{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
556 visninger | Oprettet:

B/E kørekort, hvad må jeg?! {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Nu må jeg ærlig talt sige, at jeg er blevet helt rundtosset af at læse diverse sider med forklaringer på hvad jeg må trække og ikke trække på B/E kørekort.

Jeg har kig på denne bil Toyota Rav 4x4 - 2001

Vægt 1250 kg
Påhængsvægt 650 kg Påhængsvægt med bremse 1500 kg

Og en trailer med sådanne vægt:

Egenvægt 675kg.

Lastevne 1325kg.

Totalvægt: 2000 kg.

Hvad fan**n må jeg køre med??

Jeg er ved at tage B/E kørekort, og er meget forvirret omkring det? Hvad må man egentlig..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  B/E kørekort, hvad må jeg?!
  • #1   29. maj 2011 bilen må trække 1500 kg... det er altså trailer og hest der ikke må veje mere end det smiley så med den trailer og den bil så må du sætte ca. 800 kg ind i trailer, dvs. hest + udstyr... de fleste heste vejer jo ikke mere end 500 så den burde være okay smiley men hvis du er i tvivl så er kørelærerne rigtig gode til at hjælpe smiley

• #2   29. maj 2011 Du skal med den bil du har kigget på, finde en trailer med en totalvægt på maks 1500 + 50 kg smiley

Susan, det er da ikke helt rigtigt, mange hesteracer har da en gennemsnits vægt på 600 kg smiley

• #3   29. maj 2011 Hvis du er ved at tage kortet, er det en del af undervisningen, som du helt sikkert lærer, da du skal kunne svare på, om du må køre med den pågældende trailer og hvor meget du må læsse i den ud fra bilens og trailerens registreringsbevis, hvis motorsagkyndig spørger. + man skal faktisk også kender reglerne for trailerkørsel uden trailerkortet. Ironisk nok smiley

Men med kortet må du bare maks have de 1500 kg på krogen med bremse, så når trailerens egenvægt er 675, må du laste 825 i den.

• #4   29. maj 2011 Maria: Det er ikke rigtigt. Trailerens totalvægt har ikke betydning, når man har kortet - det er kun uden. Når man har kortet, er det den aktuelle påhængsvægt, der er gældende.

• #5   29. maj 2011 Vil du så spænde et vogntog med en vægt på fx 5 tons, på en bil der kun må trække 1500 kg? Det kan jeg ikke se fornuften i? Ellers er jeg bare dum .. :S

• #7   29. maj 2011 http://www.trailerkort.dk/

Hvis du må kører med mere end din bil kan trække, så skal du rette dig efter det din bil må trække og ikke efter hvor meget du må kører med smiley

• #8   29. maj 2011 Enig med *Fjordlænderen * - bilen skal jo stadig kunne trække traileren. Jeg må jo heller ikke gå ud og spænde min lille Citroën C1 foran en hestetrailer, bare fordi jeg har B/E kørekort. Bilen skal også lovligt kunne trække den vægt trailer+hest(e) udgør.

• #9   29. maj 2011 Maria: jeg skriver netop påhængsvægt, så selvfølgelig må du ikke laste 5 ton i den. Totalvægten på traileren er, hvad den maks må veje. Du må jo gerne komme mindre i den, når du har trailerkort. Når man ikke har, er det totalvægten man går efter.

• #10   29. maj 2011 Okay, men hvad er det så i det jeg skrev, du ikke mente var rigtigt ?

• #11   29. maj 2011 Den regel du skrev med Totalvægten er kun for kørsel uden trailerkort.

• #12   30. maj 2011 Fair nok, men med den bil skal hun jo stadig bare finde en trailer med den totalvægt - som jeg skrev %de 50 kg.

• #13   30. maj 2011 Hejsa...
    Jeg er helt enig med CharDotte...
    Jeg har en trailer med præcist samme vægt-totalvægt osv som din..
    Men min bil må bare kun trække 1400 kg. Jeg har B/E kørekort og kører derfor lovligt... Har haft min hest på en vægt, og hest og trailer tilsammen vejer 1200 kg, så jeg kan sagtens køre med hende.. Kan bare aldrig køre med to heste efter denne bil, selvom traileren må laste to..
    Men min trailer og bil må ikke køres af en uden trailerkort..
    Så køb du roligt den bil, med mindre du har planer om at køre med to heste..
    Pøj pøj med kortet.. smiley
    Mvh Laura

Kommentér på:
B/E kørekort, hvad må jeg?!

Annonce