil risikere at skulle have dyrlæge ud 3-6 gang i døgnet for at give hestene eksempelvis øjendråber eller andet...og det må jeg jo kun selv ved at udelukke dem fra konsum... ;o))

• #21   6. okt 2010 Har lige et spørgsmål

Jeg fik afvide at hvis mine heste var chippet, måtte jeg selv give dem ormekur mv, passer det så ikke?

• #22   6. okt 2010 ja det har jeg også hørt efterfølgende men det var ikke det dyrlægen sagde da hun var sidst ;o))

Det er dog også sådan at du ikke kan nøjes med at udelukke en af dine heste...det er enten eller...og da vi har 5 herhjemme så var der ikke så meget at rafle om...ville ikke stå i en svær situation og så samtidig skulle tage stilling...så nu er beslutningen taget og så må det bare være sådan ;o)

• #25   6. okt 2010 Okay mine er udelukket fra konsum, det blev de automatisk da de blev chippet, åbentbart.. men har nu heller ingen planer om de skulle slagtes så det er lige meget smiley Men må vist spørge dyrlægen næste gang hvosdan det ligger med det. må man ellers få en til at gøre det som har taget det kursus? fx min ridelære ?

• #27   6. okt 2010 Louise: Du må ikke få andre til at give medicin til din hest, det skal du selv eller dyrlægen.

• #28   6. okt 2010 Okay jeg skrev på de papir hun udfyldte da hun chippede dem, men det gør ikke noget de er udelukket for de skal ikke sendes afsted og slagtes smiley synes bare det er svært a finde ud af alle de regler smiley

• #29   6. okt 2010 Jeg har læst det link som en postede længere oppe til fødevarestyrelsen og det kan godt anbefales at læse.

Fandt bl.a. ud af at jeg kan nøjes med selv at underskrive ved medicinsiderne i passet og dermed udelukke vores fra Konsum. At udelukke kan jo også have andre årsager - som min f.eks. jeg ønsker ikke at vores pony på noget som helst tidspunkt skal indgå i fødekæden så derfor ønsker jeg ham udelukket medicin eller ej.

• #31   6. okt 2010 Har du fået medicinsiderne i dit pas?

Dusen har tysk pas med medicinsider i og der står de øverst oppe på den første side af medicinsiderne.
    Første felt er forbeholdt ejeren eller dennes repræsentant og andet felt til underskrift fra dyrlæge.

I vores pas kommer medicinsiderne lige efter siderne til vaccination mener jeg - kan ikke kigge efter da jeg sendte passet ind i går så vi kan få ham registreret i DK og ejerskiftet, måske på tide da vi har haft ham i over 1 år smiley

• #34   6. okt 2010 som jeg læste det i linket længere oppe kan du selv skrive under hvis du bare ønsker den udelukket fra konsum og det ikke er i forbindelse med medicingivning.

Ved ikke om alle tyske pas er ens, men i vores har medicinsiderne været der hele tiden og passet er udstedt som følpas i forbindelse med registrering og brændmærkning, så det er jo 10 år siden.

• #36   18. jan 2012 Nogen der ved hva sådan et kursus koster?

Kommentér på:
Endnu en af de nye regler OBS!!!!

Annonce