{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.680 visninger | Oprettet:

Påhængsvægt {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Jeg er ny i den her trailer+bil-verden og der er lige noget jeg ikke lige kan lure.

Jeg undersøger/drømmer lidt om trailer og bil og forsøger at kæmpe mig igennem junglen af regler.

Sagen er den at jeg har almindeligt B-kørekort. Den bil og trailer jeg kigger på overholder reglen med 3500kg osv...

Men bilen må jo ikke trække mere end dens påhængsvægt. altså den vægt den i registreringspapirene er godkendt til at trække.

Bare lige et eksempel her:
Bilen har en totalvægt på?? Lets say... 1400 kg
Traileren totalvægt: 1100 kg egenvægt: 500 kg
Ponyen vejer?? - 400kg

Men bilen har eksempelvis en påhængsvægt på 1000kg. Den må altså trække 1000 kg. Men må den trække eksemplet? Er det trailerens egenvægt+hest man regner med eller trailerens totalvægt?

Håber ikke jeg gjorde det mere rodet end nødvendigt. På forhånd tak for jeres svar...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Påhængsvægt
  • #1   14. okt 2010 Det er trailerens totalvægt, såfremt du ikke har B/E - kørekortet. Du må altså IKKE køre med den bil og trailer, du nævner.

Se evt mere om det på nettet.

• #2   14. okt 2010 Louise; Tak for svar! Kunne bare ikke finde lige det med påhængsvægten smiley Tak for hjælpen smiley

• #3   14. okt 2010 Og lige endnu et spørgsmål. Når man så tjekker bilerne for deres påhængsvægt kan man finde en påhængsvægt og en påhængsvægt med bremse....

Den med bremse, menes der om traileren har en bremse? Undskylder disse lidt dumme spørgsmå, men det er altså en jungle når man ikke kender til det i forvejen...

• #4   14. okt 2010 Du kan se hvad bilen må trække med og uden bremser på registreringsattesten.

Når du kender tallene så gå ind på sikkertrafik.dk og brug deres beregner, det er nemt at finde ud af.

Jeg har også kun brug for at køre med pony og gider ikke ekstra vægt fra traileren.
    Har fundet er 1100 kg trailer og min bil må trække 1200 kg - så jeg er dækket ind med alm kørekort.

• #5   14. okt 2010 Hvis det er planen, at du skal ud at køre med trailer selv nu og nogle år frem, så synes jeg du skal tage trailerkørekort, for i slutningen af 2012 skal alle der kører med over 700 og et eller andet kg. have det.
    Så bliver det også nemmere for dig nu mht. trailers og bils vægt.

• #6   14. okt 2010 Du må gerne køre med det eksempel du nævner...

Bil og trailers samlede totalvægt må ikke overstige 3500 kg.
    Dernæst må bilens tilladte trækkevægt ikke overstige mere end 50 kg. af bilens egenvægt

Eks. Vores nye bil vejer 1950 og trailer 1500. Det giver ikke 3500 kg. men fordi bilen må trække 1500 og selv kun har en egenvægt på 1325 ja så kræver den trailerkørekort.

men den gamle bil en Renault Megane Scenic vejer selv 1100 og må trække 1150 så den må jeg gerne køre med samme trailer jeg må blot ikke fylde mere ind i den end at den samlede vægt for hest og egenvægt på trailer ikke overstiger de 1150...jeg kan altså godt køre med en 2 tons trailer men den må ikke i egenvægt plus hest veje mere end 1150...

Det er tjekket på nettet og hos politiet...

Men der er nogen der siger at der alligevel kommer nye regler fra 1 januar om at alle skal have trailerkort hvis de skal køre med trailer...

• #7   14. okt 2010 Mette K

Der vil jeg ikke give dig ret med eksemplet med din tidligere renault.
    Har undersøgt nøjagtig det samme hos politiet og fik det meget grundigt forklaret af en motorsagkyndig. Selvom man holder sig under de 3500 må du ikke sætte mere på krogen i totalvægt end den er godkendt til - dette selvom traileren ikke er lastet til totalvægt.
    Du skal opfylde både reglen om bilens egenvægt + 50 kg.

Vejer bilen 1100 kg og må trække det samme må du max trække 1150 kg hvis bilen er godkendt til det.

Min bil vejer 1275 kg det + 50 kg giver 1325 kg.
    Bilen må trække 1200 kg ergo må jeg godt køre med en 1300 kg totalvægt i trailer hvis den kun er lastet til 1200 kg.

• #8   14. okt 2010 Findus undskyld men du skriver altså det samme som jeg...???

• #9   14. okt 2010 Jeg skriver at jeg gerne må køre med en 2 tons trailer men ikke laste med mere end at den kun vejer hvad jeg må have på krogen ???

Og jo jeg må køre med den...har undersøgt på kryds og tværs så er 200% sikker i min sag og det er også det resultat du vil få hvis du taster det ind på nettet ;O))

• #10   14. okt 2010 Det er vist i øvrigt afhængigt af hvornår man har erhvervet sig sit kørekort det med de +5+ kg. ???

