Irish cob/tinker {{forumTopicSubject}}
Hej
Tænkte på om nogle ville fortælle mig lidt om racen ? Jeg ved at de findes i forskellige højder, men er de fleste ikke over 150 ?
Har dog set enkelte på under 140, jubii, ville nemlig ikke have hest over 145 som absolut max. Da jeg ikke kan ride større heste.
Er de gode at ride, eller er de bedst egenet som køreheste ?
Har de fleste en pony eller hestegang ??
Hvordan er deres tempremnt ?
Står de godt på deres ben ? Er deres lange hovskæg et problem i dansk muddervejr ?
Og ja jeg ved godt det er forskelligt fra individ til individ, men bare sådan nogenlunde og jeres erfaringer ?
mar 2007
Følger: 20 Følgere: 79 Heste: 4 Emner: 508 Svar: 4.077
Har de fleste en pony eller hestegang ?? De har helt klart hestegang. store fyldige skridt. De træder tungt.
Hvordan er deres tempremnt ? Det er en koldblodsrace og er derefter. de er rolige uden at være dovne og finder sig i meget. Er gode til at tilpasse sig sine ryttere. en rigtig familie hest.
Står de godt på deres ben ? Er deres lange hovskæg et problem i dansk muddervejr ? De står på benene ligesom andre racer. og deres hovskæg er kun et problem hvis man som ejer ikke er opmærksom på de evt problemer der følger med det at have en hest med meget hår.
Og ja jeg ved godt det er forskelligt fra individ til individ, men bare sådan nogenlunde og jeres erfaringer ?
jul 2007
Følger: 97 Følgere: 93 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 619
jessie er kun ridehest.. og hun springer huse hvos man stille det foran hende.. de fleste cob ponyerne springer faktisk ret godt! - kendes en der engang styrede lige mod en bil, og tilmed sprang over det!
Har de fleste en pony eller hestegang ??
jessie har total pony gang.. men ellers syntes jeg det er en race med en lidt tung gang, og høje knæ..
Hvordan er deres tempremnt ?
jessie er hidsig under ridning, . og det er andre jeg kender også.. men de er top rolige. ikke bange for noget som helst
Står de godt på deres ben ? Er deres lange hovskæg et problem i dansk muddervejr ?
jessie har ikke problemer med nogle af delene
Og ja jeg ved godt det er forskelligt fra individ til individ, men bare sådan nogenlunde og jeres erfaringer ? en super dejlig pony, man baare må eje
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
Men altså...
<b>Er de gode at ride, eller er de bedst egenet som køreheste ?</b>
Som sagt kender jeg dem kun som rideheste, og det er positive oplevelser.. Den ene springer helt fantastisk, og alle tre bøjer fint nakke og kan faktisk godt lidt.. Vil dog ikke sige de nogensinde bliver rigtig gode konkurrenceheste indenfor ridning..
<b>Har de fleste en pony eller hestegang ??</b>
Det er meget blandet.. Ville nok kalde det en stor ponygang..
<b>Hvordan er deres tempremnt ?</b>
Hvad jeg har oplevet utrolig roligt.. De har et godt sind.. Den ene blev tilredet på 1½ dag.. Da vi havde longeret første dag og i starten på 2. dag, satte vi os op og red løs udenfor.. 5 gange på ryggen og vi red skovtur alene..
<b>Står de godt på deres ben ? </b>
Det er meget forskelligt. Det kommer an på om avlen bag og smed er i orden..
<b>Er deres lange hovskæg et problem i dansk muddervejr ?</b>
Vi har døjet lidt med muk.. Det er svært at holde ordentligt under alt det hår..
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
Og med det in mente, at tinkere jo ligesom alle andre hesteracer er individer med egen temperament og personlighed, ligesom fortid mv. spiller ind i temperamentet, så er MIN erfaring, at langt de fleste tinkere har et fantastisk temperament. Noget, som bl.a. også hører under avlsmålene for racen, mig bekendt.
Min egen Stuntman er coolere end cool... Der er ikke meget, der kan ryste ham i sin grundvold, og selv når han så endelig BLIVER forskrækket, træder bevægelsesøkonomien i kraft, så det bliver aldrig til de helt vilde og voldsomme kraftudladninger. Højst et par hop og et forskrækket SNORK, når han støder på noget uventet.... såsom lokale dræbersten med hugtænder og drageånde. *GG*
Sagt med andre ord har jeg siden et uheld i 2007 haft problemer med angst i forbindelse med ridning og håndtering af heste... Men Stuntman føler jeg mig 100% tryg ved og har ingen problemer med at trække ham ud på tur alene osv.
Der ud over oplever jeg ham som intelligent... men på den måde, at han ligesom tænker lidt over tingene. Hvis jeg beder ham om noget, kan jeg mære, at den lige "kører rundt" en gang eller to oppe i hovedet på ham, før han reagerer. Så han kræver lidt mere tålmodighed end min hypersensitive Frieser. Men han er meget lærenem og lærevillig og vil meget gerne være tilpas. Han er bare generelt end "cool" hest i alle situationer.
Hvad gangarter angår, har jeg igen primært Stuntmans at sammenligne med, og jeg synes personligt, de er fine. Han har et fint svæv i traven, til trods for han jo er en kraftig dreng, og han virker ikke tung. Til gengæld kan han vise nogle flotte knæløft, når han RIGTIGT skal vise sig frem.
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
Pga. den store mængde hovskæg, skal man være ekstra opmærksom på muk og skab, siger mange. Personligt har jeg dog endnu aldrig haft problemer med nogen af delene.
okt 2007
Følger: 213 Følgere: 182 Heste: 8 Emner: 52 Svar: 1.654
Har selv en dejlig lille Tinker på 140 ;D
Hun er helt igennem fantastisk. Hun går flot ned, og har en fed stor gang. Ikke hvad man vil kalde "Ponygang" på den måde.
Tinker/IC temperament er meget forskelligt. Min Tinker er jo den sødeste og ville aldrig gøre sin ejer noget som helst. Hun vil heller ikke ha' du falder af eller slår dig mens du rider. Men hun er self. meget frisk og lidt for munter engang imellem
Og så rider jeg en IC for en privat, hvor hesten er 155 ca. Dejlig stor, men dog alt for doven noglegange. Han har et meget stort temperament, fordi han aldrig er blevet bestemt over før. Men ellers er de begge de dejligste heste i verden.
Jeg plejer ikke sådan at ha' noget problem med alt hovskægget. De har begge rigtig meget af det. Men de får meget tit det der hedder "midemuk" som vi bekæmper med noget gift noget specielt til det.
Så anbefaler dem helt klart ;D
sep 2006
Følger: 223 Følgere: 213 Heste: 27 Emner: 129 Svar: 801
Ang muk så skal de jo plejes og hovskægges holdes tørt, så er der ingen problem :o)
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.725
Men kan jo se og læse at de fås i små udgaver, så er det jo ikke helt håbløst.
Jeg skal primært ride skovture, måske distance , små distancer, og let dressur.
Irish cob/tinker