• #11   14. okt 2010 Du tænker på koblingsvægten og den regel - den kan man ikke gøre brug af. Noget jeg ikke helt forstod med kørekortsbestemmelser og ditto for kørsel med anhængere (disse må ikke forveksles eller blandes sammen).

Fik pålæst at det var 100% ens for alle uanset kørekortets alder - jeg er jo også en voksen dame med kort før 2009.

Men selvfølgelig har du kortet kan du gøre brug af den regel du nævner så længe du ikke laster mere end du må trække.
    En med kort må gerne køre en 2000 kg trailer efter min bil bare den max vejer 1200 lastet, men jeg må på ingen måder køre sådan.

• #12   14. okt 2010 Jamen altså hvorfor linker politiet så selv til en beregner der fortæller mig jeg gerne må...og hvorfor har den motorsagkyndíge der var I Herning så fortalt mig at det er fuldstændig korrekt forstået at jeg gerne må køre med den ???

Den beregner spørg i øvrigt om hvornår man har erhvervet kørekort...det undrer jeg mig så over hvis beregneren ikke skal bruge den til noget ???

• #13   14. okt 2010 Jeg tænker lidt om vi taler forbi hinanden men i virkeligheden er enige ;O)) jeg har nemlig vist skrevet forkert øverst i det bilens totalvægt er 1675 men egenvægt 1250 og vores trailer har totalvægt på 1600 kg.
    Men jeg undrer mig nu over at jeg får et resultat i beregneren der er linket fra politiets egen hjemmeside med en trailer totalvægt på 2 tons at jeg gerne må køre med den bare ikke læse med mere end 550 kg. når nu 2000 plus 1675 er > end 3500 kg...det synes jeg faktisk er ret problematisk at politiet selv henviser til en beregner man tilsyneladende ikke kan stole på....men nå jeg må jo hellere tage kortet så er jeg jo ude over at skulle vide ret meget andet end hvor meget jeg må læsse i traileren i forhold til den bil jeg kører med den pågældende dag ;O)

• #14   14. okt 2010 Lige nu virker beregneren ikke, men jeg vil være et stort ? hvis du kan få oplysninger med egenvægt på 1100 kg og trækkræft med bremser på 1150 kg til at sige at du må køre med en 2000 kg trailer........

Du skal jo kunne opfylde begge disse punkter:

For indehavere af et kørekort der er udstedt inden den 1. maj 2009 og fornyelser heraf gælder følgende:
    Reglerne for at køre med et påhængskøretøj efter en almindelig personbil på grundlag af et kørekort til kategori B er følgende:

Du må altid køre med et påhængskøretøj, når den tilladte totalvægt for påhængskøretøjet ikke overstiger 750 kg
    Overstiger påhængskøretøjets tilladte totalvægt 750 kg, er kørekort til kategori B stadig nok, hvis begge nedenstående betingelser er opfyldt:
    1) Bilen og påhængskøretøjets samlede tilladte totalvægt overstiger ikke 3.500 kg.

2) Påhængskøretøjets tilladte totalvægt overstiger ikke bilens egenvægt med mere end 50 kg. Bilens egenvægt med tillæg af 50 kg svarer til bilens køreklare vægt med fradrag af 75 kg.

Og med hensyn til nr. 2 må man jo sige at 2000 kg er ret meget over bilens egenvægt + 50 kg

• #15   14. okt 2010 Jeg tastede bilens totalvægt på 1675 og egenvægt på 1250 ind sammen med trailer egenvægt på 600 og totalvægt på 2000 kg. og fik svaret at jeg blot ikke måtte læsse mere end 550 kg. ;o))

• #16   17. okt 2010 Mette K : Det er jo bar rigtig ærgeligt eftersom det er trailerens totalvægt man beregner ud fra, såfremt du IKKE har B/E kørekortet.

Trailerens totalvægt må IKKE overstige bilens egenvægt + 50 kg såfremt du IKKE har B/E - kørekort.

Din bils egenvægt = 1250 kg (plus 50 kg = 1300 kg), trailerens totalvægt 2000 - altså 700 kg for meget. = 5000,- i bøde for kørsel uden B/E-køre.

Du må - lovligt, hvis de andre kriterier er opfyldt, trække 1300 kg efter den bil du nævner - UDEN B/E kørekort (taget før 2009).

Som du nævner ovenfor kommer du jo ind på den 1. regel (vogntog over 3500 kg med totalvægt på samlet bil + trailer).

• #17   30. okt 2010 Hej

JEg kan godt se det er noget tid siden du har lagt dette indlæg ind, men har lige fundet denne her hjemmeside jeg selv har været meget glad for.

Du kan indtaskte nolge oplysninger også kommer der et svar om, man må eller ej.

http://www.sikkertrafik.dk/b1553e80

Kommentér på:
Påhængsvægt

Annonce